П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

Про податкову політику в Україні та заходи щодо удосконалення податкового законодавства

( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1999, N 27, ст.222 )
Верховна Рада України відзначає, що податкова політика в Україні характеризується безсистемністю, нестабільністю, необгрунтовано високим і нерівномірним податковим тиском на суб'єктів господарювання, сприяє створенню умов для розширення тіньового сектора економіки, порушенням податкового законодавства.
В Україні не відбулося пом'якшення податкової політики, що поглибило занепад вітчизняного виробництва. Погіршився фінансовий стан підприємств, їх платоспроможність, значно зросла кредиторська і дебіторська заборгованість підприємств.
Кабінет Міністрів України не виконав ряду вимог постанов Верховної Ради України від 13 грудня 1995 року (466/95-ВР) "Про Основні положення податкової політики і податкову реформу в Україні" та від 24 грудня 1998 року "Про застосування нормативно-правових актів з питань оподаткування в Україні" (363-14) . До Верховної Ради України від Президента України та Кабінету Міністрів України постійно надходять недостатньо опрацьовані законопроекти про внесення великої кількості змін до діючих податкових законів.
У 1998-1999 роках за пропозиціями суб'єктів права законодавчої ініціативи прийнято більш як 150 змін до податкових законів. На сьогодні у Верховній Раді України зареєстровано майже 300 проектів законів з податкових питань. Все це вносить хаос у роботу суб'єктів підприємницької діяльності та сприяє свавіллю з боку працівників податкових органів.
В умовах глобального економічного і фінансового спаду ситуація, що склалася в економіці України, розцінюється Верховною Радою України як критична. Без коригування податкової політики неможливо подолати кризу і перейти до економічного зростання.
Верховна Рада України постановляє:
1. Визнати роботу в галузі податкової політики та податкової реформи такою, що не відповідає інтересам економічного розвитку України і потребує суттєвого вдосконалення.
2. Кабінету Міністрів України:
до 1 червня 1999 року внести на розгляд Верховної Ради України проект Податкового кодексу України;
до 1 червня 1999 року внести на розгляд Верховної Ради України проекти законів України, спрямовані на поліпшення фінансового стану підприємств та зміцнення їх платоспроможності, ліквідацію картотек;
забезпечити підготовку проекту Державного бюджету України на 2000 рік з урахуванням податкових законів, які будуть прийняті Верховною Радою України за станом на 1 липня 1999 року;
не передбачати введення нових податків, зборів (обов'язкових платежів), зміну податкових ставок і механізмів справляння податків, зборів (обов'язкових платежів) проектом Закону України про Державний бюджет України на черговий рік;
припинити практику внесення на розгляд Верховної Ради України численних змін до одного і того ж закону протягом року, законопроекти мають бути обгрунтованими і враховувати наслідки їх прийняття для економіки України;
здійснювати право законодавчої ініціативи щодо податкового законодавства у терміни, які б дали змогу Верховній Раді України прийняти внесені проекти законів до початку бюджетного процесу на наступний рік, як того вимагає Закон України "Про систему оподаткування" (1251-12) .
3. Комітету Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності в порядку контролю розглянути питання:
про роботу Державної податкової адміністрації України та її посадових осіб щодо виконання податкового законодавства України;
про виконання Закону України "Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні" (535/97-ВР) .
Зазначеному Комітету за участю Кабінету Міністрів України визначити перелік законодавчих актів, проекти яких необхідно внести на розгляд Верховної Ради України до 1 липня 1999 року з метою забезпечення законодавчої основи формування доходної частини Державного бюджету України на 2000 рік.
4. Встановити, що починаючи з 2000 року всі пропозиції Кабінету Міністрів України про внесення змін до податкових законів подаються до Верховної Ради України до 1 травня поточного бюджетного року одним законопроектом про внесення змін до податкових законів на наступний бюджетний рік і приймаються або відхиляються Верховною Радою України не пізніш як за 6 місяців до початку нового бюджетного року.
5. Додержуватися порядку, згідно з яким Верховна Рада України розглядає питання податкової, економічної політики та питання, пов'язані з формуванням бюджету на наступний рік, позачергово в міру їх готовності і тільки після висновку профільного Комітету.
Не допускати випадків, коли при опрацюванні законопроектів з питань податкового законодавства визначається головним не Комітет Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності, а інший комітет.
6. Рекомендувати суб'єктам права законодавчої ініціативи вносити на розгляд Верховної Ради України проекти законів України з податкових, економічних та інших питань тільки з матеріалами економічного, фінансового аналізу наслідків прийняття відповідного закону України.
7. Вважати практику видання указів Президента України з урегульованих законами України питань з одночасним внесенням до Верховної Ради України відповідних законопроектів невиправданою. Рекомендувати Президенту України додержуватися конституційних вимог щодо видання указів з економічних питань і внесення у зв'язку з цим на розгляд Верховної Ради України проектів законів України відповідно до пункту 4 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України (254к/96-ВР) .
8. Ця Постанова набирає чинності з дня її опублікування.
Голова Верховної Ради України
О.ТКАЧЕНКО
м. Київ, 12 травня 1999 року
N 641-XIV