ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
08.02.2006 N 97
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 лютого 2006 р.
за N 151/12025

Про затвердження Порядку розгляду митними органами скарг платників податків на податкові зобов'язання, нараховані митними органами

( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної митної служби N 92 (z0136-08) від 06.02.2008 )
Відповідно до пункту 5.2 статті 5 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (2181-14) НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок розгляду митними органами скарг платників податків на податкові зобов'язання, нараховані митними органами, що додається.
2. Департаменту митних платежів (Джигалов С.О.) і Юридичному департаменту (Мельник М.В.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Начальникам регіональних митниць, митниць проінформувати суб'єктів підприємницької діяльності про вимоги цього наказу шляхом висвітлення його в місцевих засобах масової інформації, у тому числі на наочних інформаційних стендах у місцях розташування підрозділів митниці й у пунктах пропуску через державний кордон України.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Державної митної служби України Шейка О.П.
Голова Державної
митної служби України
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державного комітету України
з питань регуляторної політики
та підприємництва
Міністр фінансів України
О.Б.Єгоров
А.В.Дашкевич
В.М.Пинзеник

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної митної
служби України
08.02.2006  N 97
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 лютого 2006 р.
за N 151/12025

ПОРЯДОК

розгляду митними органами скарг платників податків на податкові зобов'язання, нараховані митними органами

1. Загальні положення

1.1. Цей Порядок розроблено відповідно до Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (2181-14) (далі - Закон), Митного кодексу України (92-15) , Закону України "Про звернення громадян" (393/96-ВР) та інших нормативно-правових актів України.
1.2. Цей нормативно-правовий акт визначає порядок розгляду митними органами скарг платників податків при оскарженні останніми в адміністративному порядку податкових повідомлень про податкові зобов'язання, нараховані митними органами, та інших рішень митних органів.
Дія цього Порядку не поширюється на розгляд скарг (заяв) платників податків на податкові повідомлення або інші рішення митного органу, щодо яких подано позови до суду.
( Пункт 1.2 доповнено абзацом другим згідно з Наказом Державної митної служби N 92 (z0136-08) від 06.02.2008 )
1.3. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
митний орган - регіональна митниця, митниця;
Держмитслужба України - спеціально вповноважений центральний орган виконавчої влади в галузі митної справи.
Інші терміни вживаються в значеннях, наведених у Законі (2181-14) та Митному кодексі України (92-15) .
1.4. Митні органи (Держмитслужба України) розглядають скарги (заяви) платників податків, якщо такий платник уважає, що митний орган неправильно визначив суму податкового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення (крім постанов у справах про порушення митних правил), яке суперечить законодавству з питань оподаткування чи виходить за межі компетенції митного органу, установленої законом.
1.5. У разі апеляційного узгодження суми податкового зобов'язання платник податків повинен самостійно погасити її узгоджену суму, а також пеню і штрафні санкції за їх наявності протягом десяти календарних днів, наступних за днем такого узгодження.
1.6. З урахуванням строків давності платник податків має право оскаржити в суді рішення митного органу про нарахування податкового зобов'язання в будь-який момент після отримання податкового повідомлення. У цьому разі таке рішення не підлягає адміністративному оскарженню. Платник податків зобов'язаний письмово повідомляти митний орган про кожний випадок судового оскарження його рішень.
1.7. Відмова в прийнятті скарги (заяви) платника податків забороняється.
1.8. Скарга (заява) на податкове повідомлення або інше рішення митного органу повинна бути подана митному органу (Держмитслужбі України) протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання платником податків податкового повідомлення або іншого рішення митного органу, яке оскаржується.
1.9. Якщо відповідно до Закону (2181-14) митний орган самостійно визначає податкове зобов'язання платника податків з причин, не пов'язаних із порушенням податкового законодавства, то такий платник податків має право на адміністративне оскарження рішень митного органу протягом тридцяти календарних днів від дня отримання податкового повідомлення або відповіді митного органу на скаргу замість десятиденного строку, визначеного в пункті 1.8 цього Порядку.
1.10. Реєстрація скарги (заяви) відбувається в день її фактичного надходження до митного органу (Держмитслужби України).
1.11. Скарга (заява) повинна бути викладена платником податків у письмовій формі, надіслана до митного органу (Держмитслужби України) рекомендованим листом з повідомленням про вручення або передана фізичною чи юридичною особою - платником податків через представника та супроводжуватися в разі потреби документами, розрахунками й іншими доказами.
1.12. Скарга (заява) повинна містити таку інформацію:
прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання фізичної особи - платника податків або найменування, місцезнаходження юридичної особи - платника податків, а також адресу, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) за скаргою (заявою);
найменування митного органу, яким видано податкове повідомлення або рішення, що оскаржується, його дату й номер; назву податку, збору (обов'язкового платежу) та суму;
суть порушеного питання, прохання чи вимоги й обґрунтування незгоди платника податків із сумою податкового зобов'язання, зазначеною митним органом у податковому повідомленні, або з іншим рішенням митного органу;
про подання чи неподання до суду позовної заяви про визнання недійсним податкового повідомлення або рішення митного органу, а також про повідомлення чи неповідомлення відповідного митного органу про подання скарги (заяви) до Держмитслужби України;
перелік документів і розрахунків, що додаються до скарги (заяви).
1.13. Скарга (заява) юридичної особи - платника податків повинна бути подана за підписом керівника або представника юридичної особи - платника податків, скріпленим печаткою цієї юридичної особи, а скарга (заява) фізичної особи - платника податків - за її підписом або її представника;
1.14. Якщо скарга (заява) подається в інтересах юридичної або фізичної особи - платника податків її представником, то до скарги (заяви) додається копія довіреності, оформленої відповідно до вимог законодавства.
1.15. Скарга (заява), що не відповідає вимогам, передбаченим пунктами 1.11 - 1.13 цього Порядку, не може бути розглянута по суті й протягом п'яти календарних днів від дати її подання повертається особі, яка її подала, з роз'ясненням порядку і строків оскарження податкових повідомлень та інших рішень митних органів.
( Пункт 1.15 в редакції Наказу Державної митної служби N 92 (z0136-08) від 06.02.2008 )
1.16. Якщо розгляд питань, порушених у скарзі (заяві), не належить до компетенції митного органу (Держмитслужби України), або якщо розгляд скарги (заяви) повинен здійснюватись іншим митним органом, то така скарга (заява) протягом п'яти календарних днів від дати її подання пересилається за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що письмово повідомляється особа, яка подала скаргу (заяву).
( Пункт 1.16 в редакції Наказу Державної митної служби N 92 (z0136-08) від 06.02.2008 )
1.17. Скарга (заява) до того самого митного органу (Держмитслужби України) від тієї самої особи з того самого питання не розглядається повторно, якщо першого разу скарга (заява) була розглянута по суті, про що приймається рішення керівника митного органу (Держмитслужби України) та письмово повідомляється особі, яка подала скаргу (заяву).
1.18. Датою подання платником податків скарги (заяви) є:
а) при безпосередньому поданні митному органу (Держмитслужбі України) - дата реєстрації скарги (заяви) митним органом (Держмитслужбою України);
б) при надсиланні скарги (заяви) поштою - дата її подання відділенню поштового зв'язку, зазначена в повідомленні про вручення поштового відправлення та на відбитку календарного штемпеля на поштовому відправленні (конверті).
( Пункт 1.18 в редакції Наказу Державної митної служби N 92 (z0136-08) від 06.02.2008 )
1.19. За відсутності повідомлення про вручення та відбитка календарного штемпеля відділення поштового зв'язку на поштовому відправленні (конверті), що унеможливлює з'ясування фактичної дати отримання відділенням поштового зв'язку скарги (заяви), датою подання скарги (заяви) до митного органу (Держмитслужби України) уважається дата реєстрації скарги (заяви) митним органом (Держмитслужбою України).
1.20. Скарга (заява), подана з дотриманням строків, визначених у цьому Порядку, зупиняє виконання платником податків податкових зобов'язань, визначених у податковому повідомленні, на строк від дня подання такої скарги (заяви) митним органом (Держмитслужбою України) до дня закінчення процедури адміністративного оскарження.
1.21. Якщо останній день строків, зазначених у цьому Порядку, у тому числі строків, установлених керівником (або його заступником) митного органу (Держмитслужби України), припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем таких строків уважається перший наступний робочий день.
1.22. Скарга (заява), подана з порушенням строків, визначених у цьому Порядку, повертається заявникові з відповідними роз'ясненнями митного органу (Держмитслужби України) і не зупиняє виконання платником податків податкових зобов'язань, визначених у податковому повідомленні.
1.23. Строк подання скарги (заяви) про перегляд рішення митного органу підлягає продовженню керівником (його заступником) митного органу (Держмитслужби України) за письмовим запитом платника податків, якщо цей платник податків протягом строків, зазначених у цьому Порядку:
перебував за межами України;
перебував у плаванні морського судна за межами України в складі команди (екіпажу);
перебував у місцях позбавлення волі за вироком суду;
мав обмежену свободу пересування у зв'язку з ув'язненням чи полоном на території іншої держави або внаслідок дії інших обставин непереборної сили, підтверджених документально;
був визнаний за рішенням суду безвісно відсутнім або перебував у розшуку у випадках, передбачених законодавством.
1.24. Продовження строку подання скарги (заяви) про перегляд рішення митного органу (Держмитслужби України) із зазначених підстав здійснюється відповідно до пункту 15.4 статті 15 Закону (2181-14) .
1.25. Датою отримання скарги (заяви) митним органом (Держмитслужбою України) є:
а) при безпосередньому поданні митному органу (Держмитслужбі України) - дата реєстрації скарги (заяви) митним органом (Держмитслужбою України);
б) при надсиланні скарги (заяви) поштою - дата її вручення, яка зазначена посадовою особою митного органу (Держмитслужби України), до компетенції якої належить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції, у повідомленні про вручення.
( Порядок доповнено пунктом 1.25 згідно з Наказом Державної митної служби N 92 (z0136-08) від 06.02.2008 )

2. Порядок розгляду митними органами скарг (заяв) платників податків

2.1. Якщо платник податків уважає, що митний орган неправильно визначив суму податкового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству з питань оподаткування чи виходить за межі компетенції митного органу, установленої Законом, то такий платник має право звернутися до митного органу зі скаргою про перегляд цього рішення.
2.2. Керівник (або його заступник) митного органу зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення за скаргою, а структурний підрозділ митного органу, уповноважений на розгляд скарги, - надіслати це рішення протягом двадцяти календарних днів від дня отримання скарги платника податків на його адресу рекомендованим листом з повідомленням про вручення або надати платникові податків під розписку.
2.3. Керівник (або його заступник) митного органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги (заяви) платника податків понад строк, визначений в пункті 2.2 цього Порядку, але не більше шістдесяти календарних днів і письмово повідомити про це платника податків до закінчення двадцятиденного строку.
2.4. Якщо вмотивоване рішення за скаргою (заявою) платника податків не надсилається йому протягом двадцятиденного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника (або його заступника) митного органу, то така скарга (заява) вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначеного строку.
2.5. Скарга (заява) вважається також повністю задоволеною на користь платника податків, якщо рішення керівника (або його заступника) митного органу про продовження строку її розгляду не було надіслане платникові податків до закінчення двадцятиденного строку.

3. Порядок розгляду Держмитслужбою України повторних скарг (заяв) платників податків

3.1. Якщо митний орган надсилає платникові податків рішення про повне або часткове незадоволення його скарги (заяви), то такий платник податків має право звернутися протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання відповіді, з повторною скаргою (заявою) до Держмитслужби України.
3.2. До скарги (заяви) додаються копії таких документів: податкового повідомлення; акта перевірки з додатками; інших документів (розрахунків), на підставі яких визначено податкове зобов'язання; первинної скарги платника податків; документів, що підтверджують незгоду платника податків з визначеною сумою податкового зобов'язання (у тому числі штрафних санкцій за їх наявності) або неправомірність прийнятого митним органом іншого рішення; рішення митного органу за результатами розгляду скарги; повідомлення про вручення скарги.
3.3. Якщо платник податків до скарги (заяви) не додав документів, зазначених у пункті 3.2 цього Порядку, то структурний підрозділ Держмитслужби України, уповноважений на розгляд скарги (заяви), витребовує ці документи від митного органу, рішення якого оскаржується, у тому числі копії документів, що були надані платником податків з первинною скаргою, про підтвердження незгоди його з визначеною сумою податкового зобов'язання (у тому числі штрафних (фінансових) санкцій за їх наявності) або неправомірності іншого рішення, прийнятого митним органом.
3.4. Якщо повторна скарга (заява) помилково подається до регіональної митниці як до митного органу вищого рівня порівняно з митницею, то така скарга (заява) протягом п'яти календарних днів від дати її подання пересилається за належністю до Держмитслужби України, про що письмово повідомляється особа, яка подала скаргу (заяву).
( Порядок доповнено пунктом 3.4 згідно з Наказом Державної митної служби N 92 (z0136-08) від 06.02.2008 )
3.5. Якщо в скарзі (заяві), направленій до Держмитслужби України, порушуються питання, що не були предметом оскарження та розгляду за скаргою до митного органу, рішення якого оскаржується, або додаються аналогічні документи, то такі питання й документи не підлягають розгляду по суті, а заявник письмово інформується про необхідність розгляду цих питань чи документів митним органом, рішення якого оскаржується.
3.6. Керівник (або його заступник) Держмитслужби України зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення за скаргою, а структурний підрозділ Держмитслужби України, уповноважений на розгляд скарги, - надіслати це рішення протягом двадцяти календарних днів від дня отримання скарги платника податків або протягом строку, продовженого за рішенням керівника (або його заступника) Держмитслужби України, на адресу платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або надати йому під підпис.
3.7. Керівник (або його заступник) Держмитслужби України може прийняти рішення про продовження двадцятиденного строку розгляду скарги платника податків, але не більше шістдесяти календарних днів, про що структурний підрозділ Держмитслужби України, уповноважений на розгляд скарги, повинен письмово повідомити платника податків і митний орган, рішення якого оскаржується, до закінчення двадцятиденного строку.
3.8. Підставою для прийняття такого рішення може бути: відсутність доданих до скарги (заяви) копій документів (акта перевірки з додатками; розрахунків до акта перевірки; рішення, прийнятого за результатами розгляду акта перевірки; рішення, прийнятого за результатами розгляду первинної скарги (заяви) тощо), потрібних для розгляду повторної скарги (заяви); необхідність проведення додаткової перевірки поданих документів або документів інших організацій, необхідних для з'ясування обставин справи, тощо.

4. Прийняття рішень митними органами (Держмитслужбою України) за результатами розгляду скарги (заяви)

4.1. Митний орган (Держмитслужба України) під час розгляду скарги (заяви) платника податків перевіряє законність і обґрунтованість рішення (податкового повідомлення), що оскаржується, і приймає одне з таких рішень:
скасувати рішення (податкове повідомлення), що оскаржується, і задовольнити скаргу (заяву) платника податків;
скасувати в певній частині рішення (податкове повідомлення), що оскаржується, і задовольнити скаргу (заяву) платника податків частково;
залишити рішення (податкове повідомлення), що оскаржується, без змін, а скаргу (заяву) - без задоволення;
залишити у випадках, передбачених статтею 8 Закону України "Про звернення громадян" (393/96-ВР) , скаргу (заяву) без розгляду та повернути її заявникові.
4.2. Проект рішення за результатом розгляду скарги (заяви) платника податків обов'язково візується юридичним структурним підрозділом митного органу (Держмитслужби України).
4.3. Рішення за результатом розгляду скарги (заяви) платника податків приймає керівник (або його заступник) митного органу (Держмитслужби України).
4.4. Рішення оформлюється на бланку митного органу (Держмитслужби України), який розглядав скаргу (заяву). Зміст рішення складається зі вступної, описової, мотивувальної та резолютивної частин.
4.5. У вступній частині рішення зазначаються повне найменування юридичної особи - платника податків або прізвище та ініціали фізичної особи - платника податків, яка подала скаргу (заяву); відомості про інших осіб, що брали участь у розгляді скарги (заяви); відомості про предмет оскарження; номер і дата прийняття скарги (заяви) до розгляду (номер і дата зазначаються за даними реєстраційної картки (журналу) вхідної кореспонденції).
4.6. Описова частина рішення повинна містити перелік документів, що були взяті до уваги при розгляді скарги (заяви), номер і дату податкового повідомлення, найменування митного органу, який видав податкове повідомлення, стисле викладення вимог платника податків, який подав скаргу (заяву).
4.7. У мотивувальній частині рішення повинні бути наведені результати дослідження матеріалів скарги (заяви) і докази, на яких ґрунтуються висновки митного органу (Держмитслужби України), який розглянув скаргу (заяву), а також посилання на конкретні статті (пункти) законів України та інших нормативно-правових актів, якими обґрунтовано відповідь на скаргу (заяву).
4.8. Резолютивна частина рішення повинна містити висновок про повне чи часткове задоволення скарги (заяви) або про відмову в задоволенні вимог особи, викладених у скарзі (заяві), і строк сплати податкового зобов'язання за результатами адміністративного узгодження.
4.9. У рішенні, прийнятому митним органом, також зазначається, що в разі незгоди особи, яка подала скаргу (заяву), з рішенням митного органу воно може бути оскаржене в Держмитслужбі України в строк, визначений в пункті 3.1 цього Порядку, або в судовому порядку.
4.10. У разі повного або часткового задоволення скарги (повторної скарги) рішення митного органу (Держмитслужби України) повинно містити відомості про вчинення дій, спрямованих на скасування податкового повідомлення, направленого митним органом, або на його подальше узгодження.
4.11. Якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав і обов'язків платників податків або митних органів, унаслідок чого виникає можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і митного органу, то рішення приймається на користь платника податків.
4.12. Остаточне рішення Держмитслужби України, прийняте за результатами розгляду скарги (заяви) платника податків, не підлягає подальшому адміністративному оскарженню, але може бути оскаржене в судовому порядку.
4.13. Оригінал рішення після зазначення реєстраційного номера вихідної кореспонденції надсилається (вручається) платникові податків.
4.14. Дата реєстрації рішення за скаргою (заявою) повинна збігатися з датою його відправлення.
4.15. Рішення вважається надісланим (врученим) юридичній особі - платникові податків, якщо його вручено керівникові або вповноваженій особі цієї юридичної особи - платника податків під підпис (проставляється на копії рішення) або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу, зазначену юридичною особою - платником податків безпосередньо в скарзі (заяві) як адреса, на яку потрібно надіслати рішення за скаргою (заявою).
4.16. Рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі - платнику податків, якщо його вручено особисто цій фізичній особі або вповноваженій нею особі під підпис чи надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу, зазначену фізичною особою - платником податків у скарзі (заяві) як адреса, на яку потрібно надіслати рішення за скаргою (заявою).
4.17. Якщо посадова особа юридичної особи - платника податків чи фізична особа - платник податків або вповноважена особа відмовляється від отримання рішення (відповіді), прийнятого за результатами розгляду скарги (заяви), або особа не перебуває за адресою, зазначеною в скарзі (заяві) як адреса для надіслання рішення (відповіді), то датою вручення рішення (відповіді) платникові податків уважається дата, проставлена працівником поштового зв'язку на повідомленні про вручення поштового відправлення під записом, учиненим цим працівником, про відмову платника податків отримати рішення (відповідь) або про відсутність одержувача рішення (відповіді) за адресою, зазначеною особою в скарзі (заяві) як адреса, на яку потрібно надіслати рішення (відповідь) на скаргу (заяву).
4.18. Структурний підрозділ Держмитслужби України, до функцій якого входить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції, при отриманні корінця повідомлення про вручення платникові податків рішення за скаргою (заявою) передає його того самого дня до структурного підрозділу Держмитслужби України, до функцій якого належить підготовка рішень за скаргами.
4.19. Структурний підрозділ Держмитслужби України, який підготовив рішення за скаргою (заявою), не пізніше наступного дня повідомляє засобами електронного зв'язку відповідний підрозділ митного органу про дату вручення такого рішення платникові податків і надсилає йому поштою корінець повідомлення про вручення (за наявності).
4.20. Копія рішення, прийнятого за результатом розгляду первинної скарги (заяви) платника податків, за резолюцією керівника (або його заступника) митного органу передається структурним підрозділом, до функцій якого входить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції, структурному підрозділу, до функцій якого належить підготовка рішень за скаргами (заявами), для вчинення встановлених законодавством дій і разом з повідомленням про вручення (за наявності) та матеріалами розгляду скарги долучається до справи платника податків.
4.21. Копія рішення, прийнятого за результатом розгляду повторної скарги (заяви) платника податків, з корінцем повідомлення про вручення (за наявності) надсилається митному органу, рішення якого було оскаржене, і ним зберігається разом з матеріалами первинної скарги (заяви) в справі платника податків.
4.22. Копія рішення, прийнятого за результатом розгляду повторної скарги (заяви) платника податків, разом з матеріалами первинної скарги (заяви) також зберігаються в справі платника податків у структурному підрозділі Держмитслужби України, до функцій якого належить підготовка рішень за скаргами (заявами).

5. Закінчення процедури адміністративного оскарження

5.1. Процедура адміністративного оскарження закінчується:
останнім днем строку, передбаченого в пунктах 1.8, 1.9 або 3.1 цього Порядку, для подання скарги (заяви) про перегляд рішення митного органу в разі, якщо така скарга (заява) не була подана в зазначений строк;
днем отримання платником податків рішення митного органу про повне задоволення скарги (заяви);
днем отримання платником податків рішення Держмитслужби України, яке не підлягає подальшому адміністративному оскарженню.
5.2. День закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем апеляційного узгодження податкового зобов'язання платника податків. При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання недійсним рішення митного органу (Держмитслужби України) податкове зобов'язання вважається неузгодженим до розгляду судом справи по суті та прийняття відповідного рішення.
Директор Департаменту
митних платежів
С.О.Джигалов