ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
17.07.2007 N 6863/6/17-0716
|
Державна податкова адміністрація України розглянула лист і в межах своєї компетенції повідомляє.
З 1 січня 2004 року набрав чинності Закон України від 22 травня 2003 року N 889 (
889-15)
"Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон), яким регулюється оподаткування доходів фізичних осіб і яким встановлено (п. 1.3 ст. 1), що доходом фізичних осіб з джерел на території України є будь-який дохід, нарахований (виплачений) на користь платника податку протягом звітного оподатковуваного періоду, до якого, зокрема, відноситься і благодійна допомога (пп. "и" п. 1.3 ст. 1).
Порядок оподаткування податком з доходів фізичних осіб таких доходів встановлюється відповідними статтями Закону (
889-15)
, зокрема порядок оподаткування благодійної, в тому числі матеріальної, допомоги, викладено у пункті 9.7 статті 9 Закону.
Для цілей оподаткування благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову благодійну допомоги.
Цільовою є благодійна допомога, яка надається під визначені умови та напрямки її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямків (пп. 9.7.1 п. 9.7 ст. 9 Закону (
889-15)
).
Оподаткування нецільової благодійної, в тому числі матеріальної, допомоги регулюється пп. 9.7.3 п. 9.7 ст. 9 Закону (
889-15)
, відповідно до якого не підлягає включенню до оподатковуваного доходу платника податку сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, яка надається резидентами - юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного рівня доходу, визначеного згідно з абзацом першим пп. 6.5.1 п. 6.5 ст. 6 (у 2007 році - 740 грн., у 2006 році ця сума становила 680 грн.), за умови, що на такого платника податку поширюється право на отримання податкової соціальної пільги згідно з пп. 6.5.1 п. 6.5 ст. 6 цього Закону.
Податкова соціальна пільга застосовується до доходу, нарахованого на користь платника податку протягом звітного податкового місяця як заробітна плата (інші прирівняні до неї відповідно до законодавства виплати, компенсації та відшкодування), якщо його розмір не перевищує суми, яка дорівнює сумі місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 та округленої до найближчих 10 гривень.
Оскільки встановлені цим Законом (
889-15)
застереження щодо одержання податкової соціальної пільги стосуються тільки розміру заробітної плати, то у непрацюючих громадян, в т.ч. зазначеній у листі категорії громадян, які не одержують заробітну плату (заробітна плата дорівнює 0 грн.), незалежно провадиться їм виплата нецільової благодійної (матеріальної) допомоги колишнім працедавцем, чи іншою особою - не працедавцем, в т.ч. неприбутковою організацією, така допомога у визначеному у пп. 6.5.1 п. 6.5 ст. 6 Закону розмірі сукупно на рік (у 2007 році - 740 грн., у 2006 р. - 680 грн.) не підлягає оподаткуванню податком з доходів фізичних осіб у джерела виплати. Сума перевищення допомоги над вказаним розміром підлягає оподаткуванню у джерела виплати за ставкою п. 7.1 ст. 7 Закону (15 % з 01.01.2007).
Також, згідно із пп. 4.3.1 п. 4.3 ст. 4 Закону (
889-15)
до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку не включаються (тобто не підлягають відображенню в його річній податковій декларації) суми державної матеріальної та соціальної допомоги у вигляді адресних виплат коштів та надання соціальних послуг відповідно до закону, житлових та інших субсидій або дотацій, компенсацій (включаючи допомогу по вагітності та пологах), винагород та страхових виплат, які отримуються платником податку відповідно з бюджетів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування згідно із законом.
Виключення, передбачені цим підпунктом, не поширюються на виплати заробітної плати; виплати, пов'язані з тимчасовою втратою працездатності; регресні виплати, тому такі виплати є об'єктом оподаткування.
Якщо допомога, встановлена, зокрема, законами України від 21.03.91 N 875-XII (
875-12)
"Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", від 02.10.2003 N 1220-IV (
1220-15)
"Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам", від 09.07.2003 N 1045-IV (
1045-15)
"Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", провадиться за рахунок коштів бюджетів, Пенсійного фонду України та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, на суми такої допомоги поширюються положення підпункту 4.3.1 пункту 4.3 статті 4 Закону (
889-15)
.
Стосовно нецільової благодійної допомоги, що надається юридичною особою платникам податку в негрошовій (натуральній) формі, то вона підлягає оподаткуванню у частині перевищення її вартості понад встановлений у підпункті 9.7.3 пункту 9.7 статті 9 Закону (
889-15)
розмір. Разом з тим, у разі коли податковий агент до або під час виплати доходу на користь платника податку не здійснює нарахування, утримання або сплату (перерахування) цього податку, відповідальність за погашення суми податкового зобов'язання або податкового боргу, що виникає внаслідок таких дій, покладається на такого податкового агента. При цьому платник податку - отримувач таких доходів звільняється від обов'язків погашення такої суми податкових зобов'язань або податкового боргу (пп. 20.3.2 п. 20.3 ст. 20 Закону).
Щодо цільової благодійної допомоги, то згідно із пп. 9.7.4 "а" п. 9.7 ст. 9 Закону (
889-15)
, не підлягає включенню до оподатковуваного доходу платника податку цільова благодійна допомога, яка надається резидентами - юридичними (в т.ч. громадськими організаціями) або фізичними особами у будь-якій сумі (вартості) зокрема, закладу охорони здоров'я для компенсації вартості платних послуг з лікування платника податку або члена його сім'ї першого ступеня споріднення. При цьому слід мати на увазі, що до запровадження загальнообов'язкового медичного страхування норми даного підпункту Закону поширюються на загальну суму (вартість) цільової благодійної допомоги, отриманої платником податку (за умови додержання зазначених у цьому підпункті обмежень).
При цьому про всі випадки виплати благодійної (матеріальної) допомоги податковий агент (в т.ч. громадська організація) повинен повідомити податковий орган у податковому розрахунку за формою N 1-ДФ (
z0960-03)
.
Закон також встановлює (пп. 4.3.21 п. 4.3 ст. 4 Закону (
889-15)
, що не включаються до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку кошти або вартість майна (послуг), що надаються як допомога на поховання платника податку будь-якою фізичною особою чи благодійною організацією, та у подвійному розмірі суми місячного прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 - у разі надання такої допомоги працедавцем такого померлого платника податку за його останнім місцем роботи (у тому числі перед виходом на пенсію). Сума перевищення над такою сумою, за її наявності, підлягає кінцевому оподаткуванню при її виплаті за ставкою, встановленою пунктом 7.1 статті 7 цього Закону.
Також повідомляємо, що податкові органи не мають законодавчих підстав для звільнення платників від сплати податку з будь-яких одержаних ними доходів.
Разом з цим, відповідно до статті 1 Закону України від 25 червня 1991 року N 1251 (
1251-12)
"Про систему оподаткування" Верховна Рада Автономної Республіки Крим і сільські, селищні, міські ради можуть встановлювати додаткові пільги щодо оподаткування у межах сум, що надходять до їх бюджетів.
Заступник Голови ДПА України
|
В.Приймак
|