ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАГЛЯДУ
ЗА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ БЕЗПЕКИ АВІАЦІЇ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 липня 2006 р.
за N 881/12755
Про затвердження Положення про взаємодію в контрольованій зоні авіаційних суб'єктів служб авіаційної безпеки з підрозділами центральних органів виконавчої влади, щодо забезпечення авіаційної безпеки
На виконання Закону України "Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації" (
545-15)
, відповідно до Указу Президента України від 15 липня 2004 року N 803 (
803/2004)
"Про Державну службу України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації", постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2006 N 709 (
709-2006-п)
"Про затвердження Положення про Державну службу України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації" та з метою вдосконалення взаємодії в контрольованій зоні аеропортів та авіапідприємств України центральних органів виконавчої влади щодо забезпечення авіаційної безпеки НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про взаємодію в контрольованій зоні авіаційних суб'єктів служб авіаційної безпеки з підрозділами центральних органів виконавчої влади щодо забезпечення авіаційної безпеки, що додається.
2. Начальнику управління авіаційної безпеки Сутулинському О.М.:
2.1. Забезпечити подання цього наказу в установленому порядку до Міністерства юстиції України на державну реєстрацію.
2.2. Довести цей наказ до керівників аеропортів та авіапідприємств всіх форм власності, а також до заінтересованих центральних органів виконавчої влади.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Державіаслужби
ПОГОДЖЕНО:
Заступник Міністра
внутрішніх справ України
Начальник управління нагляду
за додержанням і застосуванням
законів на транспорті Генеральної
прокуратури України
Перший заступник Голови Державної
прикордонної служби України
Заступник Голови Служби
безпеки України
Голова Державної митної
служби України
Перший заступник Міністра України
з питань надзвичайних ситуацій та
у справах захисту населення від
наслідків Чорнобильської катастрофи
Голова Державного комітету
України з питань регуляторної
політики та підприємництва
|
М.О.Марченко
В.М.Рудік
О.Кривчиков
П.А.Шишолін
А.М.Мудров
О.Б.Єгоров
Т.В.Амосова
А.В.Дашкевич
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державіаслужби
05.07.2006 N 482
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 липня 2006 р.
за N 881/12755
ПОЛОЖЕННЯ
про взаємодію в контрольованій зоні авіаційних суб'єктів служб авіаційної безпеки з підрозділами центральних органів виконавчої влади щодо забезпечення авіаційної безпеки
Це Положення розроблено відповідно до Закону України "Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації" (
545-15)
, Указу Президента України від 15 липня 2004 року N 803 (
803/2004)
"Про Державну службу України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації", Повітряного кодексу України (
3167-12)
, Закону України "Про міліцію" (
565-12)
, Закону України "Про державний кордон України" (
1777-12)
, Закону України "Про Державну прикордонну службу України" (
661-15)
, Митного кодексу України (
92-15)
, Закону України "Про Службу безпеки України" (
2229-12)
, постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2006 N 709 (
709-2006-п)
"Про затвердження Положення про Державну службу України з нагляду за забезпеченням безпеки авіації".
1. Загальні положення
1.1. Положення про взаємодію в контрольованій зоні аеропортів та авіапідприємств служб авіаційної безпеки з підрозділами центральних органів виконавчої влади щодо забезпечення авіаційної безпеки (далі - Положення) розроблено відповідно до вимог Закону України "Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації" (
545-15)
.
1.2. Положення регламентує порядок взаємодії служби авіаційної безпеки з підрозділами Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Державної прикордонної служби України, Державної митної служби України, які знаходяться на території аеропорту при виконанні покладених на них завдань у мирний час та в особливий період.
1.3. Положення поширюється на аеропорти та авіапідприємства всіх форм власності, а також на заінтересовані центральні органи виконавчої влади.
2. Визначення
У цьому Положенні терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі України "Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації" (
545-15)
.
3. Головні завдання взаємодіючих підрозділів в аеропорту
3.1. Згідно з Державною програмою авіаційної безпеки цивільної авіації авіаційну безпеку в аеропорту в частині, що їх стосується, забезпечують підрозділи:
служби авіаційної безпеки авіаційного суб'єкта;
Міністерства внутрішніх справ України;
Служби безпеки України;
Державної прикордонної служби України;
Державної митної служби України;
Міністерства оборони України (на аеродромах спільного використання та базування);
Міністерства України з надзвичайних ситуацій та в справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (за запитом).
3.2. Служба авіаційної безпеки є підрозділом авіаційного суб'єкта незалежно від форм власності та підпорядкованості, який відповідає за здійснення заходів із забезпечення захисту, охорони та безпеки пасажирів, членів екіпажу, авіаційного персоналу, повітряних суден, об'єктів авіаційного суб'єкта та об'єктів радіонавігаційного забезпечення.
Головними завданнями служби авіаційної безпеки є:
організація та проведення контролю на безпеку членів екіпажу повітряних суден, пасажирів, їх ручної поклажі, багажу, вантажу та бортових припасів, у тому числі бортового харчування, кур'єрських і поштових відправлень, охорона повітряних суден та об'єктів авіаційного суб'єкта, їх захист від актів незаконного втручання;
організація та контроль за пропускною системою авіаційного суб'єкта, а в міжнародних аеропортах - у секторах контрольованої зони, визначених наказом керівника авіаційного суб'єкта, за погодженням з керівниками підрозділів прикордонного та митного контролю в аеропорту;
урегулювання кризової ситуації, припинення акту незаконного втручання, інших протиправних посягань у діяльність цивільної авіації;
підтримка постійного контакту з підрозділами прикордонного, митного контролю та територіального органу Міністерства внутрішніх справ України в аеропорту.
3.3. Підрозділ Міністерства внутрішніх справ України відповідає за здійснення організаційних та практичних заходів щодо забезпечення та дотримання вимог авіаційної безпеки на території авіаційного суб'єкту в частині, що його стосується.
Головними завданнями підрозділу Міністерства внутрішніх справ України є забезпечення безпеки цивільної авіації, громадян, громадського порядку, запобігання, виявлення і припинення злочинів на об'єктах авіаційних суб'єктів та на прилеглій території, виявлення осіб, які можуть становити загрозу для цивільної авіації, та здійснює контроль за ситуацією в частині, віднесеній законодавством України до компетенції Міністерства внутрішніх справ України, у разі виникнення правопорушень і надзвичайних ситуацій.
3.4. Підрозділ Служби безпеки України авіаційного суб'єкта здійснює відповідно до законодавства заходи щодо виявлення та припинення актів незаконного втручання на повітряному транспорті, у передбачених законодавством випадках використовує озброєні підрозділи для запобігання таким актам або ліквідації їх наслідків.
3.5. Підрозділ прикордонного контролю Державної прикордонної служби України в межах компетенції:
здійснює у встановленому порядку прикордонний контроль і пропуск через державний кордон України осіб, транспортних засобів, вантажів та іншого майна;
координує діяльність правоохоронних та державних органів, що здійснюють різні види контролю під час перетинання державного кордону України, або беруть участь у забезпеченні режиму в пунктах пропуску через державний кордон України;
проводить розшук у пунктах пропуску через державний кордон осіб, які переховуються від органів дізнання, слідства та суду, ухиляються від відбуття покарань за кримінальні злочини;
установлює, за погодженням з митними органами та адміністрацією міжнародних аеропортів, режим у пунктах пропуску через державний кордон для повітряного сполучення та контролює його додержання;
бере участь у боротьбі з тероризмом.
3.6. Підрозділ Державної митної служби України здійснює митний контроль, надає допомогу службам авіаційної безпеки міжнародних аеропортів у запобіганні незаконному розміщенню на повітряних суднах, які виконують міжнародні рейси, зброї, вибухових, отруйних, радіоактивних та інших небезпечних речовин і предметів, а також незаконному перевезенню заборонених вантажів.
3.7. Міністерство оборони України в межах компетенції забезпечує здійснення заходів із запобігання або ліквідації наслідків актів незаконного втручання у військових секторах аеродромів спільного використання та вживає заходів щодо виявлення і знешкодження вибухових пристроїв.
3.8. Міністерство України з надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи в межах компетенції вживає заходів щодо виявлення і знешкодження вибухових пристроїв за відповідним запитом спеціально уповноваженого органу з питань авіаційної безпеки.
3.9. Органи прокуратури здійснюють нагляд за додержанням і застосуванням законодавства щодо забезпечення вимог авіаційної безпеки службовими особами державних органів, підприємств, установ та організацій будь-якої форми власності відповідно до вимог Закону України "Про прокуратуру" (
1789-12)
.
4. Організація взаємодії заінтересованих служб щодо забезпечення авіаційної безпеки
4.1 У кожному аеропорту створюється аеропортовий комітет з авіаційної безпеки. Основною метою аеропортового комітету з авіаційної безпеки є розроблення, координація та здійснення заходів забезпечення безпеки в аеропорту.
4.2. До складу аеропортового комітету з авіаційної безпеки входять керівник і заступник керівника аеропорту з авіаційної безпеки, представники підрозділу територіального органу Міністерства внутрішніх справ, підрозділу Державної митної служби України, підрозділу Державної прикордонної служби України, військової частини Міністерства оборони України (у разі спільного використання аеродрому), підрозділу Служби безпеки України, авіаційних суб'єктів, що базуються в аеропорту, підрозділу Державного підприємства обслуговування повітряного руху України "Украерорух".
Положення про аеропортовий комітет з авіаційної безпеки затверджується керівником аеропорту.
4.3. Авіаційним суб'єктом на підставі цього Положення розробляється, узгоджується з усіма зацікавленими службами та затверджується керівником авіаційного суб'єкта інструкція про взаємодію служб авіаційної безпеки з підрозділами територіальних органів виконавчої влади щодо забезпечення авіаційної безпеки, які відповідно до своєї компетенції організують роботу щодо взаємодії на підставі законодавства.
4.4. Режим роботи аеропорту встановлюється з урахуванням розкладу руху літаків та за погодженням із взаємодіючими службами.
4.5. Диспетчерською службою авіаційного суб'єкта забезпечується постійне надання інформації службам, які взаємодіють між собою, про рух літаків та перевезення пасажирів, вантажу, пошти, кур'єрських та термінових відправлень та інших питань, пов'язаних із забезпеченням авіаційної безпеки.
4.6. Керівники аеропортів разом із заінтересованими орендарями аеропорту визначають контрольовані та стерильні зони і зони обмеженого доступу, де виконуються важливі роботи для забезпечення безпечної діяльності цивільної авіації в аеропорту. Розміщення цих зон позначається на плані-схемі аеропорту, що є частиною програми забезпечення авіаційної безпеки аеропорту.
4.7. Межі території пункту пропуску через державний кордон України визначаються авіаційним суб'єктом, на балансі якого перебуває пункт пропуску, за погодженням з підрозділами Державної прикордонної служби України та Державної митної служби України.
4.8. Для здійснення контролю слід передбачати:
службові приміщення для розміщення контрольних підрозділів;
технологічне приміщення для розміщення технічних засобів контролю та розміщення контрольних підрозділів;
зал-накопичувач для пасажирів, що відлітають;
зал-накопичувач для розміщення пасажирів, що прилітають;
зал для розміщення транзитних пасажирів;
зал офіційних делегацій.
У місцях оформлення пасажирів закордонного прямування встановлюються кабіни паспортного контролю.
Зали накопичення пасажирів повинні забезпечувати ізоляцію пасажирів від контактів із сторонніми особами.
У вантажному терміналі необхідно передбачати приміщення для зберігання затриманих вантажів та окреме приміщення для зберігання затриманих небезпечних вантажів.
4.9. Доступ у зони митного контролю дозволяється тільки посадовим особам Державної митної служби України, які безпосередньо беруть участь у здійснені митних процедур. Інші посадові особи Державної митної служби України та інших органів державної влади, які здійснюють передбачені статтею 27 Митного кодексу України (
92-15)
види контролю під час переміщення товарів та транспортних засобів через митний кордон України, допускаються у ці зони в порядку, визначеному Державною митною службою України.
Громадяни, які перетинають державний кордон допускаються у зони митного контролю за документами, що дають право в'їзду на територію України або виїзду з України.
Порядок допуску в зони митного контролю інших осіб визначається Державною митною службою України.
4.10. Доступ у зони митного контролю та перебування у них посадових осіб правоохоронних органів і органів прокуратури дозволяється у випадках та в порядку, передбачених законодавством.
4.11. У разі загрози чи виявлення фактів несанкціонованого виходу осіб або виїзду транспортних засобів на злітно-посадочну смугу чи шляхи руління повітряних суден для вжиття відповідних заходів щодо припинення правопорушень і затримання порушників негайно через оперативних чергових чи начальників змін надається інформація керівнику польотів, який оцінює обстановку, ураховує її в забезпеченні управління повітряним рухом і надає інформацію відповідним службам про порядок їхніх дій у залежності від виду порушення.
4.12. Виїзд на злітно-посадочну смугу та шляхи руління з метою припинення порушення та затримання порушників здійснюється з дозволу керівника польотів на автомашинах, обладнаних засобами зв'язку з органом обслуговування повітряним рухом і під керуванням спеціально підготовлених водіїв.
4.13. Адміністрація аеропортів забезпечує службові приміщення підрозділів Державної прикордонної служби України та Державної митної служби України об'єктовою сигналізацією.
4.14. У разі отримання інформації про загрозу захоплення (угону) повітряного судна та інші акти незаконного втручання у діяльність цивільної авіації обмін оперативною інформацією між службою авіаційної безпеки авіаційного суб'єкта, Службою безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України, іншими органами, зацікавленими в отриманні такої інформації, здійснюється згідно із схемою оповіщення, розробленою у кожному авіаційному суб'єкті.
4.15. У разі отримання інформації про здійснення акту незаконного втручання служба авіаційної безпеки авіаційного суб'єкта, взаємодійні підрозділи діють у межах своєї компетенції і згідно з вимогами відповідних нормативно-правових актів.
4.16. В аеропортах, де відкрито пункти пропуску через державний кордон чи яким надано дозволи на здійснення міжнародних польотів, уведення пропускної системи узгоджується з керівниками підрозділів Державної прикордонної служби України та Державної митної служби України, у зоні діяльності яких знаходиться аеропорт.
4.17. Контроль на безпеку пасажирів здійснюється відповідно до вимог Інструкції з організації та здійснення контролю на безпеку в аеропортах України, затвердженої наказом Державіаслужби від 28.09.2004 N 81 (
z1555-04)
, зареєстрованої Міністерством юстиції України 07.12.2004 за N 1555/10154.
4.18. Додержання громадського порядку в пунктах пропуску забезпечується підрозділами Державної прикордонної служби України у взаємодії (у разі потреби) з відповідними підрозділами Міністерства внутрішніх справ України.
4.19. Якщо під час здійснення контролю на безпеку були виявлені контрабандні товари, інформація про їхнє виявлення надається Державній митній службі України.
4.20. Якщо під час здійснення прикордонного, митного контролю були виявлені небезпечні предмети, у тому числі зброя, боєприпаси, вибухові пристрої та речовини, начальники змін цих підрозділів невідкладно повідомляють про це працівників служби авіаційної безпеки аеропорту, відповідні органи Міністерства внутрішніх справ України та Служби безпеки України для вжиття заходів щодо вилучення та знешкодження цих предметів і затримання підозрілих осіб.
4.21. У разі перевезення повітряним транспортом зброї, озброєних осіб, депортованих осіб та осіб під вартою, а також при проведенні спеціального огляду повітряних суден, взаємодія між підрозділами зацікавлених центральних органів виконавчої влади здійснюється згідно з вимогами нормативно-правових актів з цих питань.
4.22. У разі потреби проведення службового розслідування щодо фактів порушення правил проходження контролю на безпеку чи виявлення небезпечних предметів, зброї, вибухових речовин, а також спроб учинення або вчинення акту незаконного втручання усі служби аеропорту, які взаємодіють між собою, мають право взяти участь у роботі спільної комісії, створеної для проведення такого розслідування.
4.23. У разі проведення перевірок та досудового слідства органами Міністерства внутрішніх справ України, органами прокуратури та Служби безпеки України за фактом незаконного втручання в діяльність авіації, спроби такого втручання та іншого порушення правил авіаційної безпеки матеріали службового розслідування направляються перерахованим органам відповідно до вимог законодавства України.
5. Інформація та зв'язок
5.1. Інформація з питань авіаційної безпеки є конфіденційною і не підлягає розголошенню.
5.2. Контакти з пресою та іншими засобами масової інформації з питань авіаційної безпеки здійснюються на рівні керівника аеропорту, а в разі кризових ситуацій - на рівні керівника оперативного штабу.
5.3. Зв'язок між службами, які взаємодіють між собою, за межами аеропорту з питань авіаційної безпеки виконується спеціальними (захищеними) каналами зв'язку.
5.4. Зв'язок між взаємодійними службами в межах аеропорту з питань авіаційної безпеки виконується внутрішніми телефонними каналами та каналами радіозв'язку.
5.5. Кожен працівник вищезгаданих служб в авіаційному суб'єкті при виконанні службових обов'язків повинен мати засоби радіозв'язку.
Під час проведення прикордонного та митного контролю оперативний обмін інформацією між взаємодійними службами про виявлення потенційно небезпечних осіб, зброю, боєприпаси, вибухові речовини та пристрої, інші небезпечні предмети і речовини, що можуть бути використані для вчинення акту незаконного втручання у діяльність цивільної авіації, або заборонені для перевезення повітряним транспортом, здійснюється через начальника зміни служби авіаційної безпеки згідно зі схемами оповіщення для вжиття відповідних заходів.
5.6. Керівник аеропорту відповідає за забезпечення авіаційної безпеки аеропорту.
Начальник управління
авіаційної безпеки
|
О.М.Сутулинський
|