КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 27 лютого 1999 р. N 273
Київ
|
Про затвердження Програми боротьби з нелегальною міграцією на 1999-2000 роки
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Програму боротьби з нелегальною міграцією на 1999-2000 роки (додається).
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади щокварталу інформувати Кабінет Міністрів України про стан боротьби з нелегальною міграцією.
3. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Першого віце-прем'єр-міністра України Куратченка В.О.
Прем'єр-міністр України
|
В.ПУСТОВОЙТЕНКО
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 лютого 1999 р. N 273
ПРОГРАМА
боротьби з нелегальною міграцією на 1999-2000 роки
Перебуваючи в центрі міграційних потоків, Україна виконує роль своєрідної буферної зони між Західною Європою та державами третього світу. У зв'язку з цим на її території скупчується величезна кількість нелегальних мігрантів.
Основними причинами, що призводять до скупчення нелегальних мігрантів в Україні, є:
недосконалість законодавства, що регулює міграційні процеси;
відсутність коштів для достатнього облаштування північно-східної ділянки державного кордону;
недостатність контролю за діяльністю фізичних і юридичних осіб, які запрошують або приймають в Україні іноземців та осіб без громадянства;
відсутність дійового механізму фінансування видворення з України іноземців та осіб без громадянства.
Матеріально-технічне забезпечення реалізації заходів, що вживаються центральними органами виконавчої влади, з метою протидії нелегальній міграції, залишається недостатнім. Заходи щодо поліпшення управління імміграційними процесами виконуються не в повному обсязі, а пошук альтернативних джерел фінансування ведеться недосить активно.
Складовими нелегальної міграції, на протидії якій потрібно зосередити увагу правоохоронних органів, є:
діяльність фізичних і юридичних осіб, що запрошують або приймають іноземців та осіб без громадянства, які порушують порядок оформлення документів та реєстрації їх за місцем проживання;
діяльність фізичних і юридичних осіб щодо надання іноземцям та особам без громадянства житла, транспортних засобів чи інших послуг на порушення встановлених правил;
підроблення документів, штампів і печаток, їх збут для незаконного перетинання іноземцями та особами без громадянства державного кордону або їх легалізації чи натуралізації в Україні.
З огляду на ситуацію, що склалася, та відповідно до Закону України "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю" (
3341-12)
, Указів Президента України від 18 жовтня 1997 р. N 1166 (
1166/97)
"Про основні напрями соціальної політики на 1997-2000 роки", від 11 червня 1998 р. N 615 (
615/98)
"Про затвердження стратегії інтеграції України до Європейського Союзу" та від 9 січня 1999 р. N 4 (
4/99)
"Питання імміграційного контролю", а також постанови Кабінету Міністрів України від 12 червня 1998 р. N 852 (
852-98-п)
"Про затвердження механізму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу" і розроблено Програму боротьби з нелегальною міграцією на 1999-2000 роки.
Терміни, що вживаються у Програмі, мають таке значення:
нелегальна міграція - перетинання іноземцями або особами без громадянства державного кордону України та переміщення її територією з порушенням установленого порядку;
нелегальні мігранти - іноземці або особи без громадянства, які перебувають на території України з порушенням установленого порядку.
Мета Програми - посилити контроль з боку центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій за імміграційними процесами в Україні та максимально зменшити вплив на них злочинного світу.
Основні завдання Програми:
виявлення та перекриття найбільш небезпечних каналів нелегальної міграції в Україну шляхом удосконалення візової політики та посилення охорони державного кордону;
виявлення та викриття на території України злочинних угруповань, які займаються організацією переправлення нелегальних мігрантів, виготовленням і забезпеченням їх підробленими документами;
створення дійового механізму видворення нелегальних мігрантів у місця їх постійного проживання або до країн, з яких вони прибули.
Здійснення заходів на виконання Програми в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві, Севастополі організовують і особисто контролюють керівники Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Законодавче забезпечення
1. Прискорити доопрацювання Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про правовий статус іноземців".
МЗС, Мін'юст, МВС, Держкомкордон,
Держкомнацміграції за участю СБУ.
I квартал 1999 року.
2. Розробити і подати Кабінету Міністрів України проект Закону України щодо утворення служби з питань імміграційного контролю.
Держкомкордон, МЗС, МВС, Мін'юст
за участю СБУ.
Перше півріччя 1999 року.
3. Підготувати проект Закону України "Про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів України з питань посилення протидії нелегальній міграції в Україну". Цим Законом внести зміни і доповнення до:
1) Кримінального кодексу України (2001-05, 2002-05, 2003-05)
щодо:
встановлення відповідальності за організацію та сприяння незаконному перетинанню державного кордону;
визначення додаткового виду покарання - конфіскації транспортних засобів, які використовуються для перевезення нелегальних мігрантів через державний кордон;
звільнення жертв сексуальної та інших форм експлуатації від кримінальної відповідальності за незаконний в'їзд в Україну;
2) Кодексу України про адміністративні правопорушення (80731-10, 80732-10)
щодо:
встановлення відповідальності за:
- перевезення транспортними організаціями іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні;
- ввезення авіаперевізниками в Україну осіб без належним чином оформлених документів;
- незаконне працевлаштування іноземців;
- сприяння незаконному в'їзду в Україну іноземців та осіб без громадянства;
надання Прикордонним військам права розглядати справи про адміністративні правопорушення на державному кордоні і накладати адміністративні стягнення за такі порушення;
3) Кримінально-процесуального кодексу України (1001-05, 1002-05, 1003-05)
- щодо встановлення протокольної форми досудової підготовки матеріалів про порушення державного кордону.
Держкомкордон, МВС, Мін'юст,
Мінтранс, Державна податкова
адміністрація за участю
Генеральної прокуратури.
Друге півріччя 1999 року.
4. Розробити і впровадити порядок оформлення візових документів для в'їзду в Україну на підставі подання уніфікованого бланка запрошення та оформлення візових документів для громадян країн походження великої кількості нелегальних мігрантів.
МЗС, МВС, Мін'юст, Держкомкордон
за участю СБУ.
Перше півріччя 1999 року.
5. Підготувати проект рішення Кабінету Міністрів України щодо впорядкування діяльності суб'єктів підприємницької діяльності з питань запрошення в Україну іноземців у службових справах, особливо підприємств, створених іноземцями та за їх участю.
Мінпраці, МВС, Мін'юст, МЗС, Держкомкордон, Державна податкова адміністрація за участю СБУ та Генеральної прокуратури. Перше півріччя 1999 року.
6. Запровадити новий порядок оформлення віз для в'їзду в Україну іноземних громадян та осіб без громадянства з використанням нових бланків візових анкет і візових етикеток.
МЗС за участю МВС, Держкомкордону
та СБУ.
До 1 грудня 1999 року.
7. Вирішити питання про завершення робіт із створення пункту тимчасового розміщення біженців та осіб, які подали заяву про надання їм статусу біженця, у Вінницькій області.
Держкомнацміграції, Мінфін,
Вінницька обласна держадміністрація.
До 1 липня 1999 року.
8. Створити в Закарпатській та Київській областях пункти збору іноземців, які незаконно перебувають в Україні, для їх подальшого видворення за межі держави.
МВС, Держкомкордон, Мінекономіки,
Мінфін, Закарпатська та Київська
облдержадміністрації за участю
Держкомнацміграції.
1999-2000 роки.
9. Удосконалити інформаційне забезпечення обліку іноземців, які оформляють візи для в'їзду в Україну, перетинають державний кордон, у тому числі транзитом, легально перебувають в Україні.
Держкомкордон, МВС, МЗС, Мін'юст
за участю СБУ.
Друге півріччя 1999 року.
10. Створити систему інформаційного забезпечення діяльності правоохоронних органів, єдиний автоматизований банк облікової, оперативно-розшукової, криміналістичної інформації з визначенням переліку користувачів і порядку використання такої інформації під час розслідування злочинів та у розшуковій роботі, пов'язаній з питаннями боротьби з нелегальною міграцією.
МВС, Мін'юст, Держкомкордон, МЗС
за участю СБУ.
Друге півріччя 1999 року.
Поліпшення взаємодії правоохоронних органів
11. Розробити і затвердити плани спільних адміністративно-правових, військових, режимних та інших заходів щодо виявлення, запобігання і припинення протиправної діяльності осіб та організацій, причетних до нелегальної міграції.
Держкомкордон, МВС, Мін'юст за участю
СБУ, МЗС та Генеральної прокуратури.
Перше півріччя 1999 року.
12. Проаналізувати характер, мету, джерела фінансування і законність функціонування окремих суб'єктів підприємницької діяльності, які запрошують і приймають в Україні іноземців та осіб без громадянства.
МВС, Держкомкордон, Мін'юст,
Міносвіти, Держкомтуризм, Державна
податкова адміністрація за участю СБУ
та Генеральної прокуратури.
Перше півріччя 1999 року.
13. Узагальнити і вдосконалити практику виявлення та притягнення до відповідальності посадових осіб за правопорушення, пов'язані з прийманням та наданням послуг іноземцям, які порушують правила перебування в Україні.
МВС, Мін'юст, Мінтранс, Міносвіти,
Держкомкордон за участю СБУ,
Генеральної прокуратури та
Верховного Суду України.
Перше півріччя 1999 року.
14. Розробити і впровадити механізм взаємодії працівників СБУ, МВС, Прикордонних військ і Генеральної прокуратури під час розслідування кримінальних справ за фактами порушення державного кордону групами нелегальних мігрантів, організації переправлення нелегальних мігрантів через державний кордон. Опрацювати рекомендації щодо практики проведення міжвідомчими слідчо-оперативними групами розслідувань у справах про організоване переправлення нелегальних мігрантів через державний кордон.
Держкомкордон, МВС, Мін'юст
за участю СБУ та Генеральної
прокуратури.
Перше півріччя 1999 року.
Матеріально-технічне та фінансове забезпечення
15. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади у 1999 році передбачити видатки на реалізацію заходів цієї Програми в межах асигнувань, визначених Державним бюджетом на 1999 рік (
378-14)
на їх утримання. Для вирішення питання фінансування боротьби з нелегальною міграцією передбачити у проекті Державного бюджету на 2000 рік виділення коштів окремою статтею.
Мінфін, Мінекономіки.
Друге півріччя 1999 року.
16. Подати Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо створення Фонду протидії нелегальній міграції, передбачивши можливість його поповнення:
за рахунок сум штрафних санкцій, що застосовуються до:
- авіаперевізників, які порушують законодавство України та Чиказьку конвенцію ІКАО з питань ввезення в Україну осіб без належним чином оформлених документів;
- транспортних організацій, що перевозять іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні;
- працедавців, які незаконно працевлаштовують іноземців та осіб без громадянства;
- фізичних і юридичних осіб, які сприяють незаконному в'їзду іноземців та осіб без громадянства в Україну;
- фізичних і юридичних осіб, що не забезпечили виїзд з України в установлені терміни іноземців, які прибули в Україну на їх запрошення;
а також за рахунок:
- коштів від реалізації конфіскованих транспортних засобів, власники яких здійснювали перевезення нелегальних мігрантів через кордон;
- допомоги міжнародних організацій, зарубіжних держав та неурядових організацій.
Держкомкордон, МВС, Мін'юст, Мінфін,
Державна податкова адміністрація,
Мінтранс, Міносвіти за участю СБУ та
Генеральної прокуратури.
Друге півріччя 1999 року.
17. Передбачити у державному оборонному замовленні розроблення і виготовлення спеціальних технічних засобів для боротьби з нелегальною міграцією.
Держкомкордон, Мінекономіки, Мін'юст,
Мінпромполітики, МВС за участю СБУ та
Генеральної прокуратури.
Друге півріччя 1999 року.
Міжнародне співробітництво
18. Провести консультації з представниками дипломатичних місій країн походження великої кількості нелегальних мігрантів. Розпочати роботу щодо укладення з такими країнами міжурядових угод про запобігання нелегальній міграції в Україну, а також про передавання та приймання осіб.
Держкомкордон, МЗС, МВС, Мін'юст,
Держкомнацміграції за участю СБУ.
Друге півріччя 1999 року.
19. Прискорити вирішення питань щодо укладення угод про передавання та приймання осіб з Російською Федерацією і Республікою Білорусь, започаткувати укладення таких угод з іншими країнами - учасницями СНД.
МЗС, Держкомкордон, МВС, Мін'юст,
Держкомнацміграції за участю СБУ.
Перше півріччя 1999 року.
20. Продовжити роботу щодо співробітництва з Міжнародною організацією з міграції та іншими міжнародними організаціями з питань залучення коштів для удосконалення управління міграційними процесами в Україні.
Держкомкордон, МЗС, МВС, Мін'юст,
Держкомнацміграції.
Постійно.
21. Із залученням технічної допомоги міжнародних організацій провести регіональні науково-практичні конференції з питань боротьби з нелегальною міграцією.
Держкомкордон, МЗС, МВС, Мін'юст,
Держкомнацміграції за участю СБУ та
Генеральної прокуратури.
1999-2000 роки.
22. Відпрацювати разом з відповідними структурами Європейського Союзу механізм скоординованих дій, спрямованих на запобігання та припинення нелегальної міграції.
Держкомкордон, МЗС, МВС, Мін'юст,
Держкомнацміграції за участю СБУ.
Друге півріччя 1999 року.
23. Вжити заходів до підвищення ефективності співробітництва на двосторонній основі з прикордонними службами країн - учасниць СНД у боротьбі з нелегальною міграцією.
Держкомкордон, МЗС, МВС, Мін'юст
за участю СБУ.
Друге півріччя 1999 року.
24. Здійснити з відповідними службами суміжних держав спеціальні узгоджені оперативно-розшукові заходи щодо запобігання нелегальній міграції та транзиту нелегальних мігрантів через територію України.
Держкомкордон, МВС, МЗС за участю
СБУ.
Друге півріччя 1999 року.