ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ
ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
 
Л И С Т
 
N 5-532/5646 від 13.09.2001
 
 
 
 
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув лист щодо роз'яснень застосування норм Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (265/95-ВР) та повідомляє.
1. Статтею 15 Закону України від 06.07.95 р. N 265/95-ВР (265/95-ВР) "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (далі - Закон) встановлено, що контроль за додержанням суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків за товари (послуги), інших вимог Закону здійснюють органи державної податкової служби України шляхом проведення планових або позапланових перевірок згідно із законодавством України.
Планова перевірка здійснюється не частіше одного разу за наслідками звітного календарного року, але не раніше строків, визначених законодавством для подання річного податкового звіту (декларації) такими особами з такого податку. Будь-яке податкове або адміністративне нарахування, здійснене з порушенням цього правила, вважається незаконним та не підлягає виконанню.
Позапланова перевірка, що провадиться уповноваженими контролюючими органами, може здійснюватися виключно на підставі постанови слідчого, органу дізнання або відповідно до рішення суду.
Забороняється проведення перевірок осіб, визначених у пунктах 5 - 9 статті 9 цього Закону, щодо діяльності, передбаченої лише цим Законом, іншими державними органами, ніж ті, що визначені контролюючими органами згідно із законодавством України.
Таким чином, підстави для проведення позапланових перевірок чітко регламентовані чинним законодавством, тому щоденні "відвідування" суб'єктів підприємницької діяльності працівниками податкової інспекції - безпідставні.
Контрольна закупка
Перелік товарів, які працівники податкової інспекції мають закупати, законодавчо не визначено. На думку Держпідприємництва, це повинен бути такий товар, який може бути повернуто продавцю в первісному стані.
Посвідчення на перевірку
Розпорядженням Державної податкової адміністрації України від 20.05.97 р. N 89-Р (v0089225-97) "Про посвідчення на перевірку" встановлено, що на кожного працівника, який бере участь у перевірці, оформляється посвідчення. Кожне посвідчення реєструється в журналі обліку видачі посвідчень на перевірку. Посвідчення друкується на бланку державної податкової адміністрації. У посвідченні зазначається конкретний об'єкт перевірки, а не район, вулиця міста. Працівники без правильно оформлених посвідчень не мають права брати участь у проведенні перевірки суб'єкта підприємницької діяльності.
2. Нормами пунктів 5, 6, 7 статті 9 Закону України від 06.07.95 р. N 265/95-ВР (265/95-ВР) "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (зі змінами та доповненнями) при продажу товарів (крім підакцизних) (наданні послуг) дозволено суб'єктам малого підприємництва - фізичним особам, які працюють за спрощеною системою оподаткування, сплачують фіксований податок та придбали спеціальний торговий патент, не застосовувати реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки.
Держпідприємництва опрацьовано питання стосовно внесення змін до ст. 9 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (265/95-ВР) та направлено лист до Державної податкової адміністрації України, в якому запропоновано внести зміни до пунктів 5, 6, 7 статті 9 зазначеного Закону щодо виключення слів "крім підакцизних" для всіх суб'єктів підприємницької діяльності, які працюють за спеціальними режимами оподаткування.
Виділення товару в окрему акцизну групу
Діючим законодавством не визначено умови стосовно виділення акцизної групи товарів в окремий відділ магазину.
Стосовно дій працівників податкової інспекції щодо перерахунку готівки пунктом 13 статті 3 Закону визначено, що суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, зобов'язані: забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня. Отже, перевіряти: чи дотримано цей обов'язок суб'єктом підприємницької діяльності - правомірно.
Кодування непідакцизних товарів
При застосуванні реєстраторів розрахункових операцій кодування непідакцизних товарів обумовлюється технічною необхідністю функціонування самого реєстратора.
3. Також повідомляємо, що Держпідприємництва було направлено лист до Державної податкової адміністрації України щодо доповнення статті 9 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (265/95-ВР) окремим пунктом, яким була б передбачена можливість продажу суб'єктами підприємницької діяльності товарів без застосування реєстраторів розрахункових операцій та розрахункових книжок, якщо загальна сума розрахунку з одним покупцем не перевищує 0,2 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян.
При остаточному вирішенні вищезазначених питань буде додатково повідомлено.
 
Заступник Голови Ю.Футоранська
"Бухгалтерія",
N 49/2, 6 грудня 2001 р.