ВИКОНАВЧА ДИРЕКЦІЯ ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ
З ТИМЧАСОВОЇ ВТРАТИ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ
Л И С Т
15.08.2008 N 01-14-1692
Народному депутату України - 
Голові Міжфракційного 
депутатського об'єднання 
Верховної Ради України 
"Контрабанді - СТОП" 
<...> 
вул. М.Грушевського, 5 
м. Київ, 01008 
Шановний <...>!
Виконавчою дирекцією Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності розглянуто Ваше звернення від 01.08.2008 р. N 589-3/2008 щодо надання докладної, змістовної інформації з наведених в листі проблем застосування нормативних актів, про що повідомляється.
Як раніше зазначалося Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 04.05.2007 р. N 877 (877-16) (далі - Закон N 877) визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Відповідно до ст. 1 Закону N 877 (877-16) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища. Господарським кодексом України (436-15) (ч. 3 ст. 19) визначено сфери господарської діяльності суб'єктів господарювання, за якими здійснюється державний нагляд (контроль). Зокрема держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб'єктів господарювання у сфері виробництва і праці, за додержанням законодавства про працю.
Пунктом 4 ст. 4 Закону N 877 (877-16) передбачено, що виключно законами встановлюється органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності.
Основним законом, який регулює діяльність Фонду є Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" від 18.01.2001 р. N 2240 (2240-14) (далі - Закон N 2240).
Відповідно до ст. 17 Закону N 2240 (2240-14) державний нагляд у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, здійснює спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики.
Згідно ст. 9 Закону N 2240 (2240-14) Фонд є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, провадить збір і акумуляцію страхових внесків та інших коштів, призначених для фінансування матеріального забезпечення та соціальних послуг, види яких передбачені статтею 34 цього Закону, та забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за використанням цих коштів. Фонд належить до цільових позабюджетних страхових фондів.
Одночасно надаємо відповіді на Ваші запитання:
1. Відповідно до вищезазначеного, Закон N 877 (877-16) на діяльність Фонду не поширюється.
2. Згідно п. 15.6 Інструкції про порядок проведення ревізій та перевірок по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 19.09.2001 N 38 (va038503-01) (далі - Інструкція N 38) на проведення кожної ревізії ревізору видається доручення на право проведення ревізії (перевірки). Право на проведення планової ревізії (перевірки) надається лише у тому разі, коли не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано повідомлення страхувальнику із зазначенням дати її проведення. В окремих випадках ревізія може бути проведена без додаткового попередження страхувальника за взаємною згодою сторін.
Пунктом 15.7 Інструкції N 38 (va038503-01) визначено, що ревізор (перевіряючий) зобов'язаний пред'явити керівнику підприємства (установи, організації), яке буде ревізуватись, посвідчення на право проведення ревізії чи перевірки та на його прохання проставити підписи в журналі реєстрації ревізій (перевірок) підприємства (установи, організації).
У разі, якщо страхувальник відмовляється від проведення планової або позапланової перевірки за наявності підстав для її проведення, визначених законами України та цією Інструкцією, ревізорами (перевіряючими) складається акт про відмову від допуску до перевірки в довільній формі.
Акт про відмову від допуску до перевірки підписується не менш як двома службовими особами органу Фонду.
3. Відповідно до п. 7 ч. 2 ст. 28 Закону N 2240 (2240-14) страховик зобов'язаний надавати безоплатно застрахованим особам і страхувальникам консультації з питань застосування законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням.
Консультації надаються в усній формі та в письмовій відповідно до Закону України "Про звернення громадян" від 02.10.96 р. N 393/96-ВР (393/96-ВР) . Пунктом 1.5 Порядку надання роз'яснень з питань застосування законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, затвердженого постановою правління Фонду від 06.07.2006 N 80 (v0080598-06) , визначено, що роз'яснення з питань застосування законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, в тому числі узагальнюючі, не мають сили нормативно-правового акта.
Щодо скасування результатів контрольних заходів повідомляємо, що по факту перевірки або ревізії складається акт на підставі якого приймається рішення. Відповідно до розділу 16 Інструкції N 38 (va038503-01) страхувальник має право оскаржити рішення Фонду у визначений термін. Після розгляду скарги виконавча дирекція органу Фонду приймає вмотивоване рішення яким задовольняє чи частково задовольняє скаргу або відмовляє в задоволенні скарги.
4. План проведення контрольних заходів органами Фонду не публікується. Але як зазначалося вище, органи Фонду повідомляють за 10 днів страхувальника про перевірку використання ним коштів Фонду.
З повагою,
Директор
С.П.Санченко