ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
 
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
 
15.04.2003 N 2228

Щодо застосування окремих норм Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності"

 
Статтею 3 Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 (79/98) "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" на Державний комітет України з питань розвитку підприємництва покладено забезпечення реалізації заходів щодо дерегулювання та координацію діяльності органів виконавчої влади у цій сфері. Відповідно до статті 2 Указу Президента України від 25.05.2000 N 721/2000 (721/2000) "Питання Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва" Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва є правонаступником Державного комітету України з питань розвитку підприємництва.
 
Аналіз практики застосування та реалізації норм Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) показав, що норми цього Указу застосовуються правильно. Однак, разом з цим, мають місце випадки незадовільної реалізації рішень Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва з боку органів виконавчої влади. Нерідко органи виконавчої влади повністю ігнорують як вимоги Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", так і пропозиції Держпідприємництва України щодо приведення актів у відповідність з вимогами Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) . Також часто виникає ситуація, коли нормативно-правовий акт зупинений, але його державна реєстрація не скасовується. Як наслідок, проблеми у підприємців, різна практика застосування господарськими судами цих актів у вирішенні спорів. Підкреслимо, що нескасування державної реєстрації у цьому випадку не означає, що нормативно-правовий акт центрального органу виконавчої, голови місцевої державної адміністрації, діє.
 
Протягом 1998 - 2002 років Держпідприємництвом України розглянуто більш ніж 380 нормативно-правових актів, за результатами розгляду яких прийнято 143 рішення Комітету щодо усунення порушень вимог Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) , з яких 95 - нормативно-правові акти центральних органів виконавчої влади та 67 - місцевих державних адміністрацій.
 
Більшість рішень Держпідприємництва України виконана, тобто до нормативно-правових актів внесені зміни або вони втратили чинність.
 
Статтею 1 Указу Президента України від 22.01.2000 N 89/2000 (89/2000) "Про запровадження єдиної державної регуляторної політики у сфері підприємництва" установлено, що забезпечення проведення єдиної державної регуляторної політики у сфері підприємництва є одним із головних пріоритетів у діяльності органів виконавчої влади щодо здійснення економічних реформ.
 
Згідно зі статтею 2 Указу Президента України "Про запровадження єдиної державної регуляторної політики у сфері підприємництва" (89/2000) єдина державна регуляторна політика у сфері підприємництва здійснюється шляхом впорядкування нормативного регулювання підприємницької діяльності.
 
Згідно з Положенням про Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва, яке затверджено Указом Президента України від 25.05.2000 N 721/2000 (721/2000) "Питання Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва", Держпідприємництво України не може зобов'язувати органи державної влади скасовувати акти, які ними видаються. Але відповідно до Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 (79/98) "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" у разі виявлення порушень цього Указу Держпідприємництво України має право приймати рішення щодо необхідності усунення виявлених порушень, наслідком якого стає зупинення дії відповідного нормативно-правового акта до усунення порушень, зазначених у такому рішенні.
 
Але, зауважимо, що процедура, передбачена Указом Президента України від 03.02.98 N 79/98 (79/98) "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", не застосовується до рішень, актів органів місцевого самоврядування. Як зазначається в частині 10 статті 59 Закону України 21.05.97 N 280/97-ВР (280/97-ВР) "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції (254к/96-ВР) або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
 
1. З метою реалізації єдиної державної регуляторної політики у сфері підприємництва та згідно з частиною 2 статті 4 Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) Держпідприємництво України у разі виявлення порушень цього Указу щодо дерегулювання приймає рішення щодо необхідності усунення виявлених порушень вимог Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) , про яке письмово повідомляє центральний орган виконавчої влади, голову місцевої державної адміністрації. Рішення є обов'язковими для виконання.
Оскільки зазначена частина статті 4 Указу "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) не вимагає обов'язкового опублікування рішення в засобах масової інформації, а лише вказує на обов'язковість письмового повідомлення відповідного державного органу про прийняте рішення, можна зробити висновок, що рішення Держпідприємництва України про необхідність усунення порушень набирає чинність з моменту підписання і саме з цього моменту починається перебіг місячного строку, який надається органам виконавчої влади для усунення виявлених недоліків.
 
2. У разі якщо в місячний строк не вжито заходів щодо виконання рішення Держпідприємництва України, то згідно з частиною 3 статті 4 Указу "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) дія відповідного нормативно-правового акта центрального органу виконавчої влади, голови місцевої державної адміністрації зупиняється до усунення порушень, зазначених у рішенні Держпідприємництва України.
Частина 4 статті 4 Указу "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) передбачає, що Держпідприємництво України повідомляє про зупинення дії відповідного нормативно-правового акта в засобах масової інформації.
З викладеного випливає, що нормативно-правовий акт, в якому Держпідприємництво України виявило порушення, зупиняється з моменту закінчення місячного терміну після набрання чинності рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва.
Публікація в засобах масової інформації носить лише констатуючий характер. Це свого роду засіб для забезпечення виконання рішення Держпідприємництва України, оскільки інформування громадськості про зупинення дії нормативно-правового акта певного органу виконавчої влади спонукає цей орган до усунення виявлених недоліків.
 
3. Термін дії нормативно-правового акта, щодо якого Держпідприємництво України прийняло рішення, враховуючи вищевикладене, складатиме період з моменту набрання чинності цим нормативно-правовим актом до закінчення місячного терміну з моменту прийняття рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва.
Рішення Держпідприємництва щодо приведення нормативно-правового акта центрального органу виконавчої влади, місцевої державної адміністрації з питань підприємницької діяльності у відповідність з вимогами Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) може бути оскаржено до Урядового комітету економічного розвитку (далі - Урядовий комітет) протягом одного місяця з дня отримання зазначеного рішення.
Якщо рішення Держпідприємництва України буде оскаржено згідно постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.98 N 1310 (1310-98-п) "Про порядок оскарження центральними органами виконавчої влади, головами місцевих державних адміністрацій рішень Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва" до Урядового комітету, то нормативно-правовий акт є чинним до прийняття рішення Урядовим комітетом. Адже пунктом 3 Положення про порядок оскарження центральними органами виконавчої влади, головами місцевих державних адміністрацій рішень Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва, яке затверджено згаданою вище постановою, визначено, що дія рішення Держпідприємництва щодо приведення нормативно-правового акта у відповідність з вимогами зазначеного Указу Президента України призупиняється з дня надходження до Урядового комітету скарги до прийняття нею рішення про відмову в задоволенні скарги, а у разі задоволення скарги - до скасування рішення Держпідприємництва.
Урядовий комітет розглядає скаргу на своєму засіданні і приймає рішення про її задоволення або відмову в задоволенні.
У разі задоволення скарги Держпідприємництва протягом 5 днів повинно скасувати своє рішення.
У разі відмови в задоволенні скарги центральний орган виконавчої влади, голова місцевої державної адміністрації повинні виконати рішення Держпідприємництва у місячний строк з дня його отримання і поінформувати останнього про виконання.
У разі відмови в задоволенні скарги Держпідприємництво повідомляє у засобах масової інформації про відповідне рішення Урядового комітету.
Схематичне зображення процедури оперативного дерегулювання у відповідності з Указом Президента України від 03.02.98 N 79/98 (79/98) "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" надається у Додатку до цього інформаційного листа.
 
Голова О.Кужель
 
(Додаток не наводиться)