КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ФІНАНСІВ І БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Л И С Т N 06-10/776 від 23.12.98 м.Київ vd981223 vn06-10/776 Українській Національній лотереї Державній податковій адміністрації України Про окремі питання застосування податкового законодавства Комітет Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності розглянув запит підприємства "Українська Національна лотерея" щодо застосування окремих норм Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) і роз'яснює наступне. 1. Відповідно до абзацу другого підпункту 10.2.4 статті 10 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" прибуток суб'єктів підприємницької діяльності - агентів з проведення державних грошових лотерей, визначений як перевищення суми доходів над витратами, пов'язаними з випуском і проведенням таких лотерей, не є об'єктом оподаткування податком на прибуток підприємств. Виходячи з цього, суб'єкти підприємницької діяльності, які мають статус агента з проведення державних грошових лотерей, не є платниками податку на прибуток підприємств в частині отриманих ними доходів від вищезазначеної діяльності. Згідно із абзацом першим підпункту 10.2.4 статті 10 замість цього зазначені юридичні особи здійснюють відрахування до Державного бюджету України у розмірі не менш як 30 відсотків від доходів, що залишаються у розпорядженні після виплат призового фонду. Відповідно до пункту 22.4 статті 22 вищеназваного Закону України норми амортизації, визначені статтею 8, застосовуються у 1997 році з понижуючим коефіцієнтом 0,7, а в 1998 році - з понижуючим коефіцієнтом 0,6. Згідно з підпунктом 8.1.1 статті 8 цього Закону під терміном "амортизація" основних фондів і нематеріальних активів розуміється поступове віднесення витрат на їх придбання, виготовлення або поліпшення на зменшення скоригованого прибутку платника податку у межах амортизаційних відрахувань, встановлених цією статтею. У зв'язку з тим, що агент з проведення державних грошових лотерей не є платником податку на прибуток підприємств в частині доходів, отриманих ним від діяльності, пов'язаної з проведенням державних лотерей, такий агент для цілей оподаткування не проводить нарахування амортизації основних фондів, що використовуються для забезпечення зазначеної діяльності, і не визначає суми податку, отриманого внаслідок зміни понижуючого коефіцієнта до норм амортизації згідно із пунктом 22.4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ), оскільки відсутня база для застосування понижуючого коефіцієнта. Разом з тим, агент з проведення державнихгрошових лотерей зобов'язаний вести поточний облік балансової вартості груп основних фондів для визначення результатів (доходів або збитків) від здійснення операцій з наступного продажу (відчуження) таких основних фондів. Результати зазначеного обліку не впливають на визначення податкових зобов'язань такого агента до моменту виведення з експлуатації зазначених основних фондів у зв'язку з їх продажем (відчуженням). Виходячи з вищевикладеного, Комітет вважає, що підстав для нарахування податкових зобов'язань, які виникають у зв'язку із зміною понижуючого коефіцієнта з 0,7 до 0,6 при застосуванні норм амортизації, для агентів з проведення державних грошових лотерей немає, оскільки вони не є платниками податку на прибуток підприємств і зазначені основні фонди використовують у діяльності, спрямованій на випуск і проведення державних грошових лотерей з метою вишукування додаткових коштів для поповнення доходів Державного бюджету України. 2. Що стосується питання щодо оподаткування курсових різниць, що нараховуються на вартість цінностей та заборгованість в іноземній валюті, а також оподаткування пасивних доходів, то відповідно до підпункту 7.3.6 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" перерахунку в гривні за офіційним валютним (обмінним) курсом Національного банку України, що діяв на останній робочий день звітного періоду, з метою оподаткування підлягає будь-яка іноземна валюта або заборгованість в іноземній валюті, що перебували на обліку платника податку на кінець звітного періоду. Згідно із абзацом другим підпункту 7.11.13 статті 7 зазначеного Закону України під терміном "пасивні доходи" розуміються доходи, отримані платником податку від процентів, дивідендів, страхових виплат і відшкодувань, а також роялті. Враховуючи те, що підприємство "Українська Національна лотерея", як уповноважений Міністерством фінансів України агент з проведення державних грошових лотерей, не є платником податку на прибуток підприємств і не здійснює інших видів діяльності, крім діяльності з проведення державних грошових лотерей, такий агент не визначає податкових зобов'язань перед бюджетом з податку на прибуток, отриманий у вигляді позитивної суми курсових різниць або пасивних доходів (процентів), нарахованих на тимчасово вільні кошти, джерелом виникнення яких є продаж білетів державних грошових лотерей або внески до статутного фонду підприємства. У разі, якщо суб'єкт підприємницької діяльності - агент поряд з проведенням державних грошових лотерей отримує доходи від здійснення інших видів підприємницької діяльності (крім пасивних доходів), такий агент зобов'язаний оподатковувати суми нарахованих курсових різниць або пасивні доходи у загальному порядку. Голова Комітету Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності В.Альошин "Налоговый, банковский, таможенный Консультатнт, N 12/99