ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
N 4-451-257/1692 від 25.03.2002
1. Дія статей 16 та 19 Кодексу України про надра (
132/94-ВР)
щодо ліцензування діяльності з користування надрами не втрачає дію з прийняттям Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (
1775-14)
, позаяк положення закону можуть бути змінені або скасовані лише іншим законом. Держпідприємництвом України підготовлено законопроект про внесення змін до відповідних законодавчих актів України з метою приведення їх положень до вимог Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".
2. Щодо існування двох документів дозвільного характеру у сфері надрокористування потрібно зазначити таке.
З одного боку, статтею 9 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (
1775-14)
встановлено, що ліцензуванню підлягає провадження господарської діяльності з пошуку (розвідки) корисних копалин.
На виконання вимог вказаного вище Закону Кабінетом Міністрів прийнято ряд постанов, які регламентують впровадження норм цього Закону.
Відповідно до ст. 2 цього Закону види господарської діяльності, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті, які не включені до переліку видів господарської діяльності, встановленого статтею 9 цього Закону, не підлягають ліцензуванню.
З другого боку, статтею 16 Кодексу України про надра (
132/94-ВР)
визначено, що ліцензування діяльності щодо користування надрами - це єдиний порядок надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування ділянкою надр з відповідною метою геологічного вивчення, видобування тощо.
На виконання вимог цього Кодексу (
132/94-ВР)
постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 1995 року N 709 (
709-95-п)
було затверджено Порядок надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами.
Таким чином, для провадження господарської діяльності у сфері користування надрами існує два документи дозвільного характеру: ліцензія - згідно з Законом України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (
1775-14)
та спеціальний дозвіл (ліцензія) - згідно з Кодексом України про надра (
132/94-ВР)
. Для врегулювання питання наявності в Україні двох документів дозвільного характеру Мінекоресурсів та Держпідприємництва готується ряд законопроектів.
3. Згідно з п. 2 постанови Кабінету Міністрів від 31 серпня 1995 року N 709 (
709-95-п)
"Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами" (із змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів N 784 (
784-97-п)
від 15.07.97, N 1439 (
1439-99-п)
від 09.08.99, N 1282 (
1282-2000-п)
від 21.08.2000) користувачі надр, які до набрання чинності цією постановою провадили діяльність щодо користування надрами, яка відповідно до Кодексу України про надра (
132/94-ВР)
потребує ліцензування, зобов'язані були отримати до 31 грудня 2000 року ліцензії відповідно до Порядку надання спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами. Невиконання цієї вимоги є порушенням вимог нормативно-правових актів, яке тягне за собою відповідальність, встановлену чинним законодавством України.
Відповідно до п. 4 Положення про державне управління екології та природних ресурсів в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.08.2000 N 108 (
z0602-00)
та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.09.2000 за N 602/4823, Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний контроль за дотриманням норм і правил у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання й відтворення природних ресурсів, у тому числі землі, її надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів, інших об'єктів рослинного й тваринного світу, природних ресурсів континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, в межах наданих повноважень, територій та об'єктів природно-заповідного фонду України, вимог екологічної безпеки, у тому числі у пунктах пропуску через державний кордон, у зоні діяльності регіональних митниць та митниць, у сфері поводження з відходами, застосування пестицидів та агрохімікатів, геологічного вивчення надр (державного геологічного контролю), топографогеодезичної та картографічної діяльності (державний геодезичний вигляд).
Управління має право розглядати справи про адміністративну відповідальність за порушення в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів.
Проте слід відзначити, що Кодексом України про адміністративні правопорушення (
80731-10,
80732-10)
не передбачена відповідальність за роботу без спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами.
Заступник Голови Комітету С.Третяков
"Урядовий кур'єр",
N 122, 9 липня 2002 р.