Більше половини міжнародної торгівлі є об’єктом нетарифних бар’єрів, які становлять головну загрозу світовій торговельній системі. У ряді випадків використання нетарифних методів регулювання зовнішньої торгівлі при відносно ліберальному митному режимі може призвести до посилення обмежувального характеру торговельної політики держави в цілому. Одним із найпоширеніших нетарифних обмежень зовнішньої торгівлі є ліцензування зовнішньоекономічних операцій. Поняття та види квотЛіцензія – це
дозвіл, виданий державними органами на експорт та(або)
імпорт товару в установлених кількостях за визначений проміжок
часу. Ліцензування може виступати самостійним інструментом
державного регулювання ЗЕД або складовою частиною процесу
квотування. В останньому випадку ліцензія є документом, що
підтверджує право ввезти чи вивезти товар у рамках отриманої
квоти. Квота — це граничний обсяг певної категорії товарів,
який дозволено експортувати з території країни (імпортувати
на територію країни) протягом встановленого строку та який
визначається у натуральних чи вартісних одиницях. — експортні,
що вводяться урядом країни для запобігання вивезення дефіцитної на
внутрішньому ринку продукції, а також для досягнення політичних
цілей (ці квоти застосовуються дуже рідко); —
імпортні, що вводяться урядом країни для захисту внутрішнього
ринку від іноземної конкуренції, досягнення рівноваги
торговельного балансу, регулювання попиту та пропозиції всередині
країни, як захід у відповідь на дискримінаційну політику інших
держав (Основи міжнародної торгівлі: Навчальний
посібник / За ред. Ю.Г. Козака, Н.С. Логвинової, К.І.
Ржепішевського. – К: ЦУЛ, 2005. – С. 269—271.). Загальна заборона кількісних обмеженьУгоди СОТ виходять з
неприпустимості (за окремими винятками, як-то
труднощі з платіжним балансом) кількісних обмежень експорту
та імпорту. Так, ст. ХІ (1) Генеральної угоди
з тарифів та торгівлі (ГАТТ) від 30.10.1947 р.
встановлює, що жодна з договірних сторін не повинна встановлювати
або зберігати на ввезення будь-якого товару з території іншої
договірної сторони або ввезення чи продаж для експорту будь-якого
товару, призначеного для ввезення на територію іншої договірної
сторони, жодних заборон або обмежень чи то у формі квот, імпортних
або експортних ліцензій, чи то інших заходів, окрім мит, податків
чи інших зборів. Така позиція може пояснюватись як забезпеченням
справедливої конкуренції між іноземними та вітчизняними
постачальниками товару (квоти стримують імпортну
конкуренцію, тоді як митні тарифи зазвичай допускають її),
так і несприятливими економічними наслідками квотування порівняно
з митним тарифом. У економічній літературі відзначають, що в разі
необхідності (з тих чи інших міркувань)
вдатися до протекціонізму (попри всі негативні
економічні наслідки такої політики), тариф, очевидно, має
переваги над імпортними квотами з точки зору впливу на добробут
споживачів. Так, мито потенційно стимулює впровадження
науково-технічних інновацій іноземним постачальником. Внаслідок
застосування нових технологій, які ведуть до зменшення видатків
виробництва, закордонні виробники отримують можливість збільшити
обсяги реалізації своїх товарів на ринку, тоді як споживачі можуть
придбати більше товарів за нижчими цінами порівняно з періодом до
підвищення технічного рівня виробництва. Введення ж імпортної
квоти не стимулює технологічні нововведення, оскільки зменшення
видатків не сприяє зростанню обсягів реалізації товару. Окрім
того, здійснення протекціоністської політики через застосування
кількісних обмежень імпорту може з часом вступити у протиріччя з
економічним ростом, який потенційно веде до зростання попиту на
іноземні товари, якщо, звичайно, вони не є товарами нижчої
економічної якості (І. Бураковський. Теорія
міжнародної торгівлі. – К.: Основи, 2000. – С.
180.). Правила та форми процедури імпортного ліцензуванняУ системі угод СОТ
існує окрема Угода про процедури ліцензування імпорту (Agreement
on Import Licensing Provisions), згідно з якою ліцензування
імпорту повинне бути простим, прозорим та передбачуваним. Для
цілей цієї Угоди імпортне ліцензування визначається як
адміністративні процедури, що використовуються для здійснення
режимів імпортного ліцензування, які вимагають подання
відповідному адміністративному органу заяви або іншої документації
(відмінної від тієї, що вимагається для митних цілей)
як попередньої умови для ввезення на митну територію країни-члена,
що імпортує. а) будь-яка особа,
фірма або установа, яка виконує юридичні вимоги країни-члена, що
імпортує, для здійснення імпортних операцій, рівним чином має
право на звернення та отримання імпортних ліцензій; б) заяви на
отримання ліцензій можуть подаватися у будь-який робочий день до
митного оформлення товарів; в) заяви на отримання ліцензій, якщо
вони надані у належній та повній формі, затверджуються негайно
після їх отримання, у межах адміністративних можливостей, але
протягом максимального строку у 10 робочих днів. Вітчизняне законодавствоЧинний порядок
ліцензування зовнішньоекономічних операцій в Україні встановлено
ст. 16 Закону від 16 квітня 1991 р. “Про зовнішньоекономічну діяльність”. Він наближений до вимог СОТ (зазначена
стаття була викладена у новій редакції Законом №1315-IV від 20
листопада 2003 р. на виконання Програми заходів щодо завершення
вступу України до Світової організації торгівлі, затвердженої
Указом Президента України від 5 лютого 2002 р. №104).
Окрім того, перелік
товарів, експорт (імпорт) яких підпадає під
режим ліцензування, інформація про строк дії ліцензій та внесення
будь-яких змін до них, порядок подання та розгляду заявок
опубліковуються в офіційних друкованих виданнях України з
повідомленням Комітету з питань ліцензування імпорту СОТ протягом
60 днів з дня опублікування та наданням копій цих публікацій. На
запит заінтересованої держави—члена СОТ повинна надаватися
відповідна інформація щодо: порядку застосування обмежень;
кількості виданих за певний період ліцензій із зазначенням у разі
необхідності обсягу та/або вартості товарів; розподілу ліцензій
серед країн-постачальників; статистичних даних про обсяги та/або
вартість товарів. Валерія ПОЄДИНОКЮридичний вісник України №42 ( 21-27 жовтня 2006 року) |