МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ЦЕНТР ЗАЙНЯТОСТІ
Л И С Т
15.08.2008 N ДЦ-04-5065/0/6-08
Народному депутату України 
Голові міжфракційного 
депутатського об'єднання 
Верховної Ради України 
"Контрабанді-СТОП" 
<...> 
Шановний <...>!
Державний центр зайнятості - виконавча дирекція Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття на Ваші звернення від 01.08.2008 р. за N 586-3/2008 та за N 597-3/2008 щодо стану виконання органами Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - Фонд), вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 N 877-V (877-16) (далі - Закон N 877) повідомляє наступне.
В яких саме сферах (та випадках здійснення) контролю (або нагляду) на органи Фонду та органи Інспекції по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення поширюється дія Закону N 877 (877-16) ? Необхідно навести повний перелік таких сфер та випадків.
На думку Державного центру зайнятості, норми Закону N 877 (877-16) не поширюється на діяльність органів державної служби зайнятості, виходячи з наступного.
1. Згідно із преамбулою Закону N 877 (877-16) цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування, інших органів в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушення вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища (абзац перший статті 1 Закону N 877 (877-16) ).
Виходячи із зазначеного, а також із змісту норм статей 13 - 18 вказаного Закону (щодо порядку відбору зразків продукції та проведення експертизи (випробування), можна дійти висновку, що предметом регулювання Закону N 877 (877-16) є порядок здійснення державного нагляду (контролю) щодо виявлення та запобігання порушенню вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства щодо належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища тощо.
Органи державної служби зайнятості у своїй діяльності керується законами України "Про зайнятість населення" (803-12) та "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (1533-14) . Відповідно до статті 18 Закону України "Про зайнятість населення" державна служба зайнятості створена для реалізації державної політики зайнятості населення, професійної орієнтації, підготовки і перепідготовки, працевлаштування та соціальної підтримки тимчасово непрацюючих громадян.
Крім того, згідно із статтею 12 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (1533-14) , на органи державної служби зайнятості покладено функції виконавчої дирекції Фонду та її робочих органів. Виконавча дирекція Фонду та її робочі органи здійснюють облік та ведуть реєстр платників страхових внесків, провадять збір страхових внесків, виплачують забезпечення та надають соціальні послуги, передбачені цим Законом, контролюють правильність, повноти нарахування та своєчасність сплати страхових внесків, а також витрат за страхуванням на випадок безробіття тощо.
Аналізуючи вимоги частини четвертої статті 4 Закону N 877 (877-16) , слід зазначити, що ані Закон України "Про зайнятість населення" (803-12) , ані Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (1533-14) не відносять державну службу зайнятості до органів, що здійснюють державний нагляд (контроль), не визначають види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (послуг), не наділяють її повноваженнями щодо зупинення виробництва або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг тощо.
2. Крім того, згідно із частиною другою статті 5 Закону N 877 (877-16) орган державного нагляду (контролю) визначає у віднесеній до його відання сфері критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності. З урахуванням значення прийнятого ризику для життєдіяльності всі суб'єкти господарювання, що підлягають нагляду (контролю), відносяться до одного з трьох ступенів ризику: з високим, середнім та незначним. Залежно від ступеня ризику органом державного нагляду (контролю) визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю).
В той же час, діяльність органів державної служби зайнятості, у тому числі при здійсненні функцій виконавчої дирекції Фонду, не пов'язана з оцінкою ймовірності виникнення негативних наслідків від здійснення господарської діяльності та можливих втрат від них. Органи державної служби зайнятості не втручаються в господарську діяльність підприємств, установ та організацій чи фізичних осіб - підприємців. Як суб'єкт владних повноважень із роботодавцями органи державної служби зайнятості виступають лише під час перевірки правильності нарахування та своєчасності перерахування до Фонду страхових внесків на випадок безробіття, а також під час збору адміністративних даних про наявність вакантних робочих місць, про всіх вивільнюваних, прийнятих і звільнених працівників.
Таким чином, визначити у сфері зайнятості та в сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності, не є можливим.
3. Статтею 14 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" (1533-14) передбачено, що державний нагляд у сфері страхування на випадок безробіття здійснює спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики. Метою державного нагляду є контроль за дотриманням законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері страхування на випадок безробіття.
Виходячи із вищевикладеного та керуючись положеннями Закону N 877 (877-16) , Фонд та органи державної служби зайнятості не мають повноважень на здійснення державного нагляду (контролю) у сфері підприємницької діяльності.
Щодо Інспекції по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення слід відмітити, що вона створюється в органах державної служби зайнятості як структурний підрозділ (стаття 18 Закону України "Про зайнятість населення" (803-12) ), не є юридичною особою, не має статусу державної інспекції і її повноваження обмежені повноваженнями державної служби зайнятості (Положення про інспекцію по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.91 р. N 47 (47-91-п) ). Отже, Інспекція у своїй діяльності не може керуватися нормами Закону N 877 (877-16) .
Оскільки роз'яснення державних органів щодо застосування законодавства не носять нормативного характеру, Державний центр зайнятості у своїй діяльності не має підстав керуватися листом Держкомпідприємництва від 10.07.2008 р. N 5811 (v5811563-08) .
Директор Державного центру
зайнятості - керівник виконавчої дирекції
Фонду загальнообов'язкового державного
соціального страхування України
на випадок безробіття
В.Галицький