Відповідно до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» №1382 від 11.12.2003 р. реєстрацію громадян за місцем проживання здійснюють територіальні підрозділи або територіальні органи Державного департаменту у справах громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб (входять до складу Міністерства внутрішніх справ України) шляхом ведення адресно-довідкових картотек.
Реєстрація передбачає внесення відомостей про місце проживання до паспортного документа особи та адресно-довідкової картотеки, яку веде уповноважений орган.
Особи, які постійно проживають в Україні, у разі зміни місця проживання зобов'язані подати для реєстрації у 10-денний строк після прибуття на нове місце проживання документи відповідним житлово-комунальним підприємствам органів місцевого самоврядування, а особи, які проживають у приватних будинках і не обслуговуються житлово-комунальними підприємствами, повинні звернутись до відповідних уповноважених органів особисто (з поданням оформленої належним чином будинкової книги).
Для здійснення реєстрації особа подає: письмову заяву, паспортний документ з відміткою про зняття з реєстраційного обліку за попереднім місцем проживання, квитанцію про сплату державного мита або документ про звільнення від його сплати, три примірники талона реєстрації.
Зняття з реєстраційного обліку здійснюється на підставі заяви фізичної особи та зазначених вище документів. Зняття оформляється та документи повертаються не пізніше ніж у 7-денний строк.
У реєстрації фізичній особі за обраним місцем проживання може бути відмовлено тільки у визначених законом випадках.
Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист
Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 3/2007