КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 19 вересня 2007 р. N 1155
Київ
|
Про затвердження Державної цільової науково-технічної та соціальної програми "Наука в університетах" на 2008-2012 роки
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну цільову науково-технічну та соціальну програму "Наука в університетах" на 2008-2012 роки (далі - Програма), що додається.
2. Міністерству економіки включати щороку за поданням Міністерства освіти і науки визначені Програмою завдання і заходи та показники до розділів проекту Державної програми економічного і соціального розвитку України на відповідний рік.
3. Міністерству освіти і науки, Міністерству фінансів під час складання проекту Державного бюджету України на відповідний рік передбачати кошти для виконання визначених Програмою завдань і заходів.
4. Міністерству освіти і науки подавати щороку до 1 березня Кабінетові Міністрів України узагальнену інформацію про хід виконання Програми.
Прем'єр-міністр України
|
В.ЯНУКОВИЧ
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 19 вересня 2007 р. N 1155
ДЕРЖАВНА ЦІЛЬОВА НАУКОВО-ТЕХНІЧНА ТА СОЦІАЛЬНА ПРОГРАМА "Наука в університетах" на 2008-2012 роки
Загальна частина
Ця Програма спрямована на активізацію наукової діяльності університетів та поглиблення її взаємодії з навчальним процесом з метою підготовки нового покоління висококваліфікованих фахівців для наукоємних галузей національної економіки і виконання конкурентоспроможних наукових розробок, провадження інноваційної діяльності в ринкових умовах з урахуванням цілей та завдань розвитку національної інноваційної системи.
Система національної вищої освіти має значний педагогічний потенціал. Вітчизняні наукові школи широко відомі у світі. Більшість університетів співпрацює з науковими установами Національної та галузевих академій наук, активізується робота з утворення науково-навчальних центрів, спільних факультетів, кафедр та дослідницьких лабораторій. Проте рівень наукових досліджень та їх взаємодія з навчальним процесом у більшості вищих навчальних закладів III - IV рівня акредитації, зокрема в університетах, не дає змоги забезпечити належну підготовку висококваліфікованих фахівців та виконання конкурентоспроможних наукових розробок.
Мета Програми
Метою Програми є забезпечення створення правових, економічних і організаційних умов для активізації наукової діяльності та поглиблення її взаємодії з навчальним процесом в університетах, утворення університетів дослідницького типу на засадах експерименту для підготовки висококваліфікованих фахівців та виконання конкурентоспроможних наукових розробок.
Шляхи і способи розв'язання проблеми
Активізація наукової діяльності та поглиблення її взаємодії з навчальним процесом в університетах забезпечується шляхом:
приведення нормативно-правових актів у відповідність із завданням Програми щодо удосконалення механізму залучення наукових працівників до підготовки висококваліфікованих фахівців, стимулювання університетів до активізації роботи з проведення наукових досліджень та підвищення їх ефективності;
нарощування обсягу бюджетного фінансування наукових досліджень університетів та зміцнення їх матеріально-технічної бази;
утворення на засадах експерименту університетів дослідницького типу, накопичення досвіду їх роботи та його поширення.
Прогнозні обсяги і джерела фінансування Програми наведені у паспорті (додаток 1).
Завдання і заходи
Для розв'язання проблеми необхідно здійснити заходи щодо:
удосконалення нормативно-правової бази для:
- активізації наукової діяльності університетів;
- утворення науково-навчальних центрів за участю університетів і наукових установ Національної та галузевих академій у регіонах з високим науковим потенціалом;
- розроблення механізму підвищення заінтересованості підприємств у проведенні наукових досліджень в університетах;
- послідовного збільшення видатків з державного бюджету на наукові дослідження в університетах відповідно до Законів України "Про наукову та науково-технічну діяльність" (
1977-12)
і "Про освіту" (
1060-12)
;
- поетапне установлення нормативів оплати праці штатних наукових працівників університетів IV рівня акредитації на рівні оплати праці наукових працівників Національної академії наук;
- надання підтримки університетам у частині включення до державного бюджету коштів для модернізації матеріально-технічної бази та придбання наукових видань, розвитку інформаційно-телекомунікаційного середовища та накопичення електронних інформаційних ресурсів;
створення в університетах умов для залучення талановитої молоді до наукової діяльності, зокрема з:
- використанням можливостей наукових установ Національної та галузевих академій наук, МОН та міністерств, до сфери управління яких належать вищі навчальні заклади III - IV рівня акредитації, для спільної підготовки магістрів;
- розширенням практики створення науково-навчальних центрів, спільних факультетів, кафедр та дослідницьких лабораторій, наукових установ подвійного підпорядкування з Національною та галузевими академіями наук, МОН та іншими міністерствами, до сфери управління яких належать вищі навчальні заклади III - IV рівня акредитації;
- розробленням механізму державної підтримки стажування аспірантів і молодих учених у провідних університетах і наукових центрах;
- виконанням соціальних програм підтримки аспірантів та молодих учених.
Здійснення заходів Програми, спрямованих на розв'язання проблеми підготовки висококваліфікованих фахівців та виконання конкурентоспроможних наукових розробок в університетах дослідницького типу, забезпечить:
нарощування наукового потенціалу та його ефективне використання;
удосконалення форм і методів проведення наукових досліджень для активного розвитку національної економіки за пріоритетними напрямами розвитку науки;
поглиблення взаємозв'язку наукової діяльності з навчальним процесом шляхом підготовки магістрів на базі самостійних наукових досліджень;
розширення співпраці з науковими установами Національної та галузевих академій наук, МОН та інших міністерств, до сфери управління яких належать вищі навчальні заклади III - IV рівня акредитації;
створення передумов до утворення інноваційних структур у формі науково-технічних та інноваційних центрів.
У рамках Програми передбачається:
удосконалення механізму організації наукової діяльності університетів та її активізація;
забезпечення економічної привабливості наукової діяльності в університетах;
збільшення обсягу бюджетного фінансування наукових досліджень та модернізація матеріально-технічної бази в університетах;
утворення разом з Національною та галузевими академіями наук, МОН та іншими міністерствами, до сфери управління яких належать вищі навчальні заклади III - IV рівня акредитації, науково-навчальних центрів;
створення нормативно-правових засад стимулювання залучення позабюджетних коштів для розвитку наукової діяльності університетів;
розроблення нормативно-правових актів, які визначають порядок утворення і функціонування університетів дослідницького типу;
забезпечення участі студентів у наукових дослідженнях в університетах та їх стажування у провідних наукових установах Національної та галузевих академій наук, МОН та інших міністерств, до сфери управління яких належать вищі навчальні заклади III - IV рівня акредитації;
підтримка участі студентів та молодих учених у міжнародних конференціях, семінарах і симпозіумах;
утворення та забезпечення функціонування п'яти університетів дослідницького типу на базі провідних державних університетів з урахуванням пріоритетних напрямів розвитку науки;
накопичення та поширення досвіду діяльності університетів дослідницького типу з проведення наукових досліджень, здійснення підготовки висококваліфікованих фахівців.
Завдання і заходи з виконання Програми наведені у додатку 2.
Очікувані результати, ефективність Програми
Виконання Програми дасть змогу:
активізувати наукову діяльність в університетах;
поліпшити якість підготовки фахівців на засадах взаємодії науки та освіти, розширити форми співпраці університетів з науковими установами Національної та галузевих академій наук, науковими установами інших міністерств;
сприяти входженню України до європейського науково-освітнього простору;
утворити п'ять університетів дослідницького типу, в яких:
- довести ефективність використання бюджетних коштів під час проведення наукових досліджень у розрахунку 1,5 гривні спеціального фонду державного бюджету на гривню загального фонду державного бюджету;
- оновити матеріально-технічну базу в університетах до 20 відсотків.
Очікувані результати, яких передбачається досягти в ході виконання Програми, наведені у додатку 3.
Обсяги та джерела фінансування
Фінансування Програми передбачається здійснювати за рахунок коштів державного бюджету та інших джерел, передбачених законом.
Утворення та функціонування п'яти університетів дослідницького типу потребуватиме додаткового фінансування з державного бюджету орієнтовно у сумі 116,1 млн. гривень щороку.
Чисельність дослідників, техніків, науково-педагогічних працівників університетів, що братимуть участь у виконанні наукових досліджень в університетах дослідницького типу, становить 3400. Для проведення наукових досліджень передбачається залучити близько 1250 студентів, аспірантів, докторантів.
Орієнтовний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для виконання Програми, становить 525,3 млн. гривень, з них за рахунок коштів державного бюджету близько 478,2 млн. гривень, з інших джерел передбачається залучити понад 47,1 млн. гривень.
Необхідний обсяг фінансування Програми визначається щороку виходячи з можливостей державного бюджету та з урахуванням конкретизації завдань за підсумками виконання Програми у попередні роки.
Додаток 1
до Програми
ПАСПОРТ
Державної цільової науково-технічної та соціальної програми "Наука в університетах" на 2008-2012 роки
1. Концепція Програми схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 р. N 548 (
548-2007-р)
.
2. Програма затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2007 р. N 1155.
3. Державний замовник-координатор - МОН.
4. Керівник Програми - Міністр освіти і науки.
5. Виконавці заходів Програми - вищі навчальні заклади III - IV рівня акредитації державної форми власності, наукові установи.
6. Строк виконання: 2008-2012 роки.
7. Прогнозні обсяги та джерела фінансування
(млн. гривень)
Джерела
фінансування
|
Прогнозний
обсяг
фінансування
ресурсів
|
У тому числі за роками
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
Державний
бюджет
|
478,2
|
13,8
|
116
|
116,1
|
116,1
|
116,2
|
Інші джерела
(власні кошти
університетів)
|
47,1
|
1,5
|
10,3
|
11,5
|
11,8
|
12
|
Усього
|
525,3
|
15,3
|
126,3
|
127,6
|
127,9
|
128,2
|
Додаток 2
до Програми
ЗАВДАННЯ І ЗАХОДИ
з виконання Державної цільової науково-технічної та соціальної програми "Наука в університетах" на 2008-2012 роки
Найменування
завдання
|
Найменування
показника
|
Значення показника
|
Найменування
заходу
|
Головний
розпорядник
бюджетних
коштів
|
Джерела
фінансування
(державний,
місцевий
бюджет та
інше)
|
Прогнозний
обсяг
фінансових
ресурсів
для
виконання
завдань,
млн.
гривень
|
У тому числі за роками
|
усьо-
го
|
за роками
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
1. Удосконалення
механізму
організації науко-
вої діяльності
університетів та її
активізація
|
кількість
нормативно-
правових актів
|
5
|
4
|
1
|
|
|
|
розроблення
проектів
нормативно-
правових актів з
питань утворення
науково-
навчальних
центрів за участю
університетів і
наукових установ
Національної та
галузевих
академій наук у
регіонах з
високим науковим
потенціалом
|
МОН
Мінекономіки
Мінфін
Мін'юст
інші центральні
органи
виконавчої
влади
Національна та
галузеві
академії наук
|
|
|
|
|
|
|
|
розроблення
проекту
нормативно-
правового акта
щодо визначення
механізму
державної
підтримки
стажування
аспірантів і
молодих учених у
провідних
університетах та
наукових центрах
|
МОН
Мінфін
Мінекономіки
МЗС
Мін'юст
інші центральні
органи
виконавчої
влади
|
|
|
|
|
|
|
|
розроблення
проекту Закону
"Про внесення
змін до Закону
України "Про
закупівлю
товарів, робіт і
послуг за
державні кошти" в
частині
здійснення
університетами
закупівлі книг,
журналів,
матеріалів,
наукового
обладнання і
послуг за рахунок
коштів, отриманих
університетами за
надання
освітянських та
наукових послуг,
без проведення
тендеру
|
МОН
Мінекономіки
Мінфін
Мін'юст
інші центральні
органи
виконавчої
влади
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Забезпечення
економічної
привабливості
наукової діяльності
в університетах
|
кількість
нормативно-
правових актів
|
1
|
|
1
|
|
|
|
розроблення
проекту
нормативно-
правового акта
щодо встановлення
нормативів оплати
праці штатних
наукових
працівників
університетів IV
рівня акредитації
на рівні оплати
праці наукових
працівників
Національної
академії наук
|
МОН
Мінпраці
Мінекономіки
Мінфін
Мін'юст
інші центральні
органи
виконавчої
влади
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Створення
нормативно-правових
засад стимулювання
залучення
позабюджетних коштів
для розвитку
наукової діяльності
університетів
|
кількість
нормативно-
правових актів
|
1
|
|
1
|
|
|
|
розроблення
проекту
нормативно-
правового акта
щодо визначення
механізму
підвищення
заінтересованості
суб'єктів
господарювання у
проведенні
наукових
досліджень в
університетах та
наукових
установах
Національної та
галузевих
академій наук
|
МОН
Мінекономіки
Мінпромполітики
Мінфін
Мін'юст
інші центральні
органи
виконавчої
влади
Національна та
галузеві
академії наук
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Утворення та
забезпечення
функціонування на
засадах експерименту
університетів
дослідницького типу
на базі провідних
державних
університетів з
урахуванням
пріоритетних
напрямів розвитку
науки та поширення
досвіду їх
діяльності з
проведення наукових
досліджень,
здійснення
підготовки
висококваліфікованих
фахівців
|
кількість
нормативно-
правових актів
|
12
|
3
|
2
|
3
|
2
|
2
|
розроблення вимог
та визначення
критеріїв добору
учасників
експерименту;
розроблення
науково-
методичних засад
функціонування
університетів
дослідницького
типу; розроблення
проектів
відповідних
нормативно-
правових актів
|
МОН
інші центральні
органи
виконавчої
влади
|
державний
бюджет
|
0,78
|
0,28
|
0,2
|
0,1
|
0,1
|
0,1
|
кількість
університетів
дослідницького
типу
|
5
|
1
|
4
|
|
|
|
добір на
конкурсних
засадах учасників
експерименту та
утворення
університетів
дослідницького
типу та науково-
навчальних
центрів
|
МОН
інші центральні
органи
виконавчої
влади
Національна та
галузеві
академії наук
|
-"-
|
0,02
|
0,02
|
|
|
|
|
кількість
науково-
навчальних
центрів
|
25
|
5
|
20
|
|
|
|
кількість
нормативно-
правових актів
|
1
|
1
|
|
|
|
|
розроблення
порядку
проведення
конкурсу наукових
і науково-
технічних
проектів за
пріоритетними
напрямами
розвитку науки і
техніки в
університетах
дослідницького
типу та
проведення
зазначеного
конкурсу
|
МОН
інші центральні
органи
виконавчої
влади
|
|
|
|
|
|
|
|
кількість
наукових і
науково-
технічних
проектів
|
50
|
5
|
20
|
|
25
|
|
виконання
наукових і
науково-
технічних
проектів в
університетах
дослідницького
типу
|
-"-
|
-"-
|
198,6
|
|
50,6
|
50,1
|
49,2
|
48,7
|
частка
оновленої
матеріально-
технічної бази
наукових
досліджень
університетів
дослідницького
типу,
відсотків
|
20
|
2
|
3
|
5
|
5
|
5
|
оснащення
матеріально-
технічної бази
наукових
досліджень
університетів
дослідницького
типу
|
МОН
інші центральні
органи
виконавчої
влади вищі
навчальні
заклади
|
-"-
|
268,2
|
13,5
|
63,6
|
63,7
|
63,7
|
63,7
|
власні кошти
вищих
навчальних
закладів
|
44,5
|
1,5
|
10
|
11
|
11
|
11
|
кількість
студентів
(магістрантів),
що пройшли
підготовку в
університетах
дослідницького
типу
|
4000
|
|
500
|
800
|
1200
|
1500
|
забезпечення
підготовки
високо-
кваліфікованих
фахівців в
університетах
дослідницького
типу та їх
стажування у
провідних
наукових
установах
Національної та
галузевих
академій наук
|
-"-
|
державний
бюджет
|
8,4
|
|
1,1
|
1,7
|
2,5
|
3,1
|
|
власні кошти
вищих
навчальних
закладів
|
2,6
|
|
0,3
|
0,5
|
0,8
|
1
|
кількість
студентів
(магістрантів),
молодих
учених, які
взяли участь у
конференціях
|
200
|
|
50
|
50
|
50
|
50
|
підтримка участі
студентів та
молодих учених у
міжнародних
конференціях,
семінарах і
сімпозіумах
|
МОН
інші центральні
органи
виконавчої
влади
Національна та
галузеві
академії наук
|
державний
бюджет
|
2,2
|
|
0,55
|
0,55
|
0,55
|
0,55
|
чисельність
магістрів,
аспірантів,
молодих
учених, що
пройшли
підготовку в
університетах
дослідницького
типу
|
3200
|
|
400
|
640
|
960
|
1200
|
забезпечення
працевлаштування
магістрів,
аспірантів,
молодих учених у
наукових
підрозділах
університетів та
наукових
установах
Національної та
галузевих
академій наук
|
вищі навчальні
заклади
Національна та
галузеві
академії наук
|
Разом за
завданням 4
|
|
|
525,3
|
15,3
|
126,3
|
127,6
|
127,9
|
128,2
|
у тому числі
|
|
державний
бюджет
|
478,2
|
13,8
|
116
|
116,1
|
116,1
|
116,2
|
|
|
власні кошти
вищих
навчальних
закладів
|
47,1
|
1,5
|
10,3
|
11,5
|
11,8
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Разом за
Програмою
|
|
|
525,3
|
15,3
|
126,3
|
127,6
|
127,9
|
128,2
|
у тому числі
|
|
державний
бюджет
|
478,2
|
13,8
|
116
|
116,1
|
116,1
|
116,2
|
|
|
власні кошти
вищих
навчальних
закладів
|
47,1
|
1,5
|
10,3
|
11,5
|
11,8
|
12
|
Додаток 3
до Програми
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
виконання Державної цільової науково-технічної та соціальної програми "Наука в університетах" на 2008-2012 роки
Найменування
завдання
|
Найменування
показників
виконання
завдання
|
Значення показників
|
усьо-
го
|
у тому числі за роками
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
1. Удосконалення
нормативно-правової
бази з питань
активізації наукової
діяльності
університетів,
поглиблення її
взаємодії з
навчальним процесом
|
кількість
нормативно-
правових актів
|
19
|
7
|
5
|
3
|
2
|
2
|
2. Утворення та
забезпечення
функціонування
університетів
дослідницького типу
на базі провідних
державних
університетів з
урахуванням
пріоритетних
напрямів розвитку
науки та поширення
досвіду їх
діяльності з
проведення наукових
досліджень,
здійснення
підготовки
висококваліфікованих
фахівців
|
кількість
університетів
дослідницького
типу
|
5
|
1
|
4
|
|
|
|
кількість
науково-
навчальних
центрів
|
25
|
5
|
20
|
|
|
|
залучення коштів
замовників для
проведення
наукових
досліджень
(співвідношення
обсягу
спеціального
фонду державного
бюджету до
обсягу
загального фонду
державного
бюджету),
гривень
|
|
|
1,1
|
1,2
|
1,35
|
1,5
|
частка оновленої
матеріально-
технічної бази
наукових
досліджень
університетів,
відсотків
|
20
|
2
|
3
|
5
|
5
|
5
|
кількість
студентів
(магістрантів),
які підготували
магістерські
дисертації на
базі самостійних
наукових
досліджень, що
виконувалися в
рамках Програми
|
4000
|
|
500
|
800
|
1200
|
1500
|
кількість
студентів
(магістрантів),
молодих учених,
які взяли
участь у
конференціях
|
200
|
|
50
|
50
|
50
|
50
|
кількість
магістрів,
працевлаштованих
за фахом у
рамках Програми
|
3200
|
|
400
|
640
|
960
|
1200
|
з них:
|
|
|
|
|
|
|
- в
університетах
|
1000
|
|
125
|
200
|
300
|
375
|
- у наукових
установах
|
800
|
|
100
|
160
|
240
|
300
|
- на
підприємствах
|
1400
|
|
175
|
280
|
420
|
525
|
збільшення
кількості
штатних наукових
працівників в
університетах
дослідницького
типу, відсотків
чисельності на
1 січня 2008 р.
|
50
|
10
|
10
|
10
|
10
|
10
|
збільшення
частки
інноваційного
продукту за
результатами
наукових
досліджень, що
виконуватимуться
в межах
Програми,
відсотків
|
|
5
|
10
|
15
|
20
|
30
|