Моя мати склала заповіт, у якому було записано, що все своє рухоме і нерухоме майно вона заповіла мені.
Нещодавно мама померла, однак я не можу стати спадкоємицею за заповітом, оскільки моє свідоцтво про народження загубилося і нотаріус не приймає документи на зазначений спадок. Як я можу отримати свідоцтво про народження?
Передусім слід відзначити, що відповідно до ч. 1 ст. 1235 Цивільного кодексу України (далі — ЦК) заповідач може призначити своїми спадкоємцями одну або кілька фізичних осіб незалежно від наявності у нього з цими особами сімейних, родинних відносин, а також інших учасників цивільних відносин. Водночас, згідно з абз. 2 п. 214 Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 03.03.2004 р. № 20/5, якщо спадкоємець за заповітом бажає, щоб у свідоцтві про право на спадщину були зазначені родинні чи інші відносини із спадкодавцем, нотаріус вимагає подання документів, які б підтверджували ці відносини.
Таким чином, свідоцтво про народження як документ, що підтверджує родинні зв'язки із померлою, має бути подане нотаріусу лише у разі особистого бажання зазначити у свідоцтві про право на спадщину за заповітом інформацію про те, що спадкоємиця є дочкою спадкодавиці. При цьому, якщо така особа не виявила бажання зазначати ці відомості, то нотаріус не вправі вимагати її свідоцтво про народження при оформленні спадщини.
Якщо ж дописувачка вважає за необхідне зазначити у свідоцтві про право на спадщину родинні зв'язки зі спадкодавицею, то потрібно поновити втрачені актові записи цивільного стану. Згідно зі ст. 18 Закону України "Про органи реєстрації актів громадянського стану" заяви громадян про поновлення записів актів громадянського стану у разі втрати цих записів приймають і розглядають відділи реєстрації актів громадянського стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення) управлінь юстиції.
Порядок поновлення актових записів цивільного стану встановлено у Положенні про порядок зміни, доповнення, поновлення та анулювання актових записів цивільного стану, затвердженому наказом Міністерства юстиції України від 26.09.2002 р. № 86/5 (далі - Положення). Слід мати на увазі, що у пп. 3.2 п. З цього нормативно-правового акта встановлюється вичерпний перелік осіб, які можуть подати заяву про поновлення актових записів, а саме:
особа, щодо якої було складено актовий запис;
один з батьків неповнолітнього (малолітнього);
піклувальники неповнолітніх та опікуни малолітніх;
опікуни недієздатних осіб;
спадкоємці померлого.
Так, заява про поновлення втраченого актового запису цивільного стану за встановленою у додатку 12 до Положення формою подається до відділу реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника за умови пред'явлення паспорта . (паспортного документа). При цьому, заяви про поновлення втрачених актових записів цивільного стану громадяни України, які постійно проживають за кордоном, іноземці, які зареєстрували акти цивільного стану в органах реєстрації актів цивільного стану України та постійно проживають за кордоном, подають до дипломатичних представництв або консульських установ України за кордоном. Заяви ж іноземців, які постійно проживають і реєстрували ці акти цивільного стану на території України, розглядаються на загальних підставах за місцем проживання заявника.
До речі, відсутність зазначених актових записів цивільного стану має бути підтверджена документально. У зв'язку із цим до заяви додаються повідомлення відділу реєстрації актів цивільного стану управління юстиції за місцем реєстрації акта про його відсутність; виписка з паспорта або паспортного документа; документи (виписки з них), які підтверджують дані, необхідні для поновлення актового запису; копії свідоцтв про реєстрацію акта цивільного стану (про народження, смерть, шлюб, розірвання шлюбу тощо); інші необхідні документи.
Підставою для прийняття заяви про поновлення актового запису є повідомлення відділу реєстрації актів цивільного стану Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі за місцезнаходженням втраченого запису про його відсутність або витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян.
Необхідно мати на увазі, що відповідно до пп. 3.7 п. З Положення відділ реєстрації актів цивільного стану не вправі відмовити громадянину в прийнятті та розгляді заяви про поновлення актового запису цивільного стану.
Для правильного написання відомостей у поновлених актових записах здійснюється необхідна перевірка, у ході якої з'ясовуються число, місяць і рік народження заявника, а також ті відомості про його батьків, які істотно впливають на цивільно-правові відносини. На підтвердження достовірності поданих заявником документів про реєстрацію актів цивільного стану відділ реєстрації актів цивільного стану додає до матеріалів справи копії відповідних актових записів цивільного стану або витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян.
На підставі поданих заявником та затребуваних відділом документів та їх аналізу відділ реєстрації актів цивільного стану складає висновок про поновлення або відмову в поновленні актового запису цивільного стану.
Підготувала Катерина Фомина
Юридичний вісник України №8 (23 - 29 лютого 2008 року)