КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ФІНАНСІВ І БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Л И С Т N 06-10/133 від 04.03.99 м.Київ vd990304 vn06-10/133 Відповідно до пп.3.2.8 статті 3 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ) не є об'єктом оподаткування операції з передачі основних фондів як внеску до статутних фондів юридичних осіб для формування їх цілісного майнового комплексу в обмін на їх корпоративні права. Виходячи з цього, для віднесення операції до такої, що не є об'єктом оподаткування, необхідна наявність трьох ознак: 1) факт передачі основних фондів до статутного фонду; 2) факт формування за допомогою таких основних фондів цілісного майнового комплексу; 3) факт отримання компенсації у вигляді корпоративних прав. Згідно із запитом, передача основних фондів з балансу юридичної особи, що перебуває відповідно у державній або комунальній власності, на баланс іншої юридичної особи, яка теж перебуває відповідно у державній або комунальній власності, відбувається згідно з рішенням органу, який здійснює управління об'єктами права власності держави або територіальної громади (їх об'єднань). У зв'язку з тим, що некорпоратизовані державні підприємства (організації, установи) не мають статутного фонду, всі їх активи включаться до складу їх цілісних майнових комплексів, тобто до сукупності активів, що забезпечують ведення окремої діяльності на постійній та регулярній основі. Це означає, що для некорпоратизованого державного або комунального підприємства (установи, організації) будь-яка передача основних фондів включається до складу їх цілісного майнового комплексу, який є тотожним статутному фонду корпоратизованих підприємств, тобто є наявним факт передачі основних фондів до статутного фонду та факт формування за допомогою таких основних фондів цілісного майнового комплексу. Відповідно до п.1.8 статті 1 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) корпоративним правом є право власності на частку (пай) в статутному фонді юридичної особи, включаючи права на управління, отримання відповідної частки прибутку юридичної особи, а також частки активів у разі її ліквідації. Як було зазначено, для некорпоратизованих державних підприємств (організацій, установ), економічній категорії "статутний фонд" відповідає категорія "цілісний майновий комплекс", який повністю (100%) належить державі або територіальній громаді. У зв'язку з тим, що основні фонди, які перебували у господарському віданні юридичної особи державної або комунальної форми власності, передаються до складу цілісного майнового комплексу іншої юридичної особи державної або комунальної форми власності за рішенням їх власника (держави в особі відповідного органу державного управління), такий власник не позбувається прав своєї власності, а просто передає об'єкти такої власності іншій особі, яка підпадає під сферу державного або комунального регулювання, що здійснюватиме господарське відання ними. Тобто, факт передання зазначеного майна не тягне за собою зміни власника корпоративних прав (прав державної або комунальної власності) або зміни адміністративної підпорядкованості таких юридичних осіб. Таким чином, для некорпоратизованого державного або комунального підприємства (установи і організації) факт передання основних фондів, які перебували у нього в балансі, не тягне за собою зміни власника на таке майно, яке й надалі залишатиметься у власності держави або місцевої громади. За такими ж причинами, факт передачі зазначених основних фондів не є їх продажем, бо не передбачає передачу прав власності на такі товари (п.1.4 статті 1 Закону України "Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ). Враховуючи наведене, Комітет з питань фінансів і банківської діяльності вважає, що відповідно до підпунктів 1.4 статті 1, 3.2.8 статті 3 Закону України "Про податок на додану вартість", не є об'єктом оподаткування операції з безоплатного передання майна, яке перебувало на балансі однієї юридичної особи державної або комунальної форми власності, на баланс іншої юридичної особи державної або комунальної форми власності, якщо таке передання було здійснене за рішенням органу державної або місцевої влади, уповноваженого від імені держави або територіальної громади здійснювати управління таким майном. При цьому, якщо таке передання здійснюється за самостійним рішенням такої юридичної особи в межах наданих йому повноважень або за будь-яку компенсацію, відмінну від корпоративних прав, операції з такого передання оподатковуються на загальних умовах. Голова Комітету В.Альошин "Налоговый, банковский, таможенный Консультант", N 18/99