ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 жовтня 2008 р.
за N 999/15690
Про затвердження Загальних вимог до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів і Загальних вимог до систем фізичного захисту ядерних матеріалів при їх перевезенні
Відповідно до статті 33 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" (
39/95-ВР)
, статті 20 Закону України "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання" (
2064-14)
, підпункту 5 пункту 4 Положення про Державний комітет ядерного регулювання України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2006 року N 1830 (
1830-2006-п)
, та з метою забезпечення регулювання діяльності в сфері фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Загальні вимоги до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів і Загальні вимоги до систем фізичного захисту ядерних матеріалів при їх перевезенні, що додаються (
z1000-08)
.
2. Начальнику Управління регулювання фізичного захисту Кнуту Ю.М. у п'ятиденний строк після підписання цього наказу забезпечити його подання на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова
ПОГОДЖЕНО:
Заступник Міністра юстиції України
Міністр транспорту та зв'язку
України
Т.в.о. Міністра України з питань
надзвичайних ситуацій та у справах
захисту населення від наслідків
Чорнобильської катастрофи
Міністр палива та енергетики
України
Т.в.о. Голови Служби безпеки
України
Міністр внутрішніх справ України
|
О.А.Миколайчук
В.В.Лутковська
Й.В.Вінський
В.М.Антонець
Ю.В.Продан
В.О.Наливайченко
Ю.В.Луценко
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
ядерного регулювання України
28.08.2008 N 156
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 жовтня 2008 р.
за N 999/15690
ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ
до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів
1. Загальні положення
1.1. У Загальних вимогах до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів (далі - Вимоги) терміни вживаються в таких значеннях:
дієздатність процедури - встановлена експериментальним шляхом характеристика процедури, що підтверджує спроможність персоналу виконувати в установленому процедурою порядку дії відповідно до вимог фізичного захисту впродовж прийнятного проміжку часу без порушень вимог безпеки та виробничої дисципліни;
документування діяльності з фізичного захисту - ведення документообігу, перегляд і зберігання документації, що стосується діяльності з управління фізичним захистом, виконання персоналом підрозділу фізичного захисту розпоряджень і наказів керівництва та своїх посадових обов'язків, виявлення порушень вимог фізичного захисту та вжитих заходів до правопорушників;
ефективна система - система фізичного захисту, що здатна протистояти правопорушникам, характеристики яких визначені у проектній загрозі;
інженерно-технічні засоби системи фізичного захисту - фізичні бар'єри, технічні засоби і пристрої, що застосовуються в системі фізичного захисту ядерної установки та ядерних матеріалів, включаючи їх перевезення;
конфігурація системи фізичного захисту - сукупність підсистем системи фізичного захисту, функціонально пов'язаних між собою, обумовлена основними технічними характеристиками цих підсистем і вимогами фізичного захисту, що виконуються системою;
кризова ситуація - ситуація, що склалася або може скластися внаслідок вчинення або загрози вчинення диверсії, крадіжки або будь-якого іншого незаконного вилучення ядерних матеріалів;
критерії ефективності системи фізичного захисту - задані експлуатаційні характеристики системи фізичного захисту, на відповідність яким перевіряються експлуатаційні характеристики конкретної системи фізичного захисту;
культура захищеності - набір характеристик і особливостей діяльності організацій та окремих осіб, через який встановлюється, що проблемам фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів як таким, що мають вищий пріоритет, приділяється увага, визначена їх значущістю;
маршрутизація - встановлення маршруту проходу особи в зонах обмеження доступу;
об'єктова проектна загроза - визначені експлуатуючою організацією на основі проектної загрози, затвердженої відповідно до чинного законодавства, з урахуванням особливостей конструкції ядерної установки, регіону її розташування, категорій та характеристик ядерних матеріалів, поводження з якими здійснюється на ядерній установці, характеристики потенційних правопорушників, які могли б здійснити спробу несанкціонованого вилучення ядерних матеріалів або вчинення диверсії, для протидії яким визначається, створюється та оцінюється конкретна система фізичного захисту;
оцінка стану системи фізичного захисту - перевірка стану системи фізичного захисту на відповідність вимогам чинного законодавства, яка здійснюється експлуатуючою організацією власними силами або із залученням фахівців інших організацій.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" (
39/95-ВР)
, "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання" (
2064-14)
, постанові Кабінету Міністрів України від 03.08.98 N 1198 (
1198-98-п)
"Про єдину державну систему запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру", наказі Державного комітету ядерного регулювання України від 04.08.2006 N 116 (
z1067-06)
"Про затвердження Правил фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів", зареєстрованому у Міністерстві юстиції України 21.09.2006 за N 1067/12941.
1.2. Ці Вимоги встановлюють порядок визначення, створення та підтримання безперервного функціонування ефективних систем фізичного захисту ядерних матеріалів, поводження з якими здійснюється на ядерних установках (далі - ядерні матеріали), та ядерних установок (далі - система фізичного захисту).
1.3. Ці Вимоги обов'язкові для виконання юридичними та фізичними особами, які визначають, створюють, підтримують безперервне функціонування систем фізичного захисту.
1.4. Поводження з інформацією, що стосується фізичного захисту ядерних установок і ядерних матеріалів, та її захист здійснюються відповідно до чинного законодавства.
1.5. Експлуатуюча організація забезпечує документування діяльності з фізичного захисту відповідно до чинного законодавства.
1.6. Експлуатуюча організація розробляє та здійснює заходи із забезпечення якості при здійсненні діяльності з фізичного захисту на етапах визначення, створення, експлуатації системи фізичного захисту.
1.7. Експлуатуюча організація забезпечує належний рівень культури захищеності на всіх етапах життєвого циклу ядерної установки.
2. Завдання системи фізичного захисту
2.1. Завданнями системи фізичного захисту є:
запобігання здійсненню незаконних дій (або бездіяльності) потенційним правопорушником щодо ядерної установки та ядерних матеріалів;
виявлення вторгнення правопорушників у зони обмеження доступу;
затримка просування правопорушників у зонах обмеження доступу;
реагування на дії правопорушників;
пом'якшення наслідків незаконних дій щодо ядерної установки та ядерних матеріалів.
2.1.1. Запобігання здійсненню незаконних дій (або бездіяльності) потенційним правопорушником щодо ядерної установки та ядерних матеріалів забезпечується:
проведенням спеціальної перевірки осіб для надання допуску до виконання особливих робіт;
створенням зон обмеження доступу;
організацією доступу в зони обмеження доступу;
організацією пропускного та внутрішньооб'єктового режиму;
організацією охорони та оборони;
дотриманням процедур з фізичного захисту;
інформуванням громадськості про здатність системи фізичного захисту протистояти правопорушникам і про існуючі загрози життю та здоров'ю населення у разі вчинення незаконних дій щодо ядерної установки та ядерних матеріалів.
2.1.2. Виявлення вторгнення правопорушників у зони обмеження доступу забезпечується:
обладнанням зон обмеження доступу, життєво важливих місць та контрольно-пропускних пунктів інженерно-технічними засобами системи фізичного захисту;
встановленням на пультах фізичного захисту засобів відображення та оцінки сигналу тривоги, запису інформації, зв'язку з постами варти підрозділу охорони, персоналом підрозділу фізичного захисту, патрулями;
перевіркою осіб, їх особистих речей, речей, які вони проносять, транспортних засобів, вантажів на наявність речовин і предметів, вільне пересування з якими в межах зон обмеження доступу забороняється;
патрулюванням території захищеної зони ядерної установки;
введенням маршрутизації.
2.1.3. Затримка просування правопорушників зонами обмеження доступу забезпечується:
встановленням фізичних бар'єрів на ймовірних маршрутах просування правопорушників;
виконанням підрозділом охорони затримки просування правопорушників.
2.1.4. Реагування на дії правопорушників забезпечується:
обладнанням пультів фізичного захисту засобами оповіщення про тривогу та засобами зв'язку з силами реагування;
діями оператора пульта фізичного захисту відповідно до встановлених процедур;
підготовкою та оснащенням сил реагування;
своєчасними та ефективними діями сил реагування.
2.1.5. Пом'якшення наслідків незаконних дій щодо ядерної установки та ядерних матеріалів забезпечується:
наявністю резервного пульта фізичного захисту;
здатністю системи фізичного захисту функціонувати в умовах кризових ситуацій;
врахуванням заходів з фізичного захисту в планах аварійної готовності та аварійного реагування;
наявністю висококваліфікованого, підготовленого до дій в умовах кризових ситуацій персоналу фізичного захисту, особового складу підрозділу охорони та сил реагування.
2.2. Експлуатуюча організація здійснює заходи з визначення, створення, підтримання безперервного функціонування системи фізичного захисту відповідно до планів забезпечення фізичного захисту на конкретних етапах життєвого циклу ядерної установки.
2.3. Керівник експлуатуючої організації призначає одного з своїх заступників персонально відповідальним за визначення, створення та підтримання безперервного функціонування системи фізичного захисту (далі - заступник керівника з фізичного захисту).
3. Визначення системи фізичного захисту
3.1. Визначення системи фізичного захисту здійснюється експлуатуючою організацією в разі:
будівництва ядерної установки;
реконструкції ядерної установки;
реконструкції або технічного переоснащення системи фізичного захисту діючої ядерної установки.
Рішення про реконструкцію або технічне переоснащення системи фізичного захисту експлуатуюча організація приймає за результатами оцінки вразливості ядерної установки.
3.2. Визначення системи фізичного захисту полягає у встановленні вихідних даних для проектування на основі проектної загрози, характеристик ядерної установки та регіону її розташування.
Встановлення вихідних даних полягає у визначенні:
завдань системи;
конфігурації системи;
функцій підрозділу фізичного захисту та підрозділу охорони;
переліку процедур з фізичного захисту;
критеріїв ефективності системи.
3.3. Експлуатуюча організація створює робочу групу з встановлення вихідних даних для проектування системи фізичного захисту.
До складу робочої групи залучаються фахівці з фізичного захисту, обліку та контролю ядерних матеріалів, ядерної, радіаційної, пожежної безпеки та, в разі необхідності, фахівці інших організацій, за їх згодою.
Робоча група за результатами своєї роботи готує звіт про визначення вихідних даних для проектування системи фізичного захисту. Звіт затверджує заступник керівника з фізичного захисту.
3.4. Звіт про визначення вихідних даних для проектування системи фізичного захисту є основою для розробки технічного завдання на проектування системи фізичного захисту.
3.5. При будівництві або реконструкції ядерної установки технічне завдання на проектування системи фізичного захисту включається окремим розділом у технічне завдання на проектування ядерної установки.
При реконструкції чи технічному переоснащенні системи фізичного захисту діючої ядерної установки технічне завдання розробляється на проектування інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту.
4. Створення системи фізичного захисту
4.1. Створення системи фізичного захисту розпочинається після затвердження проектної документації на створення системи фізичного захисту.
4.2. Експлуатуюча організація на етапі будівництва ядерної установки до введення системи фізичного захисту в дію забезпечує:
відмежування будівельного майданчика ядерної установки від захищеної зони ядерної установки, що експлуатується (якщо така є);
обстеження будівельного майданчика ядерної установки з метою виявлення вибухонебезпечних предметів і речовин;
огородження та охорону будівельного майданчика до початку будівництва ядерної установки;
обмеження доступу осіб і транспортних засобів на майданчик ядерної установки під час будівництва;
пропускний режим у місця монтажу особливо важливих технічних елементів та основного обладнання ядерної установки;
здійснення заходів із виявлення в місцях монтажу та налагодження особливо важливих технічних елементів, основного обладнання ядерної установки предметів і речовин, які можуть бути використані в диверсійних цілях;
розробку та затвердження об'єктової проектної загрози.
4.3. Створення системи фізичного захисту полягає у здійсненні комплексу організаційно-правових та інженерно-технічних заходів.
4.4. Організаційно-правові заходи полягають у:
організації проведення спеціальної перевірки та наданні фізичним особам допуску до виконання особливих робіт;
створенні підрозділу фізичного захисту;
розробці процедур з фізичного захисту;
організації охорони;
розробці об'єктового плану взаємодії на випадок вчинення диверсії (далі - об'єктовий план взаємодії);
навчанні персоналу та перевірці його знань з фізичного захисту;
відображенні вимог фізичного захисту в планах аварійної готовності та аварійного реагування.
4.4.1. Комплектування кадрами підрозділу здійснюється відповідно до чинного законодавства. Персонал підрозділу фізичного захисту допускається до виконання обов'язків після проходження відповідного навчання та перевірки знань, умінь і навичок.
4.4.2. Експлуатуюча організація для забезпечення виконання вимог фізичного захисту персоналом ядерної установки, у тому числі персоналом підрозділу фізичного захисту та особовим складом підрозділу охорони, розробляє процедури з фізичного захисту, а саме:
оформлення документів для проведення спеціальної перевірки та надання допуску до виконання особливих робіт відповідно до Порядку проведення спеціальної перевірки для надання фізичним особам допуску до виконання особливих робіт на ядерних установках з ядерними матеріалами, радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.97 N 1471 (
1471-97-п)
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 15.03.2006 N 284 (
284-2006-п)
) ;
організації доступу в зони обмеження доступу та життєво важливі місця;
організації охорони ядерної установки;
порядку дій персоналу підрозділу фізичного захисту та підрозділу охорони в умовах нормальної експлуатації, при надзвичайних і кризових ситуаціях;
переміщення ядерного матеріалу всередині захищеної зони ядерної установки;
проведення оцінки вразливості ядерної установки;
оцінки стану системи фізичного захисту;
технічного обслуговування та ремонту інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту (далі - інженерно-технічні засоби);
матеріально-технічного та метрологічного забезпечення експлуатації інженерно-технічних засобів;
розслідування подій та повідомлення про порушення вимог фізичного захисту, виявлених на ядерній установці.
Дієздатність процедур перевіряється під час дослідної експлуатації інженерно-технічних засобів.
4.4.3. Спосіб охорони, чисельність, оснащення та озброєння особового складу підрозділу охорони встановлюються відповідно до чинного законодавства.
4.4.4. Експлуатуюча організація розробляє об'єктовий план взаємодії, погоджує його з усіма учасниками плану та затверджує план.
4.4.5. При розробленні планів аварійної готовності та аварійного реагування враховуються заходи з фізичного захисту з метою підтримання безперервного функціонування системи фізичного захисту під час аварійної ситуації чи аварії.
Виконання заходів з фізичного захисту при надзвичайній ситуації не може знижувати ефективність інших заходів, передбачених планами аварійної готовності та аварійного реагування.
4.4.6. Експлуатуюча організація забезпечує навчання та періодичну перевірку знань з фізичного захисту персоналу ядерної установки.
4.5. Інженерно-технічні заходи включають будівництво, монтаж, налагодження, дослідну експлуатацію та введення в експлуатацію інженерно-технічних засобів.
4.5.1. Монтаж, налагодження інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту здійснює організація, яка має ліцензію Державного комітету ядерного регулювання України відповідно до Переліку видів діяльності, пов'язаних із забезпеченням фізичного захисту ядерних установок і ядерних матеріалів, які підлягають обов'язковому ліцензуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2000 N 1115 (
1115-2000-п)
.
4.5.2. Експлуатуюча організація проводить випробування інженерно-технічних засобів відповідно до стандарту "Виды испытаний автоматизированных систем" ГОСТ 34.603-92, уведеного в дію з 01.01.93, та вводить інженерно-технічні засоби у постійну експлуатацію відповідно до стандарту "Автоматизированные системы. Стадии создания" ГОСТ 34.601-90, уведеного в дію з 01.01.92.
Керівник підрозділу фізичного захисту ядерної установки є персонально відповідальним за проведення основних видів випробувань інженерно-технічних засобів.
4.6. Взяття ядерної установки під охорону здійснюється на підставі рішення міжвідомчої комісії, що створюється відповідно до встановленого чинним законодавством порядку. Рішення міжвідомчої комісії викладається в акті міжвідомчої комісії з організації охорони ядерної установки.
4.7. Експлуатуюча організація створює комісію з перевірки готовності системи фізичного захисту до введення у дію. До складу комісії входять фахівці з фізичного захисту, ядерної, радіаційної та пожежної безпеки, охорони праці та представники підрозділу охорони, головою комісії є заступник керівника з фізичного захисту.
Комісія здійснює:
перевірку дієздатності процедур;
перевірку знань, умінь і навичок персоналу підрозділу фізичного захисту;
оцінку вразливості ядерної установки.
За результатами роботи комісія складає акт про готовність системи фізичного захисту до введення в дію.
4.8. Система фізичного захисту ядерної установки вводиться в дію за рішенням приймальної комісії.
4.8.1. Приймальна комісія за поданням експлуатуючої організації створюється центральним органом виконавчої влади або Національною академією наук України (далі - орган управління) в залежності від підпорядкування експлуатуючої організації. До складу приймальної комісії включаються представники органу управління, Державного комітету ядерного регулювання України, Головного управління внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України, представники регіональних управлінь Служби безпеки України та Міністерства внутрішніх справ України, місцевих органів виконавчої влади, експлуатуючої організації. Приймальна комісія, в разі необхідності, може залучати до роботи фахівців інших організацій, за їх згодою. Приймальну комісію очолює представник органу, що створив комісію.
4.8.2. Приймальна комісія на підставі акта про прийняття інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту в постійну експлуатацію, акта міжвідомчої комісії з організації охорони ядерної установки, акта про готовність системи фізичного захисту до введення в дію та за результатами власної перевірки стану системи фізичного захисту складає акт про введення у дію системи фізичного захисту. Акт затверджує заступник керівника органу управління, який відповідає за організацію виконання вимог та заходів фізичного захисту.
4.8.3. Система фізичного захисту ядерної установки вводиться в експлуатацію наказом керівника експлуатуючої організації на підставі акта приймальної комісії.
4.8.4. Експлуатуюча організація, що здійснює діяльність на етапі будівництва ядерної установки, забезпечує введення системи фізичного захисту в дію до завезення ядерних матеріалів на ядерну установку.
5. Підтримання безперервного функціонування системи фізичного захисту
5.1. Експлуатуюча організація підтримує безперервне функціонування системи фізичного захисту шляхом здійснення комплексу організаційно-правових та інженерно-технічних заходів.
Фінансування заходів фізичного захисту здійснюється на підставі розроблених та затверджених відповідно до чинного законодавства щорічних фінансових планів фізичного захисту та планів-графіків фінансування заходів з фізичного захисту.
Керівник експлуатуючої організації є персонально відповідальним за виконання фінансових планів фізичного захисту.
5.2. Організаційно-правові заходи забезпечують:
своєчасне внесення змін у об'єктову проектну загрозу;
відповідність розпорядчих документів експлуатуючої організації вимогам чинного законодавства з фізичного захисту;
своєчасне виявлення потенційних правопорушників;
виконання персоналом ядерної установки, відрядженими особами та відвідувачами процедур з фізичного захисту;
підтримання та підвищення кваліфікації персоналу підрозділу фізичного захисту;
навчання з фізичного захисту особового складу підрозділу охорони та контроль за виконанням особовим складом підрозділу охорони службових обов'язків;
необхідний рівень сил та засобів об'єктового плану взаємодії;
взаємодію системи фізичного захисту з системою обліку та контролю ядерних матеріалів.
5.2.1. Експлуатуюча організація відповідно до чинного законодавства отримує інформацію про зміни у проектній загрозі та оперативну інформацію від органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, і, в разі необхідності, забезпечує внесення відповідних змін у об'єктову проектну загрозу.
Відповідальним за своєчасне внесення змін у об'єктову проектну загрозу є заступник керівника з фізичного захисту.
5.2.2. Експлуатуюча організація здійснює постійний контроль щодо відповідності розпорядчих документів експлуатуючої організації вимогам чинного законодавства з фізичного захисту та, в разі необхідності, вносить відповідні зміни у розпорядчі документи.
5.2.3. Експлуатуюча організація забезпечує запобігання можливості прийняття на роботу потенційних правопорушників шляхом:
організації проведення спеціальної перевірки для надання фізичним особам допуску до виконання особливих робіт;
ознайомлення особи, що приймається на роботу на ядерну установку, з вимогами фізичного захисту;
попередження під розпис особи, що приймається на роботу на ядерну установку, про відповідальність за порушення фізичного захисту відповідно до ст. 32 Закону України "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання" (
2064-14)
.
5.2.4. Експлуатуюча організація забезпечує своєчасне виявлення потенційних внутрішніх правопорушників на ядерній установці шляхом:
неперевищення визначених законодавством термінів дії допусків до особливих робіт;
обмеження кола осіб з правом доступу без супроводження у внутрішні та особливо важливі зони;
обмеження доступу до місць розташування ядерних матеріалів, особливо важливих технічних елементів, основного обладнання ядерної установки, обладнання пультів фізичного захисту та інших технічних засобів;
контролю за виконанням персоналом процедур доступу;
виконання персоналом правила двох осіб;
періодичного інструктажу з фізичного захисту персоналу ядерної установки;
виявлення осіб, поведінка яких відхиляється від нормальної, осіб з ознаками психічного захворювання, наркотично чи алкогольно залежних осіб;
відсторонення від особливих робіт порушників вимог фізичного захисту;
анулювання допуску у випадку виникнення обставин, за якими допуск не надається;
забезпечення усвідомлення персоналом, що за порушення вимог фізичного захисту до нього будуть вжиті заходи відповідно до чинного законодавства;
належного виконання обов'язків персоналом підрозділу фізичного захисту та особовим складом підрозділу охорони;
своєчасного реагування на оперативно-розшукову інформацію, що надається експлуатуючій організації відповідними органами.
5.2.5. Експлуатуюча організація забезпечує виконання процедур з фізичного захисту шляхом:
навчання персоналу ядерної установки виконанню вимог фізичного захисту;
перевірки дієздатності процедур з фізичного захисту та внесення, у разі необхідності, відповідних змін у ці процедури;
належного виконання обов'язків персоналом підрозділу фізичного захисту та особовим складом підрозділу охорони;
забезпечення притягнення до відповідальності осіб, які порушують чинне законодавство з фізичного захисту.
5.2.6. Експлуатуюча організація забезпечує виконання процедур з фізичного захисту відрядженими особами та відвідувачами ядерної установки шляхом проведення інструктажів, організації та здійснення супроводження.
5.2.7. Експлуатуюча організація забезпечує підтримання та підвищення кваліфікації персоналу підрозділу фізичного захисту відповідно до чинного законодавства. Відповідальним за стан підтримання та підвищення кваліфікації персоналу підрозділу фізичного захисту є заступник керівника з фізичного захисту.
5.2.8. Навчання особового складу підрозділу охорони, пов'язане з особливостями фізичного захисту конкретної ядерної установки, проводиться за програмою, розробленою командуванням підрозділу охорони та керівництвом підрозділу фізичного захисту ядерної установки, погодженою заступником керівника з фізичного захисту та затвердженою командиром підрозділу охорони.
5.2.9. Для підтримки необхідного рівня готовності сил і засобів об'єктового плану взаємодії проводяться спільні тренування та навчання учасників плану взаємодії. Програми навчань та тренувань розробляються заступником керівника з фізичного захисту, командирами підрозділу охорони та сил допомоги ззовні. Програми тренувань та навчань затверджує керівник експлуатуючої організації.
Кількість спільних навчань визначається розпорядчим документом експлуатуючої організації, але не може бути меншою 1 разу на рік.
5.2.10. Взаємодія системи фізичного захисту з системою обліку та контролю ядерних матеріалів забезпечує інформаційний обмін даними щодо збереженості ядерних матеріалів, спільне використання засобів збереження, участь персоналу підрозділу фізичного захисту в здійсненні процедур обліку та контролю ядерних матеріалів.
5.3. Інженерно-технічні заходи включають:
випробування інженерно-технічних засобів;
технічне обслуговування та ремонт інженерно-технічних засобів;
матеріально-технічне забезпечення експлуатації інженерно-технічних засобів;
забезпечення працездатності та надійності засобів зв'язку з учасниками об'єктового плану взаємодії;
розробку та здійснення програми (плану) технічного переоснащення інженерно-технічних засобів.
5.3.1. Програми випробувань інженерно-технічних засобів розробляє підрозділ фізичного захисту, погоджує командир підрозділу охорони та затверджує заступник керівника з фізичного захисту. Випробування проводяться спільно підрозділом фізичного захисту та підрозділом охорони.
Компенсувальні заходи на час проведення випробувань розробляє керівник підрозділу фізичного захисту, погоджує командир підрозділу охорони та затверджує заступник керівника з фізичного захисту.
5.3.2. Працездатність інженерно-технічних засобів забезпечується їх належним технічним обслуговуванням, що включає:
огляд стану інженерно-технічних засобів;
проведення регламентних і ремонтних робіт;
періодичні функціональні випробування інженерно-технічних засобів;
усунення наслідків природного та техногенного впливу;
підтримання в робочому стані визначених у проектній документації резервних інженерно-технічних засобів та їх комплектуючих;
перевірку наявності необхідних інструментів;
контроль стану вимірювальних приладів і процедур їх калібрування.
5.3.3. Технічне обслуговування інженерно-технічних засобів, що експлуатуються персоналом підрозділу фізичного захисту, здійснюється відповідно до програми, яку розробляє керівник підрозділу фізичного захисту та затверджує заступник керівника з фізичного захисту.
5.3.4. Підрозділ охорони здійснює технічне обслуговування інженерно-технічних засобів, переданих йому в тимчасову експлуатацію.
5.3.5. Керівник підрозділу фізичного захисту та заступник командира підрозділу охорони з інженерно-технічних засобів і зв'язку є персонально відповідальними за забезпечення та належну організацію технічного обслуговування інженерно-технічних засобів.
5.3.6. Матеріально-технічне забезпечення експлуатації інженерно-технічних засобів здійснюється відповідно до чинного законодавства.
5.3.7. Заступник керівника з фізичного захисту є персонально відповідальним за стан матеріально-технічного забезпечення експлуатації інженерно-технічних засобів.
5.3.8. Стан матеріально-технічного забезпечення експлуатації інженерно-технічних засобів визначається шляхом перевірки:
ведення статистичного обліку відмов і виходу з ладу інженерно-технічних засобів;
наявності запасних комплектуючих інженерно-технічних засобів (далі - комплектуючі);
відповідності умов зберігання запасних комплектуючих вимогам технічної документації виробника;
обліку запасних комплектуючих;
можливості доступу до запасних комплектуючих;
захисту приміщень, де зберігаються запасні комплектуючі;
виконання фінансових планів фізичного захисту щодо матеріально-технічного забезпечення експлуатації інженерно-технічних засобів.
5.3.9. Експлуатуюча організація забезпечує експлуатацію підсистеми зв'язку системи фізичного захисту відповідно до чинного законодавства.
Перевірка працездатності засобів зв'язку системи фізичного захисту проводиться операторами центрального пульта фізичного захисту на початку робочої зміни. Результати перевірки документуються та зберігаються відповідно до чинного законодавства.
Зв'язок між учасниками об'єктового плану взаємодії забезпечується не менше ніж двома видами зв'язку.
5.3.10. Експлуатуюча організація розробляє програму технічного переоснащення інженерно-технічних засобів, враховуючи:
вимоги норм, правил і стандартів з фізичного захисту;
результати випробувань інженерно-технічних засобів;
вироблений ресурс інженерно-технічних засобів;
економічну ефективність технічного переоснащення.
5.3.11. Заступник керівника з фізичного захисту є персонально відповідальним за розробку та виконання програми технічного переоснащення інженерно-технічних засобів.
6. Оцінка стану системи фізичного захисту
6.1. Експлуатуюча організація здійснює оцінку стану системи фізичного захисту.
Періодичність проведення оцінки стану системи фізичного захисту встановлюється експлуатуючою організацією, якщо інше не визначене законодавством.
Експлуатуюча організація за результатами оцінки стану системи фізичного захисту розробляє та здійснює коригувальні заходи з усунення виявлених недоліків.
6.2. Заступник керівника з фізичного захисту є персонально відповідальним за здійснення оцінки стану системи фізичного захисту.
6.3. Експлуатуюча організація за вимогою Державного комітету ядерного регулювання України надає результати оцінки стану системи фізичного захисту та інформацію про вжиті заходи за результатами оцінки.
6.4. Експлуатуюча організація подає щорічний звіт про стан системи фізичного захисту Державному комітету ядерного регулювання України та органу управління, в залежності від підпорядкування експлуатуючої організації.
Начальник Управління регулювання
фізичного захисту Державного
комітету ядерного регулювання
України
|
Ю.М.Кнут
|