ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
13.03.2007 N 2522/5/17-0716
|
Депутату Фрунзенської
районної ради м. Харкова
Потикун Т.Ф.
Щодо податку з доходів фізичних осіб
Шановна Тетяно Федорівна!
Державна податкова адміністрація України за дорученням Кабінету Міністрів України розглянула Ваше звернення від 04.02.2007р. N к-03/02-20 щодо податку з доходів фізичних осіб і повідомляє наступне.
Відповідно до пункту 7.1 статті 7 Закону України від 22.05.2003р. N 889-IV (
889-15)
"Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон N 889) ставка податку становить 15% від об'єкта оподаткування, крім випадків, визначених у пунктах 7.2-7.3 цієї статті.
Водночас, пунктом 22.3 статті 22 Прикінцевих положень Закону N 889 (
889-15)
встановлено, що починаючи з 1 січня 2004 року та до 31 грудня 2006 року ставка оподаткування, визначена пунктом 7.1 статті 7 вказаного Закону, встановлюється на рівні 13% від об'єкта оподаткування.
Відповідно до підпункту 3.1.1 пункту 3.1 статті 3 Закону N 889 (
889-15)
об'єктом оподаткування резидента є загальний місячний оподатковуваний дохід.
Згідно із підпунктом 4.2.1 пункту 4.2 статті 4 Закону N 889 (
889-15)
до складу загального місячного оподатковуваного доходу включаються доходи у вигляді заробітної плати, інші виплати та винагороди, нараховані (виплачені) платнику податку відповідно до умов трудового або цивільно-правового договору.
Відповідно до пункту 1.2 статті 1 Закону N 889 (
889-15)
дохід - це сума будь-яких коштів, вартість матеріального і нематеріального майна, інших активів, що мають вартість, у тому числі цінних паперів або деривативів, одержаних платником податку у власність або нарахованих на його користь, протягом відповідного звітного податкового періоду з різних джерел як на території України, так і за її межами.
Враховуючи наведене, до об'єктів оподаткування, які виникли в 2007 р., тобто доходів, нарахованих починаючи з 1 січня 2007 р., застосовується ставка 15%, незважаючи за який період дії Закону N 889 (
889-15)
(2004-2006 рр.) вони нараховуються.
Виключення з цього порядку становлять суми відпускних, для яких Законом (
889-15)
встановлено окремий порядок включення до складу загального місячного оподатковуваного доходу, нарахованого платнику податку у вигляді заробітної плати.
Так, згідно з підпунктом 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 Закону (
889-15)
якщо платник податку отримує доходи у вигляді заробітної плати за час відпустки, то з метою визначення граничної суми доходу, що дає право на отримання податкової соціальної пільги, такі доходи (їх частина) відносяться до відповідних податкових періодів їх нарахування.
У зв'язку з цим, при розгляді питання оподаткування сум відпускних і "лікарняних", нарахування і виплата яких переходить з одного звітного року у другий (стосуються грудня 2006 р. та січня 2007 р.), слід враховувати суми доходів, нарахованих безпосередньо за відповідні місяці.
Щодо оподаткування доходів платника податку отриманих за договором підряду.
Відповідно до статті 837 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 N 435-IV (
435-15)
(далі - Кодекс) за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу. Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.
У договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначений. Ціна роботи включає відшкодування витрат підрядника та плату за виконану ним роботу (стаття 843 Кодексу (
435-15)
).
Згідно з діючим Цивільним кодексом (
435-15)
договір підряду є цивільно-правовим договором, який укладається між фізичною особою та юридичною особою на виконання певної роботи.
За договором підряду оплачується результат праці. Він визначається після закінчення роботи та оформляється актами здавання-приймання виконаних робіт (наданих послуг), на підставі яких провадиться їх оплата.
Згідно із статтею 854 Кодексу (
435-15)
, якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов'язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.
Підрядник має право вимагати виплати йому авансу лише у випадку та в розмірі, встановлених договором. Договором також може бути передбачено попередню або поетапну оплату.
Відповідно до пункту 8.1.1 пункту 8.1 статті 8 Закону N 889 (
889-15)
податковий агент, який нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід на користь платника податку, утримує податок від суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену у відповідних пунктах статті 7 цього Закону.
Тобто, податковий агент, який здійснив в 2006 році попередню оплату наперед ще не виконаної роботи за договором підряду на користь платника податку (акт здавання-приймання виконаних робіт на підставі якого провадиться остаточний розрахунок підписано у січні 2007 року) повинен був утримати та перерахувати до бюджету податок від суми такої виплати (ціни роботи за договором) за її рахунок за ставкою встановленою пунктом 7.1 статті 7 Закону N 889 (
889-15)
- 13%. Таке оподаткування є кінцевим.
Щодо проведення перерахунків податку з доходів фізичних осіб, передбачених підпунктом 6.5.2 пункту 6.5 статті 6 Закону N 889 (
889-15)
.
Згідно зазначеної норми Закону (
889-15)
, працедавець платника податку за місцем застосування податкової соціальної пільги здійснює перерахунок сум доходів, нарахованих такому платнику податку у вигляді заробітної плати, а також сум наданих податкових соціальних пільг:
а) за наслідками кожного звітного податкового року;
б) під час проведення розрахунку за останній місяць застосування податкової соціальної пільги при зміні місця її застосування за самостійним рішенням платника податку або у випадках, визначених у підпункті 6.3.3 пункту 6.3 цієї статті;
в) під час проведення остаточного розрахунку з платником податку, який припиняє трудові відносини з таким працедавцем.
Перерахунок сум доходів, нарахованих платнику у вигляді заробітної плати, та сум наданих податкових соціальних пільг проводиться лише за умов, що платник податку у 2006 році мав право на застосування податкової соціальної пільги. При цьому слід мати на увазі, що податкова соціальна пільга надається починаючи з податкового періоду (місяця), у якому платником було подано заяву на застосування. Проведення таких перерахунків є забезпеченням виконання визначеної Законом (
889-15)
умови щодо обмеження граничного розміру заробітної плати звітного податкового місяця, який дає право платнику податку на застосування податкової соціальної пільги, та перевірки (уточнення) підстав у платника податку для застосування податкової соціальної пільги, а також перевірки правильності нарахування податку з доходів фізичних осіб за кожний окремий податковий період (місяць).
Річний перерахунок полягає, в тому числі, в уточненні виплачуваних протягом року місячних доходів з врахуванням сум, які були нараховані безпосередньо за відповідні звітні місяці (відпускні, лікарняні, індексації тощо). Вже саме такі уточнені місячні доходи розглядаються кожний окремо як об'єкти оподаткування і по них провадиться кінцеве оподаткування для визначення остаточної річної суми податку. По місяцях, в яких протягом року не провадилося ніяких змін щодо складу оподатковуваного доходу та підстав для надання податкової соціальної пільги перерахунків податку не здійснюється. Таким чином, податок з загального річного оподатковуваного доходу складається з сум податків, визначених за наслідками перерахунку кожного окремого місячного оподатковуваного доходу.
У випадках, коли у 2007 році провадяться донарахування і виплати сум за податкові періоди (місяці) 2006 року, то такі суми донарахувань (в т.ч. індексація грошових доходів населення у вигляді заробітної плати) є доходами 2007 року і підлягають оподаткуванню у складі загального оподатковуваного доходу того місяця, коли вони нараховані за ставкою 15%.
Заступник голови ДПА України
|
С.І.Лекарь
|