КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 10 червня 2009 р. N 632-р
Київ

Про схвалення Концепції проекту Закону України "Про Основні засади державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру"

1. Схвалити Концепцію проекту Закону України "Про Основні засади державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру", що додається.
2. МНС разом із заінтересованими центральними і місцевими органами виконавчої влади розробити з урахуванням положень Концепції, схваленої цим розпорядженням, та подати у шестимісячний строк Кабінетові Міністрів України проект Закону України "Про Основні засади державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру".
Прем'єр-міністр України
Ю.ТИМОШЕНКО
Інд. 33

СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 10 червня 2009 р. N 632-р

КОНЦЕПЦІЯ

проекту Закону України "Про Основні засади державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру"

Проблема, на розв'язання якої спрямовується законопроект

За даними ВООЗ, у світі на частку травматизму припадає 9 відсотків випадків смертності та 16 відсотків випадків настання інвалідності. Екзогенний ризик смертності становить понад 83 випадки на 100 тис. населення. Майже 50 відсотків смертельних випадків унаслідок травмування припадає на осіб віком від 15 до 44 років. Економічні збитки, пов'язані з виплатою компенсацій, втратою робочого часу, перервами у виробничій сфері, видатками на медичне обслуговування та іншими витратами щороку становлять 1,25 трлн. доларів США, або 4 відсотки світового валового внутрішнього продукту.
В Україні щороку частка травматизму невиробничого характеру із смертельним наслідком становить понад 9 відсотків загальної кількості померлих, тобто близько 70 тис. осіб. Однією з основних причин смертності в Україні осіб віком від 15 до 44 років є вплив небезпечних факторів життєвого середовища. З 1991 року від нещасних випадків невиробничого характеру загинуло більше 1 млн. осіб, або 99 відсотків всіх загиблих від небезпечних факторів життєвого середовища, і травмовано понад 44 млн. громадян України переважно працездатного віку.
Щорічні втрати економіки, за оцінкою фахівців Інституту демографії та соціальних досліджень Національної академії наук, тільки внаслідок загибелі та травмування громадян у сфері, не пов'язаній з виробництвом, перевищують 10 млрд. гривень, зокрема внаслідок загибелі - 9,2 млрд., тимчасової непрацездатності у зв'язку з нещасними випадками невиробничого характеру - 1,12 млрд. гривень, що становить близько 2,5 відсотка валового внутрішнього продукту України.
На сьогодні не врегульовано у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру суспільні відносини, не створено цілісної системи державного управління і, як наслідок, відсутній чіткий розподіл повноважень центральних та місцевих органів виконавчої влади: ці органи працюють розрізнено і дещо дублюють функції один одного, а деякі види небезпеки, що досить розповсюджені у сфері, не пов'язаній з виробництвом, ними взагалі не враховуються і не усуваються.
Нагальна потреба у розробленні і реалізації Основних засад державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру обумовлена:
соціально-політичною гостротою проблеми, яка в умовах сучасного незадовільного стану профілактики травматизму невиробничого характеру посилює кризові виробничі, демографічні і фінансові процеси;
неможливістю комплексного розв'язання зазначеної проблеми без державного регулювання та відповідного фінансування;
необхідністю координації діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, організацій, об'єднань роботодавців і професійних спілок у процесі розроблення та здійснення комплексу заходів щодо розв'язання даної проблеми;
відсутністю єдиної системи забезпечення безпеки людини у сфері, не пов'язаній з виробництвом.

Мета Концепції

Метою Концепції є визначення основних засад державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру для створення єдиної концептуально узгодженої і науково обґрунтованої системи профілактики травматизму невиробничого характеру для забезпечення безпеки людини.

Шляхи та способи розв'язання проблеми

Досягнення належного рівня безпеки людини у сфері, не пов'язаній з виробництвом, можливе лише за умови правового регулювання суспільних відносин, підвищення рівня культури безпеки та обізнаності з питань щодо причин виникнення нещасних випадків та здійснення заходів з профілактики травматизму невиробничого характеру.
Єдиним оптимальним способом розв'язання визначеної проблеми є розроблення і прийняття Закону України "Про Основні засади державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру".
Основні засади державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру повинні визначати:
стан травматизму невиробничого характеру: рівень, причини, наслідки та соціально-економічна значущість;
терміни: безпека, життєдіяльність, ризик, травматизм невиробничого характеру, профілактика травматизму невиробничого характеру тощо;
основні види нещасних випадків невиробничого характеру, а саме: навмисне самоушкодження; транспортні нещасні випадки; випадкове отруєння та дія алкоголю; інше випадкове отруєння, спричинене отруйними речовинами; нещасні випадки, пов'язані з дією природних факторів; наслідки нападу з метою вбивства чи нанесення ушкодження; утоплення та занурення у воду; падіння тощо;
перелік існуючих та ймовірних джерел небезпеки життєвого середовища;
цілі та пріоритетні завдання державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру, зокрема:
- сприяння сталому розвитку країни шляхом підвищення рівня безпеки людини у сфері, не пов'язаній з виробництвом;
- урегулювання суспільних відносин між суб'єктами та об'єктами системи профілактики травматизму невиробничого характеру на всіх рівнях: загальнодержавному, місцевому, об'єктовому, групи людей, сім'ї, окремої особи, шляхом чіткого визначення і закріплення їх прав, обов'язків та відповідальності, а також установлення зв'язків між суб'єктами діяльності у цій сфері;
- здійснення заходів щодо покращення стану економіки, соціального захисту та здоров'я населення у зв'язку з дією небезпечних факторів життєвого середовища;
- розроблення національної системи норм, правил і стандартів, страхової системи соціального захисту потерпілих унаслідок дії неусунених джерел небезпеки життєвого середовища та фінансування відповідних профілактичних заходів;
- виконання існуючих національних програм та дотримання норм законодавства щодо забезпечення безпеки життя людини у сфері, не пов'язаній з виробництвом;
- моніторинг реалізації прийнятих рішень;
- ратифікація Україною міжнародних угод та адаптація законодавства України до законодавства Євросоюзу;
принципи державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру, а саме: прозорість і публічність; демократичність; деідеологізованість і толерантність; системність та ефективність; інноваційність;
стратегічні напрями державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру, зокрема:
- управління - впровадження програмно-цільового методу, принципів прозорості, публічності, системності, ефективності та інноваційності державної політики;
- нормативно-правове регулювання - структурно-правове визначення засад і удосконалення умов діяльності; створення належної нормативно-правової бази;
- фінансування - створення ефективної моделі фінансового та матеріально-технічного забезпечення розвитку системи;
- інформування - формування цілісного інформаційного простору України;
- освіта - виховання нового покоління шляхом формування у свідомості людей культури безпеки, розуміння важливості забезпечення безпеки у житті суспільства, сприяння підвищенню рівня безпеки у сфері, не пов'язаній з виробництвом;
- соціально-економічний - сприяння суспільній стабільності та прогресу шляхом пропагування і забезпечення безпеки життєдіяльності як основи сталого розвитку країни;
- організаційний - створення системи профілактики травматизму невиробничого характеру шляхом визначення повноважень суб'єктів системи та впровадження кращого світового досвіду;
об'єкти і суб'єкти профілактики травматизму невиробничого характеру, а саме: систему органів державної влади та органів місцевого самоврядування, наукових установ та громадських організацій, групи людей, осіб; правовідносини між ними; організаційне, нормативно-правове, фінансове, наукове, освітнє, кадрове, інформаційне, наглядове, контрольне забезпечення тощо;
механізм реалізації основних засад державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру, зокрема нормативно-правовий, організаційний, фінансово-економічний, соціальний, науковий, кадровий, освітній, інформаційний.

Очікувані результати

Прийняття Закону України "Про Основні засади державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру" сприятиме забезпеченню здійснення профілактичних заходів, що при 10-відсотковому зменшенні кількості випадків травматизму невиробничого характеру щороку приведе до збереження життя близько 6,5 тис. осіб, здоров'я та працездатності - 230 тис., сприятиме запобіганню інвалідності близько 36,5 тис. осіб (75 відсотків) переважно працездатного віку. При цьому передбачається:
збільшити надходження до бюджетів усіх рівнів від податку на прибуток суб'єктів господарювання і податку з доходів фізичних осіб, надходження страхових внесків до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування (Пенсійного фонду України, Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань);
збільшити обсяг валового внутрішнього продукту - в результаті стабільної праці громадян, чиє життя, здоров'я і працездатність було збережено;
зменшити видатки:
- бюджетів усіх рівнів на утримання слідчих та інших органів, які з'ясовують і розслідують причини смерті та ушкодження здоров'я громадян унаслідок нещасних випадків невиробничого характеру, на утримання лікувальних закладів та лікування потерпілих від таких випадків у зазначених закладах, проведення судово-медичної експертизи тощо;
- на соціальний захист і реабілітацію інвалідів, надання їм пільг та адресної допомоги - в результаті зменшення кількості випадків травматизму невиробничого характеру та кількості потерпілих від таких випадків;
- Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на виплату допомоги на поховання, допомоги по тимчасовій непрацездатності, а також видатки Пенсійного фонду України на виплату пенсій по інвалідності та пенсій по втраті годувальника, доплати, надбавок та підвищення до зазначених виплат тощо - в результаті збереження життя, здоров'я і працездатності громадян;
знизити тарифи на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та навантаження на фонд оплати праці суб'єктів господарювання - в результаті збільшення надходжень страхових внесків до фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування та зменшення видатків на здійснення відповідних соціальних виплат за надання послуг, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності громадян.

Фінансове забезпечення реалізації Концепції

Реалізація Концепції проекту Закону України "Про Основні засади державної політики у сфері профілактики травматизму невиробничого характеру" та розроблення на її підставі проекту відповідного Закону України здійснюватиметься в межах коштів, передбачених головним розпорядником у державному бюджеті, а також за рахунок інших джерел.