ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
3 лютого 2004 р.
за N 146/8745
Про затвердження Положення про Апеляційну комісію Національного банку України
Відповідно до статей 7, 44 Закону України "Про Національний банк України" (
679-14)
, статей 73 та 74 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (
2121-14)
, статей 13, 16 Декрету Кабінету Міністрів України "Про систему валютного регулювання і валютного контролю" від 19.02.93 N
15-93 (
15-93)
, з метою підвищення ефективності здійснення Національним банком України покладених на нього функцій у сфері банківського нагляду та валютного контролю, забезпечення об'єктивності під час розгляду звернень банків (фінансових установ) з приводу застосування до них Національним банком України заходів впливу за порушення банківського законодавства і мір відповідальності (фінансових санкцій) за порушення валютного законодавства Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про Апеляційну комісію Національного банку України (додається).
2. Генеральному департаменту банківського нагляду (В.В.Пушкарьов):
у місячний термін з дати набрання чинності цією постановою привести нормативно-правові акти Національного банку України у відповідність до Положення про Апеляційну комісію Національного банку України;
після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома самостійних структурних підрозділів, територіальних управлінь Національного банку України та банків для керівництва та використання в роботі.
3. Контроль за виконанням цієї постанови залишаю за собою.
4. Ця постанова набирає чинності через 10 днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
21.01.2004 N 17
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
3 лютого 2004 р.
за N 146/8745
ПОЛОЖЕННЯ
про Апеляційну комісію Національного банку України
1. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблене на підставі статей 7, 44 Закону України "Про Національний банк України" (
679-14)
, статей 73, 74 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (
2121-14)
та статей 13, 16 Декрету Кабінету Міністрів України від 19.02.93 N
15-93 (
15-93)
"Про систему валютного регулювання і валютного контролю" з метою підвищення ефективності та об'єктивності здійснення Національним банком України (далі - Національний банк) покладених на нього функцій у сфері банківського нагляду та валютного контролю.
1.2. Апеляційна комісія Національного банку України (далі - Апеляційна комісія) є органом, спеціально створеним для розгляду зазначених у пункті 2.1 цього Положення звернень банків та інших фінансових установ щодо застосування Національним банком заходів впливу, передбачених статтею 73 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (
2121-14)
, та мір відповідальності (фінансових санкцій), передбачених статтею 16 Декрету Кабінету Міністрів України "Про систему валютного регулювання і валютного контролю" (
15-93)
.
1.3. Апеляційна комісія у своїй діяльності керується чинним законодавством України, в тому числі цим Положенням.
1.4. Апеляційну комісію очолює Голова Національного банку. Обов'язки голови Апеляційної комісії в разі його відсутності виконує заступник голови Апеляційної комісії, який є заступником Голови Національного банку, що згідно з розподілом функціональних обов'язків здійснює загальне керівництво Генеральним департаментом банківського нагляду (далі - Генеральний департамент).
1.5. До складу Апеляційної комісії обов'язково входять представники Генерального департаменту, Юридичного департаменту та Департаменту валютного регулювання.
1.6. Персональний склад Апеляційної комісії затверджується Головою Національного банку.
1.7. Голова Апеляційної комісії призначає відповідального секретаря Апеляційної комісії. Відповідальний секретар Апеляційної комісії не є членом Апеляційної комісії та не має права голосу.
2. Порядок оскарження дій Національного банку
2.1. Апеляційна комісія розглядає звернення банків та інших фінансових установ (далі - звернення) щодо:
правомірності прийняття Національним банком розпоряджень щодо застосування заходів впливу за порушення банківського законодавства (далі - розпорядження) у формі рішень Комісії при територіальному управлінні Національного банку з питань нагляду та регулювання діяльності банків (далі - Комісія Національного банку при територіальному управлінні) та постанов про притягнення до відповідальності за порушення валютного законодавства, підписаних Головою або заступником Голови Національного банку, директором Генерального департаменту, начальниками територіальних управлінь Національного банку (далі - постанови);
правомірності складення протоколів порушення валютного законодавства, якщо прийняття рішення за такими протоколами належить до компетенції Голови (його заступника) або Правління Національного банку (далі - протоколи);
вивчення нових фактів, що надані банками і які не були відомі Національному банку на час прийняття постанов Правління Національного банку про притягнення до відповідальності за порушення валютного законодавства або розпоряджень у формі постанов Правління Національного банку (далі - постанови Правління) чи на час прийняття розпоряджень у формі рішень Комісії Національного банку з питань нагляду та регулювання діяльності банків (далі - Комісія Національного банку).
2.2. Банки (фінансові установи) мають право оскаржити постанови, протоколи, рішення Комісії Національного банку при територіальному управлінні в п'ятиденний термін з дня отримання (вручення) відповідної постанови (протоколу, рішення).
Банки (фінансові установи) мають право подати звернення про вивчення нових фактів у десятиденний термін з дати отримання (вручення) постанови Правління, рішення Комісії Національного банку.
2.3. У зверненні мають бути зазначені:
назва банку (фінансової установи), його (її) місцезнаходження;
причина звернення (правомірність прийняття постанови, рішення Комісії Національного банку при територіальному управлінні, складання протоколу або звернення про вивчення нових фактів);
ким прийнято постанову, розпорядження, складено протокол, які оскаржуються, дата і номер постанови (розпорядження, протоколу);
суть порушеного питання, обгрунтування незгоди з прийнятою постановою Правління, постановою, розпорядженням, складеним протоколом;
перелік документів і розрахунків, що додаються до звернення.
2.4. Звернення банку подається за підписом голови правління (фінансової установи - за підписом її керівника) за винятком оскарження розпоряджень про призначення тимчасової адміністрації або розпоряджень про відкликання банківської ліцензії та ініціювання процедури ліквідації банку. В останньому випадку звернення подається акціонером банку, який володіє більше ніж 10 відсотками його акцій.
Звернення має бути викладене в письмовій формі та надіслане до Національного банку поштою, електронною поштою або передане скаржником через свого представника.
2.5. У разі подання звернення поштою датою подання звернення вважається дата його відправлення, зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення та/або на конверті. У разі подання звернення електронною поштою, через представника або акціонером банку особисто датою подання звернення вважається дата його реєстрації в Управлінні діловодства Національного банку.
2.6. Звернення, яке подане з порушенням вимог пункту 2.2 цього Положення або оформлене з порушенням вимог пункту 2.3 цього Положення, що не дає змоги розглянути його по суті, повертається скаржнику з відповідним обгрунтуванням не пізніше ніж через п'ять днів після дня реєстрації звернення в Управлінні діловодства Національного банку та до повторного розгляду Національним банком не приймається.
2.7. Подання звернення на час його розгляду зупиняє подання Національним банком позову до суду про стягнення штрафу за прийнятою постановою Правління, постановою, розпорядженням, що оскаржується, прийняття рішення за протоколом, який оскаржується, застосування заходів впливу за розпорядженням, що оскаржується.
Якщо банк (фінансова установа) оскаржує рішення Комісії Національного банку при територіальному управлінні або постанову про притягнення до відповідальності за порушення валютного законодавства, підписану начальником територіального управління, то Апеляційна комісія протягом п'яти робочих днів з дати реєстрації звернення в Управлінні діловодства Національного банку засобами електронної пошти повідомляє відповідне територіальне управління про прийняття звернення до розгляду або про повернення звернення скаржнику.
3. Регламент роботи Апеляційної комісії
3.1. Організаційною формою діяльності Апеляційної комісії є засідання, які проводяться за потреби.
3.2. Про місце, час та порядок денний чергового засідання члени Апеляційної комісії та запрошені особи мають бути проінформовані не пізніше ніж за три дні до його початку.
3.3. Засідання веде голова Апеляційної комісії, а в разі його відсутності - заступник голови Апеляційної комісії.
3.4. Апеляційна комісія розглядає звернення в порядку їх надходження, але не пізніше 15 робочих днів від дати реєстрації звернення в Управлінні діловодства Національного банку. За наявності поважних причин цей строк може бути продовжений головою Апеляційної комісії (у разі його відсутності - заступником голови Апеляційної комісії) до 25 робочих днів.
3.5. Засідання Апеляційної комісії є правомочним за умови присутності не менше двох третин її складу.
3.6. Представник Асоціації українських банків бере участь у її засіданнях за письмовим клопотанням банку, звернення якого розглядається.
На засідання Апеляційної комісії можуть бути запрошені представники банку (фінансової установи), який подав звернення.
3.7. Генеральний департамент може подавати на розгляд Апеляційної комісії проблемні питання, які виникають під час підготовки розпоряджень про застосування заходів впливу, передбачених статтею 73 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (
2121-14)
, а також рішень про застосування мір відповідальності (фінансових санкцій), передбачених статтею 16 Декрету Кабінету Міністрів України "Про систему валютного регулювання і валютного контролю" (
15-93)
.
3.8. На засіданнях Апеляційної комісії ведеться протокол, який підписує голова Апеляційної комісії (у разі його відсутності - заступник голови Апеляційної комісії) та відповідальний секретар.
4. Рішення Апеляційної комісії
4.1. Під час розгляду звернення Апеляційна комісія перевіряє законність і обгрунтованість прийнятих розпорядження, постанови, складеного протоколу, що оскаржуються, або вивчає нові факти щодо постанови Правління або рішення Комісії Національного банку і приймає такі рішення:
залишає звернення без задоволення;
зобов'язує посадову особу або Комісію Національного банку при територіальному управлінні, яка прийняла рішення, зазначене в абзацах другому та третьому пункту 2.1 цього Положення, унести до нього відповідні зміни;
доручає Генеральному департаменту підготувати та подати на розгляд Правління Національного банку проект рішення про скасування або про внесення змін до постанови Правління;
доручає Генеральному департаменту подати на розгляд Комісії Національного банку питання про внесення змін до її рішення;
скасовує розпорядження у формі рішення Комісії Національного банку або Комісії Національного банку при територіальному управлінні, постанову, протокол, якщо рішення за таким протоколом належить до компетенції Голови (його заступника).
4.2. Рішення Апеляційної комісії приймаються простою більшістю голосів присутніх членів Апеляційної комісії. У разі рівності голосів перевага надається рішенню, за яке проголосував голова Апеляційної комісії (у разі його відсутності - заступник голови Апеляційної комісії). Голосування з питань, які вносяться на розгляд Апеляційної комісії, відображається в протоколі засідання Апеляційної комісії.
4.3. Рішення Апеляційної комісії з питань, зазначених у пункті 3.7 цього Положення, відображаються в протоколі.
4.4. Рішення Апеляційної комісії за результатом розгляду звернення оформляється на бланку Національного банку і має містити:
назву банку (фінансової установи), відомості про предмет оскарження, дату прийняття звернення до розгляду;
перелік документів, які були взяті до уваги під час розгляду звернення, дату, номер рішення і назву органу, який видав зазначені документи, та стисле викладення вимог і клопотань скаржника;
висновок про повне (часткове) задоволення або відмову в задоволенні звернення з посиланням на норми законів України, нормативно-правових актів Національного банку, якими обгрунтовано рішення за зверненням.
У разі задоволення звернення Апеляційна комісія приймає рішення, зазначені в абзацах третьому, четвертому, п'ятому та шостому пункту 4.1 цього Положення.
4.5. Рішення за результатом розгляду звернення банку (фінансової установи) підписує голова Апеляційної комісії (у разі його відсутності - заступник голови Апеляційної комісії) та відповідальний секретар.
4.6. Повідомлення про рішення Апеляційної комісії за результатом розгляду звернення банку (фінансової установи) протягом п'яти робочих днів з дати його прийняття надсилається відповідальним секретарем Апеляційної комісії скаржнику поштою.
У разі прийняття Правлінням Національного банку постанови про скасування або внесення змін до постанови Правління, щодо якої вивчалися нові факти, або залишення її без змін Генеральний департамент протягом п'яти робочих днів повідомляє скаржника про рішення Правління Національного банку.
У разі скасування Апеляційною комісією рішення Комісії Національного банку чи прийняття Комісією Національного банку рішення про внесення змін до рішення Комісії Національного банку, щодо якого вивчалися нові факти, або залишення його без змін Генеральний департамент протягом п'яти робочих днів повідомляє скаржника про відповідне рішення Апеляційної комісії (Комісії Національного банку) про скасування (унесення змін) рішення Комісії Національного банку.
4.7. Рішення Апеляційної комісії є обов'язковими до виконання всіма посадовими особами Національного банку. Контроль за виконанням рішень Апеляційної комісії здійснює її голова.
5. Повноваження відповідального секретаря Апеляційної комісії
5.1. Відповідальний секретар Апеляційної комісії проводить роботу з підготовки засідань Апеляційної комісії, формування порядку денного та ведення протоколів засідань.
5.2. Не пізніше ніж за три дні до початку засідання відповідальний секретар Апеляційної комісії інформує членів Апеляційної комісії та запрошених осіб про місце і час проведення засідання та надає їм порядок денний.
5.3. Відповідальний секретар Апеляційної комісії доводить рішення Апеляційної комісії до відома:
скаржника;
посадової особи або Комісії Національного банку при територіальному управлінні, рішення якої скасовується або пропонується переглянути, у разі повного або часткового задоволення звернення, зазначеного в абзацах другому, третьому пункту 2.1 цього Положення;
Генерального департаменту - у разі прийняття рішення про надання доручення цьому департаменту;
Комісії Національного банку - у разі прийняття рішення про скасування розпорядження у формі рішення Комісії Національного банку.
Директор Генерального
департаменту банківського нагляду
|
В.В.Пушкарьов
|