ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 6502/7/15-1317 від 12.05.2000
     м.Київ

 vd20000512 vn6502/7/15-1317


      Про застосування окремих норм Указу Президента України
          "Про спрощену систему оподаткування, обліку та
            звітності суб'єктів малого підприємництва"


     ДПАУ у   зв'язку   з  численними  запитами  обласних  ДПА  та
суб'єктів  підприємницької  діяльності  надсилає  до   відома   та
врахування   в   роботі   роз'яснення   на   окремі  питання  щодо
застосування норм  Указу  Президента  України  від   03.07.98   р.
N 727/98 "Про спрощену систему оподаткування,  обліку та звітності
суб'єктів малого підприємництва" (у редакції Указу від 28.06.99 р.
N 746/99).

 Заступник Голови                                       Г.Оперенко


                         Роз'яснення ДПАУ
         на питання щодо застосування окремих норм Указу
         Президента України від 03.07.98 р. N 727/98 "Про
       спрощену систему оподаткування, обліку та звітності
        суб'єктів малого підприємництва" (у редакції Указу
                    від 28.06.99 р. N 746/99)


     1. Запитання.  Чи  можуть   перейти   на   спрощену   систему
оподаткування,  обліку  та  звітності підприємства державної форми
власності?
     Відповідь. Згідно  зі  ст.3 Указу ( 727/98 ) спрощена система
оподаткування,  обліку та звітності запроваджується для  суб'єктів
малого підприємництва - юридичних осіб - суб'єктів підприємницької
діяльності  будь-якої  організаційно-правової   форми   та   форми
власності, в яких за рік середньооблікова чисельність працюючих не
перевищує 50 осіб і обсяг виручки яких  від  реалізації  продукції
(товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн.грн.
     Якщо державне   підприємство   зареєстроване    як    суб'єкт
підприємницької     діяльності     у     порядку,    встановленому
законодавством,  і є платником податків  та  зборів  (обов'язкових
платежів)   на   загальній   основі,   то   у  разі  відповідності
вищезазначеним вимогам Указу воно може перейти на спрощену систему
оподаткування за єдиним податком.

     2. Запитання.   Чи   можуть   перейти   на  спрощену  систему
оподаткування,  обліку та звітності підприємства комунальної форми
власності?
     Відповідь. Якщо  комунальне  підприємство  зареєстроване   як
суб'єкт   підприємницької   діяльності  у  порядку,  встановленому
законодавством,  і є платником податків  та  зборів  (обов'язкових
платежів)   на   загальній   основі,   то   у  разі  відповідності
вищезазначеним вимогам Указу воно може перейти на спрощену систему
оподаткування  за  єдиним  податком (видавництва,  редакції газет,
підприємства    кіномережі,    автошколи,     земельно-кадастрові,
землевпорядні організації тощо).
     У разі   якщо   комунальне   підприємство    не    займається
підприємницькою діяльністю і, отже, не є суб'єктом підприємницької
діяльності,  то  воно  не  може  перейти   на   спрощену   систему
оподаткування, обліку та звітності.
     При цьому в кожному окремому випадку при переході платника на
спрощену  систему оподаткування,  обліку та звітності як державних
підприємств,  так  і  комунальних,  слід  керуватися   положеннями
зареєстрованого Статуту підприємства.

     3. Запитання. Що є об'єктом оподаткування єдиним податком для
заготівельних підприємств?
     Відповідь. Згідно  з  Порядком ведення Книги обліку доходів і
витрат суб'єктами малого підприємництва - юридичними  особами,  що
застосовують спрощену систему оподаткування,  обліку та звітності,
затвердженим наказом ДПАУ від 12.10.99 р.  N 554 ( z0713-99  ),  у
Книзі  обліку  доходів  і витрат у доходній частині відображаються
всі надходження,  отримані на розрахунковий  рахунок  та  до  каси
суб'єктом  малого  підприємництва  від продажу продукції (товарів,
робіт,  послуг),  майна,  включаючи основні  фонди,  які  належать
суб'єкту   малого   підприємництва   й   реалізовані   у  звітному
(податковому) періоді,  позареалізаційні  доходи  та  виручка  від
іншої реалізації.
     Таким чином,  заготівельні  підприємства  для   оподаткування
єдиним  податком повинні враховувати всі надходження,  отримані на
їх розрахункові рахунки та до каси від продажу продукції (товарів,
робіт,   послуг),   включаючи  збутові  націнки  (надбавки),  суми
позареалізаційних доходів, виручки від іншої реалізації.

     4. Запитання.  Чи повинні  включатися  до  Розрахунку  сплати
єдиного податку   суми,  отримані  за  продукцію,  відвантажену  у
1999 р.?
     Відповідь. Згідно  з  Порядком ведення Книги обліку доходів і
витрат суб'єктами малого підприємництва - юридичними  особами,  що
застосовують спрощену систему оподаткування,  обліку та звітності,
затвердженим наказом ДПАУ від 12.10.99 р.  N 554 ( z0713-99  ),  у
Книзі  обліку  доходів  і витрат у доходній частині відображаються
всі надходження,  отримані на розрахунковий  рахунок  та  до  каси
суб'єктом  малого  підприємництва  від продажу продукції (товарів,
робіт,  послуг),  майна,  включаючи основні  фонди,  які  належать
суб'єкту   малого   підприємництва   й   реалізовані   у  звітному
(податковому) періоді,  позареалізаційні  доходи  та  виручка  від
іншої реалізації.
     Оскільки підприємство з 01.01.2000 р.  перейшло  на  спрощену
систему  оподаткування,  обліку  та  звітності  зі сплатою єдиного
податку за ставкою 6 чи 10 відсотків,  то у  разі,  якщо  воно  за
відвантажену продукцію у 1999 р. нарахувало і сплатило всі податки
і збори (обов'язкові платежі),  а кошти за  реалізовану  продукцію
(товари,  роботи, послуги) отримало на розрахунковий рахунок та до
каси у 2000 р.,  то з  метою  уникнення  подвійного  оподаткування
підприємство  не  включає  до бази оподаткування єдиним податком у
2000 р суму зазначених коштів у разі їх  письмового  підтвердження
державним  податковим органом за місцем реєстрації суб'єкта малого
підприємництва.

     5. Запитання.   Чи   може   перейти   на   спрощену   систему
оподаткування, обліку та звітності суб'єкт малого підприємництва -
юридична особа,  який має декілька засновників  і  частка  внесків
яких до статутного фонду перевищує 25 відсотків?
     Відповідь. Абзацом  четвертим   ст.7   Указу   (   727/98   )
передбачено,  що  дія  цього  Указу  не  поширюється  на суб'єктів
підприємницької діяльності,  у статутному фонді  яких  частки,  що
належать   юридичним   особам   -  учасникам  та  засновникам  цих
суб'єктів,  які не є суб'єктами малого підприємництва, перевищують
25 відсотків.
     Тобто якщо частка внесків декількох засновників чи учасників,
які не  є  суб'єктами  малого  підприємництва,  разом  узятих,  до
статутного  фонду суб'єкта малого підприємництва - юридичної особи
перевищує 25 відсотків,  то таке підприємство не може  перейти  на
спрощену  систему  оподаткування,  обліку  та звітності зі сплатою
єдиного податку.

     6. Запитання. Що є об'єктом оподаткування єдиним податком для
підприємств    комісійної   торгівлі,   генпідрядних   будівельних
організацій?
     Відповідь. Згідно  з  Порядком ведення Книги обліку доходів і
витрат суб'єктами малого підприємництва - юридичними  особами,  що
застосовують спрощену систему оподаткування,  обліку та звітності,
затвердженим наказом ДПАУ від 12.10.99 р.  N 554 ( z0713-99  ),  у
Книзі  обліку  доходів  і витрат у доходній частині відображаються
всі надходження,  отримані на розрахунковий  рахунок  та  до  каси
суб'єктом  малого  підприємництва  від продажу продукції (товарів,
робіт,  послуг),  майна,  включаючи основні  фонди,  які  належать
суб'єкту   малого   підприємництва   й   реалізовані   у  звітному
(податковому) періоді,  позареалізаційні  доходи  та  виручка  від
іншої реалізації.
     Отже, суб'єкти   малого   підприємництва,   які    здійснюють
комісійну  торгівлю  для  оподаткування  єдиним податком,  повинні
враховувати всі надходження,  отримані на їх розрахункові  рахунки
та  до  каси  від  продажу  продукції  (товарів,  робіт,  послуг),
включаючи комісійну винагороду,  суми  позареалізаційних  доходів,
виручки від іншої реалізації, а генпідрядні будівельні організації
повинні враховувати всі  надходження,  отримані  на  розрахунковий
рахунок  та  до каси генерального підрядника від продажу продукції
(товарів,  робіт, послуг), суми позареалізаційних доходів, виручки
від  іншої реалізації,  а не тільки надходження за виконані роботи
власними силами.
     Крім того,  ст.4 Указу ( 727/98 )  передбачено,  що  спрощена
система  оподаткування,  обліку  та звітності для суб'єктів малого
підприємництва  може  застосовуватися  поряд  з  чинною   системою
оподаткування,  обліку та звітності,  передбаченою законодавством,
на вибір суб'єкта малого підприємництва.
     Таким чином,  суб'єкт підприємницької діяльності  -  юридична
особа,  який перейшов на спрощену систему оподаткування, обліку та
звітності,  може  самостійно  обрати  ставку  єдиного  податку  чи
продовжувати працювати за загальною системою оподаткування, обліку
та звітності.
     Разом з тим згідно з абзацом п'ятим ст.4 Указу ( 727/98 )  та
наказом ДПАУ від 12.10.99 р. N 555 ( z0709-99 ) "Про внесення змін
до форми та порядку видачі  Свідоцтва  про  право  сплати  єдиного
податку   суб'єктом  малого  підприємництва  -  юридичною  особою"
рішення про перехід на спрощену систему оподаткування,  обліку  та
звітності,  незалежно від обраної ставки єдиного податку - 6 чи 10
відсотків, може бути прийняте не більше одного разу за календарний
рік.


 "Бізнес", N 212000