П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

Про Звернення Верховної Ради України до Президента України з приводу указів Президента України щодо дострокового припинення повноважень Верховної Ради України п'ятого скликання

( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2007, N 27, ст.374 )
Верховна Рада України постановляє:
1. Схвалити Звернення Верховної Ради України до Президента України з приводу указів Президента України щодо дострокового припинення повноважень Верховної Ради України п'ятого скликання (додається).
2. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України
О.МОРОЗ
м. Київ, 4 травня 2007 року
N 1002-V

ЗВЕРНЕННЯ

Верховної Ради України до Президента України з приводу указів Президента України щодо дострокового припинення повноважень Верховної Ради України п'ятого скликання

26 квітня 2007 року Президент України видав Указ "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" (355/2007) , яким припинив чинність свого попереднього Указу від 2 квітня 2007 року N 264/2007 (264/2007) "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України", що нині є предметом розгляду в Конституційному Суді України.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України (254к/96-ВР) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією (254к/96-ВР) та законами України.
Незважаючи на наведену норму Конституції України (254к/96-ВР) , Указ Президента України N 355/2007 (355/2007) від 26 квітня 2007 року "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" виданий з порушенням Конституції України (254к/96-ВР) , що може призвести до порушення закріплених у Конституції України (254к/96-ВР) прав, інтересів громадян України. Незаперечним є об'єктивний факт, що Президент України має право достроково припинити повноваження лише недієздатного парламенту, і лише у статті 90 Конституції України (254к/96-ВР) визначені для того підстави. Діяльність нинішньої Верховної Ради України свідчить про відсутність таких підстав.
Згідно з частиною другою статті 3 Конституції України (254к/96-ВР) права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Частиною другою статті 5 і частиною першою статті 38 Конституції України (254к/96-ВР) визначено, що носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Порядок організації та проведення позачергових виборів народних депутатів України регулюється Конституцією (254к/96-ВР) і законами України, зокрема Законом України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) .
Відповідно до частини першої статті 1 та статті 4 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) народні депутати України обираються громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Вибори є прямими. Громадяни України обирають депутатів безпосередньо шляхом голосування за кандидатів у народні депутати України, включених до списку політичної партії (виборчого блоку політичних партій).
Відповідно до частини другої статті 77 Конституції України (254к/96-ВР) позачергові вибори до Верховної Ради України призначаються Президентом України і проводяться в період 60 днів з дня опублікування рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України.
Також відповідно до частин третьої та четвертої статті 16 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) позачергові вибори народних депутатів України відбуваються в останню неділю 60-денного строку з дня опублікування Указу Президента України (355/2007) про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України, виданого відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) . Виборчий процес позачергових виборів народних депутатів України починається з дня, наступного після дня опублікування зазначеного Указу Президента України (355/2007) .
Таким чином, усі виборчі процедури процесу позачергових виборів народних депутатів України від його початку й до дня виборів мають відбутися в стислі строки.
Проте Закон України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) є таким, що не забезпечує проведення позачергових виборів, оскільки ним не врегульовано питання проведення всіх етапів процесу позачергових виборів.
Це не лише унеможливить проведення позачергових виборів народних депутатів України у повній відповідності з принципами відкритості, законності та демократичності, а й не дозволить сформувати український парламент, що не викликав би сумнівів щодо його легітимності як в Україні, так і за її межами.
Так, передбачені Законом України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) окремі виборчі процедури на різних етапах виборчого процесу неможливо виконати.
Так, у Державному бюджеті України на 2007 рік (489-16) не передбачені кошти на підготовку та проведення позачергових виборів народних депутатів України.
Частина перша статті 48 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) передбачає, що витрати на підготовку і проведення виборів народних депутатів України здійснюються виключно за рахунок коштів Державного бюджету України (489-16) та виборчих фондів політичних партій (виборчих блоків політичних партій), кандидатів у народні депутати України від яких зареєстровано Центральною виборчою комісією, тобто використання інших джерел фінансування виборів є порушенням законодавства України про вибори народних депутатів України, за яке передбачається кримінальна, адміністративна або інша відповідальність згідно зі статтею 117 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) .
22 лютого 2007 року Верховна Рада України прийняла Закон України "Про Державний реєстр виборців" (698-16) , який набирає чинності з 1 жовтня 2007 року, крім розділу VI "Перехідні положення" та пунктів 4-6 розділу VII "Прикінцеві положення" цього Закону (698-16) , які вже набрали чинності і передбачають порядок і строки утворення органів Державного реєстру виборців, порядок первинного формування і уточнення бази даних реєстру та внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів. На сьогодні ця робота тільки розпочинається.
З огляду на те, що Закон України "Про Державний реєстр виборців" (698-16) діє нині не в повному обсязі, питання, пов'язані зі складанням та уточненням списків виборців для проведення позачергових виборів народних депутатів України, не врегульовані.
Згідно з частиною другою статті 102 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) звичайні та спеціальні виборчі дільниці утворюються не пізніш як за 19 днів до дня виборів.
Водночас строки подання до окружної виборчої комісії пропозицій та подань відповідних органів чи посадових осіб щодо утворення звичайних виборчих дільниць (частина друга статті 20) (1665-15) , спеціальних виборчих дільниць (частина друга статті 21) (1665-15) і спеціальних виборчих дільниць на території військової частини (формування), дислокованої за межами населеного пункту на значній віддалі від нього (частина п'ята статті 21) (1665-15) , становлять відповідно 58 і 55 днів до дня виборів, а тому не можуть застосовуватися на позачергових виборах народних депутатів України.
Згідно із частинами другою, четвертою статті 42 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) форму відкріпного посвідчення встановлює Центральна виборча комісія не пізніш як за 60 днів до дня виборів, а бланки цих посвідчень виготовляються у кількості 2 відсотки від кількості виборців, внесених до уточнених загальних списків виборців, складених відповідно до частини тринадцятої статті 40 вищезазначеного Закону (1665-15) .
Проте такий строк для встановлення Центральною виборчою комісією форми відкріпного посвідчення для участі в позачергових виборах є неприйнятним, оскільки він закінчився не розпочавшись. Форма відкріпного посвідчення, затверджена постановою Центральної виборчої комісії від 24 січня 2006 року N 268 (v0268359-06) , встановлена лише для конкретного виду виборів народних депутатів України - чергових виборів 26 березня 2006 року, а тому для виготовлення відкріпних посвідчень для інших виборів не може застосовуватися.
Водночас відповідно до частини восьмої статті 42 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) окружна виборча комісія передає разом зі списками виборців бланки відкріпних посвідчень не пізніш як за 32 дні до дня виборів. Натомість згідно з частиною дев'ятою статті 102 Закону (1665-15) окружні виборчі комісії передають по одному примірнику списку виборців відповідним дільничним виборчим комісіям не пізніш як за десять днів до дня виборів. Із вищезазначеного зрозуміло, що зазначені положення Закону (1665-15) не узгоджуються між собою в частині строку передачі відкріпних посвідчень дільничним виборчим комісіям.
Не врегульовано в Законі України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) і особливий порядок відкриття політичною партією (виборчим блоком політичних партій) накопичувального рахунку виборчого фонду, який політична партія (виборчий блок політичних партій) зобов'язана згідно з частиною п'ятою статті 51 цього Закону (1665-15) відкрити не пізніш як за 65 днів до дня виборів, а підставою для відкриття цього рахунку є копія рішення Центральної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у народні депутати України.
Проте у цей строк політична партія (виборчий блок політичних партій) аж ніяк не зможе відкрити зазначений рахунок, оскільки на позачергових виборах народних депутатів України він закінчиться не розпочавшись.
Не можуть застосовуватися на позачергових виборах і положення частин четвертої, п'ятої, восьмої та дев'ятої статті 63 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) , що надають право політичній партії, яка входила до складу виборчого блоку і яка не пізніш як за 90 днів до дня виборів прийняла рішення про вихід із його складу, висувати кандидатів у народні депутати України в порядку і строки, передбачені Законом (1665-15) . Застосування цих положень на позачергових виборах позбавляє політичну партію, яка вийде зі складу виборчого блоку ще за місяць до дня призначення позачергових виборів, права самостійно висувати кандидатів у народні депутати України.
Відповідно до частини четвертої статті 11 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) виборчий процес включає етап проведення передвиборної агітації.
Більшість виборчих процедур цього етапу, які регулюються розділом VIII Закону (1665-15) , виходять далеко за межі виборчого процесу позачергових виборів, а тому не можуть застосовуватися.
Це насамперед стосується строків:
встановлення Центральною виборчою комісією порядку надання ефірного часу та друкованих площ за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, що виділяються на підготовку і проведення виборів (частина четверта статті 68) (1665-15) ;
встановлення відповідними засобами масової інформації розцінки вартості одиниці друкованої площі та одиниці ефірного часу для проведення передвиборної агітації за рахунок коштів виборчих фондів політичних партій (виборчих блоків політичних партій) (частина шоста статті 68) (1665-15) ;
надсилання загальнодержавними засобами масової інформації встановлених розцінок вартості одиниці друкованої площі чи ефірного часу до Центральної виборчої комісії (частина восьма статті 68) (1665-15) ;
опублікування телерадіоорганізаціями всіх форм власності в друкованих засобах масової інформації розцінок вартості однієї хвилини (секунди) ефірного часу (частина перша статті 69) (1665-15) ;
складання та надсилання до Центральної виборчої комісії чи окружної виборчої комісії попереднього розкладу ефірного часу трансляції передвиборних агітаційних теле-, радіопрограм загальнонаціональними та регіональними телерадіоорганізаціями державної та комунальної форми власності (частина шоста статті 69) (1665-15) ;
визначення за результатами жеребкування Центральною виборчою комісією черговості надання політичним партіям (виборчим блокам політичних партій) - суб'єктам виборчого процесу ефірного часу на радіо та телебаченні (частина сьома статті 69) (1665-15) ;
укладення угоди про публікацію в газетах "Голос України" та "Урядовий кур'єр", а також в одному з регіональних (місцевих) друкованих засобів масової інформації державної чи комунальної форми власності кожного з регіонів передвиборної програми політичної партії (виборчого блоку політичних партій) Центральною або окружною виборчою комісією у відповідному регіоні (частина перша статті 70) (1665-15) ;
надсилання редакціями газет "Голос України" та "Урядовий кур'єр", а також редакціями регіональних друкованих засобів масової інформації державної форми власності, з якими відповідні окружні виборчі комісії уклали угоди про опублікування передвиборних програм політичних партій (виборчих блоків політичних партій) - суб'єктів виборчого процесу, конкретних дат виходу у світ номерів відповідних видань з програмами із зазначенням місця розташування цих програм у кожному номері видання (частина друга статті 70) (1665-15) ;
встановлення Центральною виборчою комісією та відповідними окружними виборчими комісіями шляхом жеребкування черговості друкування передвиборних програм політичних партій (виборчих блоків політичних партій) за рахунок коштів Державного бюджету України (489-16) (частина третя статті 70) (1665-15) ;
відведення місць та обладнання стендів, дошок оголошень у людних місцях для розміщення матеріалів передвиборної агітації (частина восьма статті 67) (1665-15) .
Згідно з положенням частини другої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) офіційні спостерігачі від громадських організацій здійснюють спостереження за ходом виборчого процесу в порядку, встановленому Законом України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) .
Цей порядок встановлено статтею 76 зазначеного Закону (1665-15) і відповідно до нього на позачергових виборах офіційні спостерігачі від громадських організацій не зможуть спостерігати за перебігом виборчого процесу, оскільки громадська організація для здійснення такого спостереження повинна не пізніш як за 90 днів до дня виборів, тобто ще за місяць до того, як вибори будуть призначені, звернутися до Центральної виборчої комісії з клопотанням про дозвіл мати офіційних спостерігачів.
Не зможуть також дільничні виборчі комісії двічі надіслати кожному виборцю іменні запрошення у строки, передбачені частиною другою статті 43 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) . Так, перше письмове повідомлення повинно бути направлено виборцю не пізніш як за двадцять п'ять днів до дня виборів, а згідно з частиною четвертою статті 102 цього Закону (1665-15) дільничні виборчі комісії утворюються не пізніш як за 12 днів до дня виборів.
Положенням частини сьомої статті 102 Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) встановлено, що інформаційні плакати політичних партій (виборчих блоків політичних партій) - суб'єктів виборчого процесу виготовляються не пізніш як за двадцять днів до дня виборів. Згідно з частиною четвертою статті 67 Закону (1665-15) ці плакати передаються відповідним виборчим комісіям у цей саме строк.
З огляду на те, що на останніх чергових виборах народних депутатів України було утворено 225 окружних та понад 30 тисяч дільничних виборчих комісій, для передачі інформаційних плакатів потрібно більше часу, ніж встановлено Законом (1665-15) , а тому необхідно встановити для передачі цих плакатів на позачергових виборах народних депутатів України інший строк.
Вищезазначене свідчить про те, що без внесення відповідних змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) , до Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" (489-16) , до набрання чинності Законом України "Про Державний реєстр виборців" (698-16) у повному обсязі проведення демократичних позачергових виборів народних депутатів України 24 червня 2007 року на належному організаційно-правовому рівні неможливе.
На неможливість проведення чесних і вільних позачергових виборів народних депутатів України без внесення відповідних змін до виборчого законодавства звертала увагу також Парламентська асамблея Ради Європи (пункти 11 та 15.3 Резолюції 1549 (994_760) ) від 19 квітня 2007 року.
Враховуючи вищезазначене, зважаючи на відсутність конституційних підстав для дострокового припинення повноважень Верховної Ради України п'ятого скликання та проведення позачергових виборів до Верховної Ради України, ігнорування Президентом України рекомендацій Парламентської асамблеї Ради Європи, що містяться в Резолюції 1549 (994_760) від 19 квітня 2007 року, неможливість проведення вільних і чесних позачергових виборів до Верховної Ради України без внесення відповідних змін до виборчого законодавства, усвідомлюючи відповідальність перед Українським народом, з метою забезпечення стабільності в державі, запобігання негативному розвитку подій, створення належних умов для врегулювання порядку проведення позачергових виборів народних депутатів України, Верховна Рада України пропонує Президенту України скасувати Указ Президента України N 355/2007 (355/2007) від 26 квітня 2007 року "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів" такий, що виходить за межі його конституційних повноважень, а крім того, унеможливлює проведення позачергових виборів до Верховної Ради України, та утриматися від видання подібних указів до внесення відповідних змін до Закону України "Про вибори народних депутатів України" (1665-15) та інших законів України, спрямованих на забезпечення порядку організації та проведення позачергових виборів до Верховної Ради України.
м. Київ
4 травня 2007 року