КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 21 березня 2007 р. N 544
Київ

Про підсумки соціально-економічного розвитку України у 2006 році та основні завдання на 2007 рік

Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Відзначити, що коаліційний Уряд розпочав свою роботу в умовах посилення кризових явищ в економіці та соціальній сфері, найгострішими серед яких були проблеми, що виникли на ринках нафтопродуктів і продовольства, проблеми, пов'язані із забезпеченням України природним газом, підготовкою економіки та житлово-комунального господарства до роботи в осінньо-зимовий період, забезпеченням надходження коштів до державного бюджету в запланованих обсягах, погіршенням взаємовідносин з Російською Федерацією.
На 1 серпня 2006 р. закачування газу до підземних сховищ здійснювалося із значним відставанням від плану. Лише на початку жовтня його вдалося ліквідувати. Запаси вугілля на складах теплових електростанцій були значно менші від необхідних. Рівень освоєння державних капітальних вкладень становив лише 2 відсотки передбаченого обсягу.
Прийняті попередніми Урядами фінансово незбалансовані рішення, зокрема щодо збільшення розміру тарифів на природний газ та електроенергію, призвели до формування касового розриву Державного бюджету України на 2006 рік (3235-15) в обсязі близько 7 млрд. гривень.
З метою розв'язання зазначених проблем Уряд затвердив План невідкладних заходів щодо подолання кризових явищ в економіці та соціальній сфері (478-2006-р) , розроблений на основі положень Угоди про створення Антикризової коаліції у Верховній Раді України V скликання.
Здійснення у другому півріччі 2006 р. невідкладних заходів дало змогу подолати кризові явища і негативні тенденції в економіці та соціальній сфері, виконати державний бюджет, стабілізувати забезпечення споживачів природним газом, розпочати системну роботу з реалізації інвестиційно-інноваційних пріоритетів економічного зростання.
У результаті послідовних та ефективних дій Уряду щодо виконання рішень Верховної Ради України та реалізації пропозицій Президента України вдалося значно підвищити темпи соціально-економічного розвитку і досягти за підсумками року зростання реального валового внутрішнього продукту на 7,1 відсотка, що в 2,6 раза перевищує рівень 2005 року, а обсягів промислового виробництва - на 6,2 відсотка, або в 2 рази. За обсягом промислового виробництва досягнуто рівня 1990 року. Не допущено зниження обсягів сільськогосподарського виробництва. В економіку залучено прямі іноземні інвестиції в обсязі майже 4,6 млрд. доларів США.
Протягом другого півріччя збільшено обсяг фінансування з державного бюджету інвестиційних проектів, природоохоронної діяльності, програм підтримки пріоритетних галузей економіки.
Випереджаючими темпами порівняно із збільшенням валового внутрішнього продукту збільшувалися доходи громадян, що свідчить про соціальну спрямованість економічного зростання: реальний наявний дохід домашніх господарств збільшився порівняно з 2005 роком на 16,1 відсотка, середня заробітна плата зросла на 18,3 відсотка і досягла у грудні 2006 р. 1277 гривень. Істотно підвищено розмір гарантованих державою мінімальних соціальних виплат.
Порівняно з початком року на 10 відсотків зросла мінімальна пенсія. Середній розмір пенсійної виплати збільшився на 18,9 відсотка і на кінець року становив 458 гривень.
Соціальні видатки бюджету профінансовано на 100 відсотків.
Протягом року заборгованість з виплати заробітної плати зменшено більш як на 150 млн. гривень.
Практично завершено роботу з прийняття законів, необхідних для вступу України до Світової організації торгівлі. У рамках Угоди між Кабінетом Міністрів України та Європейським співтовариством збільшено квоти на поставку української металопродукції до країн - членів Європейського Союзу. Парафовано угоди між Україною та Європейським Союзом щодо спрощення візового режиму та про реадмісію.
Відновлено конструктивне співробітництво з Російською Федерацією, в результаті чого на середньострокову перспективу розв'язано критичну для України проблему газопостачання, послаблено обмеження на експорт до Росії українських товарів, зокрема м'ясо-молочної продукції.
Від невідкладних та антикризових дій Уряд перейшов до роботи із стратегічного планування соціально-економічного розвитку.
Своєчасно прийнято Державний бюджет України на 2007 рік (489-16) та за результатами розвитку економіки внесено зміни до нього, завдяки чому забезпечено новий рівень соціального захисту громадян, підготовлено до розгляду у другому читанні проект Державної програми економічного і соціального розвитку України на 2007 рік.
Завершується розроблення проектів Програми діяльності Кабінету Міністрів України та з урахуванням кращого світового досвіду Стратегії соціально-економічного розвитку України до 2011 року, в яких буде визначено пріоритети розвитку на середньострокову перспективу, спрямовані на забезпечення високих темпів економічного зростання, підвищення конкурентоспроможності національної економіки, перехід до інноваційної моделі розвитку та побудови пізньоіндустріальної економіки.
2. З метою закріплення позитивних тенденцій, забезпечення сталого розвитку держави та її регіонів, досягнення високих темпів економічного зростання та посилення його соціальної спрямованості, поліпшення якості життя громадян Першому віце-прем'єр-міністру України, віце-прем'єр-міністрам, міністрам, керівникам інших центральних органів виконавчої влади, Голові Ради міністрів Автономної Республіки Крим, головам обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій зосередити у 2007 році зусилля на виконанні таких основних завдань:
збільшення доходів населення (насамперед заробітної плати відповідно до зростання показників економічного розвитку та продуктивності праці), підвищення частки заробітної плати в структурі доходів; погашення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам підприємств і установ державної форми власності та з часткою державного майна понад 50 відсотків;
запровадження дієвого механізму соціального захисту малозабезпечених верств населення з метою підтримки на належному рівні їх спроможності з оплати житлово-комунальних послуг, максимальне спрощення процедури отримання відповідних виплат;
посилення державної підтримки дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, шляхом реформування системи їх соціального захисту; забезпечення підтримки багатодітних сімей;
підтримання фінансової стабільності солідарної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, впорядкування пільг і посилення їх цільової спрямованості; продовження здійснення заходів з поглиблення пенсійної реформи;
надання високоякісної медичної допомоги, забезпечення розвитку системи охорони здоров'я з орієнтацією на запобігання захворюванням; популяризація здорового способу життя;
удосконалення системи управління та державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища, запобігання техногенним катастрофам, забезпечення невиснажливого та раціонального використання біотичних, водних, земельних і мінеральних ресурсів, збереження біорізноманіття, формування екологічної мережі, створення нових і розширення меж існуючих територій та об'єктів природно-заповідного фонду;
забезпечення безумовного дотримання гарантованих Конституцією України (254к/96-ВР) прав і свобод людини та громадянина, зміцнення законності та правопорядку; вжиття ефективних заходів щодо боротьби з корупцією;
забезпечення захисту конституційних прав громадян на інформацію, дотримання принципів свободи слова, всебічне сприяння розвитку та захисту вітчизняного інформаційного простору, видавничої та архівної справи; вдосконалення взаємодії органів виконавчої влади з інститутами громадянського суспільства;
удосконалення нормативно-правової бази з питань розвитку громадянського суспільства; впровадження демократичних стандартів залучення громадськості до процесу вироблення та реалізації державної політики, в тому числі розвиток "електронної демократії" шляхом забезпечення участі громадськості в обговоренні проектів нормативно-правових актів, що мають важливе суспільне значення, за допомогою інформаційно-комунікативних технологій; забезпечення своєчасного та публічного реагування органів виконавчої влади на зауваження та пропозиції громадян;
удосконалення державного управління, підвищення результативності роботи вертикалі виконавчої влади, розмежування функцій з нормативного регулювання та з контрольно-наглядової діяльності, надання державних послуг і управління державним майном, розвиток інституту державної служби, покращення нормативного регулювання адміністративних послуг, посилення кадрового потенціалу місцевих органів виконавчої влади;
продовження реформування правоохоронних органів та Збройних Сил;
збільшення надходжень до державного та місцевих бюджетів, підвищення ефективності їх використання, досягнення якісно нового рівня виконання бюджетних програм, продовження роботи з реформування системи державних фінансів;
забезпечення збалансованого і комплексного розвитку регіонів на основі раціонального використання виробничого, ресурсного, трудового та наукового потенціалу, забезпечення дієвості державної підтримки регіонального розвитку, насамперед депресивних територій, збільшення власних доходів місцевих бюджетів, розроблення і прийняття проектів нормативно-правових актів з питань реформування місцевих бюджетів;
завершення у травні розроблення проектів програм соціально-економічного розвитку регіонів на період до 2011 року;
проведення ефективної та прозорої приватизації державного майна, забезпечення його відчуження за прозорими процедурами на конкурентних засадах;
підвищення ефективності управління об'єктами державної власності, оптимізація структури державного сектору економіки, зокрема шляхом зменшення кількості об'єктів, що не мають стратегічного значення для економіки та безпеки держави і не займають монопольного становища на ринку, першочергового продажу пакетів акцій, володіння якими не дає державі змоги істотно впливати на роботу підприємств;
покращення взаємодії органів виконавчої влади та суб'єктів господарювання, зменшення втручання центральних і місцевих органів виконавчої влади в їх діяльність, дерегуляція підприємницької діяльності;
забезпечення реального захисту права приватної власності, недопущення незаконного відчуження приватної власності, ефективна протидія рейдерству;
посилення співпраці з Національним банком щодо спрямування грошово-кредитної політики на забезпечення стабільності національної валюти та стимулювання економічного зростання;
розроблення проекту Податкового кодексу України та інших законодавчих актів, спрямованих на зниження податкового навантаження, розширення бази оподаткування;
сприяння активізації інвестиційної діяльності суб'єктів господарювання та модернізації виробництва з метою збільшення обсягів випуску продукції, конкурентоспроможної на внутрішньому та зовнішньому ринку;
збільшення обсягів житлового будівництва шляхом залучення коштів населення, законодавче забезпечення захисту прав громадян у процесі інвестування будівництва житла та вдосконалення системи іпотечного кредитування, розроблення ефективного механізму довгострокового житлового кредитування громадян;
оптимізація зовнішньої торгівлі, поетапне зниження від'ємного сальдо, розширення ринку збуту, захист інтересів національних виробників на зовнішньому ринку;
забезпечення стабільного збільшення обсягу промислового виробництва, формування у промисловості макротехнологічних комплексів із замкнутими циклами виробництва за пріоритетами інноваційного розвитку;
підвищення результативності наукової та науково-технічної діяльності, сприяння широкому застосуванню наукоємних технологій у виробництві, підтримка інноваційної діяльності;
упровадження ринкового механізму стимулювання ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, запровадження енергозберігаючих технологій, матеріалів та обладнання;
забезпечення споживачів енергоносіями шляхом збільшення обсягів власного видобутку нафти та природного газу і диверсифікації джерел їх постачання, використання відновлюваних джерел енергії, створення умов для інтеграції об'єднаної енергетичної системи України до європейської;
створення умов для поліпшення фінансового становища і беззбиткової діяльності підприємств житлово-комунального господарства, їх технічного переоснащення шляхом впровадження прогресивних технологій та енергозберігаючого обладнання, удосконалення системи управління галуззю, запровадження договірних відносин, створення конкурентного середовища на ринку послуг;
завершення формування нормативно-правової бази з питань функціонування повноцінного ринку землі;
відродження сільської поселенської мережі із забезпечення належного рівня соціально-побутових умов проживання;
оптимізація підтримки сільськогосподарських товаровиробників з метою забезпечення розширеного виробництва з урахуванням норм Світової організації торгівлі та Європейського Союзу;
забезпечення підготовки нового базового договору між Україною та Європейським Союзом, що передбачав би створення поглибленої зони вільної торгівлі, вільний рух товарів, послуг і капіталів, спрощення візового режиму;
відповідно до Закону України "Про ратифікацію Угоди про формування Єдиного економічного простору" (1683-15) активізація роботи щодо створення зони вільної торгівлі в межах Єдиного економічного простору з урахуванням норм і правил Світової організації торгівлі на принципах різнорівневої та різношвидкісної інтеграції.
3. З метою консолідації зусиль органів державної влади, спрямованих на прискорення реформування усіх визначальних сфер життя держави, визнати за необхідне утворення під керівництвом Прем'єр-міністра України Урядового комітету з реформ.
4. Міністрам, керівникам інших центральних органів виконавчої влади, Голові Ради міністрів Автономної Республіки Крим, головам обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
забезпечити виконання планів роботи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, регіональних програм економічного і соціального розвитку на 2007 рік з урахуванням завдань, визначених цією постановою;
інформувати щокварталу до 20 числа наступного місяця Міністерство економіки про підсумки розвитку відповідних галузей економіки, сфер діяльності та регіонів для подання узагальнених матеріалів Кабінетові Міністрів України до 1 числа другого місяця, що настає після звітного кварталу.
5. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Першого віце-прем'єр-міністра України та віце-прем'єр-міністрів з питань, що належать до їх компетенції.
Прем'єр-міністр України
В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 18