ПОРЯДОК УЗЯТТЯ НА ОБЛІК І НАБУТТЯ РОБОТОДАВЦЯМИ СТАТУСУ СТРАХУВАЛЬНИКІВ ТА ОБЧИСЛЕННЯ І СПЛАТИ СТРАХОВИХ ВНЕСКІВ ДО ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ ВІД НЕЩАСНИХ ВИПАДКІВ НА ВИРОБНИЦТВІ

Постановою Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань (далі — Фонд) № 36 від 12.07.2007 р. затверджено Інструкцію про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (далі — Інструкція).

Інструкція визначає порядок узяття на облік та набуття роботодавцями статусу страхувальників, обчислення і сплати страхових внесків до Фонду підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності і господарювання, виду діяльності, галузевої належності, фізичними особами — підприємцями, фізичними особами, які використовують працю найманих працівників, а також добровільно застрахованими особами; порядок обліку та витрачання страхових коштів, здійснення платежів, ведення бухгалтерського обліку і звітності.

Платники страхових внесків

Платниками страхових внесків до Фонду є: 2.1.* Юридичні особи незалежно від форм власності і господарювання, виду діяльності та галузевої належності, а також їх відокремлені підрозділи (філії, інші підрозділи юридичної особи, що перебувають поза її місцезнаходженням та виробляють продукцію, виконують роботи або операції, надають послуги від імені юридичної особи, або представництва, що здійснюють представництво і захист інтересів юридичної особи) за умови, що розрахунки з оплати праці цих відокремлених підрозділів проводяться нецентралізовано;

2.2. Юридичні особи — об'єднання громадян, релігійні, профспілкові, благодійні організації, які використовують найману працю;

2.3.  Розташовані в Україні іноземні підприємства, установи, організації (у тому числі міжнародні), філії або представництва, які використовують найману працю, якщо інше не передбачене міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України;

2.4.  Фізичні особи — підприємці і фізичні особи, які не мають статусу підприємців, та використовують найману працю;

2.5.  Священнослужителі, церковнослужителі та особи, які працюють у релігійних організаціях на вибюрних посадах, особи, які забезпечують себе роботою самостійно— займаються адвокатською, нотаріальною, творчою та іншою діяльністю, пов'язаною з отриманням доходу безпосередньо від цієї-діяльності, члени фермерського господарства, громадяни — суб'єкти підприємницької діяльності, що сплачують внески до Фонду на добровільних засадах.

Порядок узяття на облік юридичних та фізичних осіб і набиття ними статусу платників страхових внесків

3.1.  Узяття на облік юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців здійснюється робочими органами виконавчої дирекції Фонду за місцезнаходженням (місцем проживання) суб'єктів господарювання на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих державним реєстратором відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців», не пізніше наступного робочого дня з дня фактичного отримання зазначених відомостей робочими органами виконавчої дирекції Фонду.

При цьому вносяться відповідні записи до журналу взяття на облік юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, який ведеться в електронному вигляді за встановленою формою.

3.2.  Роботодавці— юридичні особи набувають статусу страхувальників у день узяття їх на облік робочими органами виконавчої дирекції Фонду.

При цьому вносяться відповідні записи до журналу обліку страхувальників (юридичних осіб) у Фонді за встановленою формою. Введення інформації в автоматизовану базу даних страхувальників (реєстру платників страхових внесків) здійснюється на підставі відповідних записів у цьому журналі.

3.3.  Роботодавці — фізичні особи — підприємці, які використовують найману працю, набувають статусу страхувальників у день одержання робочим органом виконавчої дирекції Фонду в установленому порядку від органу державної служби зайнятості повідомлення про реєстрацію трудового договору (контракту) між фізичною особою — підприємцем і найманим працівником.

При цьому вносяться відповідні записи до журналу обліку страхувальників (фізичних осіб, які використовують найману працю) у Фонді за встановленою формою. Введення інформації в автоматизовану базу даних страхувальників (реєстру платників страхових внесків) здійснюється на підставі відповідних записів у цьому журналі.

3.4.  Фізична особа, яка не має статусу підприємця та' використовує найману працю, у десятиденний строк після укладення трудового договору (контракту) з першим із найманих працівників повинна подати заяву про взяття на облік у Фонді.

Узяття на облік роботодавців — фізичних осіб, які не мають статусу підприємців і використовують працю найманих працівників, здійснюється у робочих органах виконавчої дирекції Фонду в день отримання від них відповідної заяви. Статусу страхувальників такі фізичні особи набувають у день узяття їх на облік.

При цьому вносяться відповідні записи до журналу, зазначеного у п. 3.3 Інструкції. Введення інформації в автоматизовану базу даних страхувальників (реєстру платників страхових внесків) здійснюється на підставі відповідних записів у цьому журналі.

Фізичні особи, які не мають статусу підприємців і використовують працю найманих працівників, подають до робочих органів виконавчої дирекції Фонду за місцем проживання заяву про взяття на облік фізичних осіб як платників страхових внесків або основний вид економічної діяльності за встановленою формою та завірені в установленому законодавством порядку або відповідальною особою робочого органу виконавчої дирекції Фонду копії таких документів: довідки про присвоєння ідентифікаційного номера з Державного реєстру фізичних осіб — платників податків та інших обов'язкових платежів або паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовилися від прийняття ідентифікаційного номера, офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку в паспорті); трудового договору (контракту) з першим найманим працівником.

Крім того, подаються документи, необхідні для підтвердження страхового тарифу (довідка про чисельність найманих працівників та їхній фонд оплати праці, якщо використовується праця інвалідів).

3.5. Суб'єкти господарювання, перелічені в п. 2.3 Інструкції, зобов'язані стати на облік як платники страхових внесків у робочих органах виконавчої дирекції Фонду за місцезнаходженням у десятиденний термін з дня їхньої реєстрації відповідно до Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність».

Узяття на облік роботодавців, зазначених в п. 2.3, здійснюється у робочих органах виконавчої дирекції Фонду в день отримання від них відповідної заяви. Статусу страхувальників такі суб'єкти господарювання набувають у день узяття їх на облік.

При цьому проводяться відповідні записи в журналі, зазначеному у п. 3.2 Інструкції. Введення інформації в автоматизовану базу даних страхувальників (реєстру платників страхових внесків) здійснюється на підставі відповідних записів у цьому журналі.

Суб'єкти господарювання, перелічені в п. 2.3 Інструкції, подають до робочих органів виконавчої дирекції Фонду за місцезнаходженням заяву, зазначену у п 3.4 Інструкції, та завірені в установленому законодавством порядку або відповідальною особою робочого органу виконавчої дирекції Фонду копії таких документів: свідоцтва про реєстрацію представництв іноземних суб'єктів господарської діяльності, виданого центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики, або свідоцтва про державну реєстрацію представництва іноземного банку, виданого Національним банком України, — для представництв іноземних банків; свідоцтва про реєстрацію постійних представництв нерезидентів в Україні як платників податку на прибуток в органах Державної податкової адміністрації України.

3.6. Особи, перелічені в п. 2.5 Інструкції, для набуття ними статусу добровільно застрахованої особи укладають з робочими органами виконавчої дирекції Фонду за місцем проживання Типовий договір про добровільну участь у загальнообов'язковому державному соціальному страхуванні від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, які спричинили втрату працездатності, (далі — Договір) за встановленою формою типового договору та подають завірені в установленому законодавством порядку або відповідальною особою робочого органу виконавчої дирекції Фонду копії таких документів: свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи — підприємця або іншого документа, що підтверджує право на здійснення відповідної діяльності; довідки про присвоєння ідентифікаційного номера з Державного реєстру фізичних осіб — платників податків та інших обов'язкових платежів або паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовилися від прийняття ідентифікаційного номера, офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку у паспорті); пенсійного посвідчення (для інвалідів); паспорта; платіжного документа про сплату першого страхового внеску.

Зазначені особи вважаються застрахованими з дня, який настає за днем укладення Договору.

При цьому проводяться відповідні записи в журналі обліку фізичних осіб, які застраховані на добровільних засадах, у Фонді за встановленою формою. Введення інформації в автоматизовану базу даних страхувальників (реєстру платників страхових внесків) здійснюється на підставі відповідних записів у цьому журналі.

3.7.  Узяття на облік відокремлених підрозділів (філій) юридичних осіб здійснюється робочими органами виконавчої дирекції Фонду за місцезнаходженням цього підрозділу на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру про відокремлені підрозділи (філії). Відокремлені підрозділи (філії) набувають статусу платників страхових внесків у разі наявності в них окремого балансу і самостійного ведення розрахунків із застрахованими особами.

Наявність у відокремлених підрозділів (філій) окремого балансу та самостійного ведення розрахунків із застрахованими особами встановлюється посадовою особою робочого органу виконавчої дирекції Фонду за місцезнаходженням такого підрозділу шляхом уточнення цих даних безпосередньо з відокремленим підрозділом.

Підтвердженням того, що відокремлений підрозділ (філія) проводить (чи не проводить) самостійно розрахунки із застрахованими особами, є відповідний документ юридичної особи — головної організації (наказ, розпорядження тощо).

При цьому проводяться відповідні записи в журналі, зазначеному у п.3.2 Інструкції. Введення інформації в автоматизовану базу даних страхувальників (реєстру платників страхових внесків) здійснюється на підставі відповідних записів у цьому журналі.

3.8.  Після набуття суб'єктом господарювання статусу страхувальника робочі органи виконавчої дирекції Фонду надсилають йому лист з повідомленням про вручення адресату страхового свідоцтва за встановленою формою та повідомлення про взяття на облік за встановленою формою — для суб'єктів господарювання, перелічених у п.п.2.1, 2.2, 2.3 та 2.4 Інструкції, або для осіб, перелічених у п.2.5 Інструкції. Повідомлення про взяття на облік реєструється в журналі обліку видачі повідомлень про взяття на облік за встановленою формою.

При цьому документи про набуття статусу страхувальника, зазначені в абз.1 п.3.8, надсилаються робочим органом виконавчої дирекції Фонду:

юридичним особам та їх відокремленим підрозділам (філіям) — наступного робочого дня після взяття їх на облік у робочому органі виконавчої дирекції Фонду;

суб'єктам господарювання, переліченим у п. 2.3 Інструкції, — наступного робочого дня після взяття їх на облік в робочому органі виконавчої дирекції Фонду;

фізичним особам — підприємцям — наступного робочого дня з дня отримання в установленому порядку від органу державної служби зайнятості повідомлення про реєстрацію трудового договору (договорів) між фізичною особою — підприємцем та найманим працівником;

фізичним особам, які не мають статусу підприємців і використовують працю найманих працівників, — наступного робочого дня після взяття їх на облік в робочому органі виконавчої дирекції Фонду;

добровільно застрахованим особам — наступного робочого дня з дня укладення Договору.

Повідомлення про вручення листа адресату підшивається в особову справу страхувальника. На особовій справі проставляються номер страхового свідоцтва та розмір страхового тарифу. Журнали обліку повинні бути пронумеровані, прошнуровані, підписані відповідальною особою та скріплені печаткою.

3.9.  У разі втрати чи пошкодження страхового свідоцтва або повідомлення про взяття на облік робочий орган виконавчої дирекції Фонду на підставі поданої страхувальником заяви видає нове страхове свідоцтво чи повідомлення з позначкою «Дублікат».

3.10.  Платник страхових внесків у разі незгоди з установленим розміром страхового тарифу протягом десяти робочих днів після отримання від робочого органу виконавчої дирекції Фонду страхового свідоцтва та повідомлення про взяття на облік звертається до робочого органу виконавчої дирекції Фонду з проханням про перегляд розміру страхового тарифу. При цьому платник страхових внесків подає робочому органу виконавчої дирекції Фонду заяву, зазначену у п.3.4 Інструкції, у якій вказує основний вид економічної діяльності, та необхідні документи для підтвердження розміру страхового тарифу.

Робочий орган виконавчої дирекції Фонду після отримання заяви страхувальника приймає рішення про віднесення його до відповідного класу професійного ризику виробництва згідно із заявленим основним видом економічної діяльності. Якщо за результатами розгляду заяви змінюється розмір страхового тарифу, то робочий орган виконавчої дирекції Фонду проводить перерахунок нарахованих страхових внесків з дня набуття суб'єктом господарювання статусу страхувальника.

Право на встановлення розміру страхового тарифу відповідно до ст. ,5 Закону України «Про страхові тарифи на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» щодо зменшення страхового тарифу страхувальникам, які використовують найману працю інвалідів, страхувальники підтверджують щокварталу. Одночасно з поданням розрахункової відомості про нарахування і перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду за встановленою формою (далі — Розрахункова відомість) страхувальником надається довідка про чисельність працівників і фонд оплати праці, у тому числі про чисельність інвалідів та їх фонд оплати праці.

3.11.  Фізична особа може двічі обліковуватись у робочому органі виконавчої дирекції Фонду за умови, що вона: стає на облік як страхувальник, який використовує працю найманих працівників; здійснює підприємницьку діяльність і вирішила застрахуватися добровільно.

Така особа отримує два страхові свідоцтва та повідомлення про взяття на облік: в одному випадку як страхувальник, в іншому — як застрахована особа, яка страхується на добровільних засадах.

3.12.  Зміни до облікових та особових справ страхувальників уносяться на підставі відповідних повідомлень державних реєстраторів і заяв роботодавців не пізніше наступного робочого дня з дня фактичного отримання зазначених відомостей або заяв. При цьому, якщо змінилося найменування або місцезнаходження (місце проживання) страхувальника, робочі органи виконавчої дирекції Фонду наступного робочого дня надсилають платнику страхових внесків лист з повідомленням про вручення адресату нового страхового свідоцтва з врахуванням унесених ,змін.

У разі, якщо сталися зміни в межах територіального обслуговування, номер страхового свідоцтва страхувальника не змінюється.

Повідомлення про вручення поштового відправлення підшивається до особової справи страхувальника.

3.13.  Після одержання від державного реєстратора повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи чи рішення фізичної особи—підприємця щодо припинення нею підприємницької діяльності або заяви про зняття з обліку від фізичної особи, яка не має статусу підприємця і використовує працю найманих працівників, та від суб'єктів господарювання, перелічених у п.2.3 Інструкції, робочий орган виконавчої дирекції Фонду проводить документальну перевірку повноти нарахування та сплати страхових внесків. На підставі акта перевірки платник розраховується з робочим органом виконавчої дирекції Фонду.

У разі встановлення заборгованості платника, державна реєстрація якого скасовується, робочий орган виконавчої дирекції Фонду складає у трьох примірниках довідку про борг за платежами до Фонду, один з яких надсилає ліквідаційній комісії, другий — правонаступнику, якщо такий є.

Робочий орган виконавчої дирекції Фонду після остаточного погашення страхувальником суми заборгованості зі сплати страхових внесків, пені та штрафів до Фонду і виконання ним вимог, передбачених у п. 5.9 Інструкції, наступного робочого дня видає (надсилає листом з повідомленням про вручення адресату) страхувальнику довідку про відсутність заборгованості за встановленою формою. Копія довідки, завірена відповідальною особою робочого органу виконавчої дирекції Фонду, та повідомлення про вручення поштового . відправлення підшиваються в особову справу страхувальника.

Робочий орган виконавчої дирекції Фонду знімає з обліку страхувальника і закриває його справу тільки після отримання від державного реєстратора повідомлення про державну реєстрацію припинення юридичної особи або про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця. Номер страхового свідоцтва цього страхувальника надалі не використовується, його платежі враховуються в базі даних до кінця поточного року, відомості щодо його платежів зберігаються робочим органом виконавчої дирекції Фонду не менше 3 років.

3.14.  У разі розірвання Договору добровільно застрахованою особою робочі органи виконавчої дирекції Фонду знімають її з обліку.

У разі, якщо добровільно застрахована особа порушила умови Договору (у тому числі щодо термінів та обсягів сплати страхового внеску) або змінився її статус застрахованої особи (тобто вона підлягає загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань), робочий орган виконавчої дирекції Фонду достроково розриває Договір. Страхування припиняється з моменту несплати страхового внеску в терміни та обсяги, зазначені в Договорі. Про розірвання Договору Сторони повідомляють одна одну не пізніше ЗО календарних днів з моменту прийняття рішення щодо його розірвання.

Після розірвання Договору робочий орган виконавчої дирекції Фонду знімає добровільно застраховану особу з обліку і закриває особову справу. При цьому раніше сплачені нею страхові внески поверненню не підлягають. Номер страхового свідоцтва цього страхувальника надалі не використовується, його платежі враховуються в базі даних до кінця поточного року, відомості щодо його платежів зберігаються робочим органом виконавчої дирекції Фонду не менше 3 років.

3.15. Установи банків відкривають поточні рахунки платникам страхових внесків за умови пред'явлення страхового свідоцтва, зазначеного у п.3.8 Інструкції, яке видається робочим органом виконавчої дирекції Фонду, а вкладні (депозитні) рахунки — при пред'явленні копії листа про повідомлення ними робочого органу Фонду щодо наміру відкрити відповідні рахунки із зазначенням найменування банку та його місцезнаходження.

Порядок обчислення та строки сплати страхових внесків до Фонду

4.1.  Сума страхового внеску розраховується відповідно до страхового тарифу, установленого законом, залежно від класу професійного ризику виробництва, до якого віднесено страхувальника.

При встановленні страхувальнику знижки або надбавки до страхового тарифу сума страхового внеску, яка підлягає сплаті, визначається з урахуванням указаної знижки (надбавки).

4.2.  Робочі органи виконавчої дирекції Фонду повинні в місячний термін після встановлення Верховною Радою України нових розмірів страхових тарифів повідомити страхувальника про віднесення його до класу професійного ризику виробництва, якому відповідає його основний вид економічної діяльності, та розмір страхового тарифу, шляхом надсилання йому нового повідомлення установленої форми.

4.3.  Якщо страхувальник здійснює декілька видів економічної діяльності, він підлягає віднесенню до того з них, який має найбільшу питому вагу в обсязі реалізованої продукції.

Структурні підрозділи підприємства, які не перебувають на самостійному балансі і не є самостійними обліковими одиницями, підлягають обліку за основним видом економічної діяльності цього підприємства.

Підсобно-допоміжні виробництва (підрозділи) підприємств, які незалежно від спеціалізації підприємства займаються іншими видами виробничої діяльності та перебувають на самостійному балансі і є у зв'язку з цим самостійними обліковими одиницями, при визначенні розмірів страхових внесків відносяться до видів економічної діяльності, яким відповідає їхня діяльність.

4.4.  Аварійно-рятувальні служби, відомча воєнізована або професійна сторожова охорона належать до тих видів економічної діяльності, до яких належать підприємства, що ними обслуговуються.

4.5.  У разі зміни виду економічної діяльності підприємства робочий орган виконавчої дирекції Фонду на підставі заяви страхувальника та після проведення перевірки фінансово-господарської діяльності страхувальника щодо нарахування, своєчасності і повноти сплати та цільового використання коштів на страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання змінює належність цього підприємства до класу професійного ризику виробництва.

Зміна класу професійного ризику здійснюється робочим органом виконавчої дирекції Фонду один раз на рік за результатами роботи страхувальника за минулий календарний рік. Новий клас професійного ризику встановлюється з початку поточного року.

У разі необхідності підтвердженням даних про зміну основного виду економічної діяльності є відомості, отримані в порядку взаємообміну інформацією з реєстру державного реєстратора, відомчих реєстрів органів статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду, фондів соціального страхування відповідно до чинного законодавства.

У разі, коли суб'єктом господарювання, який перебуває на обліку в робочому органі виконавчої дирекції Фонду, не проводилась господарська діяльність і за результатами попереднього року неможливо встановити основний вид економічної діяльності, йому необхідно звернутися до робочого органу виконавчої дирекції Фонду із заявою, зазначеною у п.3.4 Інструкції, у якій вказується основний вид економічної діяльності. У разі, якщо в реєстраційній картці цього суб'єкта господарювання вказаний інший основний вид економічної діяльності, йому необхідно звернутись до державного реєстратора для внесення відповідних змін до реєстраційної картки.

На підставі заяви страхувальника та отриманих від державного реєстратора даних щодо виду, економічної діяльності робочий орган виконавчої дирекції Фонду вносить відповідні зміни до облікової та особової справ страхувальника згідно з п.3.12 Інструкції.

4.6.   Застосування знижки чи надбавки до страхового внеску здійснюється Фондом за результатами роботи страхувальника за минулий календарний рік.

4.7.  У разі систематичних порушень нормативних актів про охорону праці, внаслідок чого зростає ризик настання нещасних випадків і професійних захворювань, підприємство у будь-який час за рішенням відповідного робочого органу виконавчої дирекції Фонду на основі відповідного подання страхового експерта, який обслуговує це підприємство, може бути віднесене до іншого, більш високого класу професійного ризику виробництва. Цей захід може мати і зворотну дію, але з початку фінансового року.

4.8.  У разі, коли за специфікою виробництва страхувальник не підпадає під класифікацію видів економічної діяльності за професійним ризиком виробництва, рішення щодо віднесення його до відповідного класу професійного ризику виробництва приймається робочим органом виконавчої дирекції Фонду.

4.9.  У разі, коли робочий орган виконавчої дирекції Фонду не отримує відомостей, необхідних для віднесення страхувальника до класу професійного ризику виробництва, або отримує їх несвоєчасно і не в повному обсязі, робочий орган виконавчої дирекції Фонду відносить страхувальника до класу професійного ризику виробництва за власною оцінкою.

4.10.  Розміри страхових внесків страхувальників для роботодавців обчислюються у відсотках до сум фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, інших заохочувальних і компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються відповідно до Закону України «Про оплату праці» і підлягають обкладенню податком з доходів фізичних осіб; для добровільно застрахованих осіб — у відсотках від мінімальної заробітної плати з розрахунку на календарний рік.

Обчислення страхових внесків здійснюється на вищезазначені суми без урахування їх зменшення на суму податків, інших обов'язкових платежів і внесків, що відповідно до законодавства сплачуються із зазначених сум, а також суми утримань, що здійснюються відповідно до законодавства або за договорами позики, придбання товарів та виплат тощо або на інші цілі за дорученням одержувача.

Страхові внески нараховуються в межах граничної суми заробітної плати (доходу), що встановлюється чинним законодавством та є розрахунковою величиною при обчисленні страхових виплат.

4.11.  Страхувальники, які відповідно до п. 6.4 Інструкції сплачують застрахованим працівникам допомогу у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю до відновлення працездатності або встановлення інвалідності та здійснюють витрати на поховання у разі смерті потерпілого, перераховують до Фонду суму, що дорівнює різниці між нарахованими страховими внесками (з урахуванням пені) і видатками страхувальників.

4.12.  Страхові внески сплачуються страхувальниками-роботодавцями у день одержання коштів на оплату праці в установах банків. Підприємства, які здійснюють виплату заробітної плати на поточні рахунки фізичних осіб в установах банків, сплачують страхові внески до Фонду в день перерахування коштів на особові рахунки.

У разі виплати заробітної плати за першу половину місяця страхувальник одночасно з одержанням зазначених сум. сплачує страхові внески, нараховані на суму цих виплат.

При проведенні оплати праці з готівкової виручки чи в натуральній формі платники страхових внесків не пізніше наступного дня після здійснення виплат подають до установи банку платіжне доручення на перерахування страхових внесків до Фонду..

Добровільно застрахована особа сплачує перший внесок до Фонду у розмірі однієї четвертої частини мінімальної заробітної плати, установленої на день сплати страхового внеску, одночасно з укладенням Договору з робочими органами виконавчої дирекції Фонду. При цьому до Договору додається платіжний документ, що підтверджує сплату страхового внеску до Фонду. Наступний внесок сплачується кожних три місяці в розмірі однієї четвертої частини мінімальної заробітної плати, встановленої на день сплати страхового внеску, у термін, установлений Договором та в повідомленні про взяття на облік, але не пізніше трьох місяців з дня сплати попереднього страхового внеску. Якщо день сплати страхового внеску припадає на вихідний і неробочий день, то днем сплати вважається наступний за вихідним і неробочим день.

Якщо добровільно застрахована особа одночасно з укладенням Договору з робочими органами виконавчої дирекції Фонду сплатила страховий внесок у розмірі мінімальної заробітної плати, установленої на день сплати страхового внеску, то наступний внесок уноситься не пізніше одного календарного року з дати укладення Договору. При зміні розміру мінімальної заробітної плати проводиться перерахунок авансового платежу. Робочими органами виконавчої дирекції Фонду добровільно застрахованій особі надсилається повідомлення про розмір доплати.

4.13.   Нараховані страхові внески, інші платежі сплачуються страхувальниками шляхом перерахування відповідних сум на відповідний рахунок Фонду.

Фізичні особи, які використовують найману працю і не мають розрахункових рахунків у банківських установах, сплачують страхові внески поштовим переказом або через банківські установи.

4.14.  У разі нестачі коштів на поточному рахунку платника на виплату заробітної плати та сплату страхових внесків у повному обсязі отримання платником коштів на оплату праці і перерахування страхових внесків-до Фонду здійснюється у пропорційних сумах.

4.15.  Страхові внески сплачуються у національній валюті України.

4.16.  У разі зміни місцезнаходження на міжрегіональному рівні страхувальник зобов'язаний у 15-денний строк провести остаточні розрахунки щодо сплати страхових внесків до Фонду на день зняття з обліку.

У разі недотримання страхувальником порядку нарахування та сплати страхових внесків, подання недостовірної звітності, порушення строків її подання у 10-денний строк проводиться документальна перевірка правильності розрахунків платника і складається акт у двох примірниках, у якому зазначається його нове місцезнаходження (місце проживання). Якщо страхувальник має недоїмку зі сплати страхових внесків, йому нараховується пеня у встановленому порядку. У 15-денний строк проводяться остаточні розрахунки на підставі акта.

У разі неплатоспроможності страхувальника борг на підставі акта перевірки враховується за новим місцем його обліку як платника страхових внесків. При цьому копія акта перевірки, завірена робочим органом виконавчої дирекції Фонду, що здійснив перевірку, надсилається за новим місцем обліку страхувальника.

4.17.   При ліквідації страхувальник зобов'язаний провести повний розрахунок з Фондом на день закінчення процедури банкрутства (ліквідації) після затвердження ліквідаційного балансу в порядку, передбаченому Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

Після фактичного одержання від державного реєстратора повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи чи рішення фізичної особи — підприємця щодо припинення нею підприємницької діяльності або заяви про зняття з обліку для фізичної особи, яка не має статусу підприємця і використовує працю найманих працівників, робочий орган виконавчої дирекції Фонду в 15-денний строк здійснює документальну перевірку повноти сплати нею страхових внесків.

Якщо підприємство, що ліквідовується, має заборгованість з виплати заробітної плати, у тому числі нарахованої за останній звітний місяць, а строк сплати страхових внесків ще не настав, то ліквідаційна комісія включає належну суму сплати коштів до ліквідаційного балансу підприємства і оформляє це окремим актом. В акті зазначаються правонаступник (якщо він визначений), сума належних платежів і дата їх унесення, що не може бути пізнішою від дати, установленої підприємством для виплати заробітної плати до ліквідації.

Копії акта, підписаного ліквідаційною комісією і правонаступником (якщо він визначений), подаються до робочих органів виконавчої дирекції Фонду за місцем обліку підприємства, що підлягає ліквідації, та правонаступника.

Якщо належна сума платежів, що має вноситися підприємством, яке ліквідовується, перевищує суму, зазначену в акті, то правонаступник (якщо він визначений) зобов'язаний внести належну суму повністю і одночасно внести відповідні зміни до балансу, одержаного від ліквідаційної комісії.

Якщо страхувальник, що підлягає ліквідації, є фінансово неспроможним, його борги щодо сплати страхових внесків відображаються в акті перевірки, що складається в трьох примірниках, до якого додається копія акта звірки заборгованості. Один з примірників надсилається ліквідаційній комісії, другий — правонаступнику (якщо він визначений).

Погашення боргів зі сплати страхових внесків до Фонду проводиться у порядку черговості їх стягнення відповідно до Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом”.

Порядок стягнення заборгованості та нарахування пені

5.1.  Не внесені страхувальниками у встановлений строк страхові внески до Фонду вважаються недоїмкою і стягуються у порядку, передбаченому законодавством, з нарахуванням пені. Пеня нараховується із сум недоїмки за кожний прострочений день і обчислюється, виходячи із 120 % річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки (без урахування штрафів) за весь строк.

5.2.  Пеня нараховується з наступного дня після одержання заробітної плати до дня сплати недоїмки включно. Пеня на пеню не нараховується.

У разі оскарження страхувальником результатів перевірки його фінансово-господарської діяльності щодо сплати та цільового використання ним коштів на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасних випадків нарахування пені зупиняється з дня подання позову до суду або з дня подання звернення до спеціальної комісії з питань вирішення спору при робочому органі виконавчої дирекції Фонду або при виконавчій дирекції Фонду на термін до прийняття ними відповідного рішення.

5.3.  Днем сплати страхових внесків вважається: при перерахуванні страхових внесків з рахунку страхувальника — день списання банком суми платежу з рахунка страхувальника незалежно від часу її зарахування на рахунок Фонду; при внесенні готівкою — день унесення готівки до банку чи підприємства зв'язку.

У разі, якщо строк сплати страхових внесків збігається з вихідним (святковим, неробочим) днем, то пеня нараховується, починаючи з наступного робочого дня після вихідного (святкового, неробочого) дня.

5.4.  За несвоєчасне зарахування або перерахування на рахунки Фонду з вини установ банків страхових внесків, пені, штрафів ними сплачується пеня за кожний день прострочення їх перерахування (зарахування) в розмірі, передбаченому законодавством. З платника пеня за ці дні не стягується.

5.5.  Якщо недоїмка стягується в судовому порядку, то пеня не нараховується з дня винесення судом рішення про вилучення майна страхувальника, а також з дня визнання його банкрутом.

5.6.  Недоїмка за платежами, не сплачена в установлений строк фізичними особами — суб'єктами підприємницької діяльності, фізичними особами, які використовують працю найманих працівників, стягується за рішенням суду.

5.7.  Стягнення недоїмки за платежами до Фонду в разі відсутності коштів на поточному рахунку може бути звернено на майно платника відповідно до законодавства.

5.8.  При стягненні недоїмки за платежами до Фонду строки давності не застосовуються.

Сплата (погашення) пені здійснюється у такому самому порядку, як і недоїмки.

У разі, коли страхувальник має несплачені суми недоїмки, пені і штрафних санкцій та здійснює сплату поточних сум страхових внесків, ці суми зараховуються шляхом перерозподілу такої сплаченої суми в рахунок сплати недоїмки, пені та штрафних санкцій у порядку календарної черговості їх виникнення.

5.9. Для покриття витрат Фонду потерпілим на виробництві, які працювали на підприємствах, що ліквідовані (якщо вони не мають правонаступника), кошти до Фонду сплачуються страхувальником згідно з Порядком капіталізації платежів для задоволення вимог, що -виникли із зобов'язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №765 від 6.05.2000 р. (із змінами).

Поточні рахунки і порядок витрачання коштів Фонду

6.1.  Кошти Фонду зберігаються на відповідних рахунках, відкритих на ім'я органів Державного казначейства України за балансовим рахунком № 3560 «Державні позабюджетні фонди», на реєстраційних рахунках, відкритих Фонду та робочим органам виконавчої дирекції Фонду в органах Держказначейства, і використовуються виключно за цільовим призначенням.

Фінансування страхової діяльності та інших видатків здійснюється через реєстраційні рахунки робочих органів виконавчої дирекції Фонду, відкриті на їх ім'я в установах Держказначейства.

6.2.  Виконавча дирекція Фонду проводить фінансування витрат, передбачених бюджетом на:

виконання заходів державних цільових та галузевих програм поліпшення стану безпеки, умов праці та виробничого середовища;

проведення згідно з планами наукових досліджень з охорони та медицини праці;

створення свого видавництва, лікувально-профілактичних, реабілітаційних, санаторних, навчальних закладів, спеціалізованої медичної та патронажної служби соціального страхування;

організацію розробки і виробництво засобів індивідуального захисту працівників;

розроблення, видання, розповсюдження законодавчих та інших нормативних актів з питань соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання й охорони праці, журналів, спеціальної літератури, створення тематичних кінофільмів, радіо- і телепередач;

покриття витрат виконавчої дирекції Фонду, пов'язаних зі здійсненням загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Поточні рахунки і порядок витрачання коштів Фонду (закінчення відповіді)

6.3. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюють виплати, передбачені бюджетом на відшкодування шкоди, заподіяної здоров'ю працівника, в разі його смерті, пов'язаної із нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням:

одноразову допомогу потерпілому в разі стійкої втрати професійної працездатності;

щомісячну грошову суму в разі часткової чи повної втрати працездатності, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого;

пенсію по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання;

страхову виплату потерпілому при тимчасовому переведенні потерпілого на легшу нижчеоплачувану роботу;

страхову виплату потерпілому під час його професійної реабілітації;

витрати на медичну та соціальну допомогу;

одноразову допомогу у разі смерті потерпілого;

щомісячну страхову виплату особам, які мають на неї право у разі смерті потерпілого;

допомогу дитині, яка народилася інвалідом унаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання жінки під час її вагітності; '

пенсію у зв'язку з утратою годувальника, який помер унаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання.

Виплати також здійснюються на:

організацію поховання померлого, відшкодування вартості пов'язаних з цим ритуальних послуг відповідно до місцевих умов;

сприяння створенню умов для своєчасного надання кваліфікованої першої невідкладної допомоги потерпілому в разі настання нещасного випадку, швидкої допомоги в разі потреби його госпіталізації, ранньої діагностики професійного захворювання;

організацію цілеспрямованого та ефективного лікування потерпілого в спеціалізованих лікувально-профілактичних закладах з метою якнайшвидшого відновлення здоров'я застрахованого;

обслуговування потерпілих вузькопрофільними лікарями та лікарями загальної практики;

догляд медичних сестер удома, у лікарні або в іншому лікувально-профілактичному закладі;

акушерський та інший догляд удома або в лікарні під час вагітності та пологів;

утримання в лікарні, реабілітаційному закладі, санаторії або в іншому лікувально-профілактичному закладі;

забезпечення необхідними лікарськими засобами, протезами, ортопедичними, коригувальними виробами, окулярами, слуховими апаратами, спеціальними засобами пересування, зубопротезуван-ня (за винятком протезування з дорогоцінних металів);

забезпечення згідно з медичним висновком домашнього догляду за потерпілим," допомоги у веденні домашнього господарства (або компенсації йому відповідних витрат);

проведення навчання та-перекваліфікації потерпілого відповідно до висновку лікарсько-консультаційної комісії або медико-соціальної експертної комісії у навчальних закладах, перенавчання інвалідів, якщо внаслідок ушкодження здоров'я потерпілий не може виконувати попередню роботу;

організацію робочих місць для інвалідів, компенсацію при цьому витрат виробництва, які не покриваються коштами від збуту виробленої продукції;

надання інвалідам разової грошової допомоги, допомоги у вирішенні їх соціально-побутових питань;

сплату за потерпілого внесків на медичне та пенсійне страхування;

надання підприємствам на безповоротній основі фінансової допомоги для розв'язання особливо гострих проблем з охорони праці;

вивчення та поширення досвіду створення безпечних та нешкідливих умов праці;

реалізацію регіональної програми поліпшення стану безпеки, умов праці та виробничого середовища;

витрати робочих органів виконавчої дирекції, пов'язані із здійсненням загальнообов'язкового державного соціального страхування.

6.4.  Страхувальником здійснюються витрати на виплату допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю до відновлення працездатності або встановлення інвалідності, а також витрати на поховання у разі смерті потерпілого.

При цьому перші п'ять днів тимчасової непрацездатності оплачуються власником або вповноваженим ним органом за рахунок коштів підприємства, установи, організації.

Витрати за рахунок страхового внеску до Фонду сплачуються страхувальником з його каси або поточного рахунка відповідно до їхнього цільового призначення у встановленому порядку.

6.5.  Страхувальники не мають права припиняти виплату допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю у випадках, коли сума нарахованих страхових внесків до Фонду не покриває фактичних витрат з виплати допомоги.

6.6.  Якщо витрати, оплачені страхувальником за звітний період, перевищують нараховану суму страхових внесків, то різниця між сумою витрат і сумою страхових внесків зараховується в рахунок сплати наступного періоду.

6.7.  Відшкодування страхувальнику суми перевищення витрат над сумою страхових внесків у випадках, коли належна сума страхових виплат не покриває витрат, може проводитись і до одержання Розрахункової відомості на підставі довідки-розрахунку, підписаної керівником і головним бухгалтером страхувальника.

Відшкодування проводиться за платіжним дорученням робочого органу виконавчої дирекції Фонду шляхом перерахування зазначених сум на поточний рахунок страхувальника.

6.8.  У разі відсутності на поточних рахунках страхувальників коштів на виплату заробітної плати та допомоги з тимчасової непрацездатності, пов'язаної з нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням, виконавча дирекція Фонду за заявою потерпілого перераховує зазначену допомогу на його поточний рахунок у банку або поштовим переказом.

6.9. У разі зміни банківських реквізитів страхувальник повинен в 10-денний термін повідомити про це робочий орган виконавчої дирекції Фонду, у якому він перебуває на обліку як платник страхових внесків.

Облік та звітність платників страхових внесків до Фонду

7.1.  Страхувальники зобов'язані вести облік сплачених страхових внесків та інших надходжень до Фонду.

7.2.  Страхувальники відносять страхові внески на валові витрати.

Нарахування страхових внесків до Фонду страхувальниками відображаються за дебетом рахунку 82 «Відрахування на соціальні заходи», субрахунку 825 «Відрахування на страхування від нещасних випадків» (клас 8 «Витрати за елементами») та за кредитом рахунку 65 «Розрахунки за страхуванням», субрахунку 656 «За страхуванням від нещасних випадків».

Для страхувальників, які використовують для обліку рахунки тільки класу 9 «Витрати діяльності», нарахування страхових внесків відображається за дебетом рахунків 91 «Загальновиробничі витрати», 92 «Адміністративні витрати», 93 «Витрати на збут» і за кредитом рахунку 65 «Розрахунки за страхуванням», субрахунку 656 «За страхуванням від нещасних випадків».

7.3.  Страхові внески до Фонду в бюджетних установах сплачуються з реєстраційних рахунків у Держказначействі за рахунок коштів, передбачених на ці цілі.

Нарахування страхових внесків у бюджетних установах відображається за дебетом відповідного рахунку класу 8 «Витрати» та за кредитом рахунку 65 «Розрахунки за страхуванням», субрахунок 656 «За страхуванням від нещасних випадків».

7.4.  При перерахуванні коштів до Фонду для підприємств та організацій — суб'єктів підприємницької діяльності дебетуються рахунок 65 «Розрахунки за страхуванням», субрахунку 656 «За страхуванням від нещасних випадків»; для бюджетних установ — рахунок 65 «Розрахунки за страхуванням», субрахунок 656 «За страхуванням від нещасних випадків» та кредитується відповідний рахунок класу 3 «Кошти, розрахунки та інші активи» як для підприємств та організацій — суб'єктів підприємницької діяльності, так і для бюджетних установ.

7.5.  Юридичні особи — платники страхових внесків щокварталу у двох примірниках складають Розрахункову відомість, зазначену у п.3.10 Інструкції, один примірник якої подається до робочого органу виконавчої дирекції Фонду за місцем обліку страхувальника в такі строки: до 20 квітня, до 20 липня, до 20 жовтня поточного року, до 25 січня наступного за звітним року.

Юридичні особи — платники страхових внесків, що мають підсобно-допоміжні виробництва (підрозділи), які займаються незалежно від спеціалізації підприємства іншими видами виробничої діяльності та перебувають на самостійному балансі, щокварталу подають до робочого органу виконавчої дирекції Фонду Розрахункову відомість окремо за кожним підсобно-допоміжним виробництвом.

Усі примірники Розрахункової відомості підписуються керівником, виконавцем і головним бухгалтером підприємства, та завіряються печаткою. Другий примірник звіту залишається в бухгалтерії платника.

7.6.  Фізичні особи — суб'єкти підприємницької діяльності, фізичні особи, які використовують працю найманих працівників, подають Розрахункову відомість, зазначену у п.3.10 Інструкції, до робочих органів виконавчої дирекції Фонду за місцем обліку щокварталу до 20 квітня, до 20 липня, до 20 жовтня поточного року, до 25 січня наступного за звітним року.

7.7.  Платники страхових внесків мають право не пізніш як за десять днів до закінчення строку подання Розрахункової відомості надіслати її робочому органу виконавчої дирекції Фонду поштою з повідомленням про вручення згідно з Порядком оформлення поштових відправлень з вкладенням матеріалів звітності, розрахункових документів і декларацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №799 від 28.07.97 р. (із змінами).

7.8.  Добровільно застраховані особи зберігають не менше 3 років квитанції або платіжні доручення про перерахування страхових внесків до Фонду.

7.9.  Платники страхових внесків (крім добровільно застрахованих осіб) один раз на рік до 25 січня наступного за звітним року разом з Розрахунковою відомістю подають до робочих органів виконавчої дирекції Фонду за місцем обліку відомість розподілу чисельності працівників, річного фактичного обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) за видами економічної діяльності за встановленою формою.

7.10.  Суми надміру сплачених чи помилково сплачених страхових внесків, інших платежів повертаються страхувальникам за їх заявою після отримання Розрахункової відомості та після перевірки правильності нарахування і перерахування страхових внесків і складання акта за результатами такої перевірки або за їх згодою зараховуються в рахунок майбутніх платежів страхових внесків.

Контроль за сплатою страхових внесків до Фонду і витрачанням його Коштів

8.1.  Робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюють контроль за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою перерахування та надходження страхових внесків, інших платежів до Фонду, а також за цільовим і правильним витрачанням його коштів. Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік.

Позапланові перевірки здійснюються у разі реорганізації, зміни місцезнаходження або ліквідації підприємства, установи, організації, при знятті з обліку фізичної особи — підприємця або фізичної особи, яка не має статусу підприємця, у разі наявності в страхувальника недоїмки зі сплати страхових внесків та в інших випадках, передбачених законодавством.

8.2.  Контроль проводиться шляхом перевірки бухгалтерських документів про нарахований заробіток та інші виплати, повноти нарахування страхових внесків, платіжних доручень про перерахування сум внесків та інших платежів на рахунок Фонду, розрахункових документів на проведені виплати, відповідності фінансових звітів за коштами Фонду балансовим рахункам «Розрахунки за страхуванням».

Перевірці підлягають документи за весь період з моменту проведення попередньої перевірки. Якщо перевірка не проводилась або страхувальника ліквідовано, реорганізовано, виявлено порушення або зловживання, перевірці підлягають документи як за поточний рік, так і за попередні періоди, починаючи з 1 квітня 2001 року.

За умови наявності акта списання або знищення бухгалтерських документів попередніх років перевірці підлягають документи за останні три роки.

8.3.   Страхувальники зобов'язані безперешкодно надавати тим посадовим особам чи вповноваженим особам робочих органів виконавчої дирекції Фонду, які проводять перевірку, потрібні для її проведення документи і виділяти для участі в перевірці свого представника. Керівники і відповідні службові особи під час перевірки зобов'язані давати письмові пояснення з питань, що перевіряються, виконувати вимоги осіб, які перевіряють, щодо усунення виявлених порушень.

8.4.  На виявлені під час перевірки суми коштів, на які страхувальником не нараховано страхові внески, за актом перевірки страхові внески донараховуються із сумою пені, а до винних посадових осіб застосовуються санкції відповідно до законодавства.

8.5. За результатами перевірки складається акт у двох примірниках і підписується особами, які проводили перевірку, та керівником і головним бухгалтером страхувальника і скріплюється печаткою страхувальника в разі її наявності. Один з примірників акта передається під розпис керівникові або головному бухгалтеру страхувальника, а в разі відмови керівника від підпису акта перевірки один примірник акта надсилається страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення адресату.

В акті зазначається, за який період проведено перевірку, які виявлено порушення в нарахуванні і сплаті страхових внесків та пені, обчисленні і виплаті допомоги у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю; відображаються суми додатково нарахованих страхових внесків і пені та суми витрат, які приймаються до заліку за рахунок внесків чи підлягають виплаті застрахованим особам додатково.

За наявності заперечень чи зауважень щодо змісту акта перевірки з боку страхувальника його керівник або головний бухгалтер підписує акт із зауваженнями в письмовій формі, що подається для розгляду в установленому порядку органу, який проводив перевірку.

8.6. Суми донарахованих страхових внесків, пені та штрафів сплачуються до Фонду страхувальниками в десятиденний термін з дня складання акта перевірки окремим платіжним дорученням, у рядку призначення платежу вказуються дата перевірки, номер акта і період.

8.7.  Сума додатково нарахованих страхових внесків за матеріалами перевірки у разі їх несплати в установлений строк стягується у судовому порядку, якщо інше не передбачено законодавством.

8.8.  Суми нецільового використання страхувальником коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування не приймаються до заліку в рахунок страхових внесків і відшкодовуються за рахунок страхувальника.

8.9.  Від імені Фонду розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право директор виконавчої дирекції Фонду та його заступники, начальники управлінь виконавчої дирекції Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі та їх заступники, начальники районних і міських відділень виконавчої дирекції Фонду.

Для обліку адміністративних штрафів застосовується касовий метод нарахування доходів.

8.10.   Робочі органи виконавчої дирекції Фонду мають право надсилати матеріали, що підтверджують факти порушень, до органів прокуратури, внутрішніх справ, служби безпеки, податкової міліції та суду або іншого органу.

Відповідальність платників страхових внесків і посадових осіб

За несвоєчасне та неповне нарахування і сплату страхових внесків, приховування (-заниження) суми заробітної плати (доходу), на яку нараховуються страхові внески, неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності щодо страхових внесків, несвоєчасне інформування Фонду про чисельність працівників, річний фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг), суму заробітної плати на підприємстві, нещасні випадки на виробництві та професійні захворювання, що сталися на підприємстві, про зміни технології робіт або виду діяльності підприємства, ухилення від подання заяви про взяття на облік або несвоєчасне подання заяви про взяття на облік у Фонді, за вчинення дій, що перешкоджають уповноваженим особам органів Фонду у здійсненні перевірок, страхувальник притягується до відповідальності згідно із законом.

Вирішення спорів

Усі спірні питання, які виникають між страхувальником та робочими органами виконавчої дирекції Фонду з приводу нарахування страхових внесків і пені, стягнення недоїмки, неприйняття до заліку витрат у рахунок страхових внесків, вирішуються в судовому порядку.

За бажанням заінтересована особа може звернутися з питань розв'язання спору до спеціальної комісії при робочому органі виконавчої дирекції Фонду, рішення якої може бути оскаржено в комісії, створеній при виконавчій дирекції Фонду, а рішення останньої — в його правлінні.

Роз'яснення з питань застосування Інструкції надаються виконавчою дирекцією Фонду.

Матеріали підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист

Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 42-43 /2007