П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про заходи щодо забезпечення функціонування паливно-енергетичного комплексу в умовах кризи
Ситуація, що склалася в галузях паливно-енергетичного комплексу України, визначається Верховною Радою України як критична. Вперше за роки незалежності найбільш реальною є небезпека розвалу Об'єднаної енергетичної системи України з непередбачуваними екологічними та соціальними наслідками. Така ситуація обумовлена вкрай важким фінансово-економічним станом підприємств цих галузей, що не дозволяє утримувати технологічне обладнання у належному стані, оскільки більшість його відпрацювала свій технічно допустимий ресурс і потребує негайного відновлення.
Основними причинами такого стану стали недосконалість нормативно-правової бази, що регулює відносини у паливно-енергетичному комплексі, та структури управління ним, невизначеність у розподілі повноважень і відповідальності між органами державного управління і державного регулювання, а також відсутність збалансованої тарифної і цінової політики у цій сфері.
Протягом останніх трьох років значна частина дефіциту бюджету фактично була перекладена на підприємства Міністерства енергетики України та Державного комітету нафтової, газової та нафтопереробної промисловості України у зв'язку з відсутністю джерел компенсації пільгового та безкоштовного споживання енергоносіїв. Запроваджені останнім часом зміни податкового законодавства поставили підприємства паливно-енергетичного комплексу у надзвичайне становище. Ускладнилась ситуація з платежами за фактично спожиті енергоресурси підприємствами, установами і організаціями усього народногосподарського комплексу України. Як наслідок, все це призвело до серйозної загрози не тільки енергетичній, але й національній безпеці України.
Виходячи з необхідності недопущення остаточного розвалу паливно-енергетичного комплексу та з метою стабілізації фінансово-економічного стану його галузей Верховна Рада України постановляє:
1. Забезпечити невідкладне прийняття Верховною Радою України таких законопроектів:
про внесення змін до законів України "Про оподаткування прибутку підприємств" (стосовно коштів, нарахованих на фінансування добудови енергоблоків електростанцій), "Про податок на додану вартість" (стосовно нульової ставки податку на додану вартість з продажу електроенергії та газу і послуг по їх транспортуванню), "Про оподаткування прибутку підприємств" (до статей 5, 7, 8 і 9 щодо розвідки нафтогазових родовищ);
про особливості приватизації майна підприємств паливно-енергетичного комплексу;
про угоди про розподіл продукції;
про основи комплексного розвитку вугільної промисловості України на поточний період і до 2050 року;
про управління об'єктами державної власності;
про природні монополії;
про альтернативні види рідкого та газового палива;
про державну програму розвитку ядерної енергетики до 2010 року;
про основні засади функціонування оптового ринку електричної енергії.
2. Для законодавчого забезпечення ядерної безпеки вважати невідкладним прийняття законів про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії та про фізичний захист ядерного матеріалу, ядерних установок, радіоактивних відходів та джерел іонізуючого випромінювання.
3. Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки терміново внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про приватизацію майна державних підприємств" щодо обмеження приватизації майна підприємств паливно-енергетичного комплексу.
4. Комітету Верховної Ради України з питань економічної політики, управління народним господарством, власності та інвестицій прискорити подання до другого читання проекту Закону України про управління об'єктами державної власності.
5. Кабінету Міністрів України прискорити подання до Верховної Ради України проектів законів:
про реструктуризацію податкової заборгованості підприємств паливно-енергетичного комплексу України;
про нафту і газ;
про основні засади функціонування оптового ринку електричної енергії;
про енергетичне самозабезпечення України;
про загальнообов'язкове державне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання;
про державну програму реформування та фінансового оздоровлення підприємств вугільної галузі, а також законодавчих актів щодо забезпечення сприятливого інвестиційного клімату для паливно-енергетичного комплексу та енергозбереження.
6. Передбачити у Державному бюджеті України на 1999 рік кошти, необхідні для самозабезпечення розвитку електроенергетичної і нафтогазової галузей та належної державної підтримки вугільної промисловості України.
7. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
1) забезпечити ефективний контроль за розрахунками суб'єктів господарювання всіх форм власності за спожиті ними енергоресурси, передбачивши:
встановлення відповідальності за енергопостачання всіх органів державної влади і підприємств паливно-енергетичної галузі, чітко визначивши розподіл повноважень органів виконавчої влади всіх рівнів по своєчасності розрахунків за енергоносії;
обмеження енерго-, тепло- і газопостачанням суб'єктів господарювання, які мають заборгованість за спожиті енергоресурси;
2) забезпечити гарантоване планове постачання критичних, з точки зору функціонування паливно-енергетичного комплексу, обсягів органічного і ядерного палива, запасних частин, обладнання і матеріалів;
3) розробити механізм формування цін на продукцію, роботи (послуги) у галузях паливно-енергетичного комплексу з метою забезпечення ефективної діяльності як паливно-енергетичного, так і народногосподарського комплексу України в цілому з використанням таких економічних важелів:
встановлення економічно обгрунтованого граничного рівня рентабельності підприємств паливно-енергетичного комплексу;
зменшення оподаткування прибутку підприємств в разі його реінвестування в розвиток і технічне переозброєння підприємств;
впровадження диференційованого підходу до встановлення амортизаційних відрахувань;
4) розробити та впровадити відповідно до чинного законодавства дійові механізми оптимізації податкових пільг для підприємств України, що мають сприяти розвитку паливно-енергетичного комплексу у напрямах, визначених державою як пріоритетні, і, у разі необхідності, внести до Верховної Ради України пропозиції щодо внесення відповідних змін до чинного законодавства;
5) терміново запровадити економічний механізм щодо стимулювання енергозбереження у відповідності з державними програмами;
6) передбачити у видатковій частині Державного бюджету України на 1999 рік необхідні кошти для компенсації витрат на відшкодування фактичного і пільгового споживання енергоносіїв організаціями та установами, які фінансуються з місцевого і державного бюджетів, а також пільгового споживання електроенергії населенням;
7) розробити заходи щодо зменшення критичного імпорту запасних частин, обладнання і матеріалів, необхідних для експлуатації атомних електростанцій і розвитку ядерної промисловості, за рахунок власного виробництва, в тому числі - створення ядерно-паливного циклу в Україні;
8) розробити механізми компенсації збитків підприємств паливно-енергетичного комплексу, викликаних курсовою різницею долара США до гривні;
9) зупинити підготовку і укладання нових угод з обласними енергопостачальними компаніями, які погіршують становище споживачів через відключення електроенергії;
10) терміново здійснити заходи щодо обмеження імпорту вугілля і коксу в Україну. Затвердити квоти на імпорт вугілля і коксу по марках і сортах, виробництво яких в Україні не забезпечує внутрішні потреби.
8. Рекомендувати Кабінету Міністрів України і Національному банку України:
розробити комплексну програму подолання кризи платежів в Україні;
у двотижневий термін розглянути можливість надання підприємствам паливно-енергетичного комплексу цільового кредиту для створення запасів палива на зимовий період.
9. Рекомендувати Національному банку України прискорити виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 25 листопада 1998 року N 1865 (1865-98-п)
щодо надання кредиту у розмірі 100 млн. гривень вугледобувним підприємствам Міністерства вугільної промисловості України терміном на 2 роки для оснащення обладнанням очисних вибоїв.
10. Згідно з статтею 89 Конституції України (
254к/96-ВР)
утворити Тимчасову слідчу комісію для перевірки діяльності Кабінету Міністрів України, Міністерства енергетики України та його підрозділів по забезпеченню населення України електроенергією.
11. Доручити Спеціальній контрольній комісії Верховної Ради України з питань приватизації разом з Комітетом Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки провести перевірку стану виконання угод, укладених Фондом державного майна України з продажу акцій енергокомпаній.
Про результати перевірки проінформувати Верховну Раду України до 10 лютого 1999 року.
За результатами перевірки, в разі невиконання або неналежного виконання зобов'язань покупцями за укладеними угодами з продажу акцій енергокомпаній запропонувати Фонду державного майна України звернутися до суду з позовами про розірвання таких угод.
У разі виявлення порушень законодавства скасувати розпорядження щодо передачі в управління державними пакетами акцій комерційним банкам і фізичним особам.
12. Генеральній прокуратурі України перевірити законність передачі в управління державними пакетами акцій енергокомпаній комерційним банкам і фізичним особам.
13. Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки разом з Генеральною прокуратурою України, Державною податковою адміністрацією України, Головним контрольно-ревізійним управлінням (ГоловКРУ), Рахунковою палатою та іншими державними органами провести комплексну перевірку Національної атомної енергогенеруючої компанії "Енергоатом" та перевірку законності і ефективності залучення компанією комерційних посередників.
Проінформувати Верховну Раду України про результати перевірки протягом місяця після її закінчення.
14. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.
Голова Верховної Ради України
|
О.ТКАЧЕНКО
|
м. Київ, 24 грудня 1998 року
N 355-XIV
|