ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
17.04.2009 N 8216/7/16-1417

Про надання роз'яснення

Державна податкова адміністрація України опрацювала питання, які виникають при практичному застосуванні Примірного порядку взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 18.04.2008 р. N 266 (v0266225-08) "Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів" (далі - Порядок), і надсилає до відома та керівництва в роботі рекомендації щодо порядку відпрацювання платників другої категорії.
Стосовно застосування пункту 4.20 Примірного порядку взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів (v0266225-08) .
Відповідно до пункту 4.20 Порядку (v0266225-08) у разі визначення за результатами документальної невиїзної перевірки необхідності проведення позапланової виїзної перевірки платника ПДВ, підрозділом оподаткування юридичних осіб складається службова записка та направляється підрозділу податкового контролю (копія підрозділу податкової міліції) з викладенням підстав щодо прийнятого такого рішення та необхідністю проведення позапланової перевірки. Разом із службовою запискою передаються податкова звітність, інші документи у разі їх отримання від платника ПДВ.
Під підставами передачі підрозділами оподаткування юридичних осіб матеріалів (службових записок) до підрозділів податкового контролю юридичних осіб щодо необхідності проведення виїзних перевірок, передбаченими пунктом 4.20 Порядку (v0266225-08) , слід розуміти наступне.
В разі неможливості усунення за результатами документальної невиїзної перевірки розбіжностей, підрозділом оподаткування юридичних осіб (як органу ДПС, на обліку якого знаходиться постачальник, так і органу ДПС, на обліку якого знаходиться отримувач) складається службова записка (додаток) та передається не пізніше наступного дня за 30 днем проведення документальної невиїзної (камеральної) перевірки до підрозділу податкового контролю юридичних осіб та податкової міліції (для підрозділів податкової міліції щодо платників, які відсутні за місцезнаходженням, термін щодо передачі документів встановлений пунктом 4.5 Порядку (v0266225-08) ) разом із копіями документів, передбачених пунктом 4.2 Порядку (v0266225-08) (у разі їх отримання від платника ПДВ).
Так, зокрема, для проведення виїзних документальних перевірок до підрозділів податкового контролю юридичних осіб передається службова разом із копіями документів, якщо:
платником ПДВ не подано документів на звернення органу ДПС відповідно до підпункту 4.2 цього Порядку (v0266225-08) або подані документи не усувають розбіжності;
за даними ОДПС платник віднесений до стану 3 (прийнято рішення про припинення (ліквідацію, закриття)), 4 (порушено провадження у справі про припинення (ліквідацію)), 7 (до ЄДР внесено запис про відсутність підтвердження відомостей), 8 (до ЄДР внесено запис про відсутність за місцезнаходженням), 10 (запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання)), 14 (визнано банкрутом), 16 (припинено (ліквідовано, закрито));
платником ПДВ (отримувачем) включено суми ПДВ до податкового кредиту на підставі документів, виписаних суб'єктами господарювання, що не зареєстровані як платники ПДВ або щодо яких анульоване Свідоцтво про реєстрацію платника ПДВ (z0208-00) (в тому числі звільнених від сплати податку на додану вартість за рішенням суду);
платником ПДВ не подана податкова звітність.
Стосовно матеріалів, направлених підрозділами оподаткування юридичних, фізичних осіб до підрозділів податкової міліції щодо платників, які відсутні за місцезнаходженням.
Відповідно до пункту 6.2 Порядку (v0266225-08) підрозділи податкової міліції у разі встановлення місцезнаходження платника ПДВ, суб'єкта господарювання, не зареєстрованого платником ПДВ, надсилають таку інформацію підрозділу оподаткування фізичних осіб, податкового контролю з метою проведення позапланової перевірки.
Про проведену роботу підрозділ податкової міліції зобов'язаний повідомити підрозділи оподаткування юридичних, фізичних осіб та податкового контролю в письмовому вигляді протягом п'яти днів з моменту отримання службової записки від вказаних підрозділів.
Тобто, за результатами вжитих підрозділами податкової міліції заходів щодо встановлення місцезнаходження платника, матеріали щодо таких платників передаються до підрозділів податкового контролю юридичних осіб, оподаткування фізичних осіб для подальшого відпрацювання (проведення документальних перевірок). Підрозділам оподаткування юридичних осіб надається виключно інформація щодо вжитих заходів.
Стосовно термінології, що вживається в Порядку (v0266225-08) .
Під вигодонабувачем слід розуміти суб'єкта господарювання (платник ПДВ), діяльність якого спрямована на отримання податкової вигоди, - виробник або отримувач (товарів, послуг), що здійснює господарські операції з використанням податкових ям (в тому числі по ланцюгу поставки товару).
Під "податковою ямою" (вигодоформуючим суб'єктом) слід розуміти суб'єкта господарювання, який значиться у розшифровках податкового кредиту контрагента та формує податкову вигоду вигодонабувачу (виробнику, отримувачу), в тому числі через транзитерів, та відповідає одному з обов'язкових критеріїв:
- не зареєстрований як платник податку з урахуванням вимог статті 9 Закону України "Про податок на додану вартість" (168/97-ВР) ;
- є платником податку на додану вартість, але не подає податкові декларації з податку на додану вартість (za224-08, za090-09) у терміни, передбачені законодавством;
- є платником податку на додану вартість, який подав звітність з податку на додану вартість та не відобразив контрагента у власних розшифровках податкових зобов'язань;
- є платником податку на додану вартість, який подав звітність з податку на додану вартість та сформував податковий кредит контрагента у сумі більшій, ніж задекларував по відношенню до цього контрагента у власних розшифровках податкових зобов'язань.
Додатковими ознаками віднесення суб'єкта господарювання до "податкової ями" (вигодоформуючого суб'єкта) є відсутність за місцезнаходженням, припинено (ліквідовано, реорганізовано), визнано банкрутом чи знаходиться в стадії припинення, банкрутства.
Особливий випадок. "Податковою ямою" (вигодоформуючим суб'єктом) чи вигодонабувачем може бути платник ПДВ, що декларує податковий кредит на підставі підроблених податкових накладних начебто від суб'єктів господарювання, з якими господарських операцій не здійснював.
Під податковою вигодою слід розуміти незаконне благо, що отримує платник податку у вигляді мінімізації податкових зобов'язань шляхом заниження ціни продажу постачальником (виробником) або шляхом декларування незаконно сформованого податкового кредиту (отримувачем).
Під транзитерами слід розуміти суб'єктів господарювання (платників ПДВ), що здійснюють посередницьку функцію між "податковою ямою" (вигодоформуючим суб'єктом) та вигодонабувачем, в яких відповідно до податкової звітності податкові зобов'язання на рівні податкового кредиту за всіма операціями чи по окремих операціях, або різниця між податковими зобов'язаннями та податковим кредитом незначна, економічна вигода від діяльності, що ними здійснюється, чи від окремих операцій, що вони здійснюють, - відсутня.
Головам державних податкових адміністрацій в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі довести зазначені роз'яснення до відома підпорядкованих підрозділів та органів державної податкової служби районного рівня, забезпечити їх безумовне дотримання при проведенні камеральних, документальних невиїзних та виїзних перевірок та організувати роз'яснювальну роботу з платниками податків щодо правильності та повноти подачі податкової звітності з податку на додану вартість.
Заступник Голови
С.В.Чекашкін