ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 1510/5/15-1216 від 02.03.2000 м.Київ vd20000302 vn1510/5/15-1216 Державна податкова адміністрація України на виконання доручення Кабінету Міністрів України розглянула лист і повідомляє. Що стосується питання дії листа Державної податкової адміністрації України від 01.12.99 р. N 18120/7/15-1217 ( v8120225-99 ) щодо легалізації професійних спілок за своїм змістом, то зазначений лист не є нормативним актом і тому не потребував реєстрації в Міністерстві юстиції України. Зазначений лист не суперечить статті 1 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" ( 1045-14 ), оскільки ця стаття регулює тільки визначення термінів, що застосовуються у цьому Законі. Законодавство про профспілки складається з Конституції України ( 254к/96-ВР ), Закону України "Про об'єднання громадян" ( 2460-12 ), Кодексу законів про працю ( 322-08 ) та Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" ( 1045-14 ) та інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них. Закон України "Про об'єднання громадян" ( 2460-12 ) застосовується до профспілок, якщо інше не передбачено Законом України про профспілки. У зв'язку із введенням у дію Закону України від 15.09.99 р. N 1045-XIV ( 1045-14 ) "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" (офіційно опублікований 05.10.99 р.), статтею 16 якого визначено, що легалізація (офіційне визначення) профспілок, їх об'єднання є обов'язковою та здійснюється шляхом їх реєстрації. Легелізуючий орган проводить перевірку профспілкової організації на відповідність статусу і вносить організацію в Реєстр об'єднань громадян України та видає посвідку встановленого зразка. Після реєстрації профспілки та їх об'єднання, набувають статусу юридичної особи. Зареєстровані профспілки, їх об'єднання, а також організаційні ланки таких профспілок здійснюють свої повноваження, набувають цивільних прав і беруть на себе цивільні зобов'язання через свої органи, що діють у межах прав, наданих їм статутом. Профспілкові організації тимчасово, до введення в дію вищезазначеного Закону України, були включені до Реєстру неприбуткових установ і організацій як неприбуткові організації згідно з абзацом "г" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону України від 22.05.97 N 283/97-ВР "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" і від оподаткування звільнялися доходи, отримані і у вигляді коштів або майна, які надходили таким організаціям від проведення їх основної діяльності та у вигляді пасивних доходів. Оскільки профспілкові організації до введення в дію Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" ( 1045-14 ) користувалися пільгами, не будучи легалізованими (офіційно визнаними), Державній податковій адміністрації України необхідно було проінформувати податкові органи на місцях щодо ситуації, яка склалася на той час щодо дій податкових органів, які зареєстрували профспілкові організації як неприбуткові. Що стосується питань, пов'язаних із застосуванням окремих статей вищевказаного Закону України, то пунктом 2 Прикінцевих положень зазначеного Закону передбачено, що професійні спілки та їх об'єднання, які діяли на території України, зобов'язані у шестимісячний термін із часу набрання чинності цього Закону пройти легалізацію відповідно до цього Закону без стягнення реєстраційного збору, проте Законом не передбачено легалізацію професійних спілок після встановленого терміну за умови сплати реєстраційного збору. Також не суперечить лист Державної податковою адміністрації України вимогам статті 18 вищевказаного Закону в частині: "Не допускається примусовий розпуск, припинення, а також заборона діяльності профспілок, їх об'єднань за рішенням будь-яких інших органів", оскільки лист не передбачає розпуск профспілок, заборону їх діяльності, а передбачає, що в разі коли вони не легалізуються, то підлягатимуть виключенню з Реєстру неприбуткових установ та організацій і будуть платниками податку на прибуток на загальних підставах. Ураховуючи вищевикладене, Державна податкова адміністрація України вважає, що лист від 01.12.99 р. N 18120/7/15-1217 ( v8120225-99 ) є інформаційним і скасування його є недоцільним, оскільки він не зачіпає прав і обов'язків профспілкових організацій. Заступник голови Г.Оперенко "Баланс", N 162000