ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 6208/7/16-1117 від 16.05.2001 ( Зміни в текст не внесені. Додатково див. Лист Державної податкової адміністрації N 8006/7/15-1117 ( v8006225-02 ) від 17.05.2002 ) Державна податкова адміністрація України надсилає для відома і керівництва в роботі постанову Кабінету Міністрів України від 23.04.2001 р. N 374 ( 374-2001-п ) "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1999 року N 271" і на доповнення до листа від 19.03.2001 р. N 3524/7/16-1117 ( v3524225-01 ) повідомляє. Постановою Кабінету Міністрів Україні від 23.04.2001 р. N 374 ( 374-2001-п ) "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1999 року N 271" затверджено в новій редакції Порядок акумуляції та використання коштів, які нараховуються сільськогосподарськими товаровиробниками - платниками податку на додану вартість щодо операцій з продажу товарів (робіт, послуг), включаючи продукцію (крім підакцизних товарів), виготовлену на давальницьких умовах із власної сільськогосподарської сировини. Крім того, зазначеною постановою врегульовано питання щодо терміну її дії, питання застосування спеціального режиму оподаткування новоствореними сільськогосподарськими товаровиробниками та інші питання. I. Період дії Порядку, затвердженого постановою Постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2001 р. N 374 ( 374-2001-п ) внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 26.02.99 р. N 271 ( 271-99-п ) "Про Порядок акумуляції та використання коштів, які нараховуються сільськогосподарськими товаровиробниками - платниками податку на додану вартість щодо операцій з продажу товарів (робіт, послуг), включаючи продукцію (крім підакцизних товарів), виготовлену на давальницьких умовах із власної сільськогосподарської сировини", чим фактично підтверджено безперервність дії останньої, починаючи з моменту її прийняття і до внесення змін, тобто з 26 лютого 1999 року до 23 квітня 2001 року. У зв'язку з цим необхідно переглянути звітність платників податку, які у вказаний період мали право на використання спеціального режиму оподаткування. При цьому операції з реалізації товарів (робіт, послуг) власного виробництва, які здійснені цими платниками у вказаний період, повинні бути відображені в спеціальних (окремих) деклараціях; позитивна різниця між податковими зобов'язаннями і податковим кредитом (рядок 23 спеціальної (окремої) декларації за червень 2000 року та за січень 2001 року) має бути перерахована на спеціальні рахунки; від'ємна різниця між податковими зобов'язаннями і податковим кредитом - перенесена в рядок 22 спеціальної (окремої) декларації наступного звітного періоду (значення рядка 24 спеціальної (окремої) декларації за червень 2000 року має бути перенесено до спеціальної (окремої) декларації за липень 2000 року, а значення рядка 24 спеціальної (окремої) декларації за січень 2001 року має бути перенесено до спеціальної (окремої) декларації за лютий 2001 року). Якщо платниками значення рядка 24 спеціальної (окремої) декларації за червень 2000 року (січень 2001 року) в рядок 22 спеціальної (окремої) декларації за липень 2000 року (лютий 2001 року) не перенесено, то виправлення необхідно провести таким чином: - значення рядка 24 спеціальної (окремої) декларації за червень 2000 року (січень 2001 року) перенести в рядок 22 спеціальної (окремої) декларації за квітень 2001 року (термін подання - 20 травня); - якщо значення рядка 24 спеціальної (окремої) декларації за червень 2000 року (січень 2001 року) перенесено платником до бюджетної декларації, необхідно провести відповідне коригування. II. Особливості застосування спеціального режиму оподаткування новоствореними сільськогосподарськими товаровиробниками Відповідно до пунктів 2 та 3 затвердженого Порядку новоствореними сільськогосподарськими товаровиробниками з метою визначення права на застосування ними спеціального режиму оподаткування вважаються: - суб'єкти господарювання різних форм власності, які зареєстровані як суб'єкти підприємницької діяльності у поточному році; - суб'єкти господарювання різних форм власності, які зареєстровані як суб'єкти підприємницької діяльності у минулому році, але з поважних причин почали здійснювати операції з продажу товарів (робіт, послуг) лише в поточному році. Для того щоб застосовувати у своїй діяльності спеціальний режим оподаткування, новостворений сільськогосподарський товаровиробник повинен бути безумовно зареєстрований як платник ПДВ. Новостворений сільськогосподарський товаровиробник має право на застосування спеціального режиму оподаткування у разі, якщо ним у звітному періоді одержано не менше як 50% загальної суми валового доходу від операцій з продажу сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки. Звітним періодом з метою визначення права застосування спеціального режиму оподаткування вважається період з моменту державної реєстрації сільськогосподарського товаровиробника як платника ПДВ до кінця першого звітного (податкового) місяця, за який цим платником подається декларація з ПДВ та який охоплює повний календарний звітний податковий період, за який платник вперше звітує як платник ПДВ. Наприклад, сільськогосподарський товаровиробник зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності 20 січня 2001 року і 25 березня цього ж року зареєстрований як платник ПДВ. Перша податкова декларація з ПДВ подається цим платником за березень 2001 року, тобто за період з 25 по 31 березня. Оскільки 7 календарних днів не можуть дати чіткої картини діяльності платника для визначення відсотка обсягу операцій з продажу сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки в загальному обсязі валового доходу платника, то для визначення 50% використовується декларація першого повного звітного періоду, тобто за квітень 2001 року. Дані саме цього періоду і використовуються для визначення обсягу продажу сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки у загальній сумі валового доходу платника. При цьому слід мати на увазі, що відповідно до змін, внесених до статті 9 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) (Закон України від 14.09.2000 р. N 1955-III ( 1955-14 ), новостворений суб'єкт підприємницької діяльності не зобов'язаний в обов'язковому порядку реєструватися як платник ПДВ до досягнення ним встановленого граничного рівня оподатковуваних операцій (61,2 тис. грн.). А тому платник, який зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності в минулому році, здійснював господарську діяльність без реєстрації як платник ПДВ і зареєструвався як платник ПДВ у поточному році, не вважається новоствореним. Так, наприклад, не вважатиметься новоствореним сільськогосподарський товаровиробник, який зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності в червні 2000 року, здійснював господарську діяльність у 2000 році, досяг граничного рівня оподатковуваних операцій і був зареєстрований як платник ПДВ у лютому 2001 року. Такий платник зможе визначити право на використання спеціального режиму оподаткування лише в 2001 році починаючи з лютого за результатами діяльності з червня по грудень 2000 року. III. Податкова звітність Як було передбачено Порядком, затвердженим постановою КМУ N 271 ( 271-99-п ), так і з затвердженням нової редакції Порядку правило щодо подання платниками окремої податкової звітності з ПДВ у частині операцій, до яких застосовується спеціальний режим оподаткування, залишилося незмінним. Зміни стосуються лише періодичності подання податкової звітності сільськогосподарськими товаровиробниками. Пунктом 4 Порядку передбачено, що сільськогосподарські товаровиробники, що мають право на застосування спеціального режиму оподаткування, подають податкову декларацію з ПДВ у терміни, передбачені законодавством. Тобто для спеціального режиму оподаткування встановлюються такі ж терміни і періодичність подання податкової декларації, як і для розрахунків з бюджетом: місяць і квартал. При цьому для визначення періодичності подання звітності (щомісячно чи щоквартально) обсяг оподатковуваних операцій визначається за підсумками двох податкових декларацій - спеціальної і декларації, за якою здійснюються розрахунки з бюджетом. У той же час Порядком, затвердженим постановою КМУ від 12.05.99 р. N 805 ( 805-99-п ), для платників, які використовують у своїй діяльності спеціальний режим оподаткування, визначений абзацом другим пункту 11.21 Закону, не передбачено іншого звітного періоду ніж місяць. У зв'язку з цим для платників, які у своїй діяльності користуються одночасно нормами постанов КМУ N 271 ( 271-99-п ) (з урахуванням внесених до неї змін) та N 805 ( 805-99-п ), періодичність подання податкової звітності залишається єдиною: щомісячно. IV. Спеціальні (окремі) рахунки Порядок, затверджений постановою КМУ від 23.04.2001 р. N 374 ( 374-2001-п ), залишив без змін правило щодо перерахування сум ПДВ, що залишаються в розпорядженні сільськогосподарських товаровиробників (абзац другий пункту 4 Порядку), на окремі (спеціальні) рахунки. Згідно з Порядком суми ПДВ, що визначені до сплати за спеціальною (окремою) декларацією перераховуються сільськогосподарськими товаровиробниками з поточного на окремий рахунок у терміни, передбачені для перерахування сум ПДВ до бюджету. Для сільськогосподарських товаровиробників встановлено додаткове правило щодо відкриття спеціальних рахунків: згідно з абзацом третім пункту 4 Порядку сільськогосподарський товаровиробник повинен відкрити окремий рахунок в установі банку протягом одного звітного періоду після отримання права на застосування спеціального режиму оподаткування. У зв'язку з цим необхідно: - визначити перелік всіх сільськогосподарських товаровиробників, які до цього часу не відкрили спецрахунки; - зобов'язати їх відкрити окремі рахунки протягом одного звітного періоду з моменту затвердження зазначеного Порядку, тобто - до кінця травня. Порядком встановлено виключно цільовий порядок використання коштів, перерахованих на окремі рахунки. При цьому для їх використання Порядком передбачено обмежений термін, а саме: після закінчення дії Порядку у зв'язку із втратою чинності відповідної норми Закону (дія пункту 11.29 Закону обмежена 1 січня 2004 року) платники мають всього лише 2 місяці (до кінця лютого 2004 року) для остаточного використання залишків на окремих рахунках. Починаючи з 1 березня 2004 р. невикористані кошти повинні бути перераховані із окремих рахунків до державного бюджету (на рахунок бюджетної класифікації, на який зараховується податок на додану вартість). Перерахуванню до державного бюджету після вказаної дати підлягають також кошти, задекларовані до перерахування на окремий рахунок, але не перераховані (незалежно з якої причини). V. Контроль за дотриманням норм Порядку Відповідно до пункту 6 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 23.04.2001 р. N 374 ( 374-2001-п ), органи державної податкової служби здійснюють контроль не тільки за цільовим використанням коштів, належних до сплати в бюджет, а й за дотриманням норм цього Порядку в цілому. Зокрема, крім контролю за цільовим використанням коштів, органи державної податкової служби повинні встановити контроль за своєчасністю відкриття окремих рахунків, повнотою і достовірністю обчислення сум ПДВ, що залишаються в розпорядженні сільськогосподарських товаровиробників, своєчасністю перерахування коштів на окремі рахунки. При цьому до платників за несвоєчасне перерахування коштів на окремі рахунки, за несвоєчасне подання звітності та за недостовірність визначення сум ПДВ, що повинні бути перераховані на окремий рахунок чи мають зменшувати такі суми в майбутніх періодах, застосовуються відповідні фінансові та штрафні санкції, передбачені чинним законодавством для аналогічних випадків при поданні податкової звітності з ПДВ, за якою здійснюються розрахунки з бюджетом, та при проведенні розрахунків з бюджетом. Суми штрафних та фінансових санкцій, а також донараховані суми ПДВ підлягають перерахуванню до державного бюджету. Повідомляючи про викладене, Державна податкова адміністрація України зобов'язує повідомити про зазначене податкові органи всіх рівнів та довести необхідну інформацію до відома всіх сільськогосподарських товаровиробників. Заступник Голови ДПА України Г.Оперенко "Бухгалтерія", N 24/1, 11.06.2001 р.