КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 23 липня 2008 р. N 676
Київ
|
Про затвердження Державної програми розвитку еталонної бази на 2009-2010 роки
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму розвитку еталонної бази на 2009-2010 роки (далі - Програма), що додається.
2. Міністерству економіки та Міністерству фінансів передбачати кошти для виконання завдань і заходів Програми під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік виходячи з можливостей державного бюджету.
3. Державному комітетові з питань технічного регулювання та споживчої політики подавати щороку до 1 березня Кабінетові Міністрів України інформацію про хід виконання Програми.
4. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 1 березня 2006 р. N 228 (
228-2006-п)
"Про затвердження Державної програми розвитку еталонної бази на 2006-2010 роки" (Офіційний вісник України, 2006 р., N 9, ст. 548).
5. Ця постанова набирає чинності з 1 січня 2009 року.
Прем'єр-міністр України
|
Ю.ТИМОШЕНКО
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 23 липня 2008 р. N 676
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
розвитку еталонної бази на 2009-2010 роки
Аналіз розвитку еталонної бази за попередній період та визначення головних проблем реалізації державної політики в цій сфері
Науково-технічною основою забезпечення єдності вимірювань у державі, що сприяє захисту інтересів споживачів, підвищенню точності обліку енергоресурсів, посиленню контролю безпеки атомних електростанцій, розвитку міжнародної торгівлі, наукової та виробничої сфери економіки, зокрема у машинобудівній та приладобудівній промисловості, у витратометрії, є еталонна база.
Еталонна база складається з державних первинних та вторинних еталонів одиниць вимірювання, стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів (далі - стандартні зразки), стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів (далі - довідкові дані).
Велика кількість різних засобів вимірювальної техніки, що використовуються в усіх галузях економіки, визначає потребу у відповідній кількості конкретних еталонів одиниць вимірювання (далі - еталони) та визначення вимог до їх технічних характеристик.
На сьогодні еталонна база містить 58 державних первинних та 66 вторинних еталонів, в той час як для національної економіки необхідно згідно з проведеним аналізом близько 85 державних первинних та 100 вторинних еталонів. Близько 40 відсотків державних еталонів функціонує понад 10 років, ступінь їх зносу становить 70-80 відсотків. Це зумовлено наявністю в їх складі електронних та електромеханічних високоточних приладів з обмеженим строком експлуатації.
Здійснення технічного та метрологічного контролю за інформацією, пов'язаною з відліком часу, потребує постійного вдосконалення технічної бази державного еталона одиниць часу і частоти, подальшого розвитку Державної служби єдиного часу і еталонних частот, її організаційних структур, що забезпечують єдність вимірювань часу і частоти, підвищення точності національної шкали часу.
До Державного реєстру засобів вимірювальної техніки, що застосовуються в Україні, занесено 1083 типи державних стандартних зразків.
Результати аналізу потреби у застосуванні стандартних зразків, проведеного Головним центром Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів разом з Національною академією наук, науково-дослідними інститутами та організаціями Мінагрополітики, МОЗ, Мінпромполітики, Мінфіну, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади і Державною пробірною службою, свідчать про необхідність збільшення кількості типів додаткових стандартних зразків.
Для задоволення потреби національної економіки в стандартних довідкових даних відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (
113/98-ВР)
утворено Державну службу стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів, яка здійснює міжрегіональну і міжгалузеву координацію робіт, пов'язаних з визначенням і впровадженням у практику стандартних та рекомендованих довідкових даних.
Фонд стандартних та рекомендованих довідкових даних включає у кілька десятків разів менше нормативних документів, ніж відповідні фонди розвинутих країн. Істотним недоліком системи забезпечення єдності вимірювань є відсутність достатньої кількості стандартних довідкових даних. Це призводить, зокрема, до фінансових втрат під час здійснення торгово-комерційних операцій, помилок під час розроблення нових матеріалів, конструювання та проектування технологічних процесів і систем, неточностей вимірювання під час проведення моніторингу навколишнього природного середовища.
Використання національної еталонної бази
На сьогодні кількісні показники використання еталонної бази в цілому зросли до таких значень:
на державних первинних еталонах щороку проводиться повірка та метрологічна атестація понад 5100 вторинних та робочих еталонів на загальну суму понад 2,1 млн. гривень;
на вторинних еталонах щороку проводиться повірка та метрологічна атестація понад 31700 робочих еталонів, високоточних робочих засобів вимірювальної техніки на загальну суму понад 38 млн. гривень;
робочі еталони, які пройшли метрологічну атестацію, передають розміри одиниць вимірювання сотням мільйонів високоточних робочих засобів вимірювальної техніки в усіх галузях економіки, забезпечуючи одержання прибутку до 5-15 гривень на 1 гривню витрат із створення еталонів.
Мета та основні завдання
Мета Програми полягає у забезпеченні задоволення потреб споживачів метрологічних послуг, а також захисту споживачів і національної економіки від наслідків недостовірних результатів вимірювань.
Основними завданнями Програми є:
створення і вдосконалення державних первинних та вторинних еталонів;
забезпечення функціонування державних еталонів та їх звіряння на міжнародному рівні;
удосконалення технічної бази та забезпечення функціонування Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
створення державних стандартних зразків і визначення стандартних довідкових даних.
Для виконання Програми здійснюються заходи, наведені у додатку.
Оцінка фінансових ресурсів, необхідних для виконання Програми
Відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (
113/98-ВР)
роботи, пов'язані з діяльністю та розвитком еталонної бази, підлягають фінансуванню за рахунок коштів державного бюджету.
Обсяг фінансування складається з витрат із:
створення і вдосконалення еталонів, а також необхідних умов функціонування еталонів (спеціалізовані приміщення, спеціальні фундаменти, термостатування приміщень, водо-, тепло-, електропостачання тощо);
забезпечення функціонування еталонів (дослідження метрологічних характеристик, метрологічна атестація, звіряння еталонів із зарубіжними аналогами, проведення регламентних робіт тощо).
У рамках Програми передбачені витрати з утримання та експлуатації державних еталонів, забезпечення стабільності їх метрологічних характеристик, а також витрати, пов'язані із звірянням державних еталонів з міжнародними еталонами та національними еталонами інших держав, що є обов'язковою умовою для міжнародного визнання результатів вимірювань і випробувань вітчизняної продукції, для виходу її на міжнародні ринки.
Загальний обсяг фінансування Програми становить 64782,6 тис. гривень, зокрема за роками: 2009 - 38181,7 тис., 2010 - 26600,9 тис. гривень.
Обсяги видатків на виконання передбачених Програмою заходів щороку уточнюються з урахуванням можливостей державного бюджету.
Розрахунок очікуваної ефективності і строк виконання Програми
Виконання Програми сприятиме розробленню та впровадженню у виробництво нових засобів вимірювальної техніки, які є найпоширенішими в різних галузях науки і техніки, але раніше в Україні не вироблялися, відновленню роботи підприємств, які випускали таку продукцію, а також створенню нових робочих місць, підвищенню якості продукції, виконанню робіт, наданню послуг.
Виконання Програми дасть можливість:
створити 21 і вдосконалити 20 державних первинних еталонів, створити 14 і вдосконалити 5 вторинних еталонів для забезпечення єдності вимірювань у державі;
підвищити точність відтворення одиниць часу і частоти, розробити сучасні ефективні системи передачі шкали часу і еталонних частот споживачам і порівняння шкали часу України та інших держав, передачі еталонних сигналів споживачам каналами телебачення;
створити 120 типів державних стандартних зразків;
розробити 43 нормативні документи, що визначають стандартні довідкові дані;
забезпечити функціонування Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
підвищити рівень національної безпеки;
удосконалити систему технічного регулювання;
створити метрологічну інфраструктуру, що відповідає потребам ринкової економіки;
створити умови для інноваційного розвитку національної економіки;
зменшити витрати матеріальних ресурсів, у тому числі енергетичних, створити умови для впровадження ресурсозберігаючих технологій;
проводити наукові дослідження із створення новітніх технологій;
створити умови для виконання зобов'язань України щодо вступу до СОТ та доступу вітчизняної продукції на міжнародний ринок;
підвищити рівень метрологічного забезпечення виробництва продукції, наукових досліджень з дотриманням вимог нормативно-правових актів у сфері метрології;
використовувати сучасні методи вимірювання і засоби вимірювальної техніки у процесі розроблення перспективних технологій;
привести можливості еталонної бази і системи передачі розмірів одиниць вимірювання у відповідність з потребами економіки, науки, суспільства;
посилити контроль за станом охорони здоров'я, безпеки умов праці, якості та безпеки харчових продуктів і лікарських засобів, станом навколишнього природного середовища, обліку енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії, газу, води, нафтопродуктів);
створити умови для звіряння державних еталонів на міжнародному рівні;
розвивати взаємовигідну міжнародну торгівлю.
Строк виконання Програми - 2009-2010 роки.
Визначення механізму управління і контролю за ходом виконання Програми
Відповідальним за виконання Програми є Держспоживстандарт, який в установленому порядку визначає виконавців заходів Програми, укладає з ними відповідні договори та здійснює контроль за їх виконанням.
Закупівля робіт за бюджетні кошти здійснюється Держспоживстандартом відповідно до законодавства.
Виконавцями заходів Програми є національно-дослідні інститути, інші наукові установи, організації, визначені на конкурсних засадах.
Держспоживстандарт затверджує перелік робіт з виконання заходів Програми та погоджує його з Мінекономіки, а також проводить аналіз і комплексну оцінку їх результатів, цільового використання коштів, готує та подає Мінекономіки у двотижневий строк після завершення звітного кварталу інформацію про хід виконання Програми.
Додаток
до Програми
ЗАХОДИ
з виконання Державної програми розвитку еталонної бази на 2009-2010 роки
Найменування заходу
|
Наймену-
вання
показника
|
Значення показника
|
Прогноз-
ний
обсяг
фінансо-
вих
ресур-
сів,
тис.
гривень
|
У тому числі за
роками
|
усього
|
за роками
|
2009
|
2010
|
2009
|
2010
|
1. Створення і
вдосконалення
державних первинних
і вторинних еталонів
одиниць вимірювання:
|
кількість
еталонів
|
60
|
17
|
43
|
|
|
|
геометричних величин
|
|
|
|
|
3298,19
|
1928,19
|
1370
|
механічних величин
|
|
|
|
|
4033,51
|
2433,51
|
1600
|
параметрів потоку,
витрат, рівня,
об'єму речовини
|
|
|
|
|
1379
|
1202
|
177
|
тиску
|
|
|
|
|
2780
|
1630
|
1150
|
фізико-хімічного
складу і
властивостей речовин
|
|
|
|
|
779
|
609
|
170
|
температурних та
теплофізичних
величин
|
|
|
|
|
2002,95
|
1522,5
|
480,45
|
одиниць часу і
частоти
|
|
|
|
|
2015
|
1465
|
550
|
електричних і
магнітних величин
|
|
|
|
|
2838,948
|
2088
|
750,948
|
радіотехнічних та
радіоелектронних
величин
|
|
|
|
|
1866
|
1135
|
731
|
акустичних величин
|
|
|
|
|
485,8
|
295,8
|
190
|
оптико-фізичних
величин
|
|
|
|
|
2574,182
|
1766,18
|
808,002
|
характеристик
іонізуючого
випромінювання і
ядерних констант
|
|
|
|
|
2861,5
|
1795
|
1066,5
|
Разом
|
|
|
|
|
26914,08
|
17870,18
|
9043,9
|
2. Забезпечення
функціонування
державних еталонів
|
кількість
еталонів
|
|
61
|
78
|
9352,88
|
4452,88
|
4900
|
3. Звіряння
державних еталонів
на міжнародному
рівні
|
-"-
|
|
19
|
20
|
1644
|
744
|
900
|
4. Створення і
вдосконалення
технічної бази
Державної служби
єдиного часу і
еталонних частот
|
кількість
прецизій-
них мір
часу і
частоти
|
6
|
5
|
6
|
7374,1
|
3974,1
|
3400
|
5. Створення
державних
стандартних зразків:
|
кількість
стандарт-
них
зразків
|
112
|
47
|
65
|
|
|
|
властивостей
матеріалів
|
|
|
|
|
575
|
475
|
100
|
складу речовин і
матеріалів:
|
|
|
|
|
|
|
|
- хімічних речовин,
реактивів та
продуктів, розчинів
іонів металів і
неметалів та
органічних речовин
|
|
|
|
|
1483
|
1033
|
450
|
- пестицидів і
агрохімікатів
|
|
|
|
|
330
|
210
|
120
|
- продукції
сільськогосподарсь-
кого виробництва,
харчової продукції,
тари і пакування
|
|
|
|
|
525
|
370
|
155
|
- матеріалів чорної
металургії
|
|
|
|
|
949,54
|
582,54
|
367
|
- кольорових металів
і сплавів
|
|
|
|
|
1085
|
725
|
360
|
- руд і концентратів
|
|
|
|
|
525
|
335
|
190
|
- палива і
нафтопродуктів
|
|
|
|
|
130
|
130
|
|
6. Створення
державних
стандартних зразків
складу речовин і
матеріалів для:
|
-"-
|
8
|
|
8
|
|
|
|
здійснення контролю
за забрудненням
повітря
|
|
|
|
|
320
|
230
|
90
|
проведення
мікробіологічних
досліджень рідини і
тканини людини
|
|
|
|
|
50
|
40
|
10
|
Разом
|
|
|
|
|
5972,54
|
4130,54
|
1842
|
7. Визначення
стандартних
довідкових даних про
фізичні сталі, що
використовуються
для:
|
кількість
стандарт-
них
довідко-
вих даних
|
20
|
8
|
12
|
|
|
|
забезпечення
точності вимірювання
характеристик
іонізуючого
випромінювання
|
|
|
|
|
200
|
150
|
50
|
витратометрії та
обліку газів і
розрахунку
показників якості
|
|
|
|
|
245
|
185
|
60
|
проведення
дослідження ступеня
розчинності у воді
компонентів повітря,
природного газу та
нафти
|
|
|
|
|
140
|
95
|
45
|
виробництва пластмас
|
|
|
|
|
175
|
140
|
35
|
8. Визначення
стандартних
довідкових даних
стосовно:
|
-"-
|
23
|
9
|
14
|
|
|
|
властивостей
конструкційних
матеріалів
|
|
|
|
|
140
|
140
|
|
термодинамічних
властивостей
технічно важливих
газів і рідин
|
|
|
|
|
230
|
155
|
75
|
властивостей
матеріалів для
сцинтиляційної
техніки
|
|
|
|
|
140
|
45
|
95
|
властивостей
розчинів для
екологічних
досліджень,
фармацевтики і
хімічних технологій
|
|
|
|
|
280
|
220
|
60
|
Разом
|
|
|
|
|
1550
|
1130
|
420
|
9. Удосконалення
функціонування
Державної служби
єдиного часу і
еталонних частот,
Державної служби
стандартних зразків
складу та
властивостей
речовин і
матеріалів,
Державної служби
довідкових даних
про фізичні сталі
та властивості
речовин і
матеріалів шляхом:
|
відсотків
|
100
|
100
|
100
|
|
|
|
міжрегіональної і
міжгалузевої
координації та
виконання робіт,
спрямованих на
забезпечення єдності
вимірювань часу і
частоти та
визначення
параметрів обертання
Землі
|
|
|
|
|
9200
|
4500
|
4700
|
проведення
науково-дослідних та
дослідно-
конструкторських
робіт з метою
підвищення точності
відтворення і
зберігання одиниць
часу і частоти та
шкал часу, передачі
еталонних сигналів
часу і частоти,
створення нової
вимірювальної
техніки науково-
методичного
керівництва службами
часу підприємств,
установ і
організацій
міністерств та інших
органів виконавчої
влади
|
|
|
|
|
|
|
|
міжрегіональної і
міжгалузевої
координації та
науково-методичного
керівництва роботами
з розроблення та
впровадження
стандартних зразків
проведення
атестації,
виробництва та
впровадження
стандартних зразків
проведення наукових
досліджень щодо
створення нових
типів стандартних
зразків
|
|
|
|
|
1780
|
890
|
890
|
міжрегіональної і
міжгалузевої
координації та
науково-методичного
керівництва роботами
з розроблення та
впровадження
стандартних
довідкових даних
|
|
|
|
|
115
|
55
|
60
|
проведення науково-
технічної експертизи
і атестації проектів
таблиць стандартних
довідкових даних та
методик їх
визначення
|
|
|
|
|
|
|
|
Разом
|
|
|
|
|
11095
|
5445
|
5650
|
10. Проведення
підготовки і
перепідготовки
кадрів у сфері
метрології та
метрологічної
діяльності
|
кількість
осіб
|
60
|
30
|
30
|
880
|
435
|
445
|
Усього за Програмою
|
64782,6
|
38181,7
|
26600,9
|