ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
 
Р І Ш Е Н Н Я
 
N 17-74/6 від 30.06.2000 м.Київ
 
 
 
 

Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Міністерством аграрної політики України, Міністерством економіки України, Державною митною службою України

 
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва встановив:
Міністерство агропромислового комплексу України, Міністерство зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України, Державна митна служба України видали наказ від 16.11.99 N 345/879/725 (z0808-99) , яким був затверджений Порядок відвантаження зерна та продуктів його переробки на експорт (далі - Порядок).
Аналіз Порядку виявив положення, які суперечать чинному законодавству та створюють перешкоди у здійсненні підприємницької діяльності.
1. В преамбулі наказу від 16.11.99 N 345/879/725 (z0808-99) зазначається, що наказ виданий на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 14.10.99 N 1898 (1898-99-п) "Про посилення контролю за якістю зерна та продуктів його переробки".
В пункті 5 постанови Кабінету Міністрів України від 14.10.99 N 1898 (1898-99-п) дається вказівка Міністерству агропромислового комплексу разом з Міністерством зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі та Державною митною службою в десятиденний термін розробити і затвердити Порядок відвантаження зерна та продуктів його переробки на експорт.
Проте Кабінет Міністрів України видав постанову від 17.01.2000 N 46 (46-2000-п) "Про визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 1999 р. N 1898".
Згідно з абзацом 1 пункту 16 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731 (731-92-п) , у разі внесення змін, доповнень або визнання таким, що втратив чинність, акта законодавства, відповідно до якого прийнято нормативно-правовий акт, орган, що видав цей нормативно-правовий акт, зобов'язаний у місячний термін внести до нього відповідні зміни, доповнення або визнати його таким, що втратив чинність.
Отже, оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 14.10.99 N 1898 (1898-99-п) , на виконання якої був виданий наказ від 16.11.99 N 345/879/725 (z0808-99) , втратила чинність, Міністерство агропромислового комплексу України, Міністерство зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України, Державна митна служба України протягом місячного терміну з дати 17 січня 2000 року повинні були внести до наказу відповідні зміни та доповнення або визнати його таким, що втратив чинність.
Проте згадані центральні органи виконавчої влади не виконали вимог абзацу 1 пункту 16 Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731 (731-92-п) .
2. Відповідно до абзаців 1 та 2 пункту 2 Порядку митне оформлення зерна здійснюється органами Державної митної служби за наявності сертифіката відповідності, виданого Державною хлібною інспекцією. Згідно з абзацами 1 та 2 пункту 3 Порядку інспектування зерна контрольно-інспекційними службами здійснюється лише за наявності договору на сертифікацію продукції між власником зерна та Державною хлібною інспекцією. В пункті 4.1 Порядку міститься перелік вимог, за умови додержання яких Державна хлібна інспекція здійснює при відвантаженні зерна оформлення сертифікатів відповідності на кожну зернову партію.
Вказані норми Порядку (z0808-99) були запроваджені на виконання відповідних положень постанови Кабінету Міністрів України від 14.10.99 N 1898 (1898-99-п) .
Зокрема, в пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 14.10.99 N 1898 давалася вказівка Держстандарту України за поданням МінАПК України включити зерно та продукти його переробки до переліку продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації. В пункті 3 постанови Кабінету Міністрів України від 14.10.99 N 1898 (1898-99-п) давалася вказівка Державній митній службі України здійснювати митне оформлення вантажів за експортно-імпортними операціями із зерном та продуктами його переробки (групи 10 і 11 за Гармонізованою системою опису та кодування товарів) лише за наявності сертифікатів відповідності, що видаються органами, акредитованими в державній системі сертифікації.
На виконання пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 14.10.99 N 1898 (1898-99-п) наказом Комітету України з питань стандартизації, метрології та сертифікації від 25.10.99 N 287 (z0784-99) "Про внесення доповнень до Переліку продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації в Україні, і до Термінів уведення обов'язкової сертифікації окремих видів продукції в Україні" з 26 листопада 1999 року була запроваджена обов'язкова сертифікація зерна та продуктів його переробки.
Проте, як було зазначено вище, постанова Кабінету Міністрів України від 14.10.99 N 1898 (1898-99-п) була визнана такою, що втратила чинність.
Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 17.01.2000 N 46 (46-2000-п) "Про визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 14 жовтня 1999 р. N 1898" Держстандарт України видав наказ від 07.02.2000 N 13 (z0176-00) , яким був визнаний таким, що втратив чинність, наказ Держстандарту від 25.10.99 N 287 (z0784-99) .
Отже, з 27 березня 2000 року (після 10 днів з дня державної реєстрації наказу Держстандарту України від 07.02.2000 N 13 (z0176-00) ) зерно та продукти його переробки не підлягають обов'язковій сертифікації.
З огляду на це, відповідно до статті 22 Декрету Кабінету Міністрів України "Про стандартизацію і сертифікацію" від 10.05.93 N 46-93 може здійснюватися лише добровільна сертифікація зерна та продуктів його переробки.
Відповідно, органи Державної митної служби України не мають права вимагати в обов'язковому порядку сертифікат відповідності зерна та продуктів його переробки, а контрольно-інспекційні служби, які здійснюють інспектування цієї продукції, - укладання договору на сертифікацію продукції між власником продукції та Державною хлібною інспекцією.
3. Відповідно до пунктів 2, 3 та 4 Порядку (z0808-99) роботи з сертифікації зерна та продуктів його переробки, що відвантажуються на експорт, та видачу сертифіката відповідності здійснює виключно Державна хлібна інспекція.
Як було зазначено, зерно та продукти його переробки можуть сертифікуватися лише в добровільному порядку. Згідно з пунктом 2 статті 22 Декрету Кабінету Міністрів України "Про стандартизацію і сертифікацію" (46-93) добровільну сертифікацію мають право проводити підприємства, організації, інші юридичні особи, що взяли на себе функції органу з добровільної сертифікації, а також органи, що акредитовані в державній системі сертифікації.
Тому згідно з чинним законодавством роботи з добровільної сертифікації зерна та продуктів його переробки може проводити не лише Державна хлібна інспекція, а й інші органи з сертифікації, які мають спроможність здійснювати відповідні види робіт.
З огляду на це, надання нормами Порядку права на здійснення робіт з сертифікації зерна та продуктів його переробки, що відвантажуються на експорт, виключно Державній хлібній інспекції відповідно до абзацу 3 пункту 1 статті 6 Закону України "Про обмеження монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності" від 18.02.92 N 2132-XII (2132-12) має ознаки дискримінації суб'єктів господарювання (підприємців, що відвантажують зерно та продукти його переробки на експорт) органами державної влади (Мінагропромом України, МЗЕЗторгом України, Держмитслужбою України) шляхом примушення суб'єктів господарювання до пріоритетного укладання договорів (в даному випадку договорів з Державною хлібною інспекцією про проведення робіт з сертифікації).
4. Здійснення митного оформлення зерна та продуктів його переробки лише за умови наявності сертифіката відповідності, виданого Державною хлібною інспекцією, є, де-факто, впровадженням обов'язкової сертифікації вказаної продовольчої сировини, що відвантажується на експорт.
Згідно з абзацами 1 та 3 пункту 1 статті 14 Декрету Кабінету Міністрів України "Про стандартизацію і сертифікацію" (46-93) виключно Держстандарт як національний орган України з сертифікації затверджує переліки продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації, та визначає її запровадження.
Оскільки обов'язкова сертифікація зерна та продуктів його переробки скасована наказом Держстандарту України від 07.02.2000 N 13 (z0176-00) , МінАПК України, МЗЕЗторг України та Держмитслужба України згідно з чинним законодавством не мають повноважень щодо запровадження обов'язкової сертифікації зерна та продуктів його переробки.
5. Фітосанітарний контроль зерна та продуктів його переробки, що вивозяться з митної території України, здійснюється відповідно до вимог Правил фітосанітарного контролю на державному кордоні України, затверджених наказом Головної державної інспекції з карантину рослин від 25.09.96 N 72 (z0754-96) .
Порядок ветеринарного контролю зерна та продуктів його переробки встановлений нормами Порядку пропуску вантажів, підконтрольних службі державної ветеринарної медицини, через державний кордон України, затвердженого наказом Головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 27.12.99 N 49 (z0009-00) , та Обов'язкового мінімального переліку досліджень сировини, продукції тваринного та рослинного походження, комбікормової сировини, комбікормів, вітамінних препаратів та ін., які слід проводити в державних лабораторіях ветеринарної медицини і за результатами яких видається ветеринарне свідоцтво (Ф-2), затвердженого наказом Державного департаменту ветеринарної медицини від 03.11.98 N 16 (z0761-98) .
Положення Порядку, що стосуються вимог до фітосанітарного та ветеринарного контролю, фактично дублюють норми вказаних вище нормативно-правових актів.
З огляду на зазначене та скасування обов'язкової сертифікації зерна та продуктів його переробки необхідність у затвердженні Порядку відсутня.
У зв'язку з виявленням положень, які суперечать чинному законодавству України та створюють перешкоди у провадженні підприємницької діяльності, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В И Р І Ш И В:
 
Запропонувати Міністерству аграрної політики України, Міністерству економіки України (як правонаступникам, відповідно, Міністерства агропромислового комплексу України та Міністерства зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України) та Державній митній службі України скасувати наказ МінАПК України, МЗЕЗторгу України та ДМСУ від 16.11.99 N 345/879/725 (z0808-99) "Про затвердження Порядку відвантаження зерна та продуктів його переробки на експорт".
Рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва щодо усунення обмежень, які стримують розвиток підприємницької діяльності, є обов'язковим для виконання.
 
Перший заступник Голови В.Загородній