УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
Р О З'Я С Н Е Н Н Я
26.11.2002 N 7
( Роз'яснення скасовано на підставі Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку N 1565 (v1565312-07) від 03.07.2007 )

Щодо створення ради акціонерного товариства (спостережної ради) з числа акціонерів у разі, якщо акціонером є юридична особа

( Роз'яснення затверджене Рішенням Державної комісії з цінних паперів N 372 (vr372312-02) від 26.11.2002 )
Відповідно до пункту 23 частини другої статті 7 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (448/96-ВР) та на підставі підпункту 68 пункту 4 Положення про Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого Указом Президента України від 25 вересня 2002 року N 861/2002 (861/2002) , Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку роз'яснює порядок створення ради акціонерного товариства (спостережної ради) з числа акціонерів у разі, якщо акціонером є юридична особа.
Згідно з частиною першою статті 46 Закону України "Про господарські товариства" (1576-12) рада акціонерного товариства (спостережна рада) створюється з числа акціонерів товариства. Таким чином, головою та членами спостережної ради може бути призначено лише акціонерів.
Акціонерне товариство належить до господарських товариств, якими відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про господарські товариства" (1576-12) визнаються підприємства, установи, організації, створені на засадах угоди юридичними особами і громадянами шляхом об'єднання їх майна та підприємницької діяльності з метою одержання прибутку.
Відповідно до статті 26 Закону України "Про господарські товариства" (1576-12) засновниками акціонерного товариства можуть бути юридичні особи та громадяни. Відповідно до статті 23 діючого Цивільного кодексу УРСР (1540-06) юридичними особами визнаються організації, які мають відокремлене майно, можуть від свого імені набувати майнових та особистих немайнових прав і нести обов'язки, бути позивачами та відповідачами в суді, господарському або третейському суді.
Статтею 25 Закону України "Про власність" (697-12) передбачено, що держателями акцій можуть бути підприємства, установи, організації, державні органи, працівники даного товариства, а також інші громадяни, якщо інше не передбачено законодавчими актами України або статутом товариства.
Таким чином, акціонерами акціонерного товариства можуть бути як фізичні, так і юридичні особи. При цьому чинне законодавство для всіх акціонерів встановлює однакові за обсягом права та обов'язки, незалежно від того, є акціонер юридичною чи фізичною особою.
Отже, юридична особа, яка є акціонером, може бути обраною до ради акціонерного товариства (спостережної ради).
Обрання членів ради акціонерного товариства (спостережної ради) віднесено до компетенції установчих зборів (стаття 36 Закону України "Про господарські товариства" (1576-12) або загальних зборів акціонерів (стаття 41 Закону). Відкликання членів ради акціонерного товариства (спостережної ради) належить до компетенції загальних зборів акціонерів (стаття 41 Закону).
Рішення про обрання персонального складу спостережної ради приймається на установчих або загальних зборах товариства в порядку, передбаченому чинним законодавством та установчими документами товариства.
Згідно зі статтею 29 Цивільного кодексу (1540-06) юридична особа набуває цивільних прав і бере на себе цивільні обов'язки через свої органи, що діють у межах прав, наданих їм за законом або статутом (положенням). Крім того, Цивільним кодексом регулюється інститут представництва (глава 4), тобто право однієї особи уповноважувати будь-яку іншу особу представляти свої інтереси.
Виходячи з цього, юридична особа, обрана як акціонер до складу ради акціонерного товариства (спостережної ради), може брати участь у роботі спостережної ради через свого уповноваженого представника (представників).
Визначення кола осіб, що можуть представляти інтереси юридичної особи, а також надання їм таких повноважень має здійснюватися з дотриманням вимог чинного законодавства.
Голова Комісії
О.Мозговий
Протокол засідання Комісії
від 26 листопада 2002 р. N 29