КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 23 липня 2008 р. N 990-р
Київ

Про схвалення Концепції проекту Закону України "Про доступ до інформації"

1. Схвалити Концепцію проекту Закону України "Про доступ до інформації", що додається.
2. Мін'юсту разом з Держкомтелерадіо, Мінекономіки, Мінфіном, Мінтрансзв'язку, МЗС, МВС, Держкомархівом, Держспецзв'язку та СБУ розробити проект Закону України "Про доступ до інформації" з урахуванням положень Концепції, схваленої цим розпорядженням, і подати його до 1 грудня 2008 р. на розгляд Кабінету Міністрів України.
Прем'єр-міністр України
Ю.ТИМОШЕНКО
Інд. 28

СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 23 липня 2008 р. N 990-р

КОНЦЕПЦІЯ

проекту Закону України "Про доступ до інформації"

Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямований законопроект

Статтею 34 Конституції України (254к/96-ВР) гарантується право кожного вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію.
Сьогодні в Україні існують непоодинокі випадки, коли громадяни не можуть повною мірою реалізувати своє право на інформацію, оскільки отримують відмову в доступі до неї. Крім того, деякій інформації, що є власністю держави і перебуває в користуванні органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, надається статус конфіденційної з порушенням законодавства. Це суперечить нормам Конституції України (254к/96-ВР) , Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (995_004) , зокрема, відповідно до статті 10 зазначеної Конвенції (995_004) кожний має право на свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів.
Резолюцією Парламентської Асамблеї Ради Європи від 5 жовтня 2005 р. N 1466 (994_611) "Про виконання обов'язків та зобов'язань Україною" органи влади України покликано удосконалити порядок правового регулювання доступу до інформації, суворо дотримуватися статті 34 Конституції України (254к/96-ВР) стосовно свободи інформації під час засекречування документів та розсекретити всі офіційні документи, які були закриті для загального доступу з порушенням законодавства.
Планом заходів з виконання обов'язків та зобов'язань України, що випливають з її членства в Раді Європи, затвердженим Указом Президента України від 20 січня 2006 р. N 39 (39/2006) , передбачено створення належних правових умов для реалізації права кожного на свободу вираження поглядів та доступ до інформації.

Шляхи розв'язання проблеми

Проблему доступу до інформації можна розв'язати шляхом прийняття відповідного Закону України, зокрема:
нової редакції Закону України "Про інформацію" (2657-12) ;
Закону України "Про доступ до інформації та свободу вираження поглядів";
Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про інформацію" у частині удосконалення порядку правового регулювання доступу до інформації;
Закону України "Про доступ до інформації" з одночасним внесенням змін до інших законів в інформаційній сфері.
Європейський вибір України потребує приведення законодавства у відповідність з нормами та принципами Європейського Співтовариства. Більшість демократичних країн забезпечують право людини і громадянина на доступ до інформації шляхом прийняття відповідних законів, які дають підстави для практичної реалізації такого права за допомогою чітко визначених процедур та механізмів.
Таким чином, для України оптимальним варіантом розв'язання зазначеної проблеми є розроблення проекту Закону України "Про доступ до інформації" (далі - законопроект), його прийняття та внесення відповідних змін до інших нормативно-правових актів, які врегульовують відносини в інформаційній сфері, з метою забезпечення чіткого дотримання статті 34 Конституції України (254к/96-ВР) стосовно свободи інформації, зокрема під час установлення обмеження доступу до інформації з порушенням законодавства, та реалізації статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (995_004) .

Мета і завдання

Мета законопроекту полягає у визначенні меж та способів державного регулювання відносин щодо забезпечення реалізації права кожного на доступ до інформації.
Завданнями законопроекту є:
визначення основних засад доступу до інформації (установлення обмеження доступу до інформації лише на підставі закону, запровадження принципу відкритості інформації про осіб, уповноважених на виконання функцій держави, скорочення строків розгляду запитів щодо доступу до інформації та визначення підстав для відмови в доступі до неї);
запровадження гарантій реалізації права кожного на доступ до інформації (встановлення переліку відомостей, що підлягають обов'язковому висвітленню розпорядниками інформації, покладення на них обов'язку створення та ведення реєстрів документів; визначення порядку фінансування органів державної влади та органів місцевого самоврядування для забезпечення права кожного на доступ до інформації);
визначення порядку оприлюднення інформації на власних веб-сайтах розпорядників інформації;
удосконалення порядку правового регулювання доступу до інформації, зокрема оформлення запитів щодо надання інформації (в тому числі електронних запитів), порядку одержання інформації за запитами, визначення основних засад установлення плати за надання інформації за запитами та порядку звільнення окремих категорій осіб від зазначеної плати;
установлення для окремих категорій осіб особливостей під час реалізації ними права на одержання інформації, необхідної для виконання службових обов'язків або у зв'язку із провадженням їх професійної діяльності;
підвищення ефективності діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, пов'язаної з висвітленням результатів їх роботи, удосконалення порядку правового регулювання доступу до інформації шляхом облаштування спеціальних приміщень для ознайомлення з інформацією безпосередньо у місці її зберігання;
установлення винятків щодо обмеження доступу до інформації, яка перебуває у володінні розпорядників інформації і розголошення якої може завдати шкоди особі, суспільству і державі;
урегулювання питання щодо встановлення відповідальності за порушення законодавства про доступ до інформації;
визначення підстав звільнення від відповідальності за поширення інформації з обмеженим доступом;
визначення механізму забезпечення реалізації права на доступ до інформації;
організація підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування з питань забезпечення доступу до інформації.

Оцінка очікуваних результатів

Прийняття Закону України "Про доступ до інформації" створить належне правове забезпечення для реалізації положень статті 34 Конституції України (254к/96-ВР) стосовно свободи інформації та статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (995_004) , забезпечить ефективну реалізацію права кожного на свободу вираження поглядів та доступ до інформації, а також права на вільне збирання, зберігання, використання і поширення інформації усно, письмово або в інший спосіб.

Обсяг фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів та джерела фінансування

Реалізація положень Закону України "Про доступ до інформації" потребуватиме виділення фінансових, матеріально-технічних і трудових ресурсів з державного та місцевих бюджетів, пов'язаних з:
установленням обов'язку для органів державної влади та органів місцевого самоврядування облаштовувати спеціальні приміщення для ознайомлення з інформацією безпосередньо у місці її зберігання;
підвищенням кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування з питань забезпечення доступу до інформації.