ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 2648/6/15-1116 від 19.05.2000 м.Київ vd20000519 vn2648/6/15-1116 Щодо податкового обліку трансфертів (дотацій, субсидій), що надаються з бюджету суб'єктам підприємницької діяльності Державна податкова адміністрація України розглянула запит <...> і повідомляє. Відповідно до статті 23 Закону України "Про бюджетну систему України" ( 512-12 ) усі розташовані на території України суб'єкти підприємницької діяльності, незалежно від форм власності і підпорядкування, які сплачують податки, збори та інші обов'язкові платежі до бюджету, можуть фінансуватися з бюджету та одержувати дотації, субсидії відповідно до програм економічного і соціального розвитку. За економічною структурою бюджетних видатків пунктами 3 і 7 розділу II додатка N 5 до Постанови Верховної Ради України від 12.07.96 р. N 327/96-ВР "Про структуру бюджетної класифікації України" передбачені такі субсидії, поточні трансфертні виплати та капітальні трансферти суб'єктам підприємницької діяльності: - субсидії державним підприємствам, крім сільськогосподарських; - субсидії фінансовим установам; - субсидії підприємствам і організаціям сільського господарства; - дотації на покриття збитків державних підприємств; - інші субсидії; - капітальні трансферти державним підприємством; - інші внутрішні капітальні трансферти. Таким чином, у бюджеті, з метою державного регулювання цін, можуть передбачатися відповідні асигнування для компенсації витрат підприємств і організацій певних галузей, пов'язаних з подорожчанням сировини, матеріалів, обладнання, збільшення інших виробничих витрат тощо. При цьому, наприклад, у Законі України "Про захист національного товаровиробника від субсидованого імпорту" ( 331-14 ), під терміном "субсидія" розуміється фінансова або інша підтримка державними органами виробництва, переробки, продажу, транспортування, експорту, споживання подібного товару, у результаті якої суб'єкт господарсько-правових відносин країни експорту одержує пільги (прибутки) (п.20 ст.1). Пунктом 4.1 статті 4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ), із внесеними змінами (далі - Закон), визначено, що валовий дохід - це загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за її межами. Ураховуючи вищенаведене, без урахування компенсацій (субсидій, дотацій), що надаються суб'єктом господарської діяльності у зв'язку з державним регулюванням цін, неможливе правильне визначення прибутку - об'єкта оподаткування підприємств (платників податку). Відповідно до підпункту 4.1.6 пункту 4.1 статті 4 Закону ( 334/94-ВР ) доходи з інших джерел та від позареалізаційних операцій включаються до складу валового доходу. Під позареалізаційними операціями, відповідно до пункту 8 Правил застосування Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", затвердженого Постановою Верховної Ради України від 27.06.95 р. N 247/95-ВР, слід розуміти діяльність підприємства, що безпосередньо не пов'язана з реалізацією продукції (робіт, послуг) та іншого майна, включаючи основні фонди, нематеріальні активи, продукцію допоміжного й обслуговуючого виробництва. Таким чином, дохід платника податку, одержаний ним з бюджету у вигляді дотацій, субсидій у цілях державного регулювання цін, вважається доходом від позареалізаційних операцій і включається з метою оподаткування до складу його валових доходів. Указаний дохід платника податку відображається в рядку 4 Декларації про прибуток підприємства ( z0313-97 ) і в рядку 4.1 Додатка Г до неї. Що стосується субсидій, дотацій, які надаються суб'єктам підприємницької діяльності в інших, ніж державне регулювання цін, цілях, зокрема на фінансування невиробничого (об'єктів соціально-культурного призначення) та виробничого будівництва - капітальні трансферти державним підприємством, охорону навколишнього природного середовища, то кошти (трансферти), що передаються з бюджетів розвитку в зазначених цілях, не включаються до валового доходу платників податку. Зазначені кошти (трансферти) не відповідають ознакам валового доходу платника податку, установленим пунктом 4.1 Закону ( 334/94-ВР ), і не підлягають оподаткуванню, оскільки їх одержання з бюджету прямо не пов'язане з будь-яким видом діяльності підприємства і спрямоване на реалізацію програм соціально-економічного розвитку держави. Одночасно повідомляємо, що в цілях оподаткування платники податку не зменшують скоригований прибуток на суму амортизаційних відрахувань на основні фонди, придбані (створені) ними за рахунок апітальних трансфертів. Відповідно до підпункту 8.1.2 пункту 8.1 статті 8 Закону ( 334/94-ВР ) амортизації підлягають витрати на придбання, самостійне виготовлення основних фондів для власного виробничого використання (власних виробничих потреб). Оскільки вищевказані витрати, здійснені за рахунок трансфертів, тобто фактично понесені державою, а не платником податку, то в цілях оподаткування немає підстав для амортизації платником податку основних фондів. Крім того, за підпунктом 5.3.2 пункту 5.3 статті 5 Закону ( 334/94-ВР ) капітальні витрати не включаються до складу валових витрат платника податку. Ураховуючи наведене, кошти (вартість майна) платника податку, одержані ним з бюджету у вигляді капітальних трансфертів з метою оподаткування, не включаються до складу його валових доходів. У податковому обліку вищевказані кошти (вартість майна) відображаються в рядку 8 Декларації про прибуток підприємства ( z0313-97 ) і в рядку 8.13 Додатка Е до неї (у тому звітному (податковому) кварталі, коли відбулася така операція). При використанні платником податку коштів (майна), одержаних ним з бюджету у вигляді капітальних трансфертів, за цільовим призначенням слід здійснити коригування валових доходів шляхом відображення витрачених сум у рядку 10 Декларації про прибуток підприємства і в рядку 10.8 Додатка Є до неї (у тому звітному (податковому) кварталі, коли відбулася така операція). Таким чином, при одержанні платником податку вищезазначених коштів (майна) з бюджету та використанні їх за цільовим призначенням його скоригований валовий дохід не збільшується. При цьому слід мати на увазі, що проценти, які сплачуються (нараховуються) банківськими установами, у яких відкриті розрахункові (поточні) рахунки платника податку - одержувача капітальних трансфертів, за користування тимчасово вільними (невикористаними) коштами, одержаними таким платником з бюджету у вигляді капітальних трансфертів, включаються до його валових доходів на підставі підпункту 4.1.4 Закону ( 334/94-ВР ). Указаний дохід відображається в рядку 8 Декларації про прибуток підприємства і в рядку 8.8 Додатка Е до неї. У Вашому випадку дохід <...>, одержаний у вигляді дотацій (субсидій) на придбання газетного паперу та покриття інших поточних витрат редакції, включається до валового доходу вказаного платника податку і відображається в рядку 4 Декларації про прибуток підприємства ( z0313-97 ) і в рядку 4.1 Додатка Г до неї. Заступник Голови Г. Оперенко "Баланс", N 242000