ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т 05.10.2006 N 18547/7/24-1117 Протягом останнього часу збільшилася кількість звернень платників податків, які надходять до ДПАУ і в яких СПД оскаржують правомірність формування та направлення регіональними органами ДПС податкових вимог на фінансові (штрафні) санкції за порушення застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. При цьому окремі платники податків оскаржували зазначені податкові вимоги у судових інстанціях усіх рівнів та отримували ухвали про задоволення вимог заявників щодо скасування таких податкових вимог. З метою недопущення в подальшому подібних ситуацій, за яких судами приймаються ухвали не на користь ДПС, ДПАУ надає таке роз'яснення. Закон України від 06.07.95 р. N 265/95-ВР ( 265/95-ВР ) "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (в редакції Закону України від 01.06.2000 р. N 1776-III ( 1776-14 ) (далі - Закон N 265) визначає правові засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Контроль за сплатою платежів відповідно до наведеного вище Закону та нарахування штрафних (фінансових санкцій) покладено на органи ДПС, але водночас цей закон не є нормативним актом з питань оподаткування. За порушення вимог цього Закону до СПД, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних органів ДПС України застосовуються фінсанкції, визначені ст. 17 - 24 Закону N 265 ( 265/95-ВР ). Відповідно до ст. 25 Закону N 265 ( 265/95-ВР ) суми фінсанкцій, які визначені ст. 17 - 24 цього Закону, підлягають перерахуванню СПД до Держбюджету України в десятиденний термін з дня прийняття органами ДПС України рішення про застосування таких фінсанкцій. Порядок складання, надсилання (вручення) суб'єктам господарювання податковими органами рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій, та їх обліку в податкових органах визначено наказом ДПАУ від 21.06.2001 р. N 253 ( z0567-01 ) "Про затвердження Порядку направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платникам податків та рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій", зареєстрованим в Мін'юсті України 06.07.2001 р. за N 567/5758 (далі - наказ ДПА України N 253). Наказом ДПАУ від 10.08.2005 р. N 328 ( z0923-05 ), який зареєстровано в Мін'юсті України 25.08.2005 р. за N 923/11203, затверджено форму рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення норм Закону N 265 ( 265/95-ВР ) (додаток 8 форма "С") та внесено відповідні зміни до наказу ДПАУ N 253 ( z0567-01 ). Відповідно до п. 1.5 ст. 1 Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - Закон N 2181) штрафна санкція (штраф) - це плата у фіксованій сумі або у вигляді відсотків від суми податкового зобов'язання (без урахування пені та штрафних санкцій), яка справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним правил оподаткування, визначених відповідними законами. Штрафні (фінансові) санкції, нараховані органами ДПС за порушення вимог Закону N 265 ( 265/95-ВР ), не є податковими зобов'язаннями у визначенні Закону N 2181 ( 2181-14 ), тому норми Закону N 2181 не поширюються на зазначені штрафні санкції. У разі несплати такі штрафні санкції не можуть набувати статусу податкового боргу, а також не може застосовуватися порядок їх стягнення, передбачений Законом N 2181 ( 2181-14 ). З огляду на вищевикладене, формування та направлення суб'єктам господарювання податкових вимог на сплату штрафних (фінансових) санкцій, нарахованих органами ДПС за порушення застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, є безпідставними. Одночасно зазначаємо, що стягнення несвоєчасно сплачених платниками податків штрафних (фінансових) санкцій, застосованих за порушення Закону N 265 ( 265/95-ВР ), здійснюється виключно у судовому порядку. Заступник Голови С.Лекарь