ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Л И С Т
07.05.2007 N 11/2-9/4640-ЕП
|
Начальникам регіональних
митниць,
митниць
Про надання роз'яснень
За наявною в Держмитслужбі інформацією в окремих пунктах пропуску через державний кордон України складається напружена ситуація при здійснені контролю за обробкою транзитних вантажів, причиною якої є неоднозначне розуміння митними органами вимог законодавства України щодо операцій, які можуть проводитися з транзитними вантажами учасниками транспортно-експедиторської діяльності в рамках надання транспортно-експедиторських послуг.
Так, статтею 200 Митного кодексу України від 11.07.02 N 92-IV (
92-15)
(далі - Кодекс) визначено поняття митного режиму транзиту, а саме: транзит - митний режим, відповідно до якого товари і транспортні засоби переміщуються під митним контролем між двома митними органами або в межах зони діяльності одного митного органу без будь-якого використання таких товарів і транспортних засобів на митній території України.
Разом з тим, Закон України від 20.10.99 N 1172-XIV (
1172-14)
"Про транзит вантажів" (зі змінами) є Законом, який визначає засади організації та здійснення транзиту вантажів авіаційним, автомобільним, залізничним, морським і річковим транспортом через територію України.
Відповідно до статті 1 "Визначення термінів" цього Закону (
1172-14)
транзит вантажів, це - перевезення транспортними засобами транзиту транзитних вантажів під митним контролем через територію України між двома пунктами або в межах одного пункту пропуску через державний кордон України.
Згідно зі статтею 6 "Документація транзиту вантажів" цього ж Закону (
1172-14)
транзит вантажів супроводжується товарно-транспортною накладною, складеною мовою міжнародного спілкування. Залежно від обраного виду транспорту такою накладною може бути авіаційна вантажна накладна (Air Waybill), міжнародна автомобільна накладна (CMR), накладна УМВС (СМГС), накладна ЦІМ (СІМ), коносамент (Bill of Lading).
У той же час, статтею 4 "Маршрути та способи транзиту вантажів" Закону України "Про транзит вантажів" (
1172-14)
визначено, що транзит вантажів може здійснюватися у прямому або змішаному (комбінованому) сполученні. У прямому сполученні транзит вантажів передбачає їх транспортування одним видом транспорту без перевантаження на інший. У змішаному сполученні транзит вантажів може бути пов'язаний з їх перевантаженням з одного виду транспорту на інший, переробкою, сортуванням, пакуванням, обмірюванням, накопиченням, формуванням або подрібненням партій транзитного вантажу, тимчасовим зберіганням тощо. Такі операції здійснюються в зонах митного контролю виключно за вибором вантажовласника (уповноваженої ним особи).
При цьому, цей Закон (
1172-14)
не містить обмежень щодо здійснення таких операцій при транзиті вантажів у прямому сполученні.
До відома. Згідно з частиною другою статті 7 "Транзитні послуги (роботи)" Закону України "Про транзит вантажів" (
1172-14)
договори (контракти) про надання (виконання) транзитних послуг (робіт) укладаються як між резидентами і нерезидентами, так і між самими резидентами і нерезидентами, які вільно обирають комплекс транзитних послуг (робіт), їх надавачів (виконавців), а також засоби транзиту залежно від умов перевезень.
Крім цього, слід враховувати і положення Конвенції про договір міжнародного перевезення вантажів по дорогах (КДПВ) (
995_234)
1956 р., а саме:
статті 4 - "отсутствие, неправильность или потеря накладной не отражаются ни на существовании, ни на действительности договора перевозки, к которому и в этом случае применяются постановления настоящей Конвенции";
статті 12 - відносно реалізації прав відправника та отримувача щодо розпорядження вантажем;
статті 14 - відносно застосування заходів в інтересах найкращого виконання перевезення.
При цьому з огляду не те, що транзит вантажів може супроводжуватися книжкою МДП (Carnet TIR), а при декларуванні транзитних вантажів відповідно до митного законодавства України до митних органів подається вантажна митна декларація (ВМД) або накладна УМВС (СМГС), накладна ЦІМ (СІМ), книжка МДП (Carnet TIR), необхідні для здійснення митного контролю, слід враховувати положення Конвенції про міжнародне перевезення вантажів із застосуванням книжки МДП (Конвенція МДП) (
995_012)
1975 року, а саме:
статті 27 - за умови дотримання положень цієї Конвенції і, зокрема, її статті 18, раніше зазначену митницю місця призначення може бути замінено іншою митницею місця призначення;
статті 28 - при прибутті вантажу в митницю місця призначення і у разі, якщо вантажі переводяться в умови іншого митного режиму або звільняються від мита з метою внутрішнього споживання, митне оформлення книжки МДП провадиться негайно.
Слід також зазначити, що згідно з частиною другою статті 4 Закону України "Про транзит вантажів" (
1172-14)
транзит вантажів у прямому сполученні передбачає їх перевезення за єдиним транспортним документом протягом усього шляху слідування. При цьому Закон не визначає поняття "слідування", проте визначає термін транзит вантажів, а саме: перевезення транспортними засобами транзиту транзитних вантажів під митним контролем через територію України між двома пунктами або в межах одного пункту пропуску через державний кордон України.
Ураховуючи вище викладене, при здійсненні відповідно до чинного законодавства України учасниками транспортно-експедиторської діяльності операцій в рамках надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень транзитних вантажів у прямому сполученні не мають змінюватися вид товарно-транспортної накладної та вид транспортного засобу.
До відома. Відповідно до статті 8 "Види транспортно-експедиторських послуг" Закону України від 01.07.04 N 1955-IV (
1955-15)
"Про транспортно-експедиторську діяльність" експедитори за дорученням клієнтів, зокрема, забезпечують оптимальне транспортне обслуговування, а також організовують перевезення вантажів різними видами транспорту територією України та іноземних держав відповідно до умов договорів (контрактів), укладених відповідно до вимог Міжнародних правил щодо тлумачення термінів "Інкотермс" (
988_007)
; здійснюють роботи, пов'язані з прийманням, накопиченням, подрібненням, доробкою, сортуванням, складуванням, зберіганням, перевезенням вантажів; здійснюють оформлення товарно-транспортної документації та її розсилання за належністю; оформляють документи та організовують роботи відповідно до митних, карантинних та санітарних вимог; надають інші допоміжні та супутні перевезенням транспортно-експедиторські послуги, що передбачені договором транспортного експедирування і не суперечать законодавству.
Відповідно до вимог, встановлених Кодексом (
92-15)
(статті 162, 164) власники товарів (уповноважені ними особи) можуть надавати митним органам гарантії щодо обов'язкової доставки товарів до митного органу призначення. Вид заходу гарантування доставки товарів, що перебувають під митним контролем, до митного органу призначення обирається власником товарів чи уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Також, для відома та можливого використання в роботі наводимо коментарій до пояснювальної записки 0.18-2 до статті 18 Конвенції про міжнародне перевезення вантажів із застосуванням книжки МДП (Конвенція МДП) (
995_012)
1975 року, а саме:
"Разгрузка товаров
Термин "разгрузка", упомянутый, в частности, в пояснительной записке 0.18-2, не обязательно подразумевает физическое изъятие грузов из транспортного средства или контейнера, например, в случаях, когда транспортная операция продолжается после окончания перевозки МДП. Однако, если перевозка МДП заканчивается для части грузов и продолжается для оставшихся, то первая часть грузов должна быть физически изъята из опломбированного грузового отделения или контейнера либо, в случае перевозки тяжеловесных или громоздких грузов, отделена от остальных грузов, для которых перевозка МДП продолжается (TRANS/WP.30/AC.2/59, приложение 5; TRANS/WP.30/192, пункт 26)".
З огляду на викладене, операції, які можуть проводитися з транзитними вантажами учасниками транспортно-експедиторської діяльності в рамках надання транспортно-експедиторських послуг (за винятком операцій, внаслідок проведення яких змінюється фактурна вартість чи коди товарів згідно з товарною номенклатурою Митного тарифу України (2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14)
), зокрема, з оформлення нової товарно-транспортної документації (за винятком рахунків-фактур (інвойсів) або інших документів, що вказують вартість товарів) не суперечать вимогам Кодексу (
92-15)
, законів України від 20.10.99 N 1172-XIV (
1172-14)
"Про транзит вантажів", від 01.07.04 N 1955-IV (
1955-15)
"Про транспортно-експедиторську діяльність", Митної конвенції про міжнародне перевезення вантажів із застосуванням книжки міжнародного дорожнього перевезення (Конвенція МДП) (
995_012)
1975 року, Конвенції про договір міжнародного перевезення вантажів по дорогах (КДПВ) (
995_234)
1956 року.
У зв'язку з чим, вимагаю доопрацювати наявні розпорядчі документи видані митними органами у відповідності до вимог чинного законодавства України.
Перший заступник
Голови Служби
|
Р.А.Черкасський
|
WEB MD Office "НПО Поверхность",
www.master-d.com.ua