ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Р І Ш Е Н Н Я
N 17-70/6 від 30.06.2000
м.Київ
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Державним комітетом зв'язку та інформатизації України
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N
79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В С Т А Н О В И В:
Наказом Державного комітету зв'язку та інформатизації України від 09.12.99 N 141 (
z0006-00)
"Про затвердження ставок плати за використання радіочастот на 2000 рік" (далі - наказ) затверджено ставки плати за використання радіочастот.
Аналіз наказу свідчить про те, що він виданий з перевищенням повноважень Держкомзв'язку та порушує принципи дерегулювання підприємницької діяльності.
1. Пунктом 1 наказу затверджуються ставки за використання радіочастот на 2000 рік (згідно з додатком).
З преамбули наказу випливає, що ставки затверджуються відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 17.09.96 N 1135 (
1135-96-п)
"Про вдосконалення механізму використання радіочастотного ресурсу".
Проте постанова Кабінету Міністрів України від 17.09.96 N 1135 (
1135-96-п)
"Про вдосконалення механізму використання радіочастотного ресурсу" не надає повноважень та не зобов'язує Держкомзв'язку затверджувати ставки плати за використання радіочастотного ресурсу.
Пунктом 1 цієї постанови лише дається вказівка Міністерству зв'язку разом з Головним управлінням з питань радіочастот при Кабінеті Міністрів України у двомісячний термін розробити та узгодити з Міністерством економіки щорічні ставки плати за використання радіочастот.
Держкомзв'язку не тільки розробив ставки плати за використання радіочастот, а і затвердив їх своїм наказом. Поряд з цим встановлено також об'єкт, до якого ставки застосовуються, а додатком до наказу встановлено пільги для деяких категорії користувачів радіочастотного ресурсу.
Такі дії не відповідають постанові Кабінету Міністрів від 17.09.96 N 1135 (
1135-96-п)
"Про вдосконалення механізму використання радіочастотного ресурсу" та перевищують повноваження, надані Держкомзв'язку.
Підпунктом 25 пункту 4 Положення про Державний комітет зв'язку та інформатизації України, затвердженого Указом Президента України від 03.06.99 N 601/99, передбачено, що Держкомзв'язку України відповідно до покладених на нього завдань встановлює відповідно до законодавства тарифи на основні послуги зв'язку, використання радіочастот цивільного призначення та інформаційні послуги на основі телекомунікаційних засобів та обчислювальної техніки, контролює їх додержання, визначає порядок проведення взаєморозрахунків між операторами зв'язку, пов'язаними єдиним технологічним процесом.
Тобто Держкомзв'язку повинен встановлювати тарифи на використання радіочастот цивільного призначення відповідно до законодавства.
Але законодавством України не передбачено необхідності встановлення Держкомзв'язку ставок плати за використання радіочастот.
Відповідно до статті 21 Закону України від 16.05.95 N
160/95-ВР "Про зв'язок" тарифи на послуги зв'язку та за користування радіочастотами регулюються державою згідно з чинним законодавством України.
При цьому стаття 20 цього Закону (
160/95-ВР)
зазначає, що регулювання використання радіочастотного спектра в Україні і позицій радіоелектронних засобів на геостаціонарній орбіті в Україні є виключним правом держави і покладається на Кабінет Міністрів України.
Отже, Законом України "Про зв'язок" (
160/95-ВР)
повноваження щодо регулювання використання радіочастотного спектра в Україні покладені на Кабінет Міністрів України, а не на Держкомзв'язку.
Кабінет Міністрів України пунктом 1 постанови від 17.09.96 N 1135 (
1135-96-п)
"Про вдосконалення механізму використання радіочастотного ресурсу" доручив Держкомзв'язку розробити та узгодити з Міністерством економіки щорічні ставки плати за використання радіочастот. В зазначеній постанові немає жодної вказівки на те, що Держкомзв'язку доручається затвердити ці ставки.
Встановивши в наказі щорічні ставки за використання радіочастот, Держкомзв'язку перевищив надані йому повноваження та порушив Конституцію України (
254к/96-ВР)
, стаття 19 якої зазначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
2. Наказом порушуються принципи дерегулювання підприємницької діяльності, які проголошені Указом Президента України від 03.02.98 N
79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності".
Відповідно до статті 1 цього Указу (
79/98)
одним із заходів, спрямованих на зменшення втручання державних органів у підприємницьку діяльність, усунення правових, адміністративних, економічних та організаційних перешкод у розвитку підприємництва, є забезпечення послідовності та стабільності нормативно-правового регулювання підприємницької діяльності.
На думку Держпідприємництва, діяльність Держкомзв'язку щодо регулювання ставок плати за використання радіочастот, результатом якої є видання наказу, не відповідає зазначеному принципу дерегулювання підприємницької діяльності.
Пунктом 2 наказу встановлено, що ставки плати за використання радіочастот застосовуються до ширини смуги випромінювання, визначеної в ліцензії на використання радіочастот.
Визначений наказом об'єкт, з якого справляється плата за використання радіочастот, є відмінним від того об'єкта, який був встановлений наказом Держкомзв'язку України, Головного управління з питань радіочастот (ГУРЧ) при Кабінеті Міністрів України від 25.12.98 N 183/20 (
z0031-99)
"Про затвердження ставок плати за використання радіочастот на 1999 рік" та застосовувався у 1999 році.
Об'єкт справляння плати за використання радіочастот, який застосовувався у 1999 році, своєю чергою, є відмінним від того об'єкта, який був встановлений наказом Держкомзв'язку України, Головного управління з питань радіочастот (ГУРЧ) при Кабінеті Міністрів України від 19.12.97 N 52/30 (
z0028-98)
"Про затвердження ставок плати за використання радіочастот на 1998 рік" та застосовувався у 1998 році.
Тобто протягом останніх трьох років змінювалися не тільки ставки плати за використання радіочастот, а й об'єкт, до якого ці ставки застосовувалися.
Це, безумовно, порушує послідовність та стабільність нормативно-правового регулювання підприємницької діяльності та створює перешкоди у розвитку підприємництва, оскільки позбавляє підприємства можливості здійснювати планування своєї діяльності.
Така ситуація спричиняє численні нарікання з боку суб'єктів підприємницької діяльності, про що свідчать скарги, які надходять до Держпідприємництва.
У зв'язку з виявленням положень, які не узгоджуються з законодавством України та стримують розвиток підприємницької діяльності, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В И Р І Ш И В:
Запропонувати Державному комітету зв'язку та інформатизації України у місячний термін скасувати наказ Державного комітету зв'язку та інформатизації України від 09.12.99 N 141 (
z0006-00)
"Про затвердження ставок плати за використання радіочастот на 2000 рік".
Рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва щодо усунення обмежень, які стримують розвиток підприємницької діяльності, є обов'язковим для виконання.
Перший заступник Голови В.Загородній