ЗАСТОСУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ПОДАТКОВИХ РОЗ'ЯСНЕНЬ


Чи може підприємство використовувати на свою користь податкові роз'яснення, що надаються йому органами Державної податкової служби за його запитами?


Згідно з п. 4 "Порядку надання роз'яснень окремих положень податкового законодавства", затвердженого наказом Державної податкової адміністрації від 12.04.2003 р. № 176 (далі — Порядок), підставою для надання податкового роз'яснення є запит платника податків, надісланий податковому органу відповідного рівня.

Відповідно до п.п "д" підпункту 4.4.2 п. 4.4 ст. 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 р. № 2181 (далі — Закон) не може бути притягнутим до відповідальності платник податків, який діяв відповідно до наданого йому податкового роз'яснення (за відсутності податкових роз'яснень з цього питання, що мають пріоритет) або узагальнюючого податкового роз'яснення, тільки на підставі того, що у подальшому таке податкове роз'яснення чи узагальнююче податкове роз'яснення було змінено або скасовано, чи надано нове податкове роз'яснення такому платнику податків або узагальнююче податкове роз'яснення, що суперечить попередньому, яке не було скасовано (відкликано).

На відміну від узагальнюючих податкових роз'яснень, які надаються виключно Державною податковою адміністрацією України та якими можуть користуватися усі платники податків, відповідно до пп. 1.11 п. 1 Порядку податковим роз'ясненням, наданим на запит конкретного платника податків, користується лише цей платник податків при обрахуванні ним сум податкових зобов'язань та при проведенні апеляційних процедур. Податкове роз'яснення не має сили нормативно-правового акта.

Окрім цього, у разі якщо платник вважає, що місцева ДПІ допустила помилку, він може звернутися до вищестоящого органу для надання роз'яснення з питання. Відповідно до Закону податкове роз'яснення, надане контролюючим органом вищого рівня, має пріоритет над податковими роз'ясненнями підпорядкованих йому контролюючих органів. Це означає, що над податковими роз'ясненнями, наданими місцевими ДПІ, матимуть пріоритет податкові роз'яснення, надані вищестоящими регіональними ДПА, ДПА України, і узагальнюючі податкові роз'яснення. У свою чергу, над податковими роз'ясненнями, наданими регіональними ДПА, матимуть пріоритет податкові роз'яснення, надані ДПА України, і узагальнюючі податкові роз'яснення.

Отже, якщо підприємство діяло відповідно до наданого йому податкового роз'яснення, то до відповідальності його не притягнуть. Єдине, що використовуючи податкове роз'яснення, слід переконатися, що з цього питання немає більш пріоритетного роз'яснення: вищого за рівнем органу або узагальнюючого податкового роз'яснення ДПАУ.


Автор: Ірина ДИБА

Юридичний вісник України 46/2008