ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Управління митної вартості
Л И С Т
Начальникам регіональних
митниць
Начальникам митниць
Для розгляду та надання пропозицій надсилаємо "Методичні рекомендації про здійснення деталізації митними органами".
Пропозиції надсилати на адресу Управління митної вартості в термін до 06.05.08.
Начальник Управління
митної вартості
|
І.Г.Ляденко
|
Додаток
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДІЇ
Ці Методичні рекомендації розроблені для використання митними органами. Методичні рекомендації визначають послідовність і сутність дій митного органу, спрямовані на вирішення двоєдиного завдання по створенню:
- основ одноманітного підходу до формування бази оподаткування й справляння податків всіма підрозділами митного оформлення митного органу відповідно до єдиних вимог в цілому в системі митних органів України й
- об'єктивної цінової бази даних на підставі цін, що фактично склалися на товарних ринках і за якими здійснюється експорт товарів в Україну.
До загальних першочергових дій належить простий крок по всебічному вивченню власної структури імпорту митного органу. Для цього необхідно доручити підрозділу інформаційних технологій і митної статистики митного органу підготувати аналітичну інформацію, що ґрунтується на досліджених обсягах імпорту, що оформлювався митницею за останні 2-3 роки.
Наприклад згрупувати формацію в табличку:
Код
товару
|
Опис
|
Фізичні
обсяги,
т
|
Питома вага
в загальних
фізичних
обсягах
імпорту, %
|
Вартісні
обсяги,
тис.грн.
|
Питома
вага у
вартісних
обсягах
імпорту, %
|
Податки
і збори,
тис.грн.
|
Питома
вага в
загальних
обсягах
платежів,
%
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відсортувати інформацію по останньому показнику (питома вага в загальних обсягах платежів, %). Шляхом порівняння відповідної інформації за 2-3 роки, вибрати для першочергового розгляду ті коди товару, які є постійно присутніми в структурі імпорту й дають найбільшу питому вагу платежів.
На підставі отриманих результатів слід визначити для подальшого опрацювання визначити: товари, які підлягатимуть першочерговому вивченню й дослідженню та товари, які дослідження яких можливо відкласти на наступний час.
До останніх доцільно віднести ті товари, які не постійно присутні в структурі імпорту митного органу, а з'являються періодично, а також такі, що мають найменші показники питомої ваги платежів в загальному обсязі митних платежів митного органу.
Якщо Держмитслужбою не створені на момент вивчення Класифікатори додаткової інформації, а також відсутні достатні інформаційні масиви щодо товарів, які визначені митним органом для першочергового вивчення, то наступним кроком повинно бути умовне групування товарів за особливими ознаками, зокрема віднесення товарів до:
сировинної групи, тобто товарів, щодо яких досить легко здійснюється визначення сировинної складової, та опрацювання можливе на рівні товарної групи (2 знаки) або товарної позиції (чотири знаки);
споживчих товарів, наприклад одяг або взуття, посуд, деякі будівельні матеріали тощо;
високотехнологічних товарів, зокрема побутової комп'ютерної техніки, аудіо, відео тощо;
промислового обладнання, наприклад різні механізми, технологічні лінії тощо.
Надалі для збору й аналізу цінової інформації по кожній групі товарів найкраще створити інформаційно-аналітичний шаблон, який наповнювати у процесі вивчення товару (групи). Зокрема слід передбачити в цьому шаблоні (формі):
місце щодо основних джерел інформації, наприклад, біржова інформація чи цінові довідники;
періодичність оновлення інформації, наприклад в разі впливу сезонності на вартість товару (риба, фрукти), або початок випуску нового модельного ряду тощо;
інформація щодо складових, які впливають на формування вартості товару на ринку, наприклад, вид і спосіб упаковки чи транспортування, або зареєстрований торговий знак (марка) тощо.
Наступним кроком повинно стати вивчення складових митної вартості визначених товарів та джерел оновлення достовірної інформації про такі складові. До таких джерел можна віднести конкретну інформацію про вартість перевезень, що надаються суб'єктами разом з документами про підтвердження митної вартості, в першу чергу тими, які користуються режимом сприяння; дані отримані в результаті контролю правильності визначення митної вартості товарів на підстав і Постанови Кабінету Міністрів України від 09.04.08 N 339 (
339-2008-п)
; відомості, наведені у відповідях на запити митного органу тощо.
До загальних кроків слід також віднести визначення шляхів подальшого упровадження отриманої в результаті дослідження конкретного товару (групи) інформації. Наприклад реалізувати як звичайні довідники, інформаційні профілі для застереження та підказки при здійсненні митного оформлення товару, або через профілі ризику, якщо щодо товару необхідно вживати додаткові заходи контролю, або ж сам товар є джерелом ризику за різноманітними ознаками тощо. Щодо деяких товарів можливо визначитися про доцільність упровадження інформації про їхні характеристики не тільки у різних програмних продуктах, які використовуються митними органами, а й в друкованих виданнях.
З урахуванням вищевикладеного слід формувати першу загальну частину пропозицій в Держмитслужбу для реалізації отриманих результатів на рівні єдиного використання отриманих результатів в системі митних органів.
Наступним етапом досягнення двоєдиної мети є безпосередня деталізація товару за ознаками, що суттєво впливають на ціну нового товару.
Для цього необхідно визначити до 4 основних ознак, які суттєво різнять товари, об'єднані в одному коді УКТЗЕД (2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14)
, і відповідно впливатимуть на ціну та митну вартість товару. Після чого сформувати пропозиції до Класифікатора додаткової митної інформації згідно вимог наказу Держмитслужби від 12.12.07 N 1048 (
v1048342-07)
.
По окремих товарах, наприклад транспортних засобах, доцільно проводити формалізація опису товару. Оскільки ця група товарів фактично розподілена згідно кодів УКТЗЕД (2371а-14, 2371б-14, 2371в-14, 2371г-14)
таким чином, що при цьому враховані основні ознаки, однак вартість ТЗ суттєво залежить від марки і моделі, кількість яких практично неможливо передбачити та згрупувати таким чином, щоб виконати деталізацію товару на рівні додаткових чотирьох знаків.
Тому слід готувати пропозиції до Класифікатора додаткової інформації, яка вноситься до 31 графи ВМД, необхідної для ідентифікації товарів при їх класифікації згідно УКТЗЕД, що також визначений наказом Держмитслужби від 12.12.07 N 1048 (
v1048342-07)
.
В деяких випадках, якщо характерних ознак більше ніж чотири, наприклад катери та плавзасоби, доцільно розподілити такі ознаки між 33 та 31 графою ВМД (za140-07, 910а-2007-п)
, а відповідно готувати пропозиції одразу до двох вищевказаних Класифікаторів.
Підготовлені належним чином пропозиції необхідно направити для розгляду та реалізації в Держмитслужбу, зокрема до ЦМУЛДЕР. При опрацювання таких пропозицій від ми тни органів ЦМУЛДЕР залучає фахівців інших структурних підрозділів Держмитслужби, зокрема Департамент митної статистики, Управління митної вартості, РІМ та інші.
Одночасно з підготовленими пропозиції до Класифікаторів митний орган має сформувати на підставі заповненого інформаційно - аналітичного шаблону довідники по опрацьованих товарах, в тому числі з наведенням цінових вагових та якісних параметрів товарів. По деяких товарах, ринки яких мають певні особливості, які неможливо(недоцільно) врахувати у формалізованій формі довідника, наприклад варіації та коливання цін на товар відповідно до сезону чи до свят тощо, необхідно підготувати детальний текстовий опис особливостей ринку товару, а також характерних ознак, що допоможе ідентифікувати товар і користуватися Класифікаторами та довідниками для прийняття правильного рішення під час митного контролю та оформлення, а також після їх завершення. В таких описах, або паспортах товару (товарного ринку) необхідно обов'язково навести різні джерела цінової інформації, наприклад такі як сайт виробника або офіційного представництва тощо.
Створення довідників по характерних параметрах, таких як кількісні, вагові, об'ємні, дозволить упроваджувати комплексні профілі та здійснювати контроль відомостей заявлених у ВМД. З цією ж метою необхідно зібрати та формалізувати відомості про основних виробників, імпортерів, країнах походження товару.
Щодо окремих особливостей деталізації товарів, наприклад сировинної групи необхідно дослідити, яким чином вартість сировини впливає на утворену ціну товару. А саме, чи вона фактично відповідає вартості сировини, чи ціна товару залежить від наявності частки (%) вмісту сировини (наприклад - 80% смоли ПВХ для виготовлення профілів, або 2 тонни кави в зернах для 1 тонни розчинної кави).
Такі відомості достатньо отримувати з відповідних калькуляцій виробництва, в тому числі вітчизняних виробників. Джерел інформації щодо сировинної частки в готовому товарі необхідно отримати з декількох незалежних джерел.
Необхідно також визначення інших джерел інформації, крім біржових, про ціну та обсяги ринків, а також володіння та використання інформації про наявність товару вітчизняного виробництва (сировини), ціни (обсяги) на внутрішньому ринку України, способи ціноутворення на українському ринку, необхідність коригування біржових цін для визначення фактичного рівня цін на товари, кількість таких бірж, періодичності змін інформації на сировину, фактори впливу на ціну тощо.
Надалі доцільно сформувати отриману інформацію в таку таблицю.
Код
товару
|
Деталізація
|
Опис
|
Ціна за одиницю товару
|
в ЄАІС
|
об'єктивна
|
згідно частки (%)
сировини
|
Щодо особливостей деталізації високотехнологічних товарів слід зробити такі прості кроки.
Збір і формування інформації про такі товари слід проводити за такими ознаками:
країни походження /виробництва/відправлення
фізичні характеристики (якісні, кількісні, об'ємні)
торгові марки (усі можливі), їх репутація на ринку (від дорогих до найдешевших та невідомих), виробники
основні (найбільші) імпортери з визначенням митниці акредитації
особливості ціноутворення:
періодичність зміни ціни
знижки
моральне старіння
корпоративність (взаємопов'язаність)
умови продажу
способи доставки й поставки товару
усі можливі джерела інформації про товар (ціну)
наявність вітчизняного виробництва
ціноутворення на українському ринку.
Для таких товарів найкраще формувати паспорти товару.
WEB MD Office "НПО Поверхность",
www.master-d.com.ua