ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   12.09.2006  N 4828/Ш/17-0715


     Державна податкова адміністрація України розглянула лист щодо
оподаткування спадщини, і повідомляє.

     Оподаткування доходу,  отриманого платником податку внаслідок
прийняття ним у спадщину коштів,  майна,  майнових  чи  немайнових
прав регламентується  ст.  13  Закону  України  від 22.05.03 N 889
( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі  -  Закон),
яка набрала чинності з 1 січня 2005 року.

     Статтею 13  Закону  (  889-15 ) встановлено кілька ставок для
оподаткування  доходів,  отриманих  платником  податку   внаслідок
прийняття у спадщину коштів,  майна,  немайнових прав (0%, 5%, 13%
та 26%).

     Ставка оподаткування встановлюється в залежності від  об'єкта
спадщини та ступеня споріднення спадкоємця із спадкодавцем.

     Об'єкти спадщини   платника   податку   поділяються  з  метою
оподаткування на об'єкти нерухомого майна, об'єкти рухомого майна;
об'єкти   комерційної  власності;  суми  страхового  відшкодування
(страхових   виплат)   за   страховими   договорами,    укладеними
спадкодавцем,  а також суми, що зберігаються на пенсійному рахунку
спадкодавця   згідно   з   договором    недержавного    пенсійного
страхування, пенсійного вкладу; кошти, а саме, готівкові кошти або
кошти, що зберігаються на рахунках спадкодавця, відкритих у банках
та  небанківських  фінансових  установах,  у  тому числі депозитні
(ощадні),  іпотечні  сертифікати,  сертифікати  фонду  операцій  з
нерухомістю.

     При спадкуванні   будь-якого   об'єкта   спадщини,   зокрема,
нерухомості  (земельних  часток  (паїв),  спадкоємцем,   який   не
відноситься  до  членів  сім'ї  спадкодавця  1-го  чи 2-го ступеня
споріднення,  вартість такої  нерухомості  підлягає  оподаткуванню
податком  з  доходів фізичних осіб за ставкою,  визначеною пунктом
7.1 статті 7  Закону  (  889-15  )  у  розмірі  13%  (до  1  січня
2007 року).

     Згідно із  Законом  (пп.  1.20.4  п.  1.20 ст.  1) ( 889-15 )
членами сім'ї фізичної особи є її дружина  або  чоловік,  діти  як
фізичної  особи,  так  і  її  дружини  або  чоловіка (у тому числі
усиновлені),  батьки,  баба або дід як фізичної особи,  так  і  її
дружини або чоловіка,  брати чи сестри як фізичної особи, так і її
дружини або чоловіка,  онуки як фізичної особи,  так і її  дружини
або чоловіка,  інші утриманці такої фізичної особи або її опікуни,
визнані такими згідно із законом.  Саме ці особи є  членами  сім'ї
фізичної особи першого та другого ступеня споріднення.

     Виходячи із  положень  Закону  (  889-15  )  фізична  особа -
платник податку,  який  одержав  протягом   звітного   податкового
2005 року дохід у вигляді спадщини від особи, яка не є членом його
сім'ї першого чи другого ступеня споріднення (згідно з листом  ДПА
у  Сумській  області  від  24.07.06 N 10793/Ш/31-026,  спадщину Ви
отримали від рідної сестри Вашої  бабусі),  зобов'язаний  включити
його вартість до складу загального річного оподатковуваного доходу
та подати до 1 квітня наступного року річну  податкову  декларацію
про  майновий  стан і доходи до податкового органу за місцем своєї
податкової адреси (місце  постійного  або  переважного  проживання
платника  податку)  та  сплатити  13%  податку з вартості об'єктів
такої спадщини.

     Податкові органи не мають законодавчих підстав для звільнення
платників від сплати податку з будь-яких одержаних ними доходів, в
т.ч. із спадщини.

     Разом з тим,  підпунктом 14.4.4 пункту 14.4 статті 14  Закону
України  від  21.12.2000 N 2181 ( 2181-14 ) "Про порядок погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами" встановлено,  що будь-який платник податків має
право  вимагати  розстрочення  чи  відстрочення  його   податкових
зобов'язань,  а  орган,  уповноважений  приймати  рішення  з таких
розстрочень,  відстрочень, зобов'язаний задовольнити таку вимогу у
разі  коли  підстави,  надані  платником податків як обґрунтування
такого розстрочення,  відстрочення, є тотожними підставам, наданим
іншими платниками податків,  щодо податкових зобов'язань яких були
прийняті відповідні рішення.

     Також, відповідно   до   статті   1   Закону   України    від
25 червня 1991 року N 1251 ( 1251-12 ) "Про систему оподаткування"
Верховна Рада Автономної  Республіки  Крим  і  сільські,  селищні,
міські   ради   можуть   встановлювати   додаткові   пільги   щодо
оподаткування у межах сум, що надходять до їх бюджетів.

 Заступник голови ДПА України                             С.Лекарь