ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
24.04.2009 N 8654/7/32-0117
Державним податковим
адміністраціям в Автономній
Республіці Крим, областях,
мм. Києві та Севастополі
Регіональним управлінням
Департаменту САТ ДПА України
в Автономній Республіці
Крим, в областях,
мм. Києві та Севастополі

Щодо роз'яснень з питань контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів

I. Питання ліцензування виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів

ПИТАННЯ: Який порядок ліцензування виробництва спирту етилового, коньячного і плодового?
ВІДПОВІДЬ: Статтею 2 Закону України від 19.12.95 N 481/95-ВР (481/95-ВР) "Про державне регулювання виробництва і бігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" встановлено, що виробництво спирту етилового (у тому числі як лікарського засобу), біоетанолу, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового може здійснюватися лише на державних підприємствах за наявності у них ліцензій.
Виробництво спирту коньячного і плодового здійснюється на державних підприємствах, а також на підприємствах незалежно від форми власності, які мають відповідну ліцензію, повний технологічний цикл виробництва коньяку та алкогольних напоїв за коньячною технологією, забезпечені спеціальною тарою для витримки спиртів, кваліфікованими фахівцями і виробляють зазначені спирти лише для потреб власного виробництва без права реалізації іншим суб'єктам підприємницької діяльності.
Статтею 3 зазначеного Закону (481/95-ВР) визначено, що ліцензії на виробництво спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів видаються, призупиняються та анулюються органом виконавчої влади, уповноваженим Кабінетом Міністрів України.
Ліцензії на виробництво спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового видаються суб'єктам підприємницької діяльності - юридичним особам.
Ліцензія видається за заявою суб'єкта підприємницької діяльності, до якої додаються:
- копії засновницьких документів та документів, що підтверджують державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності;
- дозвіл про допуск підприємства до виробництва продукції, виданий відповідним органом державного пожежного нагляду;
- дозвіл на початок роботи підприємства, виданий територіальним управлінням Державного комітету України по нагляду за охороною праці;
- довідка відповідного органу державної санітарно-епідемічної служби про санітарно-технічний стан виробництва і безпеки праці;
- атестат виробництва, виданий органами центрального органу виконавчої влади, уповноваженого відповідно до законодавства;
- документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію;
- довідки органу державної податкової служби України про взяття заявника на облік як платника податків та про внесення місць зберігання спирту до Єдиного реєстру (для виробників спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового).
Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі (481/95-ВР) , забороняється. Зазначені в цьому Законі (481/95-ВР) документи подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом (481/95-ВР) документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України, рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.
ПИТАННЯ: Який розмір плати та термін сплати за ліцензію на виробництво спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів?
ВІДПОВІДЬ: Статтею 4 Закону України від 19.12.95 N 481/95-ВР (481/95-ВР) встановлено річну плату за ліцензії на виробництво спирту етилового, коньячного, плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, спирту-сирцю виноградного, спирту-сирцю плодового та для підприємств первинного виноробства в розмірі 780 гривень.
Ліцензії видаються терміном на п'ять років, а плата за них справляється щорічно.
Плата за ліцензії справляється до початку виробництва зазначеної продукції органом, що видає ліцензії, у розмірах, встановлених цим Законом (481/95-ВР) , і зараховується до державного бюджету.
Не дозволяється сплата за весь термін дії ліцензії.
Сплата чергового платежу за ліцензії здійснюється у розмірах, встановлених цим Законом (481/95-ВР) , і справляється за кожний наступний щорічний термін дії ліцензії.
ПИТАННЯ: Чи може суб'єкт господарювання - фізична особа бути виробником алкогольних напоїв або тютюнових виробів?
ВІДПОВІДЬ: Відповідно до статті 2 Закону України від 19.12.95 N 481/95-ВР (481/95-ВР) виробництво алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюється суб'єктами підприємницької діяльності незалежно від форм власності за умови одержання ліцензії.
Ліцензії на виробництво тютюнових виробів видаються лише суб'єктам підприємницької діяльності, які мають повний технологічний цикл виробництва тютюнових виробів, включаючи виготовлення тютюнової суміші, сигаретні цехи. Для суб'єктів підприємницької діяльності, які отримали ліцензію на виробництво тютюнових виробів у порядку, визначеному законом, але не здійснюють повного циклу виробництва тютюнових виробів, ліцензія дійсна до кінця її строку.
Ліцензії на виробництво алкогольних напоїв видаються суб'єктам підприємницької діяльності, які на момент подання заяви про видачу ліцензії є власниками або відповідно до інших не заборонених законодавством підстав володіють та/або користуються приміщеннями та обладнанням, що забезпечують повний технологічний цикл виробництва алкогольних напоїв, за умови, що використання таких приміщень та обладнання здійснює тільки один суб'єкт підприємницької діяльності.
Підприємства, виробничі цехи, дільниці, лабораторії та інші структурні підрозділи, які здійснюють виробництво і контроль за виробництвом алкогольних напоїв та тютюнових виробів, підлягають обов'язковій атестації на відповідність вимогам, що встановлені чинними законодавчими актами України щодо забезпечення життя та здоров'я людей, охорони навколишнього природного середовища, повного технологічного циклу виробництва коньяку, алкогольних напоїв за коньячною технологією і тютюнових виробів, а також відповідність санітарним, пожежним, екологічним нормам і правилам.
Отже, за умови виконання всіх вище перелічених вимог суб'єкт господарювання - фізична особа може надати заяву на отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв або тютюнових виробів.
ПИТАННЯ: Яким чином здійснюється торгівля спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртомсирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим?
ВІДПОВІДЬ: Статтею 14 Закону України від 19.12.95 N 481/95-ВР (481/95-ВР) встановлено, що оптова торгівля спиртом етиловим і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим здійснюються за наявності ліцензій лише державними підприємствами (організаціями), спеціально уповноваженими на це Кабінетом Міністрів України, крім оптової торгівлі спиртом етиловим на медичні та ветеринарні цілі, яка може здійснюватися за наявності ліцензії закладами охорони здоров'я та підприємствами (організаціями) зооветеринарного постачання незалежно від форм власності. Кабінет Міністрів України веде реєстр зазначених закладів охорони здоров'я та підприємств зооветеринарного постачання.
Крім того, оптова торгівля спиртом коньячним здійснюється за наявності ліцензій спеціалізованими коньячними підприємствами, які забезпечені дубовою тарою для витримки коньячного спирту, кваліфікованими фахівцями та власними виробничими потужностями з виробництва коньячного спирту і коньяку. Перелік указаних підприємств затверджується Кабінетом Міністрів України.
Оптовий продаж спирту-сирцю виноградного і спирту-сирцю плодового здійснюється їх виробниками суб'єктам підприємницької діяльності, які одержали ліцензію на виробництво спирту етилового ректифікованого виноградного або спирту етилового ректифікованого плодового.
Встановлено річну плату за ліцензії на право оптової торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим у розмірі 500000 гривень. Ліцензії видаються органом, уповноваженим Кабінетом Міністрів України, терміном на п'ять років, а плата за ліцензії зараховується до державного бюджету.
Не дозволяється сплата за весь термін дії ліцензії.
Сплата чергового платежу за ліцензії здійснюється у розмірах, встановлених цим Законом (481/95-ВР) , і справляється за кожний наступний щорічний термін дії ліцензій.
Підприємства - виробники спирту етилового проводять його реалізацію на експорт через державне підприємство, спеціально уповноважене на це Кабінетом Міністрів України, а українським споживачам - через оптову торгівлю.
Роздрібна торгівля спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим забороняється.
ПИТАННЯ: Які документи необхідно подати для отримання ліцензій на оптову торгівлю алкогольними напоями або тютюновими виробами?
ВІДПОВІДЬ: Згідно статті 15 Закону України від 19.12.95 N 481/95-ВР (481/95-ВР) ліцензії на право оптової торгівлі видаються терміном на п'ять років уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Ліцензія видається за заявою суб'єкта господарювання, до якої додається копія свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності, засвідчена нотаріально або органом, який видав оригінал документа.
У заяві повинно бути зазначено вид господарської діяльності, на провадження якого суб'єкт підприємницької діяльності має намір одержати ліцензію (імпорт, експорт, оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами).
Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі (481/95-ВР) , забороняється. Зазначені документи подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа. Заява про видачу ліцензії та документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.
ПИТАННЯ: В які терміни необхідно здійснювати чергову сплату за ліцензію на право оптової торгівлі алкогольними напоями або тютюновими виробами, та в яких розмірах?
ВІДПОВІДЬ: Плата за ліцензії справляється органом, що видає ліцензії, у розмірах, встановлених цим Законом (481/95-ВР) , і зараховується до державного бюджету.
Річна плата за ліцензії на право оптової торгівлі у розмірі:
алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту) - 500000 гривень;
тютюновими виробами - 500000 гривень.
Ліцензії на право оптової торгівлі видаються терміном на п'ять років уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Не дозволяється сплата за весь термін дії ліцензії.
Сплата чергового платежу за ліцензії здійснюється у розмірах, встановлених цим Законом (481/95-ВР) , і справляється за кожний наступний щорічний термін дії ліцензій, плата за ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями або тютюновими виробами вноситься щорічно, до початку наступного року.
ПИТАННЯ: Коли спливає термін дії ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольним напоями?
ВІДПОВІДЬ: Відповідно до статті 15 Закону України від 19.12.95 N 481/95-ВР (481/95-ВР) ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами видаються за місцем торгівлі суб'єкта господарювання терміном на один рік і підлягають обов'язковій реєстрації в органі державної податкової служби.
Статтею 252 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 N 435-IV (435-15) визначено, що строк визначається роками, місяцями, тижнями, днями або годинами. Термін визначається календарною датою або вказівкою на подію, яка має неминуче настати. Відповідно статтею 254 строк, що визначений роками, спливає у відповідні місяць та число останнього дня строку.
Виходячи з вищенаведеного, суб'єкт господарювання має право здійснювати торгівлю алкогольними напоями до дати зазначеної в ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, при цьому останнім днем торгівлі буде дата, що передує даті, зазначеній в такій ліцензії.
ПИТАННЯ: Які документи необхідно надавати суб'єкту господарювання для реєстрації ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами в органі державної податкової служби та за якою формою подається заява на отримання ліцензії?
ВІДПОВІДЬ: Статтею 15 Закону України від 19.12.95 N 481/95-ВР (481/95-ВР) визначено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади в містах, районах, районах у містах Києві та Севастополі за місцем торгівлі суб'єкта господарювання терміном на один рік і підлягають обов'язковій реєстрації в органі державної податкової служби, а у сільській місцевості - і в органах місцевого самоврядування за місце торгівлі.
Ліцензія видається за заявою суб'єкта господарювання, до якої додається копія свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності, засвідчена нотаріально або органом, який видав оригінал документа. Для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольним напоями додається довідка податкової служби про реєстрацію електронних контрольно-касових апаратів (книг обліку розрахункових операцій), що знаходяться у місці торгівлі.
У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями суб'єктом підприємницької діяльності зазначається адреса місця торгівлі і вказується перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі.
Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі (481/95-ВР) , забороняється. Зазначені документи подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа. Заява про видачу ліцензії та документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.
У заяві повинно бути зазначено вид господарської діяльності, на провадження якого суб'єкт підприємницької діяльності має намір одержати ліцензію (імпорт, експорт, оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами).
У заяві на видачу ліцензії на роздрібну торгівлю зазначається адреса місця торгівлі, а для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями додатково зазначається перелік електронних контрольно-касових апаратів (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі.
ПИТАННЯ: Які підстави анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами?
ВІДПОВІДЬ: Відповідно до статті 15 Закону України від 19.12.95 N 481/95-ВР (481/95-ВР) ліцензія на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:
- заяви суб'єкта підприємницької діяльності;
- рішення про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності;
- несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії;
- рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб'єктом підприємницької діяльності марок акцизного збору (стосовно імпортерів);
- рішення суду про встановлення факту торгівлі суб'єктом підприємницької діяльності алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного збору;
- рішення суду про встановлення факту переміщення суб'єктом підприємницької діяльності алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;
- порушення вимог статті 15-3 цього Закону (481/95-ВР) щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб'єктом підприємницької діяльності письмового розпорядження про її анулювання.
ПИТАННЯ: Чи може особа, яка має ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, здійснювати продаж алкогольних напоїв на розлив?
ВІДПОВІДЬ: Роздрібна торгівля алкогольними напоями або тютюновими виробами може здійснюватися суб'єктами підприємницької діяльності всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій згідно статті 15 Закону України від 19.12.95 N 481/95-ВР (481/95-ВР) .
Відповідно до п. 22 Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затверджених постановою Кабінету міністрів України від 30.07.96 N 854 (854-96-п) , продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці дозволяється тільки підприємствам громадського харчування та спеціалізованим відділам, що мають статус підприємств громадського харчування, підприємств з універсальним асортиментом товарів.
Враховуючи викладене, здійснювати продаж алкогольних напоїв на розлив має право виключно підприємство громадського харчування за умови наявності ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями.
ПИТАННЯ: Скільки ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або тютюновими виробами необхідно придбати суб'єкту підприємницької діяльності, який планує здійснювати реалізацію даних товарів в магазинах, що знаходяться за різними адресами?
ВІДПОВІДЬ: Відповідно до статті 1 Закону України від 19.12.95 N 481/95-ВР (481/95-ВР) місце торгівлі - це місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для алкогольних напоїв - торговельною площею не менше 20 кв. м, для тютюнових виробів - без обмеження площі, обладнане електронними контрольно-касовими апаратами (незалежно від їх кількості) або де є товарно-касові книги (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв або тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.
Згідно статті 15 вищезазначеного Закону (481/95-ВР) роздрібна торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами може здійснюватися суб'єктами підприємницької діяльності всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями додатково зазначаються перелік електронних контрольнокасових апаратів (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також адреса місця торгівлі.
У заяві на видачу ліцензії на роздрібну торгівлю тютюновими виробами зазначається адреса місця торгівлі.
У додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями суб'єктом підприємницької діяльності зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі.
Плата за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту), становить 8000 гривень на кожний окремий, зазначений в ліцензії електронний контрольнокасовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі; на роздрібну торгівлю тютюновими виробами на кожне місце торгівлі - 2000 гривень, а на території сіл і селищ, за винятком тих, що знаходяться у межах території міст, - 500 гривень на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту), на кожний окремий, зазначений у ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі, і 250 гривень - на роздрібну торгівлю тютюновими виробами на кожне місце торгівлі, на роздрібну торгівлю сидром та перрі (без додання спирту) - 780 гривень на кожне місце торгівлі.
Для місць торгівлі, які розташовані за межами території міст обласного підпорядкування і міст Києва та Севастополя на відстані до 50 км та які мають торговельні зали площею понад 500 кв. м, плата за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту), становить 8000 гривень на кожний окремий, зазначений в ліцензії електронний контрольнокасовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі, та 2000 гривень на роздрібну торгівлю тютюновими виробами на кожне місце торгівлі, на роздрібну торгівлю сидром та перрі (без додання спирту) - 780 гривень на кожне місце торгівлі.

II. Питання контролю за марками акцизного збору

ПИТАННЯ: При ввезенні товару СПД - імпортер тютюнової продукції за вимогою митного органу перерахував акцизний збір, обрахований за адвалерною ставкою, на рахунок державної митної служби. Чи правомірно це? Хто і яким чином повинен контролювати сплату акцизного збору за ввезені на територію країни тютюнові вироби?
ВІДПОВІДЬ: Відповідно до п. 2 ст. 7 Закону України від 15.09.95 N 329 (329/95-ВР) "Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби" (із змінами та доповненнями) наявність марки акцизного збору на пачці (упаковці) тютюнових виробів є однією з умов для ввезення на митну територію України та реалізації їх споживачам.
Забороняється ввезення тютюнових виробів без марок акцизного збору встановленого зразка.
Пунктами 8 - 10 ст. 7 Закону N 329/92-ВР (329/95-ВР) визначено, що суб'єкти підприємницької діяльності, включаючи громадян, які займаються підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи й уклали контракт з іноземними виробниками на поставку в Україну тютюнових виробів, повинні зареєструватись у продавця марок акцизного збору як імпортери з одержанням посвідчення відповідно до Положення про виробництво, зберігання, продаж марок акцизного збору, маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів (567-2003-п) .
Згідно з п. 13 Положення, затвердженого постановою КМУ від 23.04.2003 N 567 (567-2003-п) , для одержання марок імпортер подає продавцю марок акцизного збору заявку-розрахунок у трьох примірниках за встановленою продавцем марок формою, платіжні документи, що підтверджують внесення плати за марки та сплату акцизного збору. Один примірник заявки-розрахунку залишається у продавця марок, другий - з відміткою продавця марок про сплату акцизного збору повертається імпортеру для передачі митним органам під час оформлення вантажної митної декларації (za140-07, 910а-2007-п) , третій - з відміткою продавця марок залишається у покупця (імпортера).
Звіт про використання марок, придбаний за попередній місяць за формою, затвердженою ДПА, у двох примірниках, один з яких залишається у продавця марок, другий (з відміткою продавця) - у імпортера (замовника).
Суму акцизного збору платники (імпортери) визначають самостійно виходячи з вартості імпортованих тютюнових виробів, діючих ставок ввізного мита, митних зборів та встановлених ставок акцизного збору і сплачують до Державного бюджету України.
Після виконання вищезазначених умов придбані марки акцизного збору відповідно до п. 11 ст. Закону N 329/95-ВР (329/95-ВР) імпортери передають іноземним виробникам для маркування імпортованих тютюнових виробів у процесі їх виробництва.
Таким чином, для отримання марок акцизного збору у продавця марок імпортер тютюнової продукції повинен сплатити акцизний збір до Державного бюджету на рахунки, відкриті органами Держказначейства України згідно з кодами бюджетної класифікації, які контролюють податкові органи, і подати платіжні документи разом із заявкою на отримання марок продавцеві марок. У разі сплати коштів імпортером на інші рахунки марки акцизного збору не повинні видаватися.
Під час оформлення вантажної митної декларації (za140-07, 910а-2007-п) імпортер подає до митних органів один екземпляр заявки-розрахунку з позначкою продавця марок про сплату акцизного збору, тобто акцизний збір при цьому сплачуватися не повинен.
Лише у разі перевищення вартості імпортованих алкогольних напоїв та тютюнових виробів над вартістю, врахованою під час обчислення акцизного збору на момент одержання марок, імпортер відповідно до п. 14 ст. 7 Закону N 329/95-ВР (329/95-ВР) визначає і сплачує до Державного бюджету України акцизний збір із суми перевищення до/або під час митного оформлення імпортованих тютюнових виробів.
ПИТАННЯ: Яким чином регламентовано зберігання на території України призначених для експорту алкогольних напоїв без українських марок акцизного збору?
ВІДПОВІДЬ: Статтею 15 Закону України від 19.12.95 N 481 (481/95-ВР) "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (із змінами та доповненнями) передбачено, що алкогольні напої можуть зберігатися лише в місцях зберігання алкогольних напоїв, внесених до Єдиного державного реєстру місць зберігання. Порядок ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання затверджено наказом ДПА України від 28.05.2002 N 251 (z0670-02) .
Пунктом 20 Положення, затвердженого постановою КМУ від 23.04.2003 N 567 (567-2003-п) , визначено, що немарковані алкогольні напої, які зберігаються або транспортуються в товарних обсягах (крім товарів, призначених для вивезення за межі митної території України), вважаються такими, що призначені для реалізації на території України.
Згідно з Положенням, затвердженим Указом Президента від 18.09.95 N 849 (849/95) , алкогольні напої, виготовлені для експорту, не підлягають маркуванню українськими марками акцизного збору, а митне оформлення їх, проводиться лише за місцем їх виробництва відповідними митними органами, а транспортування та зберігання таких напоїв на території України повинно здійснюватися під митним контролем.
Слід звернути увагу, що алкогольні напої, призначені для експорту, повинні маркуватися згідно з умовами відповідної угоди на експорт, що передбачено ст. 11 Закону України від 19.12.95 N 481 (481/95-ВР) .
При цьому необхідно також урахувати те, чи запроваджено на алкогольні напої марки акцизного збору та порядок їх маркування цими марками в тих країнах, куди експортуються українські алкогольні напої.
ПИТАННЯ: Які діють норми щодо продажу марок акцизного збору для маркування алкогольних напоїв, при виготовленні яких не використовується спирт етиловий, та які терміни сплати акцизного збору при реалізації таких напоїв?
ВІДПОВІДЬ: Термін сплати акцизного збору з реалізації алкогольних напоїв передбачено частиною четвертою ст. 7 Закону N 329/95-ВР (329/95-ВР) , зокрема на третій робочий день після здійснення обороту з реалізації, крім випадків, передбачених частиною двадцятою ст. 7 цього Закону (329/95-ВР) .
Законом N 329/95-ВР (329/95-ВР) , зокрема, встановлено, що підприємства, які здійснюють виробництво:
вин виноградних з доданням спирту та міцних (крім марочних) та зброджених плодових і ягідних напоїв (сидр, перрі та інші) з доданням спирту, напоїв змішаних, які містять алкоголь, та сумішей алкогольних напоїв з безалкогольними (крім зброджених плодових та ягідних напоїв (сидру, перрі та інших) без додання спирту), сплачують акцизний збір при придбанні марок акцизного збору на суму, розраховану із ставок акцизного збору на готову продукцію, вироблену з виноматеріалів чи сусла, при виготовленні яких використовується спирт етиловий;
вин виноградних натуральних з вмістом цукру не більш як 3 г/дм. куб. (сухих), вин виноградних натуральних з вмістом цукру більш як 3 г/дм.куб. (напівсухих, напівсолодких), вин марочних та зброджених плодових і ягідних напоїв (сидр, перрі та інші) без додання спирту, сплачують акцизний збір на третій робочий день після здійснення обороту з реалізації такої виноробної продукції.
Порядок продажу марок акцизного збору українським виробникам алкогольних напоїв визначено частиною третьою ст. 7 зазначеного Закону (329/95-ВР) та проводиться на підставі:
довідки про сплату суми акцизного збору, розрахованої за ставками на готову продукцію;
заявки-розрахунку кількості марок акцизного збору, яку може отримати суб'єкт підприємницької діяльності відповідно до сплаченої суми акцизного збору.
Абзацом п'ятим частини третьої цієї статті Закону N 329/95-ВР (329/95-ВР) установлено виняток щодо продажу марок акцизного збору українським виробникам алкогольних напоїв, для виробництва яких не використовується спирт етиловий неденатурований, а саме: продаж проводиться виходячи з планових щомісячних обсягів реалізації такої продукції відповідно до заявки-розрахунку на потрібну кількість марок.
Нормами Закону N 329/95-ВР (329/95-ВР) також передбачено, що марки акцизного збору виготовляються, зберігаються та продаються відповідно до Положення про виробництво, зберігання, продаж марок акцизного збору, маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів (567-2003-п) , затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 10 Положення N 567 (567-2003-п) передбачено надання пакету документів, необхідних для одержання марок вітчизняними виробниками алкогольних напоїв, а саме:
заявка-розрахунок на придбання марок та звіт про використання марок, придбаних у попередньому місяці, за формою, затвердженою ДПА України, у двох примірниках, один з яких залишається у продавця марок, другий (з відміткою продавця) - у виробника;
розрахунок потужності підприємства-виробника з визначенням можливого обсягу виробництва та реалізації алкогольних напоїв і тютюнових виробів;
платіжний документ з відміткою установи банку, який підтверджує внесення плати за марки;
оригінал і копія ліцензії, яка підтверджує право підприємствавиробника на виробництво продукції;
довідка про сплату акцизного збору з алкогольних напоїв, для виробництва яких використовується спирт етиловий неденатурований;
платіжний документ з відміткою установи банку, який підтверджує сплату акцизного збору, що сплачується під час придбання марок акцизного збору.
Таким чином, продаж марок акцизного збору для маркування алкогольних напоїв, при виготовленні яких не використовується спирт етиловий (зокрема, вин сухих, напівсухих, напівсолодких, марочних та коньяку), проводиться виходячи з планових щомісячних обсягів реалізації такої продукції відповідно до заявки-розрахунку на потрібну кількість марок зі сплатою акцизного збору на третій робочий день після здійснення обороту з реалізації.
Усі раніше надані податкові роз'яснення (крім узагальнюючих податкових роз'яснень) з питань, що включені до цього оглядового листа, втрачають чинність з моменту його оприлюднення, у тому числі листи ДПА України та Департаменту з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів ДПА України:
лист ДПА України від 29.11.95 N 11-311/10-5723 ( v5723225-95);
лист ДПА України від 07.08.96 N 14-320-3/10-5293 (v5293225-96) ;
лист ДПА України від 27.03.98 N 3338/10/16-2117 (v3338225-98) ;
лист ДПА України від 12.01.98 N 215/11/16-2216 (v0215225-98) ;
лист ДПА України від 23.07.99 N 10931/7/18-0117 (v0931225-99) ;
лист ДПА України від 17.08.2005 N 6869/Б/21-1215 (v6869225-05) ;
лист Департаменту з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів ДПА України від 03.04.2006 N 1902/21-0315 (v1902225-06) ;
лист Департаменту з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів ДПА України від 13.11.2006 N 8251/21-0315 (v8251225-06) ;
лист Департаменту з питань адміністрування акцизного збору і контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів ДПА України від 11.01.2007 N 69/21-0315 (v0315225-07) .
Всі інші надані податкові роз'яснення діють у частині, що не суперечать цьому оглядовому листу.
Зобов'язуємо довести зазначений лист до відома платників податків і підпорядкованих підрозділів для використання в роботі.
Перший заступник Голови
О.М.Буханевич