ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ 3 ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ
ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
N 1-221/4069 від 02.07.2001
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув лист щодо, як здається, неправомірних дій працівників Управління архітектури та містобудування Бюро естетики міського середовища та зовнішньої реклами і повідомляє.
Згідно зі ст. і Закону України від 03.07.96 р. N
270/96-ВР (
270/96-ВР)
"Про рекламу" рекламою є спеціальна інформація про осіб (фізична або юридична особа) чи продукцію (товари, роботи, послуги, цінні папери), яка розповсюджується в будь-якій формі та в будь-якій спосіб з метою прямого та опосередкованого прибутку. Під зовнішньою рекламою розуміється будь-яка реклама, що розміщується на окремих спеціальних конструкціях, щитах, екранах, розташованих просто неба, на фасадах будинків та споруд.
Порядок розміщення зовнішньої реклами, атакож деякі питання отримання дозволу регулюються Типовими правилами розміщення зовнішньої реклами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.98 р. N 1511 (
1511-98-п)
. Зокрема, п.2 Правил вказує, що під розміщенням зовнішньої реклам й мається на увазі розповсюдження зовнішньої реклами шляхом доведення її до споживачів за допомогою рекламоносіїв, тобто будь-яких матеріальних носіїв інформації, які містять візуальне зображення реклами, зокрема, друкованої продукції, аплікації, мальованих, світлових, електронних зображень тощо, в тому числі з аудіотрансляцією.
Також згідно з п.30 Правил розміщення інформації (вивіски) про особу на фасаді, біля входу (в'їзду) або про її продукцію у вітрині споруди, де ця особа займає приміщення, здійснюється без отримання дозволу. При цьому під вивіскою розуміється елемент оформлення фасаду, що містить інформацію про зареєстроване найменування особи, включаючи герби, емблеми, знаки для товарів та послуг, і виготовляється будь-яким способом та розміром. До інформації про особу належить також розміщена на спеціальних табличках інформація про роботу підприємства, у тому числі час роботи, повне юридичне найменування підприємства, профіль діяльності (якщо це не випливає з назви).
Керуючись цим, підприємці вважають, що для розміщення вивісок на кшталт "кафе", "бар", "магазин", "майстерня" отримувати дозвіл в органах місцевої влади немає потреби. Зауважимо, що такий висновок є справедливим лише у разі, коли вивіска відповідає назві підприємства або вказує на профіль діяльності. Якщо ж основний профіль діяльності підприємства відрізняється від назви вивіски, а також назва вивіски не збігається з юридичним найменуванням підприємства, вивіску слід вважати рекламою, а отже, і отримувати дозвіл.
Дозволом є реєстраційний документ встановленої форми, виданий на підставі рішення Київської та Севастопольської міської державної адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, що визначає право розповсюджувача зовнішньої реклами на встановлення окремої спеціальної конструкції на певний термін та у певному місці і містить відомості про розповсюджувача зовнішньої реклами, технічні характеристики спеціальної конструкції, місце її розташування з прив'язкою до генерального плану місцевості, фотографічний знімок місця до і після розташування спеціальної конструкції, узгоджувальну частину та інші необхідні відомості.
До спеціальних конструкцій належать будь-які конструкції, що використовуються для розміщення рекламоносіїв, у тому числі і на будинках (дахах, фасадах, стінах, балконах).
Згідно з п.4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.98 р. N 1511 (
1511-98-п)
"Про затвердження типових правил розміщення зовнішньої реклами" плата за видачу місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування дозволів на висновках і зовнішньої реклами не справляється. Однак, це не означає, що підприємство взагалі не зазнає витрат. Взяти хоча б вартість документів, які згідно з п.8 Правил зобов'язаний подати заявник робочому органу - структурному підрозділу чи працівнику структурного підрозділу Київської та Севастопольської міської державної адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, що створюється (призначається) цими органами. До цього також слід додати платні послуги, які має надавати робочий орган у разі погодження з ним дозволу.
Все це вказує, що при розміщенні доволі безневинних вивісок ("Кафе", "Бар") можна викласти кругленьку суму. А тому, якщо все ж таки є бажання розмістити згадані вивіски і не витрачати на це кошти, виходом із ситуації буде - розмістити таку вивіску у вітрині або доповнити її найменуванням підприємства.
На підставі вище наведеного можливо зробити висновок, що у випадку, викладеному в листі, спеціальна конструкція "лайтбокс" (ліхтар з надписом "PALL MALL") буде саме рекламою. У копії акта перевірки дотримання Правил розміщення зовнішньої реклами у висновках і пропозиціях сказано, що цей ліхтар демонтований, але його можливо одержати у Бюро естетики міського середовища та зовнішньої реклами.
Якщо ж директор МП вважає, що його права порушено, він має право звернутися з заявою до місцевих органів внутрішніх справ або до суду за місцем знаходження відповідача.
Голова О.Кужель
"Бізнес: Бухгалтерія. Право. Податки. Консультації",
N 36/2, 06.09.2001 р.