Підприємство-платник податку вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму податкового зобов'язання. До якого органу повинна бути подана скарга і протягом якого часу?

Законом України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та' державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. передбачено, що коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму податкового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству з питань оподаткування чи виходить за межі його компетенції, встановленої законом, такий платник податків має право звернутися до контролюючого органу зі скаргою про перегляд цього рішення. Скарга подається у письмовій формі та може супроводжуватися документами, розрахунками і доказами, які платник податків вважає за потрібне надати.

Відповідно до п.4.2 Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України № 29 від 11.12.1996 р. (далі — Положення), скарга повинна бути подана до органу державної податкової служби протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання платником податків податкового повідомлення або іншого рішення органу державної податкової служби. При цьому датою подання скарги вважається день її фактичного подання до відповідного органу державної податкової служби, а в разі надсилання поштою — дата відправлення скарги, зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення та на конверті (п. 3 Положення). Потрібно зазначити, що скарга, подана із дотриманням зазначених вище строків, зупиняє виконання платником податків податкових зобов'язань, визначених у податковому повідомленні, на строк від дня її подання до контролюючого органу до дня закінчення процедури адміністративного оскарження. Протягом зазначеного строку податкові вимоги з податку, що оскаржується, не надсилаються, а сума податкового зобов'язання, що оскаржується, вважаєтеся не-узгодженою.

Період розгляду скарг платників податків органами ДПС зазвичай обмежується двадцятьма календарними днями від дня отримання скарги, протягом яких має бути прийняте та надіслане скаржнику вмотивоване рішення, проте цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу ДПС або його заступника до шістдесяти календарних дн;в (у такому випадку необхідно письмово повідомити про це платника податків до закінчення двадцятиденного строку). Коли ж умотивоване рішення за скаргою не надсилається платнику податків протягом зазначених строків, то така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника.

Якщо ж орган ДПС надсилає платнику податків рішення про повне або часткове незадоволення його скарги, такий платник податків має право звернутися з повторнрю скаргою прямо до вищестоящої податкової адміністрації (минаючи попередню), а при повторному повному або частковому незадоволенні скарги — до органу ДПС ще вищого рівня. Не підлягає адміністративному оскарженню лише остаточне рішення Державної податкової адміністрації, проте ніщо не заважає оскаржити його у судовому порядку.

Так, для судового оскарження платнику податків необхідно підготувати й подати позовну заяву про скасування рішення податкового органу, яка повинна містити відомості, вказані у ст. 106 Кодексу адміністративного судочинства України.

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист
Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 46/2006