ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
15.02.2007 N 1485/5/15-0716

Про оренду землі

Державна податкова адміністрація України розглянула лист щодо правильності визначення розміру орендної плати за землю та повідомляє наступне.
Земельні відносини регулюються Конституцією України (254к/96-ВР) , Земельним кодексом України (2768-14) , а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Прикінцевими положеннями Закону України від 06.10.98 р. N 161-XIV (161-14) "Про оренду землі" (зі змінами та доповненнями, далі - Закон N 161-XIV) встановлено, що до розмежування відповідно до закону земель державної і комунальної власності орендодавцями земельних ділянок у межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, є відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади в межах повноважень, визначених Земельним кодексом України (2768-14) .
Відповідно до ст. 13 Закону N 161-XIV (161-14) договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 р. N 1724 (1724-2006-п) "Деякі питання оренди земель" внесено зміни до Типового договору оренди землі (220-2004-п) та затверджено розрахунки розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, грошова оцінка яких проведена та не проведена.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю, як визначено ст. 21 Закону N 161-XIV (161-14) , встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які визначені відповідно до Закону України від 03.07.92 р. N 2535-XII (2535-12) "Про плату за землю") (зі змінами та доповненнями, далі - Закон N 2535-XII).
Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється Законом N 2535-XII (2535-12) , та перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки. У разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати.
Отже, розмір орендної плати за землю залежить як від правильності визначення суми земельного податку, так і від розміру нормативної грошової оцінки землі.
Щодо правильності визначення розміру земельного податку, то відповідно до частини першої ст. 7 Закону N 2535-XII (2535-12) ставки земельного податку в межах населених пунктів, грошову оцінку яких встановлено, визначені у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки, а податок за водойоми в межах населених пунктів, надані для виробництва рибної продукції, справляється у розмірі 25 відсотків суми земельного податку, обчисленого відповідно до частин першої та другої цієї статті.
Згідно зі ст. 11 Закону N 2535-XII (2535-12) за межами населених пунктів податок за земельні ділянки, надані на землях водного фонду, за винятком земельних ділянок, зазначених у частині другій ст. 6 Закону N 2535-XII, справляється у розмірі 0,3 відсотка від грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.
Щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, то, як встановлено ст. 23 Закону N 2535-XII (2535-12) , вона проводиться Державним комітетом України по земельних ресурсах за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Методика нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), в тому числі земель водного фонду, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.97 р. N 525 (525-97-п) (зі змінами та доповненнями), а Порядок нормативної грошової оцінки зазначених земель - спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Державного комітету лісового господарства України, Державного комітету України по водному господарству, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 р. N 19/16/22/11/17/12 (z0389-06) (зареєстровано в Мін'юсті України 05.04.2006 р. за N 389/12263).
При цьому відповідно до ст. 24 Закону України від 11.12.2003 р. N 1378-IV (1378-15) "Про оцінку земель" (зі змінами та доповненнями) фінансування робіт з оцінки земель та земельних ділянок може проводитися за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, коштів землевласників і землекористувачів та інших джерел, не заборонених законом.
Разом з тим повідомляємо, що підставою для нарахування орендної плати за землю, як встановлено ст. 13 Закону N 2535-XII (2535-12) , є договір оренди землі, а відповідно до ст. 30 Закону N 161-XIV (161-14) зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Заступник Голови
Л.Є.Боєнко