УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
ТА У СПРАВАХ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ ВІД НАСЛІДКІВ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Н А К А З
N 222 від 27.07.98
м.Київ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
7 серпня 1998 р.
за N 497/2937
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи N 444 (z0833-07) від 25.06.2007 )

Про виконання Указу Президента України "Про встановлення ставки збору до Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення"

Виходячи з вимог чинного законодавства та завдань, передбачених Національною програмою мінімізації наслідків Чорнобильської катастрофи і соціального захисту громадян на період до 2000 року (3421-12) , потреба в коштах у 1998 році на реалізацію чорнобильських програм становить 4548,5 млн грн., у тому числі на соціальний захист громадян, які постраждали, - 3474,9 млн.грн.
Державним бюджетом України на 1998 рік (796/97-ВР) передбачено виділити на заходи, пов'язані з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи та соціальним захистом населення, 2606 млн грн., тобто 57,3% від вказаної потрібної суми, і, зокрема, на соціальний захист - 1953,5 млн грн., тобто 56,2%.
Аналіз зборів до Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення (далі - Фонд) у першому півріччі поточного року показує, що фактичні надходження становили 747,3 млн грн. і це становить 65,4% від передбачених Державним бюджетом на цей період.
Очікувані річні надходження коштів до Фонду, з урахуванням залишку на рахунку Держказначейства станом на 01.01.98 у сумі 35,5 млн грн, динаміки, яка зумовлена встановленням ставки збору до Фонду у розмірі 5% відповідно до Указу Президента України від 18 червня 1998 р. N 656/98, не перевищать 1173,0 млн грн., що становитиме 25,8% потреби і 45,0% обсягів, передбачених Державним бюджетом України на 1998 рік (796/97-ВР) .
Слід зазначити, що це свідчить про недостатню роботу в галузі накопичення зборів до Фонду відповідних відомств - на рівнях як загальнодержавному, так і обласному.
Несвоєчасні і неповні за обсягом надходження зборів до Фонду, який є єдиним джерелом фінансування "чорнобильських програм", останніми роками зумовлює зростання заборгованості за фактично виконані роботи та, особливо, з соціальних виплат. Так, якщо заборгованість на 01.01.96 становила 160,6 млн грн., у тому числі з питань соціального захисту та забезпечення - 101,1 млн грн., то на 01.01.97, відповідно, 310,0 і 207,5 млнгрн., на 01.01.98 - 457,8 і 315,7 млн грн. Тобто за 1996 рік заборгованість зросла на 149,4 млн грн. і з соціального захисту - на 106,4 млн грн., а за 1997 рік, відповідно, на 147,7 і 108,0 млн грн., причому заборгованість за виконані роботи та несплачені виплати з соціального захисту населення переходить із року в рік і сплачується за кошти, визначені на поточний рік.
Щороку зростає дисбаланс між потребами у коштах та фактичним фінансуванням заходів для виконання "чорнобильського" законодавства. Так, наприклад, для фінансування комплексу заходів з мінімізації наслідків Чорнобильської катастрофи у 1997 році потрібно було 5681,7 млн грн., передбачено було у Державному бюджеті 2513,0 млн грн., а фактично профінансовано 1571,5 млн грн., або 28% до потреби.
У цій ситуації МНС здійснює фінансування виключно пріоритетних і невідкладних заходів чорнобильських програм, першочерговим серед яких є саме соціальний захист потерпілих громадян. Це дозволяє деякою мірою згашувати соціальну напруженість серед населення, яке постраждало. Так, "чорнобильські" програми у першому півріччі поточного року профінансовані в цілому на 64,0% до передбачених Держбюджетом, а соціальний захист - на 80,7% до асигнованих сум.
Слід зазначити, що щороку постійно зростають витрати на фінансування галузевого Пенсійного фонду. Так, у 1996 році галузевому Пенсійному фонду було перераховано 190,1 млн грн. (100% до плану), у 1997, відповідно, - 341,1 млн грн. (96% до плану ) і в 1998 році при плані 385,5 млн грн. у першому півріччі уже профінансовано на 156,3 млн грн. (40,5%).
За розрахунками міністерства, при максимальних зусиллях органів виконавчої влади очікувані надходження (при встановленні у другому півріччі п.р. ставки зборів до Фонду у розмірі 5%) становитимуть 423,2 млн грн. При цьому заборгованість станом на 01.01.99 збільшиться порівняно з минулим роком у 2,5 раза і становитиме 1140,9 млн грн., у тому числі на соціальний захист населення, відповідно, у 2,7 раза і складе 870,4 млн грн. Тобто заборгованість тільки у галузі соціального захисту громадян становитиме 74,2% очікуваних обсягів фінансування за поточний рік, що показує подальше погіршення стану вказаних надходжень і, відповідно, виплат.
З метою збалансування видатків із надходженням коштів до Фонду Кабінетом Міністрів України схвалено проект Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", який узгоджений з Мінфіном, Мінсоцполітики, МОЗ, Мін'юстом та МНС. Крім цього, до Верховної Ради України внесені новий проект Концепції захисту громадян України у зв'язку з Чорнобильською катастрофою та зміни до Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" (791а-12) .
Враховуючи зміни тих обсягів фінансування заходів з мінімізації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення, які визначені Указом Президента України від 18 червня 1998 р. N 656/98 "Про встановлення ставки збору до Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення" та на виконання протокольного рішення Кабінету Міністрів України від 9 липня 1998 р. N 26 "Про стан використання коштів Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення", з метою більш ефективного та раціонального використання коштів Фонду, дотримання адресності їх використання та задля збалансування надходжень до Фонду з видатками на "чорнобильські" програми НАКАЗУЮ:
1. Заступнику Міністра Потісі В.М. разом з управліннями: соціального захисту та роботи з населенням (Маторін А.Г.), медико-біологічного забезпечення (Торбін В.Ф.), з радіаційного захисту населення та поводження з радіоактивними відходами (Ткаченко Н.В.) - в строк до 30.07.98 у встановленому порядку затвердити та надіслати рекомендації для обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій щодо пріоритетів і критеріїв, за якими визначаються ці пріоритети у фінансуванні "чорнобильських програм".
2. Начальникам управлінь у справах захисту населення від наслідків аварії на ЧАЕС обл(міськ)держадміністрацій - в строк до 20.08.98 подати розрахунки щодо фінансування пріоритетних заходів, виходячи із рекомендацій щодо пріоритетів і критеріїв фінансування "чорнобильських програм".
3. Управлінню з радіаційного захисту населення та поводження з радіоактивними відходами (Ткаченко Н.В.) - в строк до 29.07.98 підготувати перелік населених пунктів та дані про кількість жителів в розрізі тих областей, котрі за даними загальнодозиметричної паспортизації населених пунктів України, які зазнали радіоактивного забруднення після Чорнобильської аварії (збірка 6, затверджена Міністерством охорони здоров'я України від 21.03.97), належать до числа зон радіоактивного забруднення.
4. Управлінню соціального захисту та роботи з населенням (Маторін А.Г.) на основі отриманих даних (пункт 3 наказу) зробити перерахунок видатків на пільги і компенсації в розрізі областей та враховувати його результати в розподілі видатків на соціальний захист, починаючи з серпня 1998 року.
5. Заступнику Міністра Ринці А.А., управлінню економіки і фінансів (Онопрієнко О.Д.) відповідно до розрахунків та показників щодо уточнених обсягів фінансування в Державному бюджеті на 1998 рік (796/97-ВР) - підготувати розрахунки і внести пропозиції щодо щомісячного фінансування видатків на ЛНА у другому півріччі.
6. Управлінню капітального будівництва та забезпечення житлом (Мішуровський О.М.) за участю відповідних управлінь обл(міськ)держадміністрацій:
6.1. Визначити в строк до 30.08.98 перелік будов, завершення будівництва яких можливе в поточному році за рахунок реальних надходжень коштів у другому півріччі та за рахунок взаємозаліків, проведених у 1997 році за статтею видатків Державного бюджету "Самостійне переселення".
6.2. В строк до 01.09.98 - подати пропозиції щодо змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 червня 1997 р. N 637 (637-97-п) "Про порядок передачі у приватну власність громадян незавершених будівництвом будинків садибного типу" з урахуванням поширення її чинності на осіб інших категорій, які постраждали.
6.3. В строк до 01.09.98 - підготувати та узгодити з Мінфіном та Мінекономіки зміни до затверджених переліків будов. Сконцентрувати актуально наявні фінансові ресурси на спорудженні тих об'єктів житла, шкіл, закладів охорони здоров'я, окремих об'єктів загальнодержавного та міжрегіонального значення, які мають високу будівельну готовність і можуть бути введені в дію у поточному році з мінімальними фінансовими витратами.
6.4. В строк до 01.09.98 - внести пропозиції щодо таких змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31 грудня 1996 р. N 1589 (1589-96-п) "Про порядок надання додаткової жилої площі особам, які внаслідок Чорнобильської катастрофи перенесли променеву хворобу будь-якого ступеня або стали інвалідами, дітям-інвалідам, які потребують особливого догляду, та сім'ям, що втратили годувальника з числа осіб, віднесених до категорії 1", які би забезпечували пріоритетне забезпечення житлом інвалідів-чорнобильців, які не мають житла.
6.5. В строк до 01.09.98 - внести пропозиції щодо змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 1992 р. N 706 (706-92-п) "Про порядок відселення та самостійного переселення громадян з територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок аварії на ЧАЕС" про забезпечення житлом внаслідок переселення лише тих громадян, які станом на 02.07.98 фактично виїхали з зони радіоактивного забруднення і здали своє житло на баланс місцевих органів влади.
6.6. Для забезпечення житлом громадян, які відселяються з зони безумовного (обов'язкового) відселення - у першу чергу використати житло, яке буде введено до кінця цього року, в т.ч. за взаємозаліками.
6.7. Призупинити фінансування тих об'єктів з числа споруджуваних за "чорнобильською" будівельною програмою, які розташовані у IV зоні радіоактивного забруднення (крім погашення заборгованості, що виникла станом на 01.08.98 ).
6.8. Призупинити будівництво перехідних об'єктів, що фінансуються коштом Фонду, до затвердження Верховною Радою України змін та доповнень до Закону України "Про Державний бюджет України на 1998 рік" (796/97-ВР) та уточнення обсягів фінансування за статтею "капітальні вкладення".
7. Управлінню капітального будівництва та забезпечення житлом (Мішуровський О.М.) та Адміністрації зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення (Гребенюк О.В.) - в строк до 01.09.98 внести пропозиції, які повинні містити розрахунки щодо продовження будівництва об'єкта "Вектор".
8. З метою забезпечення додаткових надходжень до Фонду управлінню капітального будівництва та забезпечення житлом (Олійник Б.І.) разом з управлінням економіки і фінансів (Онопрієнко О.Д.) в строк до 01.08.98 - визначити заходи, до яких слід вдатися задля виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 1997 р. N 1499 (1499-97-п) , та розробити механізм взаєморозрахунків за електроенергію, комунальні послуги, будівництво та інше коштом недоплати до Фонду.
9. Науково-технічному управлінню (Пінчук В.Я.) в строк до 01.09.98 провести суцільну інвентаризацію науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт з "чорнобильської" проблематики, з метою досягнення оптимальної кількості наукових тем, що перебувають у процесі виконання, та задля приведення кошторисної вартості виконання зазначених робіт у відповідність з нормативними актами з цього питання, а також максимальної повноти їх впровадження у практичну діяльність.
10. Заступнику Міністра Гайдуку О.В., прес-службі (Биков О.І.) та агентству "Чорнобильінтерінформ" (Покутний П.Г.) з метою забезпечення широкої інформаційної підтримки заходів, що здійснюються Президентом України та Кабінетом Міністрів України у сфері мінімізації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення, в строк до 28.07.98 подати пропозиції щодо публікацій та виступів у друкованих та електронних засобах масової інформації.
11. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Холошу В.І.
Міністр
В.М.Кальченко