КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 5 листопада 2008 р. N 1406-р
Київ
|
Про схвалення Концепції Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2009-2016 роки
1. Схвалити Концепцію Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2009-2016 роки, що додається.
Визначити Мінрегіонбуд державним замовником Програми.
2. Мінрегіонбуду разом з Мінекономіки, Мінфіном, Мінпраці, Міноборони, Мінагрополітики, МНС, МВС, СБУ, Адміністрацією Держприкордонслужби, НКАУ, Національною академією наук, Мінсім'ямолодьспортом, Мін'юстом, Мінжитлокомунгоспом, Мінтрансзв'язку, Держкомземом, Головдержслужбою, Держкомнацрелігій, Державним департаментом з питань виконання покарань, Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг, Державною іпотечною установою, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями розробити і подати до 30 грудня 2008 р. Кабінетові Міністрів України проект Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2009-2016 роки.
Прем'єр-міністр України
|
Ю.ТИМОШЕНКО
|
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 5 листопада 2008 р. N 1406-р
КОНЦЕПЦІЯ
Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2009-2016 роки
Визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована Програма
На даний час відповідно до законодавства здійснюються заходи щодо забезпечення житлом окремих категорій громадян, зокрема молоді, індивідуальних сільських забудовників, військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, службових осіб митних органів та членів їх сімей, військовослужбовців, звільнених у запас або відставку, громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, суддів, інвалідів по слуху та зору, депортованих кримських татар та осіб інших національностей, що повернулися для проживання в Україну, вчених Національної академії наук.
Крім того, запроваджено надання безвідсоткового кредиту для житлового будівництва (придбання) квартир чи індивідуальних житлових будинків державним службовцям, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов.
Разом з тим зазначені заходи не охоплюють усі категорії громадян, що потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства. На початок 2007 року на квартирному обліку перебувало 1 млн. 300 тис. сімей та одинаків і 132,5 тис. військовослужбовців, прирівняних до них осіб, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ та інших службових осіб (з них 30,3 тис. на квартирному обліку за місцем проживання). Протягом 2000-2007 років щороку одержували житло 1,4-1,6 відсотка сімей та одинаків, що перебували на квартирному обліку на початок відповідного року. У розрахунку на 1 тис. осіб у цілому у 2007 році введено в експлуатацію 220,9 кв. метра житла. Отже, низький рівень забезпечення житлом залишається однією з найгостріших соціальних проблем, яка не може бути розв'язана без участі держави.
Доступне житло може бути побудовано чи придбано за власні кошти зазначеними громадянами за умови надання їм державної підтримки. Таке житло за вартісними показниками і санітарно-гігієнічними умовами повинне відповідати нормативам, установленим державними будівельними нормами.
Розроблення Концепції Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2009-2016 роки (далі - Програма) зумовлене потребою у визначенні шляхів реалізації державної житлової політики стосовно надання підтримки громадянам, що потребують поліпшення житлових умов.
Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв'язання
Виникнення проблеми зумовлене тим, що:
комерційні житлові кредити внаслідок їх високої вартості недоступні для більшості громадян. Такі кредити надаються переважно для придбання житла на вторинному ринку, що не сприяє збільшенню обсягів житлового будівництва та зниженню його вартості, а отже, не дає можливості задовольнити попит на житло, який постійно зростає;
зменшення обсягу державного фінансування житлового будівництва призвело до зменшення загального обсягу введення житла в експлуатацію. Найменшу площу житла введено в експлуатацію в 2000 році - 5,6 млн. кв. метрів. Починаючи з 2001 року обсяг житлового будівництва збільшується;
затверджені Кабінетом Міністрів України програми забезпечення житлом окремих категорій громадян, які виконуються із застосуванням механізмів кредитування на пільгових умовах та залученням коштів державного бюджету, не охоплюють усі категорії громадян, що потребують поліпшення житлових умов;
не запроваджено нові механізми вирішення житлових питань шляхом спільної участі громадянина та держави у фінансуванні будівництва (придбання) житла, зокрема, надання цільових житлових субсидій, запровадження системи заощадження коштів для будівництва (придбання) житла;
у програмах забезпечення житлом військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, службових осіб митних органів, осіб рядового та начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, членів їх сімей, прирівняних до них осіб та інших службових осіб, не враховано зростання вартості будівництва житла, внаслідок чого фінансування зазначених програм є недостатнім.
Крім того, реформування Збройних Сил зумовлює збільшення чисельності військовослужбовців, що звільнені у запас або відставку, та відповідно тих, що беруться на квартирний облік.
Необхідно також проаналізувати стан справ із забезпечення житлом окремих категорій громадян за рахунок держави, передбачивши поступове зменшення навантажень на державний бюджет.
Виконання Програми дасть змогу розв'язати проблему забезпечення житлом громадян, що потребують поліпшення житлових умов, у тому числі створити фонд державного службового житла.
Мета Програми
Метою Програми є поліпшення стану забезпечення громадян житлом шляхом:
оптимізації існуючих та запровадження нових ефективних фінансово-інвестиційних механізмів державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла;
встановлення правових засад забезпечення будівництва доступного житла.
Визначення оптимального варіанта розв'язання проблеми на основі порівняльного аналізу можливих варіантів
Перший варіант розв'язання проблеми полягає у забезпеченні державної підтримки будівництва (придбання) житла для окремих категорій громадян шляхом використання існуючих механізмів такої підтримки відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України програм і одночасному впровадженні нових фінансово-інвестиційних механізмів державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла для громадян, що потребують поліпшення житлових умов, не мають або втратили у зв'язку з підвищенням своїх доходів право на забезпечення соціальним житлом і не можуть користуватися зазначеною підтримкою.
Новими фінансово-інвестиційними механізмами будівництва (придбання) доступного житла є:
заощадження коштів для будівництва (придбання) житла шляхом накопичення громадянином протягом певного періоду на депозитних (вкладних) рахунках коштів для першого внеску на будівництво (придбання) житла. У свою чергу кредитор надає позичальникові іпотечний кредит за стандартами Державної іпотечної установи за доступною відсотковою ставкою.
З метою стимулювання запровадження такого механізму держава виплачує позичальникам премії у розмірі 20 відсотків суми першого внеску та індексує щороку заощадження з урахуванням рівня інфляції за минулий рік. Застосування зазначеного механізму забезпечує запровадження нижчих за ринкові відсоткових ставок за кредитами та депозитами, що є його безперечною перевагою;
сплата перших внесків на будівництво (придбання) житла у розмірі 30 відсотків його вартості за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів для отримання іпотечних житлових кредитів за стандартами Державної іпотечної установи за доступною відсотковою ставкою;
спільна участь громадян та держави у фінансуванні будівництва (придбання) житла.
Крім того, для забезпечення доступним житлом військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, службових осіб митних органів, осіб рядового та начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, членів їх сімей, прирівняних до них осіб та інших службових осіб, військовослужбовців, звільнених у запас або відставку, додатково розробляється механізм надання субсидій на будівництво (придбання) доступного житла за рахунок коштів державного бюджету шляхом запровадження державних житлових сертифікатів.
Другий варіант полягає у поширенні дії існуючих фінансово-інвестиційних механізмів державної підтримки будівництва (придбання) житла для окремих категорій громадян відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України програм на інші категорії громадян, що потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства, але не мають права на забезпечення соціальним житлом.
Реалізація зазначеного варіанта ускладнюється тим, що застосування існуючих фінансово-інвестиційних механізмів державної підтримки будівництва (придбання) житла для окремих категорій громадян недостатньо ефективне, оскільки порядок застосування зазначених механізмів і умови надання такої підтримки відповідним категоріям громадян суттєво відрізняються.
Оптимальним варіантом розв'язання проблеми забезпечення житлом громадян, що потребують поліпшення житлових умов, є перший варіант. Для його реалізації програми забезпечення житлом окремих категорій громадян уточнюються з урахуванням нормативів проектування доступного житла, можливостей застосування нових фінансово-інвестиційних механізмів і включаються до Програми як окремі розділи.
При цьому забезпечується поступовий перехід від безоплатного отримання житла до вирішення житлової проблеми громадян за рахунок власних коштів та надання їм державної підтримки.
Передбачається, що службове житло надається громадянам, які мають право на користування таким житлом, на період їх роботи (служби) з обов'язковою оплатою оренди, вартість якої покриває комунальні послуги і амортизацію житла, та можливість викупу державного службового житла з наданням пільгових умов окремим категоріям громадян після закінчення періоду їх роботи (служби).
Співвідношення обсягу видатків державного та місцевих бюджетів, що спрямовуються на застосування існуючих та впровадження нових фінансово-інвестиційних механізмів державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла, визначаються у Програмі.
Шляхи та способи розв'язання проблеми, строк виконання Програми
Мета Програми може бути досягнута шляхом:
впровадження механізму заощадження коштів для будівництва (придбання) житла;
удосконалення механізму надання державної підтримки;
подальшого розвитку іпотечного житлового кредитування;
будівництва доступного житла.
Механізм заощадження коштів для будівництва (придбання) житла базується на накопиченні громадянами індивідуальних цільових внесків на спеціальних банківських депозитних рахунках та одержанні кредиту для поліпшення житлових умов.
Громадянам, що заощадили кошти для першого внеску, надається державою у розмірі 20 відсотків суми заощаджень премія, яка індексується щороку з урахуванням рівня інфляції за минулий рік.
У реалізації механізму державної підтримки беруть участь:
громадяни;
держава, що надає підтримку громадянам та вживає заходів для будівництва доступного житла;
банки та інші фінансові установи;
Державна іпотечна установа, що забезпечує доступність іпотечних житлових кредитів, наданих кредиторами за її стандартами, із застосуванням нових та використанням існуючих фінансово-інвестиційних механізмів державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла, у тому числі за рахунок гарантованих державою запозичень.
Для успішного застосування механізму державної підтримки потребують законодавчого врегулювання питання щодо:
посилення захисту прав власників іпотечних облігацій, визначення додаткових способів забезпечення виконання банками або небанківськими фінансовими установами функцій з управління іпотечним покриттям;
зменшення обсягу витрат, пов'язаних з оформленням переходу права власності на житло та одержанням іпотечних кредитів на будівництво (придбання) доступного житла;
збільшення фінансових ресурсів, що спрямовуються на іпотечне житлове кредитування із застосуванням фінансово-інвестиційних механізмів державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла;
удосконалення порядку ведення Єдиного державного реєстру прав на нерухоме майно та їх обмежень.
З метою будівництва доступного житла необхідно забезпечити:
проектування квартир за архітектурно-технічними рішеннями та з площею приміщень, що відповідають параметрам доступного житла;
розроблення та запровадження економічних і енергозберігаючих проектів житлових будинків з використанням сучасних архітектурно-технічних рішень;
раціональне використання земель шляхом оптимізації щільності забудови;
створення при місцевих органах містобудування та архітектури фонду проектів житлової забудови, рекомендованих для масового застосування;
завершення будівництва житлових об'єктів, що припинено, реконструкцію житлових будинків перших масових серій;
проведення відбору інвестиційних проектів на конкурсних засадах.
Забезпечення розвитку будівництва доступного житла потребує:
удосконалення виробничої бази індустріального житлового будівництва з урахуванням потреби у створенні нових архітектурно-будівельних систем та використанні швидкозбірних конструкцій будинків;
збільшення обсягу вітчизняного виробництва ефективних утеплювальних та покрівельних матеріалів, автономних систем інженерного забезпечення різної потужності, нових типів санітарно-технічного обладнання підвищеної економічності та надійності, будівельних виробів та матеріалів.
Визначення забудовника (замовника) будівництва доступного житла проводиться на конкурсних засадах.
Для забудовників (замовників), які споруджують доступне житло, запроваджується надання державної підтримки щодо:
безоплатного відведення земельних ділянок для будівництва доступного житла;
звільнення суб'єктів господарювання, що здійснюють будівництво доступного житла, від сплати відрахувань (внесків) на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури;
забезпечення будівництва інженерних мереж і підведення їх власниками магістральних та інших інженерних мереж до земельної ділянки, на якій споруджується таке житло.
Вартість спорудження доступного житла визначається згідно з вимогами державних будівельних норм.
З урахуванням параметрів доступного житла для сім'ї з трьох осіб середня загальна площа квартири становитиме 62,5 кв. метра. Опосередкована вартість будівництва (придбання) 1 кв. метра загальної площі житла на 1 січня 2008 р., за даними Мінрегіонбуду, в середньому становить 3476 гривень.
Програма виконується трьома етапами.
На першому етапі (2009-2010 роки) проводиться робота з удосконалення існуючих та розроблення нових законодавчих та нормативно-правових актів з питань запровадження нових фінансово-інвестиційних механізмів державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла для громадян, що потребують поліпшення житлових умов, у тому числі військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, службових осіб митних органів, осіб рядового та начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, членів їх сімей, прирівняних до них осіб та інших службових осіб.
На другому етапі (2011-2013 роки) здійснюються заходи щодо запровадження механізму цільового виділення земельних ділянок і планування територій для будівництва доступного житла, реконструкції будинків перших масових серій із заміною застарілого житлового фонду та модернізації об'єктів комунальної (соціальної) інфраструктури, а також реалізація в усіх регіонах пілотних проектів будівництва доступного житла.
Водночас формується матеріально-технічна база житлового будівництва шляхом впровадження в дію сучасних архітектурно-конструктивних і технічних рішень.
На третьому етапі (2014-2016 роки) запроваджуються нові фінансово-інвестиційні механізми державної допомоги зазначеним громадянам, що дасть можливість нарощувати обсяг будівництва доступного житла.
Очікувані результати виконання Програми, визначення її ефективності
Виконання Програми дасть змогу:
створити умови для будівництва (придбання) доступного житла;
поступово розв'язати проблему забезпечення житлом населення, у тому числі військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, службових осіб митних органів, осіб рядового та начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, членів їх сімей, прирівняних до них осіб та інших службових осіб, військовослужбовців, звільнених у запас або відставку;
завершити будівництво житлових об'єктів, що припинено;
скоротити строк перебування громадян на квартирному обліку до 10 років та збільшити частку громадян, житлові умови яких поліпшено, до 8 відсотків на рік;
збільшити в цілому обсяг будівництва житла до 20 млн. кв. метрів у 2016 році порівняно з 10,2 млн. кв. метрів у 2007 році та забезпечити нарощення темпів будівництва житла у наступні роки.
Оцінка фінансових ресурсів, необхідних для виконання Програми
Фінансове забезпечення Програми передбачається здійснити за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, інших джерел, передбачених законом.
Запровадження нових фінансово-інвестиційних механізмів державної підтримки будівництва (придбання) житла не покладає на державу довгострокових зобов'язань. Розмір доступної відсоткової ставки за іпотечними житловими кредитами визначається виходячи з вартості ресурсів, залучених для будівництва (придбання) житла. Обсяг коштів на зазначені цілі визначається виходячи з можливостей державного та місцевих бюджетів на відповідний рік.