МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 квітня 2008 р.
за N 297/14988
Про затвердження Методики проведення фінансово-економічних розрахунків при підготовці проекту акта Кабінету Міністрів України та законопроекту, що вноситься у порядку законодавчої ініціативи Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України
Відповідно до пункту 3 параграфа 51 глави 2 розділу 6 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 N 950 (
950-2007-п)
, та з метою встановлення єдиних методологічних вимог до проведення фінансово-економічних розрахунків при підготовці проекту акта Кабінету Міністрів України та законопроекту, що вноситься у порядку законодавчої ініціативи Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методику проведення фінансово-економічних розрахунків при підготовці проекту акта Кабінету Міністрів України та законопроекту, що вноситься у порядку законодавчої ініціативи Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України, що додається.
2. Департаменту реформування бюджетної системи (Футоранська Ю.М.) забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступників Міністра відповідно до розподілу обов'язків.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства фінансів
України
21.03.2008 N 428
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 квітня 2008 р.
за N 297/14988
МЕТОДИКА
проведення фінансово-економічних розрахунків при підготовці проекту акта Кабінету Міністрів України та законопроекту, що вноситься у порядку законодавчої ініціативи Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України
1. Ця Методика встановлює вимоги до проведення фінансово-економічних розрахунків при підготовці проекту акта Кабінету Міністрів України та законопроекту, що вноситься у порядку законодавчої ініціативи Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України (далі - проект акта), з метою визначення вартісної оцінки їх впливу на показники державного та/або місцевого бюджетів.
2. Фінансово-економічні розрахунки до проекту акта проводяться головним розробником проекту акта - органом, який здійснює його підготовку (далі - головний розробник), згідно з вимогами Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 N 950 (
950-2007-п)
, та відповідно до цієї Методики.
3. Фінансово-економічні розрахунки до проекту акта передбачають визначення вартісної оцінки прямого та опосередкованого впливу проекту акта на доходи та витрати (видатки і кредитування) державного та/або місцевого бюджетів.
4. Фінансово-економічним розрахункам до проекту акта передує проведення аналізу проблеми, на розв'язання якої спрямовується проект акта, причин та умов її виникнення, визначення механізму реалізації проекту акта та позитивних або можливих негативних наслідків його дії.
5. За результатами аналізу, проведеного відповідно до пункту 4 цієї Методики, головний розробник визначає перелік базових показників, які необхідні для фінансово-економічного розрахунку проекту акта (наприклад, контингент осіб, що підпадають під дію акта; обсяг товарів, робіт і послуг у розрізі регіонів та/або у розрахунку на одну особу; коло пільговиків тощо).
Визначення вартості базових показників здійснюється із урахуванням норм, нормативів, стандартів, ставок, лімітів тощо, встановлених законодавством у відповідній сфері державного регулювання, а також з використанням офіційних статистичних даних, даних органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підвідомчих установ, наукових організацій, висновків експертів, власних спостережень і досліджень тощо із зазначенням джерел інформації.
6. Головний розробник на підставі визначених базових показників здійснює фінансово-економічні розрахунки до проекту акта за кожним видом доходів та витрат бюджету:
розраховує обсяги доходів та витрат бюджету згідно з проектом акта окремо за загальним і спеціальним фондами та в розрізі категорій бюджетної класифікації;
у разі, коли наслідки дії проекту акта не обмежуються одним роком, головний розробник визначає обсяг доходів і витрат бюджету згідно з проектом акта на поточний, плановий бюджетні періоди та на три бюджетних періоди, що настають за плановим;
порівнює обсяги доходів та витрат бюджету згідно з проектом акта з обсягами, які враховані у державному або місцевому бюджеті на поточний бюджетний період та передбачені бюджетними документами на плановий бюджетний період і на три бюджетних періоди, що настають за плановим;
розраховує загальну суму додаткових бюджетних коштів, яка необхідна згідно з проектом акта, що дорівнює сумі додаткових витрат з бюджету та втрат доходів бюджету.
Якщо реалізація проекту акта потребує додаткових бюджетних коштів, головний розробник визначає конкретні джерела їх покриття із наданням пропозицій щодо збільшення додаткових доходів до бюджету відповідно до нормативно-правових актів та/або пропозицій щодо скорочення витрат бюджету в межах бюджетних призначень, затверджених головному розробнику.
У пропозиціях зазначаються обсяги коштів за доходами та витратами бюджету із посиланням на категорію бюджетної класифікації.
Джерела покриття загальної суми додаткових бюджетних коштів, яка необхідна згідно з проектом акта, мають забезпечити дотримання визначених у встановленому порядку обсягів державного та місцевого боргу, державних та місцевих гарантій щодо виконання боргових зобов'язань, дефіциту бюджету (за винятком проектів актів, що передбачають реалізацію інвестиційних проектів соціально-економічного розвитку, які підтримуються міжнародними фінансовими організаціями, мета і результати яких передбачають розвиток відповідної сфери економіки, отримання позитивних економічних і соціальних наслідків і підвищення ефективності економіки та державного управління відповідно до прийнятих державних рішень).
7. При проведенні фінансово-економічних розрахунків до проекту акта застосовуються основні прогнозні показники економічного і соціального розвитку України на середньостроковий та короткостроковий періоди, прогнозні показники зведеного бюджету України за основними видами доходів, видатків і фінансування на три бюджетних періоди, що настають за плановим.
8. Фінансово-економічні розрахунки до проекту акта мають бути збалансованими: загальна сума додаткових бюджетних коштів, яка необхідна для реалізації проекту акта, за загальним та/або спеціальним фондом бюджету повинна дорівнювати сумі коштів за джерелами їх покриття за відповідним фондом.
9. У разі наявності впливу проекту акта на показники фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування головний розробник проводить окремі розрахунки, про що зазначає у пункті 4 пояснювальної записки до проекту акта.
10. До проекту акта, який містить положення щодо звільнень від оподаткування, надання пільг та преференцій, головний розробник до фінансово-економічних розрахунків в обов'язковому порядку додає обґрунтування доцільності із зазначенням підстав для надання таких звільнень, пільг та преференцій.
11. Фінансово-економічні розрахунки до проектів актів з питань державних цільових програм здійснюються з урахуванням положень Закону України "Про державні цільові програми" (
1621-15)
.
12. До проекту акта, що передбачає збільшення витрат державного комерційного та казенного підприємств, господарського товариства, у статутному фонді якого більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) належить державі та які можуть впливати на базу оподаткування і надходження до бюджету, головний розробник додатково до фінансово-економічних розрахунків надає пропозиції щодо розширення виробництва та збереження рівня прибутковості діяльності підприємства.
13. Виходячи із змісту проекту акта, головний розробник визначає нормативно-правові акти, прийняття яких забезпечить його виконання, та враховує їх при проведенні фінансово-економічних розрахунків.
14. Фінансово-економічні розрахунки до проекту акта повинні бути детальними, точними, достовірними та враховувати вимоги законодавства у відповідній сфері державного регулювання.
Фінансово-економічні розрахунки відображаються в таблиці за формою "Зведені фінансово-економічні розрахунки до проекту акта Кабінету Міністрів України та законопроекту, що вноситься у порядку законодавчої ініціативи Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України" згідно з додатком до цієї Методики окремо за державним та місцевим бюджетами та додаються до пояснювальної записки до проекту акта.
Зведені фінансово-економічні розрахунки до проекту акта підписуються керівником органу виконавчої влади, що є головним розробником проекту акта, та керівником фінансово-економічної служби головного розробника.
15. Про результати фінансово-економічних розрахунків щодо вартісного впливу проекту акта на показники державного та/або місцевого бюджету головний розробник зазначає у пункті 4 пояснювальної записки до проекту акта.
Якщо реалізація акта не потребує фінансових ресурсів, у тому числі фінансування з державного або місцевого бюджету, про це окремо зазначається у пояснювальній записці до проекту акта.
16. Міністерство фінансів України використовує фінансово-економічні розрахунки до проекту акта при узгодженні проекту акта з питань оподаткування, витрачання державних фінансових ресурсів, використання бюджетних коштів та державного майна.
Директор Департаменту
реформування бюджетної системи
|
Ю.М.Футоранська
|
Додаток
до Методики проведення
фінансово-економічних
розрахунків при підготовці
проекту акта Кабінету
Міністрів України
та законопроекту,
що вноситься у порядку
законодавчої ініціативи
Кабінетом Міністрів України
на розгляд Верховної Ради
України
ЗВЕДЕНІ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНІ РОЗРАХУНКИ(1)
до проекту акта Кабінету Міністрів України та законопроекту, що вноситься у порядку законодавчої ініціативи Кабінетом Міністрів України на розгляд Верховної Ради України _____________________________________________________ (назва проекту акта)
Рівень бюджету ______________________________________________
(назва державного або місцевого бюджету)
(тис.грн)
N
з/п
|
Показники
|
20__ рік
|
20__ рік
|
загальний
фонд
|
спеціальний
фонд
|
всього
|
загальний
фонд
|
спеціальний
фонд
|
всього
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1
|
Витрати бюджету згідно
з проектом акта - всього
(п. 1.1 + п. 1.2)
|
|
|
|
|
|
|
|
у тому числі:
|
|
|
|
|
|
|
1.1
|
Збільшення витрат (+) -
всього
|
|
|
|
|
|
|
|
з них за бюджетними
програмами (КПКВК)(2)
та напрямами
використання
|
|
|
|
|
|
|
|
...........
|
|
|
|
|
|
|
1.2
|
Зменшення витрат (-) -
всього
|
|
|
|
|
|
|
|
з них за бюджетними
програмами (КПКВК)(2)
та напрямами
використання
|
|
|
|
|
|
|
|
...........
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Доходи бюджету згідно з
проектом акта - всього
(п. 2.1 + п. 2.2)
|
|
|
|
|
|
|
|
у тому числі:
|
|
|
|
|
|
|
2.1
|
Збільшення доходів (+) -
всього
|
|
|
|
|
|
|
|
з них за видами доходів
|
|
|
|
|
|
|
|
...........
|
|
|
|
|
|
|
2.2
|
Зменшення доходів (-) -
всього
|
|
|
|
|
|
|
|
з них за видами доходів
|
|
|
|
|
|
|
|
...........
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Витрати бюджету згідно
з проектом акта, які
враховані у бюджеті та
передбачені бюджетними
документами, - всього
|
|
|
|
|
|
|
|
з них за бюджетними
програмами (КПКВК)(2)
та напрямами
використання
|
|
|
|
|
|
|
|
...........
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Доходи бюджету згідно
з проектом акта, які
враховані у бюджеті та
передбачені бюджетними
документами, - всього
|
|
|
|
|
|
|
|
з них за видами доходів
|
|
|
|
|
|
|
|
...........
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Загальна сума додаткових
бюджетних коштів, яка
необхідна згідно з
проектом акта (п. 1 -
п. 2 - п. 3 - п. 4)
|
|
|
|
|
|
|
6
|
Джерела покриття
загальної суми
додаткових бюджетних
коштів (п. 5),
необхідних згідно з
проектом акта, -
всього
(п. 6.1 + п. 6.2)
|
|
|
|
|
|
|
|
у тому числі за рахунок:
|
|
|
|
|
|
|
6.1
|
Зменшення витрат
бюджету (-) - всього
|
|
|
|
|
|
|
|
з них за бюджетними
програмами (КПКВК)(2)
та напрямами
використання
|
|
|
|
|
|
|
|
...........
|
|
|
|
|
|
|
6.2
|
Збільшення доходів
бюджету (+) - всього
|
|
|
|
|
|
|
|
з них за видами доходів
|
|
|
|
|
|
|
|
...........
|
|
|
|
|
|
|
---------------
1 - По кожному рядку витрат та доходів бюджету до цієї таблиці додаються окремі детальні розрахунки.
2 - КПКВК - код програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету.
Показники витрат місцевого бюджету зазначаються у розрізі тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів до запровадження програмно-цільового методу на рівні місцевих бюджетів.
__________________________ __________ ________________________
(посада керівника органу (підпис) (ініціали та прізвище)
виконавчої влади)
__________________________ __________ ________________________
(посада керівника (підпис) (ініціали та прізвище)
фінансово-економічної
служби органу виконавчої
влади)