ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
11.05.2007 N 9433/7/22-6017
|
В зв'язку з внесенням змін до Інструкції про порядок здійснення контролю і отримання ліцензій за експортними, імпортними та лізинговими операціями (
z0338-99)
постановою Правління Національного банку України від 13.12.2006 р. N 455 (
z0037-07)
, що зареєстрована в Міністерстві юстиції України 18.01.2007 р. за N 37/13304 (введена в дію з 29.01.2007 р.), Державна податкова адміністрація України зобов'язує при проведенні підрозділами по контролю за операціями у сфері ЗЕД перевірок експортно-імпортних операцій, які здійснюють суб'єкти господарювання у зовнішньоекономічній сфері, керуватись наступним.
1. Пунктом 1.8 Інструкції про порядок здійснення контролю і отримання ліцензій за експортними, імпортними та лізинговими операціями (
z0338-99)
(далі - Інструкція) визначено перелік випадків, які можуть бути підставою для зменшення суми валютної виручки (лізингових платежів) або вартості товарів (об'єктів лізингу).
Керуючись викладеним, у разі виявлення під час перевірок податковими органами випадків надходження суми валютної виручки (лізингових платежів) або вартості товарів (об'єктів лізингу) в неповному обсязі при наявності підтверджених обставин, передбачених пунктом 1.8 Інструкції (
z0338-99)
, відповідальність, передбачена статтею 4 Закону "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" (
185/94-ВР)
(далі - Закону), до суб'єктів господарювання не застосовується.
Щодо випадків, зазначених у пункті 1.8 Інструкції (
z0338-99)
, виявлених податковими органами до набрання чинності постанови Правління Національного банку України від 13.12.2006 р. N 455 (
z0037-07)
(далі - Постанова), зазначаємо наступне.
Згідно статті 58 Конституції України (
254к/96-ВР)
закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до статті 56 Закону України "Про Національний банк України" (
679-14)
нормативно-правові акти Національного банку не мають зворотної сили, крім випадків, коли вони згідно з законом пом'якшують або скасовують відповідальність.
Враховуючи, що Постановою (
z0037-07)
до Інструкції (
z0338-99)
були внесені зміни, зокрема в частині розширення переліку випадків, при настанні яких уповноваженим банкам дозволяється знімати з контролю зовнішньоекономічні операції їх клієнтів-резидентів, що є в подальшому підставою для незастосування відповідальності, передбаченої статтею 4 Закону (
185/94-ВР)
, то по раніше виявлених податковими органами випадках, які підпадають під виняток, зазначений у пункті 1.8 Інструкції, та за наявності відповідних документів, що відповідають вимогам цього пункту, пеня за порушення термінів розрахунків нараховується лише до набрання чинності Постанови (до 28.01.2007 р. включно).
2.Пунктом 1.9 Інструкції (
z0338-99)
передбачено, що експортна, імпортна та лізингова операції можуть бути зняті з контролю за наявності належним чином оформлених документів про припинення зобов'язань за цими операціями зарахуванням, якщо:
- вимоги випливають із взаємних зобов'язань між резидентом і нерезидентом, які є контрагентами за цими операціями;
- вимоги однорідні;
- строк виконання за зустрічними вимогами настав або не встановлений, або визначений моментом пред'явлення вимоги;
- між сторонами не було спору щодо характеру зобов'язання, його змісту, умов виконання тощо.
Виходячи з викладеного наведені вище умови є підставою для прийняття податковими органами, здійсненого суб'єктами господарювання припинення зобов'язань за зовнішньоекономічними договорами шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог.
3. Згідно пункту 2.6 Інструкції (
z0338-99)
банк знімає з контролю експортну операцію, якщо взаємні зобов'язання за експортним договором частково або повністю не виконані та відбувається часткове або повне повернення резиденту продукції, що була поставлена ним нерезиденту за цим договором, на підставі ВМД (
z1437-05)
(типу ІМ-40 "Імпорт", ІМ-41 "Реімпорт", ІМ-75 "Відмова на користь держави", ІМ-76 "Знищення або руйнування") і за наявності інформації про цю операцію у реєстрі ВМД, а також за умови виконання вимог пункту 2.3 цього розділу щодо решти продукції.
Виходячи з викладеного, у разі встановлення під час перевірки випадків надходження валютної виручки не в повному обсязі відповідно до експортного договору в зв'язку з невиконанням договірних зобов'язань, при розрахунку розміру валютної виручки враховується часткове або повне повернення резиденту продукції, що була поставлена ним нерезиденту за цим договором, на підставі ВМД (
z1437-05)
(типу ІМ-40 "Імпорт", ІМ-41 "Реімпорт", ІМ-75 "Відмова на користь держави", ІМ-76 "Знищення або руйнування").
4. Згідно пункту 3.1 Інструкції (
z0338-99)
імпортні операції резидентів, які здійснюються на умовах відстрочення поставки, в разі коли таке відстрочення перевищує 90 календарних днів з моменту здійснення авансового платежу, виставлення векселя на користь постачальника товару, що імпортується, або при застосуванні розрахунків у формі документарного акредитива з моменту здійснення банком платежу на користь нерезидента, потребують одержання ліцензії.
Здійснення поставки - оформлення ВМД (
z1437-05)
(у випадку ввезення продукції на територію України, якщо така продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню) або виконання нерезидентом усіх зобов'язань щодо поставки, покладених на нього за договором (в інших випадках).
Згідно пункту 14 статті 1 Митного кодексу України (
1970-12)
митне оформлення - виконання митним органом дій (процедур), які пов'язані із закріпленням результатів митного контролю товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України, і мають юридичне значення для подальшого використання цих товарів і транспортних засобів.
Згідно з Положенням про вантажну митну декларацію, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.97 р. N 574 (
574-97-п)
(далі - Положення), ВМД (
z1437-05)
- письмова заява встановленої форми, що подається митному органу і містить відомості про товари та транспортні засоби, які переміщуються через митний кордон України, митний режим, у який вони заявляються, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення митного контролю, митного оформлення, митної статистики, нарахування податків, зборів та інших платежів.
ВМД (
z1437-05)
, заповнена у звичайному порядку, - ВМД з установленим обсягом даних, на підставі якої завершується митне оформлення товарів і транспортних засобів у заявлений митний режим.
ВМД (
z1437-05)
, заповнена у звичайному порядку,вважається оформленою за наявності на всіх її аркушах відбитка особистої номерної печатки посадової особи митниці, що здійснила митне оформлення товарів і транспортних засобів.
Згідно пункту 3.3 Інструкції (
z0338-99)
банк знімає з контролю операцію резидента в разі імпорту продукції з увезенням її на територію України, якщо така продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню, на підставі ВМД (типу ІМ-40 "Імпорт", ІМ-41 "Реімпорт", ІМ-72 "Магазин безмитної торгівлі", ІМ-75 "Відмова на користь держави", ІМ-76 "Знищення або руйнування") та за наявності інформації про цю операцію в реєстрі ВМД, а в інших випадках - після пред'явлення резидентом документа, який згідно з умовами договору засвідчує здійснення нерезидентом поставки продукції, виконання робіт, надання послуг.
Враховуючи викладене, при проведенні податковими органами перевірок імпортних операцій датою імпорту у випадку ввезення продукції на територію України, якщо така продукція згідно із законодавством України підлягає митному оформленню, слід вважати дату завершення оформлення ВМД (
z1437-05)
(типу ІМ-40 "Імпорт", ІМ-41 "Реімпорт", ІМ-72 "Магазин безмитної торгівлі", ІМ-75 "Відмова на користь держави", ІМ-76 "Знищення або руйнування").
Слід звернути увагу, що пунктом 3.6 Інструкції (
z0338-99)
передбачено, що якщо імпорт продукції (послуг, робіт) здійснюється без увезення з-за кордону цієї продукції (послуг, робіт) на територію України, то резидент, крім передбачених пунктом 3.3 цього розділу документів, які засвідчують поставку на його користь продукції (надання йому послуг, виконання робіт), подає також договір, який передбачає продаж цієї продукції нерезиденту та зарахування виручки від такого продажу на рахунки цього резидента в банках, або документи, які підтверджують потребу використання ним цієї продукції (послуг, робіт) за межами України.
Враховуючи викладене, у разі здійснення імпорту без увезення з-за кордону цієї продукції (послуг, робіт) на територію України, то завершенням цієї імпортної операції повинен бути договір, який передбачає продаж цієї продукції нерезиденту та зарахування виручки від такого продажу на рахунки цього резидента в банках, або документи, які підтверджують потребу використання ним цієї продукції (послуг, робіт) за межами України.
5. Розділом 7 Інструкції (
z0338-99)
встановлено порядок інформування банками податкових органів, зокрема банки надсилають усі передбачені цим розділом повідомлення до десятого числа місяця, наступного за звітним.
Згідно пункту 7.10 (
z0338-99)
банк надає податковим органам інформацію про виявлені у звітному місяці факти порушень згідно з додатком 7 (
z0037-07)
в разі ненадходження в законодавчо встановлені строки (або строки, визначені в ліцензіях) виручки, товарів або об'єкта лізингу.
Звертаємо вашу увагу, що згідно абзацу 3 пункту 1.11 Інструкції (
z0338-99)
податковим органам необхідно письмово повідомляти банк про відсутність порушень законодавчо встановлених строків розрахунків за операціями резидента, про які банком надавалася інформація цьому податковому органу згідно з пунктом 7.10 розділу 7 цієї Інструкції. Зазначене повідомлення має бути засвідчене підписом керівника (заступника керівника) податкового органу. У повідомленні зазначаються такі обов'язкові реквізити: повне найменування резидента/прізвище, ім'я, по батькові, місцезнаходження/місце проживання, ідентифікаційний код за ЄДРПОУ/ідентифікаційний номер за ДРФО (за наявності), номер і дата договору, повне найменування нерезидента, країна його реєстрації, термін проведення перевірки.
Заступник Голови
|
М.Романів
|