ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
 
Р І Ш Е Н Н Я
 
N 17-64/6 від 22.06.2000 м.Київ
 
 
 
 

Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" Київською міською державною адміністрацією

 
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз актів місцевих органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В С Т А Н О В И В:
 
Розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 02.07.99 N 1075 "Про заходи щодо розвитку духовності, захисту моралі та формування здорового способу життя громадян у м. Києві" затверджена Міська програма патріотичного виховання населення, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства (далі - Міська програма).
В пункті 5 Міської програми одним із заходів реалізації цієї програми передбачено не допускати видачу ліцензій та реалізацію алкогольних напоїв і тютюнових виробів суб'єктам підприємницької діяльності, розташованим в межах пішохідної доступності - 300 метрів від дошкільних, навчальних, лікувальних закладів, гуртожитків, спортивних споруд тощо. Відповідальність за виконання цього заходу покладена на Головне управління з питань торгівлі та побутового обслуговування населення міськдержадміністрації.
Аналіз пункту 5 Міської програми вказує на той факт, що він виписаний юридично некоректно, суперечить законодавству України та може призводити до створення перешкод, що стримують розвиток підприємницької діяльності.
1. В пункті 5 Міської програми чітко не зазначено, про який вид реалізації йдеться мова: про оптову чи про роздрібну.
Відповідно до частини дванадцятої статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами" від 19.12.95 N 481/95-ВР (із змінами і доповненнями) роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами з рук та в не пристосованих для цього приміщеннях, на території дошкільних, навчальних і лікувальних закладів та прилеглих територіях, у місцях проведення спортивних змагань, гуртожитках та прилеглих територіях і в інших місцях, визначених сільськими, селищними, міськими радами, забороняється.
Вищезазначена норма цього Закону України в такій же самій формі викладена в пункті 9 Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.07.96 N 854 (854-96-п) , та в пункті 11 Правил роздрібної торгівлі тютюновими виробами, затверджених наказом МЗЕЗторгу України від 03.08.96 N 503 (z0432-96) .
Тобто законодавством України передбачено обмеження лише роздрібної реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів поблизу дошкільних, навчальних і лікувальних закладів, в гуртожитках, у місцях проведення спортивних змагань і в інших місцях, визначених сільськими, селищними, міськими радами.
Щодо оптової реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів законодавством України аналогічне обмеження не передбачене.
Таким чином, реалізація пункту 5 Міської програми може призводити до порушення прав суб'єктів підприємницької діяльності, а саме: права без обмежень приймати рішення і здійснювати самостійно будь-яку діяльність, що не суперечить чинному законодавству, на якому наголошується в статті 3 Закону України від 07.02.91 N 698-XII (698-12) "Про підприємництво" (із змінами і доповненнями).
2. Відповідно до пункту 5 Міської програми реалізація алкогольних напоїв та тютюнових виробів дозволяється в місцях, що знаходяться на відстані не менше, ніж 300 метрів від дошкільних, навчальних, лікувальних закладів, гуртожитків, спортивних споруд тощо.
Відповідно до статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами" (481/95-ВР) роздрібна торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами забороняється на території дошкільних, навчальних і лікувальних закладів, гуртожитках та прилеглих до цих закладів територіях. Законом поняття прилеглої території не визначено.
На думку Держпідприємництва, відстань у 300 метрів, яка встановлена Міською програмою, є жорстким обмеженням, яке виходить за рамки терміну прилегла територія. Під прилеглою до будь-якого закладу територією слід розглядати територію, що безпосередньо належить або утримується цим закладом (наприклад, шкільне подвір'я). Межі такої території є, як правило, чітко визначеними.
При цьому слід враховувати, що не завжди територія в радіусі 300 метрів від будівлі може розглядатися як територія, прилегла лише до цієї будівлі. Наприклад, якщо поряд зі школою на відстані до 300 метрів знаходиться житловий будинок, частина території в радіусі 300 метрів від цієї школи буде вважатися прибудинковою територією, а отже не може розглядатися як територія, прилегла до школи.
Встановивши обмеження в 300 метрів, Київська міська державна адміністрація не врахувала також, що деякі суб'єкти підприємницької діяльності, які знаходяться на відстані менше ніж 300 метрів до дошкільного, навчального закладу тощо, на момент затвердження Міської програми можуть вже мати ліцензію на здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами.
При цьому може виникнути ситуація, коли суб'єкт підприємницької діяльності, з одного боку, має ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями чи тютюновими виробами, а з іншого, - відповідно до пункту 5 Міської програми реалізація цим суб'єктом алкогольних напоїв та тютюнових виробів заборонена.
3. Пунктом 5 Міської програми визначено територію, в межах якої не допускається реалізація алкогольних напоїв та тютюнових виробів: 300 метрів від дошкільних, навчальних, лікувальних закладів, гуртожитків, спортивних споруд тощо.
Застосування в пункті 5 Міської програми слова тощо означає, що перелік закладів, поблизу яких забороняється реалізація алкогольних напоїв та тютюнових виробів, не є вичерпним.
Розширення цього переліку виходить за рамки повноважень Київської міської державної адміністрації, оскільки відповідно до ст. 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами" (481/95-ВР) місця, поблизу яких забороняється реалізація алкогольних напоїв та тютюнових виробів, визначаються тільки сільськими, селищними, міськими радами, а не місцевими державними адміністраціями.
Наявність невизначеності щодо місць, поряд з якими може бути заборонена реалізація алкогольних напоїв та тютюнових виробів, порушує послідовність та стабільність нормативно-правового регулювання підприємницької діяльності, а отже, суперечить статті 1 Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", відповідно до якої забезпечення послідовності та стабільності нормативно-правового регулювання підприємницької діяльності є одним із пріоритетних заходів з дерегулювання підприємницької діяльності.
Існуюча редакція пункту 5 Міської програми створює підгрунтя для зловживань під час видачі ліцензій та здійснення контролю за діяльністю суб'єктів підприємництва.
4. Відповідно до пункту 5 Міської програми не допускається видача ліцензій на реалізацію алкогольних напоїв і тютюнових виробів суб'єктам підприємницької діяльності, розташованим в межах пішохідної доступності - 300 метрів від дошкільних, навчальних, лікувальних закладів, гуртожитків, спортивних споруд тощо.
Звертаємо увагу на той факт, що не завжди розташування суб'єкта підприємницької діяльності (його юридична адреса) співпадає з адресою місця, де здійснюється реалізація алкогольних напоїв або тютюнових виробів. Особливо це стосується випадків, коли суб'єкт підприємницької діяльності має декілька пунктів, в яких реалізуються зазначені товари.
Оскільки з тексту Міської програми незрозуміло, що мається на увазі під розташуванням суб'єкта підприємницької діяльності, виникає можливість відмови у видачі ліцензії суб'єкту підприємництва, який розміщений (має юридичну адресу) поряд з дошкільними, навчальними, лікувальними закладами тощо навіть за умови, коли місця реалізації цим суб'єктом алкогольної та тютюнової продукції знаходяться за межами території, визначеної пунктом 5 Міської програми.
Наявність такого положення може призвести до численних зловживань під час видачі ліцензій.
У зв'язку з виявленням положень, які не узгоджуються з законодавством України, порушують послідовність та стабільність нормативно-правового регулювання підприємницької діяльності та створюють обмеження для розвитку підприємництва, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва В И Р І Ш И В:
 
Запропонувати Київській міській державній адміністрації у місячний термін визнати таким, що втратив чинність, пункт 5 Міської програми патріотичного виховання населення, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства, затвердженої розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 02.07.99 N 1075.
Рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва щодо усунення обмежень, які стримують розвиток підприємницької діяльності, є обов'язковим для виконання.
 
Перший заступник Голови В.Загородній