Виїзні планові перевірки податківців


На яких підставах податківці можуть проводити виїзні планові перевірки? Чи зобов'язані вони повідомляти про їх проведення? Чи є законним продовження такої перевірки? Наскільки правомірні дії перевіряючих?


Підстави та порядок проведення податківцями планових виїзних перевірок визначені у ст. 11і Закону України "Про державну податкову службу в Україні" (далі — Закон). Зокрема, визначено, що плановою виїзною перевіркою вважається перевірка платника податків щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати ним податків та зборів (обов'язкових платежів), яка передбачена у плані роботи органу державної податкової служби і проводиться за місцезнаходженням такого платника податків чи за місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така планова виїзна перевірка.

При цьому, така перевірка проводиться за сукупними показниками фінансово-господарської діяльності платника податків за письмовим рішенням керівника відповідного органу державної податкової служби не частіше одного разу на календарний рік. Водночас, забороняється проведення планових виїзних перевірок за окремими видами зобов'язань перед бюджетами, крім зобов'язань за бюджетними позиками і кредитами, що гарантовані бюджетними коштами.

До речі, проведення планових виїзних перевірок здійснюється органами державної податкової служби одночасно з іншими органами виконавчої влади, уповноваженими здійснювати контроль за нарахуванням та сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів). Порядок координації проведення планових виїзних перевірок органами виконавчої влади, уповноваженими здійснювати контроль за нарахуванням та сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів), визначається Кабінетом Міністри* України.

Слід мати на увазі, що право на проведення планової виїзної перевірки платника податків надається лише у тому випадку, коли йому не пізніше ніж за десять днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано письмове повідомлення із зазначенням дати початку та закінчення її проведення. Важливим моментом є і й те, що відповідно до ч. 1 ст. II2 Закону посадові особи органу державної податкової служби мають право приступити до проведення планової виїзної перевірки за наявності підстав для їх проведення та за умови надання платнику податків під розписку направлення на перевірку, в якому зазначаються дата його видачі, назва органу державної податкової служби, мета, вид (у даному випадку планова), підстави, дата початку та дата закінчення перевірки, посади, звання та прізвища посадових осіб органу державної податкової служби, які проводитимуть перевірку. Направлення на перевірку є дійсним за умови наявності підпису керівника органу державної податкової служби, скріпленого печаткою органу державної податкової служби.

Ненадання цього документа платнику податків або його надання з порушенням вимог є підставою для недопущення посадових осіб органу державної податкової служби до проведення планової виїзної перевірки.

Щодо термінів проведення планових виїзних перевірок, то за загальним правилом, установленим у ст. 11і Закону, тривалість такої перевірки не повинна перевищувати 20 робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва — 10 робочих днів. До речі, відповідно до ст. 1 Закону України "Про державну підтримку малого підприємництва" суб'єктами малого підприємництва є:

-  фізичні особи, зареєстровані у встановленому законом порядку як суб'єкти підприємницької діяльності;

-   юридичні особи—суб'єкти підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний період (календарний рік) не перевищує 50 осіб та обсяг річного валового доходу не перевищує 500 000 євро.

З метою забезпечення єдиного підходу при організації та проведенні перевірок платників податків Державна податкова адміністрація України у своєму листі "Щодо організації контрольно-перевірочної роботи" від 09.09.2005 р. № 18041/7/23-1217/1117 (далі - Лист) роз'яснила, що продовження термінів проведення планової виїзної перевірки здійснюється відповідно до статті 11і Закону за рішенням керівника органу державної податкової служби, який виписав направлення на перевірку. Подовження термінів проведення планової виїзної перевірки можливе на строк не більш як 10 робочих днів, а стосовно суб'єктів малого підприємництва — 5 робочих днів.

Продовження проведення перевірки розпочинається в перший робочий день за останнім робочим днем, зазначеним у направленні на перевірку. Тому наказ на продовження проведення перевірки повинен бути оформлений у ході проведення перевірки та без перерви між датою закінчення перевірки згідно з першим направленням і датою продовження перевірки, зазначеної в наказі на продовження.

Відповідно до згаданого листа ДПА підставою для прийняття рішення (оформлення наказу) про продовження терміну проведення перевірки є доповідна записка керівника підрозділу органу державної податкової служби, працівник якого очолює таку перевірку, з викладенням об'єктивних причин щодо необхідності такого продовження (факти, які перешкоджають здійсненню повноважень посадовими особами органів державної податкової служби, в т.ч. ненадання документів на перевірку, значні обсяги операцій, проведених платником податків у періоді, що перевіряється, значний період, що перевіряється, відсутність податкового обліку або ведення його з порушенням встановленого порядку тощо).

Після прийняття керівником органу державної податкової служби рішення про продовження термінів проведення перевірки виписується нове направлення на перевірку (в 2-х екземплярах), перший екземпляр якого разом з копією наказу на продовження терміну проведення перевірки вручається платнику податків під розписку. У виняткових випадках у новому направленні відповідно до наказу на продовження терміну проведення перевірки можуть бути вказані інші фахівці, які будуть брати участь у перевірці.

Сторінку підготувала Катерина ФОМІНА

Юридичний вісник України №6 ( 9-15 лютого 2008 року)