Мене відключили від електропостачання за порушення термінів сплати за електроенергію та порушення правил користування нею зі звинуваченням у тому, що я умисно пошкодив прилад обліку. Чи правомірні дії енергопостачальника?

Порядок користування населення України електричною енергією регламентований Правилами користування електричною енергією для населення (далі — ПКЕЕН), затвердженими постановою Кабінету Міністрів України №1357 від 26.07.1999 р. (із відповідними змінами та доповненнями).

Згідно з п.35 ПКЕЕН енергопостачальник має право відключити споживача в разі порушення термінів сплати за спожиту електричну енергію та навмисного пошкодження приладу обліку, зриву пломби.

Відповідно до п.53 ПКЕЕН у разі виявлення представником енергопостачальника порушення споживачем ПКЕЕН складається акт, який підписується представником енергопостачальника та споживачем. Один примірник акта вручається споживачу, другий залишається в енергопостачальника. Споживач має право внести до акта свої зауваження. У разі відмови споживача від підпису в акті здійснюється відповідний запис про відмову. Акт вважається дійсним, якщо його підписали три представники енергопостачальника.

На підставі акта енергопостачальник має право відключити споживача від електропостачання (у випадках, передбачених п. 35 ПКЕЕН), а також визначити розмір збитків, завданих йому протиправними діями споживача.

Покарання за порушення ПКЕЕН передбачені ст. 103-1 Кодексу про адміністративні правопорушення. Якщо умисно пошкоджені прилади обліку або здійснено інші порушення ПКЕЕН, що не завдали значної шкоди, споживач отримує попередження або сплачує штраф від одного до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Спірні питання можуть бути вирішені в суді.

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист
Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 1/2007